2018-01-02, 18:26
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Tack för den uppdateringen. Det intressanta är att de tror att marknaden ska komma till dem, inte de till marknaden. Förhoppningsvis kommer den allt hårdare konkurrensen hindra detta, och PEAB har bara att sänka sina priser.

Tänk er om Volvo hade drabbats av försäljningsras pga en för dyr bil, och de hänvisade till att deras "kalkyl" var sådan och nu måste allt köparna anpassa sig och komma och köpa Volvon. De skulle inte ha många månader kvar. Men bostadsutvecklarna, vana vid ett gammalt oligopol, tror fortfarande att de styr marknaden.

Vi får hoppas att de får krypa till korset.

Sedan ska det sägas, att de förstås inte kan tala om prissänkningar innan de har beslutat om dem.

Ja, hehe.. Förvisso tror jag detta var någon extern mäklartant. Du hottade ju att man inte gick ut m prissänkningar från ngt annat byggbolag, vilket var mäkta intressant.

På iknande tema som det andra mailet: på mölndalsvägen 87 i gbg ligger många objekt ute till försäljning och har sålts en massa också, det mesta på spekulation skulle jag anta, då inflytt inte varit än. Såhär svarar en mäklare på vad en etta såldes för (där slutpris inte publicerades):

"Mina säljare valde att sälja bostaden för 2,1 mkr."

Stor humor i det uttalandet tycker jag.
2018-01-02, 19:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Klart den kan (artikeln har postats tidigare också) men det finns ett fåtal element som är inne och förstör tråden med sitt brus, så det blir nog svårt att diskutera artikeln på ett meningsfullt sätt.

Skummade igår igenom Veidekkes rapport igår och den kändes som ett stort skämt. Kontentan var att man inte vill ha några regleringar alls som missgynnar byggbolagens lönsamhet, och om bostadsmarknaden skiter sig så är det politikernas fel. En eloge dock för att man nämnde flyktingkrisen 2015 som en orsak till ökat tryck på bostäder. Men så är man ju ett norskt bolag också.

Du har en poäng där!

Jag reagerade likadant på Veidekkes rapport. Ren propaganda.

Tycker rapporten känns oerhört väl underbyggd - särskilt eftersom den tar in kvalificerad information från flera olika yrkesområden som en eller ett par personer sällan brukar ha möjlighet att sålla ut initierad information från.

Sedan sammanfattar de sakligt och gör inget doomsday-propagerande av typen "marknaden crashar-köp guld!".

Det jag saknade är väl kanske makroperspektivet hur internationella räntor, obligationer och valutakurser hänger ihop med landets interna BNP, inflation samt räntor. Plus regeringens möjlighet till interventioner.

Men det sistnämnda är väl så pass komplex frågeställning att det nog är svårt att nämna någon som kan besvara den.

Vänliga hälsningar!

/Johan
2018-01-02, 19:11
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Hmmm....

/Johan

Själv har jag läst den 2 ggr och blir nog en tredje när jag får lite tid över. Eftersom bubbelförnekarna så starkt avfärdar den så är det ju ännu större incitament att fördjupa sig!
2018-01-02, 19:56
Avslutad
Citat:
Själv har jag läst den 2 ggr och blir nog en tredje när jag får lite tid över. Eftersom bubbelförnekarna så starkt avfärdar den så är det ju ännu större incitament att fördjupa sig!
Ska slänga över PDFen på kobon och lägga mig en halvtimme i badet...
2018-01-02, 19:57
Medlem
Citat:
Angående peabs projekteringar i barkabystaden så fick jag svar från en mäklare där angående sänka priser och spekulation. Läs och begrunda

"Det är för närvarande, vilket det också har varit en tid, ett mycket stort utbud av bostäder i Barkarbystaden.

Utbudet tillsammans med att amorteringskraven skärps och höjs ytterligare resulterar i att försäljningstakten går ner och så även priserna under en begränsad t,.......

Sitter på tfn nu annars hade jag fetmarkerat det som jag anser särskilt galet (att det inte går att spekulera samt att priserna snart är tillbaks).
Vad får er att tro att priserna är tillbaka i slutet av året?
2018-01-02, 20:19
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Vad får er att tro att priserna är tillbaka i slutet av året?

Personligen tror jag absolut inte att priserna är tillbaks i slutet av året.
2018-01-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Du har en poäng där!

Jag reagerade likadant på Veidekkes rapport. Ren propaganda.
Kan inte ni som hittar faktafel där påtala dessa.

Citat:
Snarare pekar på fel och brister.

Lite tokigt blir det också i "concluding remarks" som inte har någon liknelse med kommentarer om vad man matematiskt/logiskt visat, utan där sätter man omotiverat igång och pratar om en nedgång, och börjar spekulera i 50% prisfall.
Det är ungefär som någon bubbelpratare först skriver vad man ska komma fram till, och sedan kastar in lite random grafer med prat till. Var är någon slags bevisföring på någon nivå. (Behöver inte vara så formellt. Men jag såg inget, och det är det viktigaste. Missade jag det).
2018-01-02, 20:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Kan inte ni som hittar faktafel där påtala dessa.

