2018-01-01, 11:40
  #15049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det är inte riktigt så det fungerar. Men du har nog aldrig varit med i bostadskön och varit i behov av bostad. Det är i alla fall vad jag fått ut av dina korkade argument i den här tråden än så länge.
Det handlar inte om att "nappa" det handlar ofta om att hyrorna är för höga för de flesta personer.
Menar du att bostadsförmedlingen inte vet hur det fungerar?
Dom om någon lär tvärtom veta precis hur det fungerar.

Hyran är känd när dom informerar om ledig bostad. Då har köande möjlighet att tacka nej omgående. Det gör dom inte. Många av de anvisade rejektar bostaden efter visningen och väljer att bo kvar där dom bor. Många kommer inte ens på visningen. Därför måste bostadsförmedlingen erbjuda bostaden till många, för att någon skall nappa.

Det finns ganska mycket artiklar om det fenomenet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Att ni fortsätter att jämföra bostäder med andra varor är så humoristiskt korkat att det finns inte.
Det görs inga jämförelser. Du får gärna länka till där vi gör någon jämförelse. Och berätta vilka egenskaper hos varorna vi jämför.

Det är lite anmärkningsvärt att du inte förstår att om en butik sänker priset på en vara tillräcklig mycket så kommer det att blidas en kö utanför butiken av folk som vill profitera på det låga priset.
Vad i detta är det du inte förstår?
Citera
2018-01-01, 11:48
  #15050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Om den megasnikne ockraren alpha101 eller kurt-sune kommer och försöker ockra mig på dyr Senap, så kan jag välja att köpa ett annat senapsmärke eller undvika senap närmaste halvåret till dom gått i konkurs.
Jag har även ett val att undvika köpa Paprika och Tomater från Spanien under vintern då kilopriset är upp och nosar på 40-60 kr/kg då och kan äta morötter för 5 kr/kg istället.

Erbjuder den supersnikne psykopatiska nyliberalen Alpha101 mig ett boende, som har silverfiskar, mal och orenoverat senaste 50 åren för en skyhög hyra när man blivit utslängd från tjejen eller behöver snabbt ha ett boende för man flyttar till sthlm och fått jobb blir det svårare, speciellt när det råder bostadsbrist och boenden med vettiga hyror går direkt. Det blir det genast mycket svårare situtation man hamnar i.
I en 100% avreglerad marknad som på 1850-talet fattiga london som alpha förespråkar kan han på godtycke höja min hyra radikalt helt plötsligt om marknaden säger hyran är värd mer, och man riskerar bli vräkt eller utfattig om man inte får något nytt, och orkar man ens flytta? Har man jobb just då? Alla ens vänner och barns vänner och skolgång då? Boendet definerar mycket av ens liv och livskvalité och identitet, det gör inte paprika och senap.
Hårda bud i mellerud!

Som sagt, jämföra senap och paprika med bostäder är helt sjukt. En 100% avreglerad bomarknad fungerar inte överhuvudtaget, lika lite som lönebildningen gör det. Det förstod samhället och folk för över 100 år sen när det moderna samhället växte fram. Det är bara Usa som inte fattat det, där fick folket inte ett skit, trots det betalar dom skyhög fastighetsskatt och inkomstskatt bara några procent lägre än Stockholmarna men får inget för pengarna. Dom skattepengarna går rakt ner i dom skupellösas fickor och avdrag för höginkomsttagare.
Det är ju du som skall tillhandahålla de billigare bostäderna.
Du säger ovan att du skall köpa senap av någon annan som levererar billigare. Men det förutsätter att det finns någon som kan leverera billigare.

Och i bostadsfallet finns inte det. Därför är det du som skall göra det.
Du startar Slemmiga Bostäder AB, som du kapitaliserar från din plånbok. Sedan låter du bygga bostäder, byggda av byggjobbare med europas högsta lönekostnader. Och så hyr du ut de till bruksvärdeshyra.
Du lär få öppna plånboken varje månad och göra kapitaltillskott till ditt bolag, men det gör väl inget att du subventionerar andras bostäder. Eller hur?

Men varför gör du inte detta?

