Citat:
Ursprungligen postat av
nudas.veritas
Nog för att det sker konkurser, men varje tidigare år har det startats betydligt fler företag än vad som går i putten. Hittar ingen statistik för 2017, kanske är det något värre än tidigare men nettot bör iaf bli positivt. Uppenbarligen finns det fortfarande utrymme att starta nya företag i branschen.
https://www.sverigesbyggindustrier.se/statistik-byggmarknad/branschens-struktur__6905
Se tredje grafiken.
Dels kan det vara så att det startats fler. (och därmed konkar fler). Kan vara sådana som läst om en bostadsbubbla och tror att det finns vinster att hämta. Men vill mer än förmår.
Eller så har konkurrensen skärpts, och de svagare går i putten.
Citat:
Ursprungligen postat av
nudas.veritas
Med det sagt så tror inte jag heller att det är några bautavinster byggföretagen gör, utan hög efterfrågan driver upp priset i alla led. Jag gissar att de som tjänar mest i nuvarande(dåvarande?) marknad är banker, fastighetsutvecklare samt mäklare.
Den enda som tjänar lär vara staten. Som plockar in mer flyttskatt, stämpelskatt, patentbrevsavgifter mm.
Mäklare har jag svårt att se skulle tjäna mer. Varför skulle konkurrensen minska? Borde bli tvärtom. Fler som läser i media om enstaka mäklare som jobbar dygnet runt och säljer massor, och tror att det går att tjäna och kastar sig in, varvid konkurrensen ökar och förtjänsten minskar.
Banker ser jag inte heller skulle kunna tjäna mer. Varför skulle konkurrensen minska?
Bostadsutvecklare kan jag däremot tänkt mig ha dragit in lite extra kronor iom att dom tagit höjd för att det skulle bli problem med att sälja men den stora efterfrågan gjort att det gått bra. Det är just nu som dom svettas, och ett förlust kan inträffa. (Förutsätter att vi inte har någon bubbla förstås. Annars skulle det bara bli försumbart mindre vinst).