Jag bara älskar den stringens som återfinns i argumenten hos de mest högljudda företrädarna av #jäh.
För några timmar sedan kommenterade Annica med anledning av expressens artikel om ett slagsmål på en pizzeria att
Tony Smith [en facebookanvändare] en kille säger så här:
""Överdramatiserade lite"
En av de misshandlade som pekade ut de misstänkta har ändrat sig helt. Vid huvudförhandlingarna i Växjö tingsrätt säger han att ingen var beväpnad, att det blev "lite tjafs", att han varken blev hotad eller var rädd, och att ingenting hände på parkeringsplatsen"
en annan så här:
"Även den andra misshandlade tar tillbaka sina uppgifter, om än inte lika kraftigt. Han säger att det blev bråk, att han själv slog någon och att någon slog honom. Han säger att han "överdramatiserade lite" i tidiga förhör."
Så hur trovärdiga blir deras vittnesmål då ?
Kan du vittnesteknik ?
Härligt, jag håller helt med Annica. Rättssäkerheten skall gå först.
För bara någon timme sedan idag (3/1-18) lägger hon upp en artikel som berör en samling av namnunderskrifter beträffande den påstådda gruppvåldtäkten i Fittja. Hon delar även den "officiella" namnunderskriften den 21- och 20 december.
Varför ska man skriva på denna namnunderskrift?
Vi kräver bättre polisutredningar så att det inte blir som det omtalade fallet i Fittja.
VARFÖR ÄR DET HÄR VIKTIGT?
Alla som anmäler en våldtäkt förtjänar att deras historia tas på allvar och att brottet utreds noggrannt. Regeringen har sagt ja till en samtyckeslag och svenska domstolar behöver börja agera i enlighet med denna IDAG.
Kritik mot polisen kan jag finna mig i, men här hävdas det implicit att domstolen gjort fel.
Vad jag minns konstaterade tingsrätten att de anklagade männen inte kunde dömas på grund av undermålig bevisning och brister i målsägandes berättelse om händelsen. Nu förefaller det dock inte vara lika viktigt med den svenska rättssäkerhet. Om domstolen handlägger ett sexualbrott är det helt i sin ordning att döma de påstådda gärningsmennen till ansvar oavsett brister i utredning eller vittnesmål. Självklart grundar sig dessa ståndpunkter inte i att man genom att ha tagit del av domen bildat sig en egen uppfattning, nej, man ställer sig tvärsäker till vad Elisabeth Massi-Fritz och Nina Rung (tafsa-inte armband) uttalar sig om, två helt objektiva källor...
På Dagens Juridik skriver
(29/12-17) t.o.m. juristen Krister Thelin, före detta domare och tidigare ledamot av FN:s kommitté för mänskliga rättigheter hur politiker och press använder sig av en sorts pöbelmentalitet som
inte är rättssäkert beträffande deras rapportering.
Varför skriver inte Annica såhär på sin facebook?
Vad är detta för namnunderskrift? Målsägande i fittjamålet ändrar sig hela tiden. Hur trovärdig tror du hennes vittnesmål är egentligen?
Kan du vittnesteknik?
Självklart därför att Annica är extremt lättpåverkad av pressens och medias narrativ. Jag väntar tills den dagen den nya "källkritiska" massan på riktigt börjar tillämpa källkritik.
Jag vill med anledning av din post dela med mig av en anekdot som jag inte vetat hur jag ska berätta.
Jag har tidigare försökt att bli medlem i gruppen utan resultat. Jag var även blockerad ett tag för ett år sedan. Nu när jag uppdaterat min profil med namnet på den (förhållandevis) prestigefyllda utilbdningen jag går på och en tillhörande profilbild, lyckades jag omgående bli vän med Mina och samtidigt säkrades en plats i gruppen. Jag konstaterade att gruppen egentligen är en förlängning av Mina Dennerts CV och att egentligen motverka hat/hot aldrig varit syftet.