I stället gormar du om att andra skall subventionera dina bostäder. Det är nästan som man tror att du är Flashbacks girigaste och sniknaste person, utan konkurrens.
Citera
2018-01-01, 11:56
  #15051
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Visst var det nybyggnation? Finns väl ingen ekonomisk fördel då BRF har mycket lägre boendekostnad. Säkert flera tusen kronor mindre än motsvarande hyresrätt.
Ja, det var nyproducerade HR.
Ja, eftersom vi inte har någon bostadsbubbla så är boendeutgift för BR lägre än för HR. (Dock får man ha i minnet att man får betala för en del själv, som man slipper med HR, som BR ägare. Så det är inte jämförbart rakt av).

Nyproducerad HR är bla intressant för:
* folk som inte kan låna till köpeskilling för BR.
* folk som inte har kontantinsats.
* folk som inte vågar köpa BR
* folk som inte vill spara

Därför är det också kö även till nyproducerade HR med presumtionshyra.
Däremot är det ointressant för de som bara vill profitera på underprissatt HR.
Citera
2018-01-01, 13:47
  #15052
Medlem
Alternativet att dela upp villor i mindre lägenheter är det snabbaste sättet att få fram nya bostäder, dessutom bra för integrationen.
Citera
2018-01-01, 16:29
  #15053
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är ju du som skall tillhandahålla de billigare bostäderna.
Du säger ovan att du skall köpa senap av någon annan som levererar billigare. Men det förutsätter att det finns någon som kan leverera billigare.

Och i bostadsfallet finns inte det. Därför är det du som skall göra det.
Du startar Slemmiga Bostäder AB, som du kapitaliserar från din plånbok. Sedan låter du bygga bostäder, byggda av byggjobbare med europas högsta lönekostnader. Och så hyr du ut de till bruksvärdeshyra.
Du lär få öppna plånboken varje månad och göra kapitaltillskott till ditt bolag, men det gör väl inget att du subventionerar andras bostäder. Eller hur?

Men varför gör du inte detta?

I stället gormar du om att andra skall subventionera dina bostäder. Det är nästan som man tror att du är Flashbacks girigaste och sniknaste person, utan konkurrens.
Det här har du dragit upp tidigare, och jag har förklarat hur korkat ditt resonemang är.
1. Bristen på bostäder är ett samhällsproblem. Det är stat och kommun som ar till uppgift att ordna bostäder åt sina medborgare, precis som med skolor, sjukhus, vägar och annat.
2. Jag påstår, utan att tveka, att ingen av oss som här argumenterar för billiga hyresrätter äger något byggbolag eller har resurser att förse folket med bostäder.

Så släpp dina barnsliga argument och kliv ur sandlådan så kan vi diskutera som vuxna.
Citera
2018-01-02, 04:41
  #15054
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Svaret på den frågan är: vad tror du folk kan betala för att få ett hyreskontrakt i en Stockholmsförort?

Varför ska man betala för ett hyreskontrakt? Betalar du extra för ett hyrbilskontrakt?

Hyror ska sättas så att värdet på kontrakten blir lika med noll kronor. Men eftersom lgh i mer centrala och populära lägen blir lediga så kommer trycket att minska på förortslägenheterna.
Citera
2018-01-02, 06:02
  #15055
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag vet inte om du är korkad?

En okvalificerad arbetare med 25 brutto får ut 19.5 netto. Ja det finns utrymme att betala mer än 5500 kr i hyra för en 2a, och folk kommer få betala större delen av sitt överskott i hyra!!
Så vad är det du säger, har folk marginal över, har möjlighet att betala och därmed ska lägga all sin sparmarginal till hyran?! Det blir ju ett kul liv, jävla 1800-tals fattighjon som bara har råd med boende, mat och 2 6 pack öl i månaden.

Jag har 28000 rent, jag kan betala, ska jag betala allt mitt överskott (sparar 16-17k på heltidsjobbet) på hyra? Dra åt helvete.
Jag har kämpat hårt för att få min nuvarande lön och låga hyra så jag kan förverkliga mina drömmar, dom pengarna ska inte gå till kurt-sune hyresfastigheter AB för att han anser jag har råd att betala för mig.

