2017-12-27, 21:51
Medlem
Grixlermajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergeron
Yeeeezus. Bra debatt ovan. I sak håller jag med Anteri17, hårt jobb lönar sig. Men när det väl blir dags för arbete istället för plugg kommer ingen av er tjäna på den debatt-teknik som uppvisats. Det är en svår konst att argumentera för sin sak samtidigt som ödmjukheten och respekten för motparten upprätthålls, och beter ni er på det här sättet i arbetslivet så kommer ni få det tufft.

Jag skriver sällan i tråden, men följer den med stort intresse. Det är fascinerande att en så pass stor andel juriststudenter är så oerhört ängsliga och brydda om hur alla andra gör. Det hela är väldigt enkelt egentligen. Fick du dåligt resultat en termin, byt pluggmetod/varva upp studierna. Fick du bra betyg, fortsätt på den inslagna vägen. Sen är diskussionen om betygens betydelse något helt annat, men det får vänta till nästa gång...

Anteri17 menade att alla i princip jobbar lika hårt och att begåvning således blir den avgörande faktorn.
Senast redigerad av Grixlermajn 2017-12-27 kl. 21:54.
Citera
2017-12-28, 00:40
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grixlermajn
Anteri17 menade att alla i princip jobbar lika hårt och att begåvning således blir den avgörande faktorn.

Yes. Starkt att ovanstående skribent har mage att gnälla på argumentationstekniken när vederbörande inte kan urskilja två relativt motstående teser.
Citera
2017-12-28, 04:36
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceRoger
Proppar, not so much. Kanske vissa koncept/principer som inte framgår av sig själva genom lag/praxis. Jag använde t.ex. RF-proppen (om jag minns rätt) för att motivera varför jag tyckte det rörde sig om myndighetsutövning, men ingen utöver det.

Praxis tror jag egentligen är viktigare/mer användbart än många fattar på T1. Europarätten är lite mer självklart, men jag hade stor användning av prejudikat på TF/YGL-området också. Jag skrev full poäng på det området på tentan, och rekommenderar varmt att läsa Axbergers NJA-referat på de olika yttrandefrihetsbrotten (flika gärna dessa efter rubricering e.d. i boken).

Ang. EKMR: det kan vara nyttigt att i tentapärmen lägga till ett/ett par prejudikat till främst art. 8–11, då dessa ofta går att väva in i fri-/rättighetsfrågor samt TF/YGL. I övrigt rekommenderar jag att för varje (relevant) artikel kolla några av Camerons små referat/kommentarer i boken.

Ang. EU-rätten: Se till att ha de kända prejudikaten som varit grund för EU-rättens principer. Har de senare kodifierats så de framgår av FEU/FEUF kan du nog skippa, men de allmänna principerna är bra att kunna backa upp i ett tentasvar.

Tips i övrigt: Använd rättskällor ordentligt i din argumentation. Förklara varför du tycker en viss paragraf/prejudikat/princip är tillämplig, väg in motargument och försök ta ställning till problemen. Det handlar mindre om att ha "rätt" svar i slutändan, och mer om hur du når dit.

Tack för ett välskrivet svar och lite tips på vägen inför en nervös första tenta! Proppar undviker jag och så slänger jag in lite domskäl från relevanta rättsfall helt enkelt.
Citera
2017-12-28, 12:49
Medlem
Studieteknik

Har bläddrat en del i tråden och ibland kommer det upp frågor om studieteknik och hur man bäst når ett åtråvärda AB. Jag ska göra mitt bästa att svara utifrån mina erfarenheter, efter snart 2 år på SU. Hoppas även att de gamla rävarna som gått klart eller befinner sig i slutet av programmet kan ge sin bild, ju längre man gått, desto större chans har man ju haft att testa olika tekniker i pluggandet, utveckla sin färdighet, osv.

Vad man ska ha klart för sig är att juristprogrammet är en tuff utbildning, i alla fall jämfört med många andra. Innan jag började läste jag en del strökurser inom bl.a. psykologi och statsvetenskap, och juristprogrammet kräver mycket mer plugg för att nå bra betyg. I början funderade jag nästan på att hoppa av och återgå till statsvetenskapen eller något annat, men jag bet ihop, och det är jag tacksam för nu.

