2018-01-02, 20:07
  #15061
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
ja men bara till de som inte kan ordna sitt boende själva. Staten ska inte bestämma hur folk ska bo och subventionera en särskild typ av bostad. De flesta har ändå en bostad trots allt och bristen du talar om är en socialistisk illusion. Bostäder har vi så att det räcker och blir över. De används dock inte på ett optimalt sätt tack vare att den sista planekonomin finns kvar fortfarande.
Folk kan behöva flytta av olika skäl, barn som blir vuxna kan behöva flytta hemifrån, par som vill skiljas kan behöva flytta - det behövs fler bostäder.
Staten ska inte bestämma hur folk ska bo, men man kan se till att det finns tillräckligt av en efterfrågad typ av bostad - hyresrätten.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
ni kan gå samman och crowdfund:a? Vad är problemet? Eller sätta in era pengar hos ETC-bygg..

https://www.etc.se/etc-bygg
Ja, vad kan problemet vara..?
Kanske att det finns inga "vi". Eller att "vi" inte har lust att sköta samhällets uppgifter? Eller att "vi" har vårt kapital bundet i andra ideella projekt?
Hur som helst vi "vi" garanterat inte ha några råd om hur "vi" ska investera av några kurt-sunar.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad ni argumenterar för är att andra ska betala era bostäder. Det om något är egoism i dess renaste form.
Jag har betalt min bostad själv sedan många år. Vad jag argumenterar för är att samhället ska se till att bygga bostäder åt svenska folket, jag är alltså mån om allas bästa och inte alls egoistisk.
Den enda illvilliga personen här är du, som vill att alla ska tvingas betala så mycket som möjligt i hyra till rika fastighetsägare.
Citera
2018-01-02, 20:11
  #15062
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Slemhog måste ju ha råd med sitt hus i Spanien och båt samt samtidigt bo i ett mycket attraktivt område. Ekvationen går inte ihop om inte han får ett subventionerat kontrakt. Att bostadsmarknaden därmed blir ett skämt skiter han i. Tänk om stackarn skulle få betala marknadpris. Då kanske han skulle behöva sälja huset eller båten, det vore omänskligt hårt för den stackaren..
Några subventioner förekommer inte på bostadsmarknaden, folk betalar så mycket att även de allmännyttiga bolagen går med rejäl vinst.

https://www.dn.se/sthlm/sa-mycket-tjanar-din-hyresvard-pa-lagenheten/
Citera
2018-01-02, 20:26
  #15063
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Folk kan behöva flytta av olika skäl, barn som blir vuxna kan behöva flytta hemifrån, par som vill skiljas kan behöva flytta - det behövs fler bostäder.
ja det kan behövas fler bostäder men de nya bostäderna är alldeles för dyra för de bostadslösa. De billiga kan bara frigöras med marknadsanpassade hyror.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Staten ska inte bestämma hur folk ska bo, men man kan se till att det finns tillräckligt av en efterfrågad typ av bostad - hyresrätten.
och där förstod du inte innebörden av begreppet ”efterfrågan” som vanligt. Att önska någonting är inte samma sak som att man efterfrågar något.

Staten ska inte bestämma bara det byggs hyresrätter... jo du Tammer, det är att bestämma.


Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ja, vad kan problemet vara..?
Kanske att det finns inga "vi". Eller att "vi" inte har lust att sköta samhällets uppgifter?
vadå inga ”vi”? Gå till vpk:s kansli så får du garanterat med dig varenda kotte. Ni får ju dessutom chansen att bygga helt vinstfritt. Win win för alla?

Varför skulle det vara samhällets uppgift att förse de som är bostadslösa med de finaste lgh på skattebetalarnas bekostnad? Jag förstår inte det...

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Eller att "vi" har vårt kapital bundet i andra ideella projekt?
Jag tror det handlar om nåt helt annat. Ni vill att andra ska betala för era bostäder, trots att ni har ok lön. Det är ren och skär girighet det.


Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur som helst vi "vi" garanterat inte ha några råd om hur "vi" ska investera av några kurt-sunar.

lyssna på etc-bygg då och sätt in dina pengar där?

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har betalt min bostad själv sedan många år. Vad jag argumenterar för är att samhället ska se till att bygga bostäder åt svenska folket, jag är alltså mån om allas bästa och inte alls egoistisk.
det är du ju visst, eftersom du säger att staten bara ska bygga hyresrätter. Sanningen är att de flesta inte ens vill bo i hyresrätter, så varför ska de som inte vill tvingas att sponsra nya till andra?


Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Den enda illvilliga personen här är du, som vill att alla ska tvingas betala så mycket som möjligt i hyra till rika fastighetsägare.
nu måste man inte nödvändigtvis låta vinsten hamna där. Om du läser på om Assar Lindbecks förslag så ser du att man inte alls behöver gynna fastighetsägare.
Citera
2018-01-02, 20:56
  #15064
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Några subventioner förekommer inte på bostadsmarknaden, folk betalar så mycket att även de allmännyttiga bolagen går med rejäl vinst.

https://www.dn.se/sthlm/sa-mycket-tjanar-din-hyresvard-pa-lagenheten/

Prisreglering = Subventioner. Att man "tvingar" parterna att ta hänsyn till enbart vissa aspekter när man får förhandla om hyran är en reglering och subvention. Precis som om man enbart fick ta en viss summa betalt för ett hotellrum baserat på vissa aspekter. Eftersom det lika gärna kan vara en rik som fattig som får denna lottovinst innebär det att för varje låginkomsttagare som gynnas, gynnas en höginkomsttagare. Det är mao inget en konsekvent socialist kan argumentera för trovärdigt. Det fattar socialister med ett par hästar hemma, som Göran Persson, Lindbeck och Feldt.
Citera
2018-01-03, 02:16
  #15065
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Slemhog måste ju ha råd med sitt hus i Spanien och båt samt samtidigt bo i ett mycket attraktivt område. Ekvationen går inte ihop om inte han får ett subventionerat kontrakt. Att bostadsmarknaden därmed blir ett skämt skiter han i. Tänk om stackarn skulle få betala marknadpris. Då kanske han skulle behöva sälja huset eller båten, det vore omänskligt hårt för den stackaren..

Precis, så är det
Fast inte det att jag vill bostadsmarknaden ska va ett skämt,vilket den är nu efter alliansen blåst upp prisnivåerna på ägda beståndet vi ser nu och skapat bostadsbristen, att en villa i oattraktiva Märsta kostar 5 miljoner och jag inte får låna till hälften av det ens med 450 000 kr/år, det är ett skämt!
se mitt 10 punkt program jag tidigare postat för att lösa detta på socialdemokatisk väg.

Jag ska inte betala mycket mer i hyra än kostnaden för motsvarande borätt, så har det varit jämt i Sverige, så skall det förbli!
Vi hyresgäster bor ju redan i lägre sniken standard (som jag personligen dock renoverade bort)

Bara för jag skaffat ett relativt välbetalt jobb nu och bytte till min en billig hyresrätt och har fixat det bra för mig nu, ska jag inte få det dåligt igen för att ni vill införa marknadshyror. Jag gick för inte sålänge sen på bidrag och hade högre hyra och var fattig.

Jag ska ha kvar min höga sparmarginal jag ordnat nu och kunna bli rik. Skulle min hyra gå upp till 9000 kr/mån vid fri marknad hade jag inte behövt sälja båt eller spanienbostad, däremot inte kunnat spara lika mycket pengar och blivit fattigare igen. Så ska hyresgäster inte ha det medans någon slacker som köpte sin borätt år 2001 har en kostnad på 3000 månavgift och 400 kr i räntor för en stor 4a med innestående miljonvinster blir stenrik på den låga boendeutgiften. Där kan man snacka om förstörelse av bomarknaden och där beståndet inte utnyttjas effektivt!

Bara för jag är smart och utnyttjar möjligheten ta lån i Spanien istället för att använda allt låneutrymme på en övervärderad svindyr tråkig bostadsrätt i Stockholm, det har ni inget med att göra. Men borgerligheten, dom vill alltid konstant klämma åt mina ideér och möjligheter att ha ett premium liv, varenda hål försöker dom täppa till. Till slut blir folk kriminella.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2018-01-03 kl. 02:37.
Citera
2018-01-03, 04:54
  #15066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det görs inga jämförelser. Du får gärna länka till där vi gör någon jämförelse. Och berätta vilka egenskaper hos varorna vi jämför.

Det är lite anmärkningsvärt att du inte förstår att om en butik sänker priset på en vara tillräcklig mycket så kommer det att blidas en kö utanför butiken av folk som vill profitera på det låga priset.
Vad i detta är det du inte förstår?

Ni jämför förbrukningsvaror med bostäder. Konstant. Bilar hit och dit, livsmedel hit och dit.
Att du inte begriper skillnaden på en vara som man kan tillverka i mer eller mindre oändlighet med en vara som man inte kan göra det med är förbluffande.
Citera
2018-01-03, 08:45
  #15067
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ni jämför förbrukningsvaror med bostäder. Konstant. Bilar hit och dit, livsmedel hit och dit.
Att du inte begriper skillnaden på en vara som man kan tillverka i mer eller mindre oändlighet med en vara som man inte kan göra det med är förbluffande.

Även bostäder är förbrukningsvaror tro det eller ej.

Och varför skulle man inte kunna tillverka just den varan precis som alla andra? Det är varken brist på mark eller byggmaterial vad jag vet.

