Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Värmeledning i gaser är väldigt dåligt så den termen är försumbar. Resten av dina påståenden med alla "verkar" tyder mest på att du förstår väldigt lite om hur man beskriver växthuseffekten. Jag gav i mitt svar till hbphys en länk till en figur över jordens energibalans. Kan du svara på om du tror på denna och om inte, vad du anser vara fel:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...Earthebal.html
Det märks att du undviker att kommentera att superpositionsprincipen är ogiltig i ickelinjära system

... Strunt samma, jag är ändå bara intresserad av experiment i det här läget.
Citat:
Visst har man mätt. I figur 7.8 här ser du en momentan bild:
http://acmg.seas.harvard.edu/people/faculty/djj/book/bookchap7.html
Skall man få genomsnittlig uteffekt får man medelvärdesbilda över tid och plats. Redan innan man hade satelliter kunde man skata hur mycket solstrålning jorden tog emot och inse att den måste sända ut lika mycket.
(Jag har sett de mätningarna förut). Så vilken vetenskaplig artikel har demonstrerat medelvärdesbildningen över tid och plats som visar att jorden hade haft temperaturen -18 utan atmosfär? Har du ingen källa är det helt ok, det innebär bara att vi får avskriva det som experiment-kandidat.
Citat:
Tryck kan fortfarande inte värma. Du kan inte införa speciella naturlagar som bara skall gälla för jordens klimat, ingenstans annars.
Kompression kan öka temperaturen. Men som sagt, nu handlar det om experiment som visar att växthuseffekten existerar och då borde det vara en enkel sak att konstruera ett experiment där det inte råder tryckskillnader i experimentuppställnigens "atmosfär", exempelvis ett horisontellt rör med en varm och en kall svartkropp i vardera änden resp ett vertikalt rör. Detta jämförs med eller utan växthusgas i röret. Typ. Det är inte jag som ska designa experiment, det är en uppgift för forskningsfältet som har haft hundra år på sig att göra det sedan det motbevisades att den "verkliga" växthuseffekten (den som verkar i växthus) inte är strålningsbaserad.
Citat:
Det är ett namn, vare sig mer eller mindre. Vill du istället se det som en analogi är den bra i vissa avseenden, mindre bra i andra, men så är det alltid med analogier. Har du själv något bättre förslag på vad man skall kalla effekten?
"Lögn"... kan det funka?

Allvarligt, ge mig en experimentuppställning, där jag kan reproducera effekten, så ska jag döpa den efter experimentuppställningen.
Det hävdades ju att en experimentuppställning med växthus reproducerade effekten, därav döpdes den hypotetiska effekten efter denna. Så jag tänkte mig döpa den efter ett lyckat experiment istället.
Citat:
Det finns inget sådant som experimentella bevis. Man kan göra en massa mätningar och sen kan man ställa upp modeller och se om de stämmer med mätningarna. Den modell som stämmer bäst är den som accepteras, men bevisad är den inte. Har du någon modell som stämmer bättre än den etablerade?
"Bevis" är ett för starkt ord. Jag tänker mig mer experiment av typen 1)släppa olika tunga objekt från ett torn och visa att de i princip kommer ner samtidigt. 2)Doubleslit experimentet som visade att elektroner också kunde vara vågor. 3) interferensexperiment som visade att ljusets hastighet var oberoende av hur det orienterades relativt hur jorden rörde sig genom rymden (dvs ljushastighet konstant och ingen eter) 4)experimentet som visade atommodelle 5)bevisa för Einstein att han hade fel (att gud faktiskt spelar tärning) genom att visa att Bells olikhet håller. 6) koldioxid värmer jorden för att det släpper igenom synligt ljus men absorberar IR precis som glaset i växthus... nä just den blev fel.
Sådana "headline"-experiment letar jag efter. Jag har sett några när jag googlar, men de verkar bara bevisa att CO2 absorberar visa IR-våglängder, väldigt etablerat, men i övrigt var det väldigt tunnt. Nu är det upp till bevis!
Citat:
Sen brukar det anses lämpligt inom vetenskap att man börjar med att sätta sig in i ett ämne innan man går ut och påstår att grunderna i det är fel. Jag vet dock att klimatfrågan är ett undantag där forskare inom helt andra områden utan att göra minsta försök att förstå ämnet tror sig kompetenta att påstå att det är nys.
Den lämplighetsregeln känner jag inte till (även om jag själv är väldigt insatt, så jag klarar mig undan din fruktansvärt elitistiska regel). Jag känner dock till regeln att det anses lämpligt inom vetenskap att man sätter sig in i grunderna av sitt
eget ämne, så det ska bli intressant att se hur du krånglar dig ut din egen fadäs där du påstår att direkta spektroskopimätniningar på något magiskt vis visar att jorden skulle ha minus 18 grader medeltemperatur om den inte hade atmosfär. Rent experimentellt alltså (den välkända T_eff
beräkningen som ger -18 är inte experimentell).
Det är väl bara positivt att folk är intresserade av ämnet? Om ni har starka belägg för växthuseffekten är det väl bara att presentera beläggen? Framförallt kan ett slagkraftigt experiment övertyga till och med den mest skeptiska och hårdnackade teoretiska fysikern.
På mobilen.