För mig fungerar det bäst att plugga ensam, gärna hemma. Det ska vara tyst och lugnt, bara jag och mina böcker. Inget får distrahera. Effektivt pluggande handlar om att verkligen lägga 100% på det man läser, så att man verkligen förstår innebörden av materialet. Det går med andra ord inte att bara ögna igenom böckerna som om de vore en dagstidning eller deckare. Att läsa 20 min och sedan kolla facebook eller instagram är inte seriöst, då tappar du lätt sammanhanget. För egen del måste jag sitta koncentrerar minst en timme innan jag tar en liten paus. Andra föredrar att sitta i grupp, så jag vill inte påstå att min teknik är något universellt giltigt, olika människor har olika tekniker.

Och hur många timmar behövs då i veckan? 20, 40, 60? Ja det beror på hur effektiv du är. Det finns juriststudenter som säger sig ligga långt över 40h/veckan, men ändå bara når mediokra betyg. Det man undrar då är om de verkligen pluggar effektivt, eller helt enkelt ägnar stor del av pluggtiden åt dagdrömmerier, kolla kattbilder på facebook, söka extrajobb, eller vad man nu kan tänka sig. Jag har hittills i mitt tycke bra betyg, inte i topp men gott nog, ca 50/50 AB och BA. Pluggar sällan mer än 40 timmar och får gott om tid till fritid och sömn, men när jag läser så läser jag, dvs inget pillande på mobilen eller annat som distraherar. Det är mitt bästa tips. Studenter som stressar upp sig och mår psykiskt dåligt - ja, det finns tyvärr såna fall - gör det inte för att de pluggar för mycket, utan för att de måste hinna med massa andra saker och sedan inte hinner med plugget.
Senast redigerad av Siffror123 2017-12-28 kl. 12:53.
Citera
2017-12-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Hur mycket praxis och propositioner bör användas vid tentamenskrivning och sedemera i tentapärmen?

UU och T1 avses.
Förutom att det är otillåtet material och du löper en (förvisso väldigt liten) risk att åka dit på det känns det som en move från överambitiösa T1r som hört från faddrar och andra på äldre terminer hur hemskt det är med terminstenta. Spänn av, gör ingen pärm för sakens skull utan se till att du har koll på 2 kap. RF och de viktigaste principerna inom EU-rätten så har du mer än halva inne redan där.
Citera
2017-12-30, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Förutom att det är otillåtet material och du löper en (förvisso väldigt liten) risk att åka dit på det känns det som en move från överambitiösa T1r som hört från faddrar och andra på äldre terminer hur hemskt det är med terminstenta. Spänn av, gör ingen pärm för sakens skull utan se till att du har koll på 2 kap. RF och de viktigaste principerna inom EU-rätten så har du mer än halva inne redan där.

Det är självklart inte på något sätt otillåtet att i sina tenta-anteckningar ha egna kommentarer eller referat kring proppar och praxis.
Citera
2017-12-31, 00:28
Medlem
Terretorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siffror123
Studieteknik

Har bläddrat en del i tråden och ibland kommer det upp frågor om studieteknik och hur man bäst når ett åtråvärda AB. Jag ska göra mitt bästa att svara utifrån mina erfarenheter, efter snart 2 år på SU. Hoppas även att de gamla rävarna som gått klart eller befinner sig i slutet av programmet kan ge sin bild, ju längre man gått, desto större chans har man ju haft att testa olika tekniker i pluggandet, utveckla sin färdighet, osv. ...,

.

Till alla er som ska börja programmet nu till våren (och övriga som funderar), inlägget ovan är mycket läsvärt. Jag är inne på mitt fjärde år (har hittills AB för samtliga kurser och moment) och skriver helt under på vad som sagts i inlägget. Studier handlar om koncentration, och studenter som säger att de pluggar 8h/dag gör oftast inte det i praktiken just på grund av distraktioner och dåligt fokus. Samtliga av mina vänner som studerar med koncentration runt 40h/v har utmärkta betyg.