Snarare pekar på fel och brister.

Vad yrar du om?

Hur menar du att man ska hitta faktafel i något som inte är fakta?

Rapporten argumenterar för ökade politiska satsningar till byggsektorn. Det är inte fakta utan propaganda. Lobbying och PR med andra ord.

/Johan
2018-01-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Nog för att det sker konkurser, men varje tidigare år har det startats betydligt fler företag än vad som går i putten. Hittar ingen statistik för 2017, kanske är det något värre än tidigare men nettot bör iaf bli positivt. Uppenbarligen finns det fortfarande utrymme att starta nya företag i branschen.

https://www.sverigesbyggindustrier.se/statistik-byggmarknad/branschens-struktur__6905
Se tredje grafiken.
Dels kan det vara så att det startats fler. (och därmed konkar fler). Kan vara sådana som läst om en bostadsbubbla och tror att det finns vinster att hämta. Men vill mer än förmår.
Eller så har konkurrensen skärpts, och de svagare går i putten.

Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Med det sagt så tror inte jag heller att det är några bautavinster byggföretagen gör, utan hög efterfrågan driver upp priset i alla led. Jag gissar att de som tjänar mest i nuvarande(dåvarande?) marknad är banker, fastighetsutvecklare samt mäklare.
Den enda som tjänar lär vara staten. Som plockar in mer flyttskatt, stämpelskatt, patentbrevsavgifter mm.

Mäklare har jag svårt att se skulle tjäna mer. Varför skulle konkurrensen minska? Borde bli tvärtom. Fler som läser i media om enstaka mäklare som jobbar dygnet runt och säljer massor, och tror att det går att tjäna och kastar sig in, varvid konkurrensen ökar och förtjänsten minskar.

Banker ser jag inte heller skulle kunna tjäna mer. Varför skulle konkurrensen minska?
Bostadsutvecklare kan jag däremot tänkt mig ha dragit in lite extra kronor iom att dom tagit höjd för att det skulle bli problem med att sälja men den stora efterfrågan gjort att det gått bra. Det är just nu som dom svettas, och ett förlust kan inträffa. (Förutsätter att vi inte har någon bubbla förstås. Annars skulle det bara bli försumbart mindre vinst).
2018-01-02, 21:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Paradoxalt att svensken är bland de mest belånade i hela världen när vi ses som lugna, timida och försiktiga 😊
Du har kunnat skära guld med täljkniv i tillväxtorter och allra helst i Sthlm de senaste 20 åren, lite drygt till och med. Efterhand som uppgången aldrig såg ut att ta slut så tryckte sig allt fler in på marknaden. När sedan nyprod. började komma igång så gjorde många stora pengar på att köpa och sälja kontrakt.
I det perspektivet så är utvecklingen inte så konstig. Är du 25-40 år och aldrig under ditt vuxna liv varit med om att bostadsmarknaden stoppar och vänder ned någon längre tid, tja vad tror du om framtiden.
Nu verkar bromsen ligga i och vänder sentimentet nedåt så kommer exakt det omvända gälla och psykologin sänker marknaden än mer.
De som köpt de sista 2 åren är förlorarna så långt, men det kan även bli de som köpt sista 4-5 åren om det fortsätter med.
2018-01-02, 22:13
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du har kunnat skära guld med täljkniv i tillväxtorter och allra helst i Sthlm de senaste 20 åren, lite drygt till och med. Efterhand som uppgången aldrig såg ut att ta slut så tryckte sig allt fler in på marknaden. När sedan nyprod. började komma igång så gjorde många stora pengar på att köpa och sälja kontrakt.
I det perspektivet så är utvecklingen inte så konstig. Är du 25-40 år och aldrig under ditt vuxna liv varit med om att bostadsmarknaden stoppar och vänder ned någon längre tid, tja vad tror du om framtiden.
Nu verkar bromsen ligga i och vänder sentimentet nedåt så kommer exakt det omvända gälla och psykologin sänker marknaden än mer.
De som köpt de sista 2 åren är förlorarna så långt, men det kan även bli de som köpt sista 4-5 åren om det fortsätter med.

Faktum är att vi kan i reala mått mätt hamna i en 40år nedåtgående kurva på bostäder/ fastighets priser utan att det skulle kunna ses som något onormalt. Denna kurva har vi redan haft.

Och om vi med de variabler vi har nu så skulle det absolut kunna se ännu värre ut, för vi har aldrig varit ett så polariserat land. Kombinerat med de övriga interna hoten som speciellt Sverige är utsatt för.

Tror att 10% av Svenskarna hade stuckit härifrån i morgon om de hade haft resurserna så illa har det blivit.
Senast redigerad av Mes 2018-01-02 kl. 22:18.
2018-01-02, 22:21
Medlem
räntorna kommer att sjunka väsentligt under nästa år.

orsak: nischbanker.

Nischbankerna kommer att pressa räntan rejält. Helt bissart att 3-mån räntan ligger på 1,6 hos t ex Nordea. Borde ligga på 1%.

Så detta tror jag kommer att stävja prisfallet. Kanske tom börja gå upp lite här under våren då vinterdepressionen försvunnit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in