Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-01-04, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Varje nations armé har först och främst skyldighet att skydda sitt egna folk - i andra hand skydda utlänningar. Israel tvingas välja mellan att bomba Hamas-baser (där det potentiellt kan finnas civila som används som mänskliga sköldar) och att låta Hamas avfyra dödliga raketer. Det är ett svårt val, du kanske inte ska vara så snabb med att fördöma IDF.

Israel har rätt att försvara sig och Hamas attacker har också fördömts av många. Det är omfattningen på Israels svar som kritiserats. Israel anses inte ha gjort sitt yttersta för att skona civila.

Citat:
Upphäva blockaden? Hoppas du skojar! Om Egypten och Israel upphävde sin blockad mot Gaza så skulle bombmaterial bokstavligen strömma in. Hamas skulle bygga fler och fler raketer och Israel skulle tvingas bomba ännu mer. Det är tack vare blockaden som läget har varit relativt lugnt de senaste åren.

På kort sikt har du rätt men det är ingen långsiktig lösning. Återigen, dom civila straffas mest. Tyvärr så tror jag blockaden späder på hatet.

Citat:
Om det är sant att soldater beordrades skjuta mot oidentifierade byggnader under kriget fördömer jag självklart det, är dock inte säker på helheten och vill inte göra några detaljerande uttalanden innan jag har läst på om det mer. Tack för länkarna, skall bli intressant att kolla upp!

Tack, det är första gången jag ser att du intar en balanserad hållning. God kväll.
Citera
2018-01-04, 18:32
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Som du väl vet använde även Israel mänskliga sköldar, palestinska mänskliga sköldar.
Nej, det vet jag inte. Har du några bevis, eller kör vi den vanliga leken där du motargumenterar mig genom att hitta på godnattsagor?
Citera
2018-01-04, 18:33
Medlem
Mycket skitsnack om Israel. För man tror på svensk media som är pro-Palestina. Har bekanta som gjort FN tjänst där nere och berättat hur det egentligen låg till mot vad man får läsa i media.

Var nyligen en dokumentär på TV och den var så klart också pro-palestinsk. Något om en Palestinier som inte ville betala skatt. Israel var så dumma.

Inga araber vill betala skatt. De tror välfärd, infrastruktur, skolor och vård växer på träd.
Citera
2018-01-04, 18:37
Avstängd
Citat:
Nej, det vet jag inte. Har du några bevis, eller kör vi den vanliga leken där du motargumenterar mig genom att hitta på godnattsagor?
Den "vanliga" leken är att du vägrar tro all negativt om Israel tills jag kommer med bevis varvid du istället hitta på argument för att bagatellisera det hela. Jag får dock erkänna att jag mindes fel, jag trodde det var dig jag beskrivit detta för tidigare, men det var skunkjobb så det är möjligt att du faktiskt inte var medveten om det:
https://www.btselem.org/human_shields
Citera
2018-01-04, 18:47
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Den "vanliga" leken är att du vägrar tro all negativt om Israel tills jag kommer med bevis varvid du istället hitta på argument för att bagatellisera det hela. Jag får dock erkänna att jag mindes fel, jag trodde det var dig jag beskrivit detta för tidigare, men det var skunkjobb så det är möjligt att du faktiskt inte var medveten om det:
https://www.btselem.org/human_shields
B'Tslem igen. Öhhhh, okej då. Använd dem som källa om du inte kan hitta någon bättre. Men det är argumenterande texter och inte konkreta exempel. Jag skulle uppskatta om du kan presentera ett sådant. Jag säger inte nödvändigtvis att du har fel, bara att jag behöver mer info.
Citera
2018-01-04, 18:51
Avstängd
Citat:
B'Tslem igen. Öhhhh, okej då. Använd dem som källa om du inte kan hitta någon bättre. Men det är argumenterande texter och inte konkreta exempel. Jag skulle uppskatta om du kan presentera ett sådant. Jag säger inte nödvändigtvis att du har fel, bara att jag behöver mer info.
Om inte ens israeliska källor duger för dig så får du nog leta själv efter någon du anser tillförlitlig. Sen var inte många minuter sedan du hänvisade till en ledarartikel i tabloiden NY Post. Du tycks inte ha så stora krav på källor när du står för dem själv och de säger vad du vill att folk skall tro.
Citera
2018-01-04, 18:53
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Israel har rätt att försvara sig och Hamas attacker har också fördömts av många. Det är omfattningen på Israels svar som kritiserats. Israel anses inte ha gjort sitt yttersta för att skona civila.