Om nu prioritering (1) är koncentration och att faktiskt plugga på riktigt, så skulle jag säga att prioritering (2) är att ta sig igenom kursmaterialet. Jag upplever att många studenter försöker ta genvägar, vilket skadar dem i längden. Allt snack om att bok X och bok Y inte behöver läsas eller ens inhandlas är rena dumheter. Sure, viss litteratur är mer användbar än annan - men om du avser att maximera dina chanser att få goda betyg måste all litteratur läsas, helst flera gånger (för UU: en gång under terminen när ni läser aktuellt område, en gång till under tentaplugg).

En tredje (3) uppmaning är att det är en god idé att försöka förstå vad som framgår av allt material, snarare än att memorera saker och ting. Vänd och vrid på vad som står, analysera. Försök att förändra någon av förutsättningarna som ges i exempel i böckerna eller i rättsfall och se om ni kan lista ut hur utfallet blir i den nya situationen. För att tillämpa regler och principer behöver man träna på att göra just det - vilket kan ske löpande i er egen tankeverksamhet allteftersom ni läser in materialet.

Sist med inte minst (4): att ni har jobbat i receptionen på en byrå eller haft fina ideella uppdrag väger mycket sällan tyngre än goda betyg. Tänkvärt när ni planerar vad ni ska lägga er tid på. Utlandsstudier är däremot en mycket god investering.

Alltså:

(1) Koncentrera dig och studera ordentligt när du väl avsatt tid för studierna
(2) Ta inte genvägar som lata (eller sällsynt begåvade/erfarna) studenter ofta förespråkar
(3) Läs för att förstå och lägg tid på att fundera över vad du läser
(4) Prioritera noggrant avseende studietid v. extrajobb och liknande

Om någon ny student eller annan sitter inne på mer konkreta frågor om tentaplugg eller allmän studieteknik, feel free att skicka PM.
Senast redigerad av Terretorre 2017-12-31 kl. 00:36.
Citera
2018-01-02, 15:18
Medlem
anteri17s avatar
Lycka till med sista veckans höstterminsplugg. Allt för Flashback.
Citera
2018-01-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terretorre
Till alla er som ska börja programmet nu till våren (och övriga som funderar), inlägget ovan är mycket läsvärt. Jag är inne på mitt fjärde år (har hittills AB för samtliga kurser och moment) och skriver helt under på vad som sagts i inlägget. Studier handlar om koncentration, och studenter som säger att de pluggar 8h/dag gör oftast inte det i praktiken just på grund av distraktioner och dåligt fokus. Samtliga av mina vänner som studerar med koncentration runt 40h/v har utmärkta betyg.

Om nu prioritering (1) är koncentration och att faktiskt plugga på riktigt, så skulle jag säga att prioritering (2) är att ta sig igenom kursmaterialet. Jag upplever att många studenter försöker ta genvägar, vilket skadar dem i längden. Allt snack om att bok X och bok Y inte behöver läsas eller ens inhandlas är rena dumheter. Sure, viss litteratur är mer användbar än annan - men om du avser att maximera dina chanser att få goda betyg måste all litteratur läsas, helst flera gånger (för UU: en gång under terminen när ni läser aktuellt område, en gång till under tentaplugg).

En tredje (3) uppmaning är att det är en god idé att försöka förstå vad som framgår av allt material, snarare än att memorera saker och ting. Vänd och vrid på vad som står, analysera. Försök att förändra någon av förutsättningarna som ges i exempel i böckerna eller i rättsfall och se om ni kan lista ut hur utfallet blir i den nya situationen. För att tillämpa regler och principer behöver man träna på att göra just det - vilket kan ske löpande i er egen tankeverksamhet allteftersom ni läser in materialet.

Sist med inte minst (4): att ni har jobbat i receptionen på en byrå eller haft fina ideella uppdrag väger mycket sällan tyngre än goda betyg. Tänkvärt när ni planerar vad ni ska lägga er tid på. Utlandsstudier är däremot en mycket god investering.

