Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-09-26, 15:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Visst. Givetvis. Man skulle strunta i allt du citerade i det där enorma textstycket utom denna enda rad, där du inte ens kunde besvära dig med att ge någon beskrivning om vad det handlade om, bara en plats och ett årtal.

Du skrev att antisemitismen "importerades från Europa på 1900-talet" och jag postade en drös med pogrom som inträffat tidigare än så i arabvärlden. Du flyttar genast målstolparna genom att hävda att pogrom som inträffat i Damaskus, Yemen, Iran etc inte har att göra med palestinier men det var inte det du hävdade och dessutom kan man givetvis misstänka att det förekom fler pogrom mot judar i områden där det fanns fler judar än i Palestinamandatet.

Citat:
De fick inget territorium av britterna. Det var aldrig något brittiskt territorium även om britterna förvaltade det åt NF och därefter överlämnade det till FN. Det var ett ensidigt utropande av en judisk stat av en grupp invandrare som både före och efter använde våld för att tvinga bort den infödda befolkningen. Ett rent erövringskrig.

Nej.

Citat:
Och så är det naturligtvis också:
https://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus
"By 1 May 1948, two weeks before the Israeli Declaration of Independence, nearly 175,000 Palestinians (approximately 25%) had already fled."

Ja, och det vore ju kul om du kunde bevisa att det skedde på den då icke-befintliga israeliska militärens beordran eller om de stack av helt andra anledningar, samt varför så många valde att inte fly och istället bli medborgare i Israel (?).

Citat:
De var så efterlysta att ledaren Shamir rentav kunde bli vald till premiärminister. Till skillnad från Al-Husseini som förlorade valet till stormufti stort.

Han blev friad under en temporär interim-regering innan Israel var ett år gammalt, kommer inte ihåg detaljerna men det är som att kritisera vad Palestina gör idag för något de gjorde innan deras första "demokratiska" val. Jag är helt OK med att kritisera Israel för saker och ting om det sker sakligt och i kontext av vad som händer i andra länder också. Du har inte kritiserat Palestina en enda gång vad jag känner till för att avrätta personer som misstänks samarbeta med Israel men du kritiserar Israel för något de gjorde för 70 år sen.
Citera
2018-09-26, 16:46
Medlem
longbow4ys avatar
President Donald Trump vill se en tvåstatslösning för israeler och palestinier.
– Det är min dröm att få det gjort före slutet av min första mandatperiod, säger den amerikanske presidenten på väg in i FN-högkvarteret i New York.

Han hoppas kunna lägga fram en fredsplan för Mellanöstern inom fyra månader.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-vill-ha-en-tvastatslosning

Hoppsan.

Kommer han bli avsatt nu?
Citera
2018-09-26, 17:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du skrev att antisemitismen "importerades från Europa på 1900-talet" och jag postade en drös med pogrom som inträffat tidigare än så i arabvärlden.
Nej, det handlade om Palestinamandatet. Du skrev t ex: "Vi vet att det förekommit massakrar på judar i Palestinamandatet långt innan sionismen var påkommen. Ex:"
Citat:
Nej.
Så upplysande.

Citat:
Ja, och det vore ju kul om du kunde bevisa att det skedde på den då icke-befintliga israeliska militärens beordran eller om de stack av helt andra anledningar, samt varför så många valde att inte fly och istället bli medborgare i Israel (?).

Din historierevisionism här är mest pinsam. Förnekar du på allvar att det fanns judiska väpnade styrkor innan Israel utropades? Ditt tal om "val" när det handlade om en etnisk rensning är också direkt vidrig skönmålning. De som kunde stannade, sionisternas policy var inte helt konsekvent och på en del fall där det fanns infödda judar skyddade de sina arabiska grannar.
Citat:
Han blev friad under en temporär interim-regering innan Israel var ett år gammalt, kommer inte ihåg detaljerna men det är som att kritisera vad Palestina gör idag för något de gjorde innan deras första "demokratiska" val.
Jag pratade inte om huruvida Shamir dömdes i domstol, det vet jag att judar ytterst sällan råkar ut för vad de än tar sig för "i statens intresse", utan om att de terroristkramande israelerna valde gamla terrorister som Shamir, Begin och Sharon till premiärministrar.
Citera
2018-09-26, 19:21
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
– Det är min dröm att få det gjort före slutet av min första mandatperiod, säger den amerikanske presidenten på väg in i FN-högkvarteret i New York.

Hoppsan.

