Citat:
Ursprungligen postat av
Siffror123
Studieteknik
Har bläddrat en del i tråden och ibland kommer det upp frågor om studieteknik och hur man bäst når ett åtråvärda AB. Jag ska göra mitt bästa att svara utifrån mina erfarenheter, efter snart 2 år på SU. Hoppas även att de gamla rävarna som gått klart eller befinner sig i slutet av programmet kan ge sin bild, ju längre man gått, desto större chans har man ju haft att testa olika tekniker i pluggandet, utveckla sin färdighet, osv. ...,
.
Till alla er som ska börja programmet nu till våren (och övriga som funderar), inlägget ovan är mycket läsvärt. Jag är inne på mitt fjärde år (har hittills AB för samtliga kurser och moment) och skriver helt under på vad som sagts i inlägget. Studier handlar om koncentration, och studenter som säger att de pluggar 8h/dag gör oftast inte det i praktiken just på grund av distraktioner och dåligt fokus. Samtliga av mina vänner som studerar med koncentration runt 40h/v har utmärkta betyg.
Om nu prioritering (1) är koncentration och att faktiskt plugga på riktigt, så skulle jag säga att prioritering (2) är att ta sig igenom kursmaterialet. Jag upplever att många studenter försöker ta genvägar, vilket skadar dem i längden. Allt snack om att bok X och bok Y inte behöver läsas eller ens inhandlas är rena dumheter. Sure, viss litteratur är mer användbar än annan - men om du avser att maximera dina chanser att få goda betyg måste all litteratur läsas, helst flera gånger (för UU: en gång under terminen när ni läser aktuellt område, en gång till under tentaplugg).
En tredje (3) uppmaning är att det är en god idé att försöka förstå vad som framgår av allt material, snarare än att memorera saker och ting. Vänd och vrid på vad som står, analysera. Försök att förändra någon av förutsättningarna som ges i exempel i böckerna eller i rättsfall och se om ni kan lista ut hur utfallet blir i den nya situationen. För att tillämpa regler och principer behöver man träna på att göra just det - vilket kan ske löpande i er egen tankeverksamhet allteftersom ni läser in materialet.
Sist med inte minst (4): att ni har jobbat i receptionen på en byrå eller haft fina ideella uppdrag väger mycket sällan tyngre än goda betyg. Tänkvärt när ni planerar vad ni ska lägga er tid på. Utlandsstudier är däremot en mycket god investering.
Alltså:
(1) Koncentrera dig och studera ordentligt när du väl avsatt tid för studierna
(2) Ta inte genvägar som lata (eller sällsynt begåvade/erfarna) studenter ofta förespråkar
(3) Läs för att förstå och lägg tid på att fundera över vad du läser
(4) Prioritera noggrant avseende studietid v. extrajobb och liknande
Om någon ny student eller annan sitter inne på mer konkreta frågor om tentaplugg eller allmän studieteknik, feel free att skicka PM.