Citat:
Ursprungligen postat av
Lagomjante
Visst var det nybyggnation? Finns väl ingen ekonomisk fördel då BRF har mycket lägre boendekostnad. Säkert flera tusen kronor mindre än motsvarande hyresrätt.
Ja, det var nyproducerade HR.
Ja, eftersom vi inte har någon bostadsbubbla så är boendeutgift för BR lägre än för HR. (Dock får man ha i minnet att man får betala för en del själv, som man slipper med HR, som BR ägare. Så det är inte jämförbart rakt av).
Nyproducerad HR är bla intressant för:
* folk som inte kan låna till köpeskilling för BR.
* folk som inte har kontantinsats.
* folk som inte vågar köpa BR
* folk som inte vill spara
Därför är det också kö även till nyproducerade HR med presumtionshyra.
Däremot är det ointressant för de som bara vill profitera på underprissatt HR.