2018-01-02, 19:50
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KilledByProffset
Är det möjligt att läsa ett år på juristprogrammet på GU för att sedan validera kurser och fortsätta på SU och läsa resterande del av utbildningen där?

Maila SUs studievägledare och fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av St.Smith
Vad hade ni rekommenderat för typ av sommarjobb för någon som pluggat fyra terminer på juristprogrammet på SU? Jobbar gärna juridiskt, men förstår såklart att det är svårt efter endast fyra terminer.

Vad är du intresserad av?
Citera
2018-01-02, 20:31
Medlem
Terretorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Under tiden jag studerade höll jag definitivt inte med resonemang som ovan. Jag måste ha haft i princip motsatt taktik/bild och gjorde allt för att ta genvägar, samtidigt som jag hade extrajobb som slukade 20 h/vecka, pluggade ekonomi och spelade hellre cs än läsa en bok.

Det gick visserligen bra, men det man ska komma ihåg om man bara kör gamla tentor och tar genvägar är att man kommer ha en liten nackdel av det i arbetslivet. Rent materiellt spelar det ingen/väldigt liten roll (man lär sig på jobbet - det är faktiskt sant att man går väldigt grunt på utbildningen) - däremot tror jag man kommer ha lite svårt med inställningen. Arbete på byrå kräver att du är väldigt noggrann och tar dig tid att tänka igenom dina resonemang flera gånger samtidigt som det är en förutsättning att du är åtminstone ganska rätt ute materiellt. Detta önskar jag kanske att jag haft som vana från universitetet, även om jag nu ett par år senare lärt mig det ändå

Dock vill jag notera att man ska ha kul när man pluggar på universitetet. Längtar ibland tillbaka till den gamla goda tiden med tvåtimmarsdagar på universitetet, torsdagskrök och fredagar fyllda med cs - att sitta dygnet runt med böcker och memon kommer du får göra tids nog.

Väl uttryckt, det finns helt klart flera olika sätt att ta sig an juristprogrammet.

Mitt inlägg var skrivet just med avseende på ambitiösa studier för studenter som strävar efter att maximera chansen att få goda betyg, snarare än att försöka ha så kul som möjligt (vilket jag i och för sig också tycker är en viktig aspekt som i längden främjar studierna).
Citera
2018-01-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terretorre
Väl uttryckt, det finns helt klart flera olika sätt att ta sig an juristprogrammet.

Mitt inlägg var skrivet just med avseende på ambitiösa studier för studenter som strävar efter att maximera chansen att få goda betyg, snarare än att försöka ha så kul som möjligt (vilket jag i och för sig också tycker är en viktig aspekt som i längden främjar studierna).

Jo, och goda betyg är definitivt något att sätta stor vikt vid. Jag tror (vet) att man kan få goda betyg utan att läsa all litteratur två gånger osv - men det är definitivt så att studietid korrelerar med studieresultat. Om man inte kan genväga sig till AB så får man helt enkelt lägga ner den tid som krävs. Och det är nog så att många är för lata för det när det väl börjar gå uppför.
Citera
2018-01-03, 19:20
Medlem
KilledByProffsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KilledByProffset
Är det möjligt att läsa ett år på juristprogrammet på GU för att sedan validera kurser och fortsätta på SU och läsa resterande del av utbildningen där?

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Mailade SU:s studievägledare och hon svarade med att de inte ger några preliminära besked om det går att tillgodoräkna kurser eller inte. Istället ombads jag att se över de olika poängplanerna vilket jag redan gjort, de verkar skilja sig rätt så mycket.

Är det någon som faktiskt har erfarenhet och gjort något liknande, alltså bytt studieort?
Citera
2018-01-04, 01:42
Medlem
Finns det någon här som (genom sina studier) har arbetat eller praktiserat utomlands? Jag vet att ELSA har några internationella stipendium och event (moot court, o.s.v.). Vet ni fler saker man kan göra som juriststudent utomlands?
Citera
2018-01-04, 09:20
Medlem
Terretorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riskkapitalist
Finns det någon här som (genom sina studier) har arbetat eller praktiserat utomlands? Jag vet att ELSA har några internationella stipendium och event (moot court, o.s.v.). Vet ni fler saker man kan göra som juriststudent utomlands?

