Citat:
Varje nations armé har först och främst skyldighet att skydda sitt egna folk - i andra hand skydda utlänningar. Israel tvingas välja mellan att bomba Hamas-baser (där det potentiellt kan finnas civila som används som mänskliga sköldar) och att låta Hamas avfyra dödliga raketer. Det är ett svårt val, du kanske inte ska vara så snabb med att fördöma IDF.
Israel har rätt att försvara sig och Hamas attacker har också fördömts av många. Det är omfattningen på Israels svar som kritiserats. Israel anses inte ha gjort sitt yttersta för att skona civila.
Citat:
Upphäva blockaden? Hoppas du skojar! Om Egypten och Israel upphävde sin blockad mot Gaza så skulle bombmaterial bokstavligen strömma in. Hamas skulle bygga fler och fler raketer och Israel skulle tvingas bomba ännu mer. Det är tack vare blockaden som läget har varit relativt lugnt de senaste åren.
På kort sikt har du rätt men det är ingen långsiktig lösning. Återigen, dom civila straffas mest. Tyvärr så tror jag blockaden späder på hatet.
Citat:
Om det är sant att soldater beordrades skjuta mot oidentifierade byggnader under kriget fördömer jag självklart det, är dock inte säker på helheten och vill inte göra några detaljerande uttalanden innan jag har läst på om det mer. Tack för länkarna, skall bli intressant att kolla upp!
Tack, det är första gången jag ser att du intar en balanserad hållning. God kväll.