På kort sikt har du rätt men det är ingen långsiktig lösning. Återigen, dom civila straffas mest. Tyvärr så tror jag blockaden späder på hatet.

Tack, det är första gången jag ser att du intar en balanserad hållning. God kväll.
Du har helt rätt, blockaden är bara kortsiktig. Det bästa skulle självfallet vara om Hamas antingen reformerades eller avsattes, då skulle inte blockaden vara nödvändig längre. Trevligt att till slut få till en konstruktiv diskussion. God kväll själv!
Citera
2018-01-04, 18:58
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Om inte ens israeliska källor duger för dig så får du nog leta själv efter någon du anser tillförlitlig. Sen var inte många minuter sedan du hänvisade till en ledarartikel i tabloiden NY Post. Du tycks inte ha så stora krav på källor när du står för dem själv och de säger vad du vill att folk skall tro.
Nordfront är ju en svensk källa. Den som påstår att de är tillförlitliga är skrattretande!
Citera
2018-01-04, 19:07
Avstängd
Citat:
Nordfront är ju en svensk källa. Den som påstår att de är tillförlitliga är skrattretande!
Snarare den som jämför en fredsorganisation som B'Tselem med Nordfront som är skrattretande. Men vill du inte tro kan jag inte tvinga dig.
Citera
2018-01-04, 19:11
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Snarare den som jämför en fredsorganisation som B'Tselem med Nordfront som är skrattretande. Men vill du inte tro kan jag inte tvinga dig.
Jag gjorde liknelsen eftersom du antog att jag automatiskt litar på alla israeliska källor.

Jag skrev ju förut att jag tror på dig när du kommer med konkreta exempel, inte argumenterande texter!
Citera
2018-01-04, 19:28
Medlem
Citat:

Kunde inte låta bli att kasta mig in i hetluften igen. Det finns ju ett helt kapitel med referenser att läsa om detta på. Shit, det var mer än jag vågade tro på...

https://en.wikipedia.org/wiki/Human_shield#Israel

"According to human rights groups Amnesty International[19] and Human Rights Watch,[20] the Israel Defense Forces (IDF) used Palestinian civilians as human shields during the 2002 Battle of Jenin"

"During the 2008-2009 Gaza War known as Operation Cast Lead, Israeli military forces were accused of continuing to use civilians as human shields by Amnesty International and Breaking the Silence.[36] "

"The Guardian compiled three videos and testimony from civilians about alleged war crimes committed by Israeli soldiers during the 2008-2009 Gaza War, including the use of Palestinian children as human shields."
Citera
2018-01-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Jag ifrågasätter inte om judarna ska vara i Palestina eller inte, utan frågan var om inte personerna i något område i Tyskland skulle bli minst lika pissed off som araberna, om deras ledning sa att "nu får ni dra för nu ska vi placera alla judar i den här tyska delstaten för all framtid".

Förmodligen skulle de lokala tyskarna bli ännu argare, för judarna har inte nån historisk koppling till något område i Tyskland på samma vis som de hade en stark koppling till det brittiska Palestina-mandatet.

Ska vi hårddra situationen så kan vi ju säga att det redan skett. Efter WW2 delade segermakterna upp Tyskland... Väst och Öst. Öst blev en del av sovjetunionen och styrdes från Moskva.. så Ja.. tyskarna har fått sitt land occuperat.

Tyskarna har tagit emot större delen av flyktingströmmarna från Syrien. Flera städer är i stort sett endast bebodda av muslimer. Många kommuner har sagt upp hyreskontrakt med barnfamiljer eftersom husen skall bebos av flyktingfamiljer. Här snackar vi uppoffring..

Vad säger du om dom tyska invånarna skulle börja skjuta raketer på dessa flyktingar?

Situationen för de Syriska flyktingarna är likadan som för de Judiska flyktingarna.
Skillnaden är att vi står med öppna armar, medan arabvärlden skjuter raketer..

Hur många flyktingar har arabländerna tagit in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in