Du får hitta nåt som passar din plånbok? Det verkar inte gå nån nöd på dig slemmet, så du skulle klara dig mer än väl med marknadshyror. Och är du inte nöjd får du väl köpa en bostadsrätt eller villa?
Citera
2018-01-02, 08:51
  #15056
Medlem
kurt-sunes avatar
Social housing modell vänster...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6840297

Medelklassen köper svartkontrakt och fattiga köar förgäves...
Citera
2018-01-02, 09:25
  #15057
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
1. Bristen på bostäder är ett samhällsproblem. Det är stat och kommun som ar till uppgift att ordna bostäder åt sina medborgare, precis som med skolor, sjukhus, vägar och annat.
ja men bara till de som inte kan ordna sitt boende själva. Staten ska inte bestämma hur folk ska bo och subventionera en särskild typ av bostad. De flesta har ändå en bostad trots allt och bristen du talar om är en socialistisk illusion. Bostäder har vi så att det räcker och blir över. De används dock inte på ett optimalt sätt tack vare att den sista planekonomin finns kvar fortfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
2. Jag påstår, utan att tveka, att ingen av oss som här argumenterar för billiga hyresrätter äger något byggbolag eller har resurser att förse folket med bostäder.
ni kan gå samman och crowdfund:a? Vad är problemet? Eller sätta in era pengar hos ETC-bygg..

https://www.etc.se/etc-bygg

Vad ni argumenterar för är att andra ska betala era bostäder. Det om något är egoism i dess renaste form.
Citera
2018-01-02, 10:54
  #15058
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du får hitta nåt som passar din plånbok? Det verkar inte gå nån nöd på dig slemmet, så du skulle klara dig mer än väl med marknadshyror. Och är du inte nöjd får du väl köpa en bostadsrätt eller villa?

Slemhog måste ju ha råd med sitt hus i Spanien och båt samt samtidigt bo i ett mycket attraktivt område. Ekvationen går inte ihop om inte han får ett subventionerat kontrakt. Att bostadsmarknaden därmed blir ett skämt skiter han i. Tänk om stackarn skulle få betala marknadpris. Då kanske han skulle behöva sälja huset eller båten, det vore omänskligt hårt för den stackaren..
Citera
2018-01-02, 12:30
  #15059
Medlem
http://www.lansstyrelsen.se/Dalarna/Sv/nyheter/2015/Pages/bostadsbrist-%E2%80%93-en-orsak-till-hemloshet-.aspx

Bostadsbrist kan leda till hemlöshet !!!

"Trots att hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden framförallt har sin grund i bristen på bostäder tenderar många kommuner att individualisera problemen, och se dem som sociala problem som socialtjänsten ska arbeta med. Särskilt fokus ska ligga på familjer med barn. Länsstyrelserna ska även föra fram behovet av att i ägardirektiv betona de kommunala bostadsföretagens sociala och allmännyttiga roll. En slutrapport ska lämnas till regeringen i början av 2016."

Individualisera problemen, var det. Eller som den store fåntratten i tråden skulle säga
"Skyll dig själv". Eller se till att återfödas i ett bättre liv.
__________________
Senast redigerad av litesliten 2018-01-02 kl. 12:55.
Citera
2018-01-02, 18:08
  #15060
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
De osålda bostäderna blir allt fler

Citat:
Trögheten på bostadsmarknaden gör att utbudet av osålda lägenheter växer ytterligare.
– Glappet fortsätter att öka, säger Staffan Tell, talesperson för bostadssajten Hemnet.

Utbudet av bostadsrätter till salu har under hösten ökat kraftigt. I december tilltog ökningen ytterligare, enligt statistik från Hemnet där flertalet av alla bostadsannonser läggs ut.

I december var utbudet i riket som helhet 15 840 bostadsrätter, en ökning från 9 700 samma månad året före, vilket innebär en ökning med 63 procent. I Stockholms län, där de flesta objekten finns, handlar det om en ökning med 75 procent.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/de-osalda-bostaderna-blir-allt-fler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in