I egenskap av just student har jag ingen större koll, utöver att du kan ta en utbytestermin under din studietid eller läsa en LL.M utomlands så småningom.

Under studietiden (men utanför universitetet) finns det finns byråer som erbjuder arbete utomlands under en kortare period inom ramen för notarietjänster. Efter examen kan det också finnas, beroende på var du arbetar, möjligheter att åka på s.k. secondment och arbeta utomlands under ett år eller två.
Citera
2018-01-04, 22:44
Medlem
St.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Vad är du intresserad av?

Tycker det mesta på juristprogrammet har varit intressant, men tycker väl kanske att immaterialrätt, försäkringsrätt och skadeståndsrätt varit roligast.

Men när det kommer till sommarjobb skulle det, vid det här skedet av utbildningen, varit soft med ett jobb som är någorlunda juridiskt, betalar bra och som ser bra ut på CV:t - i den prioritetsordningen.

Hade t.ex. gärna jobbat på försäkringsbolag över sommaren, men har än så länge bara sett en trainee-tjänst.
Citera
2018-01-04, 23:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Vad hade ni rekommenderat för typ av sommarjobb för någon som pluggat fyra terminer på juristprogrammet på SU? Jobbar gärna juridiskt, men förstår såklart att det är svårt efter endast fyra terminer.

Citat:
Tycker det mesta på juristprogrammet har varit intressant, men tycker väl kanske att immaterialrätt, försäkringsrätt och skadeståndsrätt varit roligast.

Men när det kommer till sommarjobb skulle det, vid det här skedet av utbildningen, varit soft med ett jobb som är någorlunda juridiskt, betalar bra och som ser bra ut på CV:t - i den prioritetsordningen.

Hade t.ex. gärna jobbat på försäkringsbolag över sommaren, men har än så länge bara sett en trainee-tjänst.

Brukar inte sommarjobb läggas ut i typ februari/mars?

Finns väl sommarjobb på advokatbyråer, banker, etc.?
Citera
2018-01-04, 23:49
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Brukar inte sommarjobb läggas ut i typ februari/mars?

Finns väl sommarjobb på advokatbyråer, banker, etc.?

I princip de enda sommarjobb innehållandes juridiska arbetsuppgifter som advokatbyråer tillhandahåller är sommarnotarietjänster. Sommarnotarietjänsterna är tillgängliga för studenter som har läst sex terminer. Det finns med andra ord i stort sett ingen möjlighet att erhålla ett ”juridiskt sommarjobb” om man bara har läst fyra terminer (eller fem terminer till sommaren).

Hur det ser ut på banker vet jag inte.

Sommarnotarierna rekryteras nästan uteslutande under december-januari.
Citera
2018-01-05, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riskkapitalist

Ambassadjobb finns för studenter, då praktiserar man på en ambassad utomlands (obetalt). Brukar vara flera sådana annonser per år (se juristjobben.se). Kan kombineras med sin uppsats.
Citera
2018-01-05, 10:40
Medlem
Citat:

Bara att kontakta valfria myndigheter och kommuner, någon kommer säkert nappa. Kolla banker och företag också. Juristjobben brukar ha annonser ute för företag som exempelvis vill ha någon student som ska pyssla med avtal på deltid (kanske mer administrativt då). Academedia etc. finns säkert också annonser på.
Citera
2018-01-05, 11:48
Medlem
ghostbunnys avatar
Citat:

Relativt svårt att få ett juridiskt avlönat jobb efter fyra terminer på juristprogrammet, det du däremot skulle kunna göra är att exv. börja jobba hos lawline eller HSB:s telefonrådgivning. Lawline är i första hand ideellt = ser bra ut på ditt CV medan HSB är avlönat. Finns säkert fler liknande jobb, kommer dock inte på några sådana nu.

Annars instämmer jag med föregående talare, sök sommarnotarietjänster efter termin 6 och även uppsatspraktik någonstans, brukar vara en bra way in för många sen när de är klara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in