Det är just när man gör skillnad på varor som bristen uppstår. Och det gör du med! Grattis! Du får tillbaka det du förtjänar.
Citera
2018-01-03, 09:19
  #15068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Subventionera vad och hur? Hyrorna är redan i dagsläget subventionerade. Vad vill du ändra, och över hur lång tid?

Ja, exakt?
Citera
2018-01-03, 09:27
  #15069
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Precis, så är det
Fast inte det att jag vill bostadsmarknaden ska va ett skämt,vilket den är nu efter alliansen blåst upp prisnivåerna på ägda beståndet vi ser nu och skapat bostadsbristen, att en villa i oattraktiva Märsta kostar 5 miljoner och jag inte får låna till hälften av det ens med 450 000 kr/år, det är ett skämt!
se mitt 10 punkt program jag tidigare postat för att lösa detta på socialdemokatisk väg.

Jag ska inte betala mycket mer i hyra än kostnaden för motsvarande borätt, så har det varit jämt i Sverige, så skall det förbli!
Vi hyresgäster bor ju redan i lägre sniken standard (som jag personligen dock renoverade bort)

Bara för jag skaffat ett relativt välbetalt jobb nu och bytte till min en billig hyresrätt och har fixat det bra för mig nu, ska jag inte få det dåligt igen för att ni vill införa marknadshyror. Jag gick för inte sålänge sen på bidrag och hade högre hyra och var fattig.

Jag ska ha kvar min höga sparmarginal jag ordnat nu och kunna bli rik. Skulle min hyra gå upp till 9000 kr/mån vid fri marknad hade jag inte behövt sälja båt eller spanienbostad, däremot inte kunnat spara lika mycket pengar och blivit fattigare igen. Så ska hyresgäster inte ha det medans någon slacker som köpte sin borätt år 2001 har en kostnad på 3000 månavgift och 400 kr i räntor för en stor 4a med innestående miljonvinster blir stenrik på den låga boendeutgiften. Där kan man snacka om förstörelse av bomarknaden och där beståndet inte utnyttjas effektivt!

Bara för jag är smart och utnyttjar möjligheten ta lån i Spanien istället för att använda allt låneutrymme på en övervärderad svindyr tråkig bostadsrätt i Stockholm, det har ni inget med att göra. Men borgerligheten, dom vill alltid konstant klämma åt mina ideér och möjligheter att ha ett premium liv, varenda hål försöker dom täppa till. Till slut blir folk kriminella.

Precis det handlar enbart om dig och ingen annan. Sluta vara patetisk och tjata om socialism, detta har ingenting med det att göra. Det kan precis lika gärna vara en höginkomsttagare som cashar in på en billig hyresrätt. Utan prisreglering hade intr BR skjutit i värde på samma sätt som de nu gjort. Att svenskar blir "miljonärer" på lånade monopolpengar kan till stor del skyllas på hyresregleringen.

Du ska alltså inte betala mer än motsvarande BR. Gäller den logiken endast när räntorna är svinlåga? När räntorna åter ligger på 4-5% tycker du då det är rimligt att hyrorna för HR stiger med motsvarande?
Citera
2018-01-03, 20:58
  #15070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Även bostäder är förbrukningsvaror tro det eller ej.

Och varför skulle man inte kunna tillverka just den varan precis som alla andra? Det är varken brist på mark eller byggmaterial vad jag vet.

Det är just när man gör skillnad på varor som bristen uppstår. Och det gör du med! Grattis! Du får tillbaka det du förtjänar.

Varför bygger du inte 300 hyreshus uppe i norra norrland då? Menar "det finns ju plats" har du tagit lektioner i Reinfeldts migrationspolitik? "Sverige har plats, flyg över så ser du hur mycket tomma ytor det är överallt"


Ang förbrukningsvaror, menar du att man river hus stup i kvarten för att bygga nya på samma plats och sälja om dom?
Citera
2018-01-03, 21:25
  #15071
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Varför bygger du inte 300 hyreshus uppe i norra norrland då?
varför ska jag göra det? Jag har aldrig begärt att det ska byggas några hyreshus. De som vill kan väl ordna med det själv eller joina nån som har kompetens att bygga?

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Menar "det finns ju plats" har du tagit lektioner i Reinfeldts migrationspolitik? "Sverige har plats, flyg över så ser du hur mycket tomma ytor det är överallt"
ja och ändå är det ”brist”. enda landet i världen med en hyreskö på 20+ år för att bo i city. Mycket märkligt!


Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ang förbrukningsvaror, menar du att man river hus stup i kvarten för att bygga nya på samma plats och sälja om dom?
nej inte alltid man renoverar en hel del också.
Citera
2018-01-03, 22:01
  #15072
Medlem
Big Bosss avatar
Bra initiativ för oss som fortfarande är relativt unga. Hoppas detta träder i kraft mer innan man hinner fylla 35 bara..

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/unga-ska-kunna-hyrk%C3%B6pa-sin-bostadsr%C3%A4tt-1.5003121
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in