Alltså:

(1) Koncentrera dig och studera ordentligt när du väl avsatt tid för studierna
(2) Ta inte genvägar som lata (eller sällsynt begåvade/erfarna) studenter ofta förespråkar
(3) Läs för att förstå och lägg tid på att fundera över vad du läser
(4) Prioritera noggrant avseende studietid v. extrajobb och liknande

Om någon ny student eller annan sitter inne på mer konkreta frågor om tentaplugg eller allmän studieteknik, feel free att skicka PM.

Under tiden jag studerade höll jag definitivt inte med resonemang som ovan. Jag måste ha haft i princip motsatt taktik/bild och gjorde allt för att ta genvägar, samtidigt som jag hade extrajobb som slukade 20 h/vecka, pluggade ekonomi och spelade hellre cs än läsa en bok.

Det gick visserligen bra, men det man ska komma ihåg om man bara kör gamla tentor och tar genvägar är att man kommer ha en liten nackdel av det i arbetslivet. Rent materiellt spelar det ingen/väldigt liten roll (man lär sig på jobbet - det är faktiskt sant att man går väldigt grunt på utbildningen) - däremot tror jag man kommer ha lite svårt med inställningen. Arbete på byrå kräver att du är väldigt noggrann och tar dig tid att tänka igenom dina resonemang flera gånger samtidigt som det är en förutsättning att du är åtminstone ganska rätt ute materiellt. Detta önskar jag kanske att jag haft som vana från universitetet, även om jag nu ett par år senare lärt mig det ändå

Dock vill jag notera att man ska ha kul när man pluggar på universitetet. Längtar ibland tillbaka till den gamla goda tiden med tvåtimmarsdagar på universitetet, torsdagskrök och fredagar fyllda med cs - att sitta dygnet runt med böcker och memon kommer du får göra tids nog.
Citera
2018-01-02, 19:14
Medlem
KilledByProffsets avatar
Är det möjligt att läsa ett år på juristprogrammet på GU för att sedan validera kurser och fortsätta på SU och läsa resterande del av utbildningen där?
Citera
2018-01-02, 19:43
Medlem
St.Smiths avatar
Vad hade ni rekommenderat för typ av sommarjobb för någon som pluggat fyra terminer på juristprogrammet på SU? Jobbar gärna juridiskt, men förstår såklart att det är svårt efter endast fyra terminer.
Citera
2018-01-02, 19:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Under tiden jag studerade höll jag definitivt inte med resonemang som ovan. Jag måste ha haft i princip motsatt taktik/bild och gjorde allt för att ta genvägar, samtidigt som jag hade extrajobb som slukade 20 h/vecka, pluggade ekonomi och spelade hellre cs än läsa en bok.

Det gick visserligen bra, men det man ska komma ihåg om man bara kör gamla tentor och tar genvägar är att man kommer ha en liten nackdel av det i arbetslivet. Rent materiellt spelar det ingen/väldigt liten roll (man lär sig på jobbet - det är faktiskt sant att man går väldigt grunt på utbildningen) - däremot tror jag man kommer ha lite svårt med inställningen. Arbete på byrå kräver att du är väldigt noggrann och tar dig tid att tänka igenom dina resonemang flera gånger samtidigt som det är en förutsättning att du är åtminstone ganska rätt ute materiellt. Detta önskar jag kanske att jag haft som vana från universitetet, även om jag nu ett par år senare lärt mig det ändå

Dock vill jag notera att man ska ha kul när man pluggar på universitetet. Längtar ibland tillbaka till den gamla goda tiden med tvåtimmarsdagar på universitetet, torsdagskrök och fredagar fyllda med cs - att sitta dygnet runt med böcker och memon kommer du får göra tids nog.

Jag var nog lite färre genvägar men har alltid sett mig som ganska slarvig. Ting hjälper myclet för att rätta till sådana slyngelfasoner. Känner man igen sig ovan - sitt ting. Rätten gör karl/kvinna av dig, till dålig lön i två år.

Ed: om man vill ha med sig noggrannhet till byrån, menar jag. Om det är värt att "ge upp" (vilket det inte riktig innebär, så klart) två år för det vet jag inte.
Senast redigerad av Sobofied 2018-01-02 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in