Citat:
Jag skrev att även om du skulle bevisa att vår interna känslovärld som magisk (extremt exempel med tomtar och troll, som är irrelevant annat än som mått på en extrem situation), så har det inget bevisvärlde eller värde som analogi för en sk. andlig värld. Du måste fortfarande demonstrera den andliga världen, även om du skulle kunna demonstrera att känslovärlden är separat eller extern från den fysiska verkligheten, vilket du inte heller gjort. Så, tecknet på oförmåga faller på dig, om du tror det handlade om faktiska tomtar och troll. Läs igen, läs rätt, förstå vad som skrivs. Lycka till.
HAHAH jag tror jag smäller av!

Dina föräldrar måste vara stolta över dig, big time. Jag håller med att andlighet har inget bevisvärde. Det är ju det jag försöker förklara för dig. Det GÅR INTE ATT BEVISA den andliga världen. Jag behöver inte alls demonstrera en den andliga världen. En andlig värld är en personlig övertygelse. Däremot är det DU som inte har någon som helst befogenhet att trampa på andras subjektiva sfär och tala om föra andra vad andra ska känna, tänka och tro. Felet ligger hos dig och det är DU som måste ändra på dig själv.
Känsloliv var bara en parallell för att förklara för dig att allting som existerar behöver inte bevisas för att kunna existera. Känslolivet är inte ett bevis på en andlig värld. Förstår du? Jag tvekar starkt! Känslor och tankar väger ingenting, syns inte, doftar inte, tar ingen plats, har ingen färg, är inte ens elektriska, utifrån de fysiska lagarna är känslor och tankar ''ingenting'' likväl existerar dem. Känslor och tankar kan inte detekteras så som du har hävdat. Det är inte bara en del i hjärnan som alstrar tankar och känslor och inte heller är det känslor och tankar som syns i laboratorier och undersökningar. Det är hjärnaktiviteter som detekteras. Ingen maskin i världen kan tala om vilken färg, doft, form, storlek, längd, vikt, konsistens en tanke eller en känsla har, lika lite kan en undersökning, vilken som helst detektera hur länge en känsla eller tanke pågår eller var de tar vägen. Detta är inget bevis för en andlig värld. Förväxla inte detta med argument för en andlig värld. Jag försöker fortfarande förklara för dig att det KAN finnas världar som mycket riktigt existerar utan att kunna detekteras.
Så då finns ingen anledning till att tro att den finns, inga incidier, inga indikationer, inga egenskaper
Citat:
som är definierbara, enbart.. TADAA, magkänsla? Myt?
Berätta hur du vet att det finns en andlig värld att förhålla sig till
.
Om du känner att du inte har någon anledning att tro det, gör inte det. Ingen har rätt att trampa i din subjektiva värld precis som du inte har rätt att trampa i andras. Du måste bara lära dig att inte använda ordet bevis och vetande. Detta ämne har diskuterats på mycket högre nivåer på universitetet och av forskare och filosofer, teologer och fysiker. Alla är överens, både troende och icke troende att, det som är utanför fysiken är inte vetande. Att du inte förstått detta är ännu ett bevis på att du inte hängt med i svängarna och fortfarande upprepar vad du skrivit för 4-5 år sedan.
Citat:
Du bryr dig inte om att dina lögner blivit avslöjade alls märker jag. Du försöker bara skyla över det och distrahera.
Jag bryr mig inte att du blir distraherad. Jag förstår inte hur det kan vara lögn att förklara för dig att andlighet inte kan handla om vetande och bevis. Jag har förstått vid det här laget att du är osäker på hur andlighet kan vara motsatsen till fysiken och frågar fortfarande varför den inte ska kunna bevisas men det säger bara mer om dina begränsade språkliga kunskaper samt reflektionsförmåga kring ämnet. Google kan dock hjälpa dig lite på vägen. Slå upp ordet andlighet till att börja med.
Citat:
Du påstår ju att det finns en andlig värld, du vet till och med att det är motsatsen till den fysiska världen, alltså har du någon anledning till att du tror på den och känner till dess egenskaper till någon grad. Jag är helt ok med svaret att du har en känsla, och erkännandet att det inte är vetskap utan antagande. Precis som i inlägget jag skrev som du motsatte dig ursprungligen. Du verkar däremot motsätta dig det då hela den här diskussionen uppstått. Dessutom, halva mitt liv, jösses. Bara för att du är så ung betyder inte att andra är det.
När ska du lära dig att inte uttala dig om saker du inte vet någonting om? Det gäller tydligen allt från dina motdebattörer till andliga världar och andra fantasifoster.
Menar du på att du är över 20 år och ändå presenterar så som din gör? Nu är det andra gången du har skrivit att jag påstått att en andlig värld existerar. Hur kan du missförstå texter så in i helvete? En gång för alla; jag har inte argumenterat, utan förklarat. Hittills har min text varit förklarande och inte argumenterande. Jag har inte påstått att en andlig värld existerar, utan att en andlig värld inte kan bevisas och således handlar om inte vetande. Detta innebär inte att jag påstår att en andlig värld existerar. Du tolkar som det. Men det är inget påstående. Det är som att säga är du inte moderat så är du kommunist.
Citat:
Kontentan är att jag frågar hur du vet något om det du skriver, du svarar att det inte går att bevisa för att undanfly ansvaret för att styrka det du tror, men när jag skriver att då är det ett antagande, då väljer du att förolämpa mig och spekulera om min grad av CSN-lån. Du hade varit rätt underhållande om du inte samtidigt var rätt tragisk.
Va? haha

skojar du nu med mig? Jag har inte sagt att jag tror nåt. Jag har ENDAST pratat om att DU inte kan kräva av andra att bevisa nåt som inte går att bevisa. SNÄLLA MÄNNISKA! Har du gått i skolan? Den tragiska här är utan tvekan du! Jag har inte uttalat mig mer om andlighet mer än att du inte kan kräva att en eventuell andlighet måste bevisas.
Citat:
Det är inte relevant och en annan diskussion, men till viss del går det. Att du vill väga känslor visar dock på hur mycket insikt du har i frågan. Till skillnad från vilken värld? Ja forskning handlar ju om att vi ska förstå vår omvärld, det är rätt centrerat till oss. Ändå har du vetskap om det? Mycket mystiskt..
Vetande, bevis handlar uteslutande om forskning och människans 5 sinnen. OM en andlighet existerar, lägg märke till att jag inte argumenterar eller säger att jag vet eller tror, ÄN, utan endast förklarar för dig, varför du har fel, Om en andlighet existerar, så kan den aldrig någonsin detekteras med hjälp av våra sinnen eller de metoder forskningen använder för att veta eller bevisa nåt; en händelse, fenomen osv. Kom igen nu! Jag kan inte förklara mer pedagogiskt än vad jag nu gör. Hela min text handlar endast om din begäran om bevis och vetande om en eventuell andlig värd, INTE om vad jag tror, vet eller påstår.