Citat:
Du skrev att antisemitismen "importerades från Europa på 1900-talet" och jag postade en drös med pogrom som inträffat tidigare än så i arabvärlden. Du flyttar genast målstolparna genom att hävda att pogrom som inträffat i Damaskus, Yemen, Iran etc inte har att göra med palestinier men det var inte det du hävdade och dessutom kan man givetvis misstänka att det förekom fler pogrom mot judar i områden där det fanns fler judar än i Palestinamandatet.
Citat:
De fick inget territorium av britterna. Det var aldrig något brittiskt territorium även om britterna förvaltade det åt NF och därefter överlämnade det till FN. Det var ett ensidigt utropande av en judisk stat av en grupp invandrare som både före och efter använde våld för att tvinga bort den infödda befolkningen. Ett rent erövringskrig.
Nej.
Citat:
Och så är det naturligtvis också:
https://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus
"By 1 May 1948, two weeks before the Israeli Declaration of Independence, nearly 175,000 Palestinians (approximately 25%) had already fled."
https://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus
"By 1 May 1948, two weeks before the Israeli Declaration of Independence, nearly 175,000 Palestinians (approximately 25%) had already fled."
Ja, och det vore ju kul om du kunde bevisa att det skedde på den då icke-befintliga israeliska militärens beordran eller om de stack av helt andra anledningar, samt varför så många valde att inte fly och istället bli medborgare i Israel (?).
Citat:
Han blev friad under en temporär interim-regering innan Israel var ett år gammalt, kommer inte ihåg detaljerna men det är som att kritisera vad Palestina gör idag för något de gjorde innan deras första "demokratiska" val. Jag är helt OK med att kritisera Israel för saker och ting om det sker sakligt och i kontext av vad som händer i andra länder också. Du har inte kritiserat Palestina en enda gång vad jag känner till för att avrätta personer som misstänks samarbeta med Israel men du kritiserar Israel för något de gjorde för 70 år sen.