Han syftar troligen på en demilitariserad palestinsk stat i Gaza, delar av Västbanken och—kanske—Jordanien. Det råder näst intill konsensus i Israel att en sådan lösning är den bästa (ifall den faktiskt är möjlig att åstadkomma).

Trumps oförutsägbarhet är nog faktiskt användbar i detta fall. Samtliga "förutsägbara" fredsmäklare har misslyckats pga de unika faktorerna i denna konflikt.
Citera
2018-09-26, 19:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, det handlade om Palestinamandatet. Du skrev t ex: "Vi vet att det förekommit massakrar på judar i Palestinamandatet långt innan sionismen var påkommen. Ex:"

Det spelar ingen roll, du skrev att antisemitismen inte existerade i Palestinamandatet och att den importerades via europeiska judar. Den typiske Likud-väljaren är antingen en Mizrahi från arabvärlden eller en "jude" från forna Sovjetunionen. Anledningen att jag använde citationstecken är att ca 10% av Sovjetisraelerna inte är judar.

Citat:
Din historierevisionism här är mest pinsam. Förnekar du på allvar att det fanns judiska väpnade styrkor innan Israel utropades?

Nej men du kan knappast sätta Israel anvarigt för vad de gjorde. Tycker du det är OK om jag går ut och dödar några ryssar imorgon för vad Stalin ställde till med för 70 år sen eller applicerar du bara arvsskuld på judar?

Citat:
Ditt tal om "val" när det handlade om en etnisk rensning är också direkt vidrig skönmålning. De som kunde stannade, sionisternas policy var inte helt konsekvent och på en del fall där det fanns infödda judar skyddade de sina arabiska grannar.

Det verkade inte handla mycket om val när det gällde judar som bodde på arabiskkontrollerade områden dock, så frågan är varför du enbart väljer att kritisera "judars" ageranden.

Citat:
Jag pratade inte om huruvida Shamir dömdes i domstol, det vet jag att judar ytterst sällan råkar ut för vad de än tar sig för "i statens intresse", utan om att de terroristkramande israelerna valde gamla terrorister som Shamir, Begin och Sharon till premiärministrar.

Menar du att palestinierna inte brukar välja terrorister till politiker? Yassir Arafat är en fredsduva?
Citera
2018-09-26, 20:44
Avstängd
Citat:
Det spelar ingen roll, du skrev att antisemitismen inte existerade i Palestinamandatet och att den importerades via europeiska judar.
Den här biten börjar bli väl förvirrad om vad den egentligen handlar om. Du försöker desperat blanda in hela arabvärlden och varenda konflikt där judar drabbas som "bevis" för hur antisemitiska palestinierna varit, men dina belägg är tunna. Ena gången är det en massaker begången av turkar andra stormuftin som utsågs av britterna.
Citat:
Den typiske Likud-väljaren är antingen en Mizrahi från arabvärlden eller en "jude" från forna Sovjetunionen. Anledningen att jag använde citationstecken är att ca 10% av Sovjetisraelerna inte är judar.
Och? Israel grundades till stor del av östeuropeiska judar. Vad är det egentligen du försöker säga här? Att dessa inte är "riktiga" judar och att de därför inte skall räknas?
Citat:
Nej men du kan knappast sätta Israel anvarigt för vad de gjorde.
Klart jag kan, det var ju precis samma folk som senare blev till den israeliska armén. Det blir ju absurt att dra ett streck och låtsas att de den dag IDF bildades plötsligt inte var ansvariga för det de gjort dagen innan.

Citat:
Det verkade inte handla mycket om val när det gällde judar som bodde på arabiskkontrollerade områden dock, så frågan är varför du enbart väljer att kritisera "judars" ageranden.
Jag har upprepade gånger fördömt Jordaniens fördrivning av judar från Västbanken, du är bara helt oförmögen att läsa sådant som inte passar dina förutfattade meningar om mig som antisemit.
Citat:
Menar du att palestinierna inte brukar välja terrorister till politiker? Yassir Arafat är en fredsduva?
Sa jag något sådant? Dock var det utan tvivel sionisterna som inledde denna utveckling, och än idag är palestinierna rena amatörer i förhållande till Israel på terror. Bra i alla fall att du inte verkar opponera dig mot min beskrivning av Israel som en stat som styrts av en samling terrorister, bara försöker med en kålsuparteori om att palestinierna är lika illa.
Citera
2018-09-26, 21:41
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Jag har upprepade gånger fördömt Jordaniens fördrivning av judar från Västbanken, du är bara helt oförmögen att läsa sådant som inte passar dina förutfattade meningar om mig som antisemit.
Du försvarar arabländernas invasion av Israel 1948 med motiveringen att vissa lokala araber lämnade sina hem innan dess,* men du vägrar erkänna Israels rätt till självförsvar i form av pre-emptiva slag, även fast Egyptens krigshandlingar och hot om folkmord 1967 var konkreta casus belli. Vad är det om inte antisemitism?

*Fler judar lämnade arabvärlden, ofta under mycket värre hot. Innebär det att Israel har rätt att invadera alla dessa länder?
Senast redigerad av Memestar 2018-09-26 kl. 21:44.
Citera
2018-09-27, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Du försvarar arabländernas invasion av Israel 1948 med motiveringen att vissa lokala araber lämnade sina hem innan dess,* men du vägrar erkänna Israels rätt till självförsvar i form av pre-emptiva slag, även fast Egyptens krigshandlingar och hot om folkmord 1967 var konkreta casus belli. Vad är det om inte antisemitism?

*Fler judar lämnade arabvärlden, ofta under mycket värre hot. Innebär det att Israel har rätt att invadera alla dessa länder?
Du tycks inte kunna historien med skapande av Israel som var en ockupation av palestinsk territorium.
Den 29 november 1947 kom en delningsplan som skulle ge större delen av territoriet till judarna och en mindre del till palestinierna, men som hade tre gånger så stor befolkning.
Den här delningsplanen avslog naturligtvis palestinierna och judarna hade ca 40.000 terrorister i Palestina som med våld körde ut ca 800.000 palestinier och större delen blev flyktingar i Gaza.
Den här etniska rensningen som judarna gjorde mot palestinierna var planerad.
Det Brittiska mandatet gick ut i maj 1948 och judarna utropade Israel som den judiska staten, det är då som arabiska länderna går in med militär för att återställa ordningen.
Egypten var intresserad av att ockupera Gaza och Jordanien ockuperade Väst Banken med Öst Jerusalem, därför de araber som skulle ta tillbaka området som judarna ockuperat misslyckades.
Judarna var förberedda med 40.000 vältränade och många krigserfarna män från kriget med Britannien.
Vapen och ammunition fick judarna från Europa även flyg, tanks och pansarfordon.
När det gäller skapande av Israel finns det väldigt mycket lögner, sanningen är obekväm och göms undan därför.

Det påstås än idag av många att palestinierna får skylla sig själva som inte accepterade delningsplanden 29 november 1947.
Men den delningsplanen var utförd på det sättet att palestinierna skulle avslå den, och judarna fick orsak att göra etnisk rensning av 800.000 palestinier, som skulle ge plats för judiska emigranter till Israel.
Sedan påstås det att Israel är en demokratisk stat, som är en lögn det är en apartheid stat och ingenting annat. För judar gäller demokrati men inte för andra, det finns ca 6000 politiska fångar i Israeliska fängelser, många har suttit där i åratal utan rättegång.
Israel kallar dem för terrorister som de gör mot alla palestinier som motsätter den judiska ockupationen med dess följder.
En icke palestinier blir kallad anti semit.

Israel har skapat två hemländer för palestinierna som är Gaza och Väst Banken, som tillhör Palestina och där råder ingen demokrati utan istället stort förtryck.
Sydafrika var tidigare en öppen aparheid stat och de hade också hemländer som de kallade för Bantuländer, dit svarta var placerade utan medborgarskap och hade inte de rättigheter som de vita i Sydafrika hade.
De var accepterade att utföra lågbetalda jobb inne i Sydafrika, men hade inga rättigheter där.
Sydafrika hade 10 Bantuländer och även gav självständighet till vissa, som inga andra länder accepterade.
När apartheimregimen föll blev alla fria i Sydafrika och samma sak kommer att hända med regimen i Israel.
Den enda lösningen för Palestina- Israel konflikten är att det blir ett demokratiskt land för både judar och palestinier och andra som bor iområdet som druzer.
Senast redigerad av Fagro 2018-09-27 kl. 03:18.
Citera
2018-09-27, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Hoppsan.

Trump går Israels ärenden och nu har USA skurit ned biståndet till palestinierna som en utpressning mot dem att gå med på Trumps plan.
Det är många politiker som trodde att de kunde lösa konflikten mellan Palestina och Israel och alla har haft två stats lösningen, men alla har också misslyckats.
Sanningen är den att Väst Banken kan inte bli en palestinsk stat och idag ser den ut som fläcktyfus på kartan, totalt söndertrasad av judiska bosättningar.
Det finns bosättningar med 500.000 judar bosatta där, med vägar och annan infrastruktur, den bästa marken har judarna tagit för bosättningar, och byggande av bosättningar fortsätter.
Israel har investerat många miljarder dollar på bosättningarna och motorvägar till Israel som endast judar får använda, den som tror att de skulle ge upp de här investeringarna måste vara helt ovetande vad det rör sig om.
Sedan har Israel byggd en 8 meter hög mur på vissa ställen, långt in på Väst Bankens territorium, som gör att Väst Banken tappat värdefull jordbruksmark och inga palestinier kan lämna inhägnaden utan israelisk kontroll.
Om Trump hade kommit upp med planen att det skall bli en stat för palestinier och judar, alltså en demokrati med fria val och Bantuländerna Väst Banken och Gaza ingår i den nya staten som lär bli Palestina, då hade man kunnat påstå han kommer med lösningen på konflikten.
Citera
2018-09-28, 07:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Och? Israel grundades till stor del av östeuropeiska judar. Vad är det egentligen du försöker säga här? Att dessa inte är "riktiga" judar och att de därför inte skall räknas?

Det jag försöker säga är att Likud pysslar med en form av återgäldning från det som araberna utsatt Mizrahim mot. Det är inte den där "imperialistiska amerikanske/ europeiske juden" som röstar på Likud utan just personer som kommer från arabvärlden eller forna Sovjet. Jag är så jävla trött på din vänstertomte-hjärna som vrider allt enligt Karl Marx teser.

Citat:
Klart jag kan, det var ju precis samma folk som senare blev till den israeliska armén. Det blir ju absurt att dra ett streck och låtsas att de den dag IDF bildades plötsligt inte var ansvariga för det de gjort dagen innan.

Nej, Lehi blev inte IDF.

Citat:
Sa jag något sådant? Dock var det utan tvivel sionisterna som inledde denna utveckling, och än idag är palestinierna rena amatörer i förhållande till Israel på terror.

Det verkar ju som det är det du vill iaf, jag hoppas du blir lika glad när Israel börjar betala ut ekonomiska bidrag motsvarande 1,7 miljoner USD varje gång någon jude dödar en palestinier då.
Citera
2018-09-28, 10:07
Avstängd
Citat:
Det jag försöker säga är att Likud pysslar med en form av återgäldning från det som araberna utsatt Mizrahim mot.
Jag trodde det handlade om hur det gick till när Israel bildades av en grupp europeiska judar, men OK, om du vill ta upp senare politik så gärna för mig. Vad du säger är ju bara att palestinierna blivit en bekväm syndabock som straffas för vad andra gjort mot judarna, ungefär som judarna ofta varit syndabockar i andra länder, t ex vart lokala judar i arabvärlden ofta syndabockar för sionisternas brott. Hade du tänkt dig ditt uttalande som förvar för Israel?

Citat:
Nej, Lehi blev inte IDF.
Det var inte bara Levi som förföljde palestinier innan Israels tillkomst. Shamir gick sen över och ledde Mossad vilket kan förklara hur de beter som som en terroristorganisation.
Citera
2018-09-28, 21:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag trodde det handlade om hur det gick till när Israel bildades av en grupp europeiska judar, men OK, om du vill ta upp senare politik så gärna för mig. Vad du säger är ju bara att palestinierna blivit en bekväm syndabock som straffas för vad andra gjort mot judarna, ungefär som judarna ofta varit syndabockar i andra länder, t ex vart lokala judar i arabvärlden ofta syndabockar för sionisternas brott. Hade du tänkt dig ditt uttalande som förvar för Israel?

Försvaret är att åtgärder måste ske på samma premisser. Man kan inte ge bidrag åt Palestina som går till självmordsbombare, man kan inte kräva att Israel ska ersätta Palestina för stölder utan att samma motkrav sker mot araber som stulit av judar etc.

Citat:
Det var inte bara Levi som förföljde palestinier innan Israels tillkomst. Shamir gick sen över och ledde Mossad vilket kan förklara hur de beter som som en terroristorganisation.

Judars övergrepp mot araber innan 1947 är dokumenterade precis som arabers övergrepp mot judar, förstår inte varför du singlar ut judarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in