Citat:
Tack för den uppdateringen. Det intressanta är att de tror att marknaden ska komma till dem, inte de till marknaden. Förhoppningsvis kommer den allt hårdare konkurrensen hindra detta, och PEAB har bara att sänka sina priser.Angående peabs projekteringar i barkabystaden så fick jag svar från en mäklare där angående sänka priser och spekulation. Läs och begrunda
"Det är för närvarande, vilket det också har varit en tid, ett mycket stort utbud av bostäder i Barkarbystaden.
Utbudet tillsammans med att amorteringskraven skärps och höjs ytterligare resulterar i att försäljningstakten går ner och så även priserna under en begränsad tid.
Det säljs fortfarande lägenheter, men det är störst efterfrågan på 1-2
r samt 4
r.
Peab, som jag förmedlar lägenheter åt, kommer inte att sänka priserna i vårt kvarter i området då vi har en kalkyl på byggnationen att hålla oss till.
Vår första inflyttning är i slutet av detta år och till dess räknar vi med att marknaden är tillbaka på dessa nivåer.
Vad gäller 1
rna i föreningen Gripen, vilket är 14 st av 102 lägenheter, bedömmer jag att vi inte har några spekulationsköpare då Peab och övriga byggherrar stramat åt reglerna för att detta inte längre ska vara möjligt.
Däremot är det mycket som kan hända under en 1,5-2 års period med civilstånd och familj samt studier och jobb mm, vilket självklart påverkar om köparen till slut vill eller kan flytta in.
I kvarterets andra förening, Lansen, har jag 2 st 1
r kvar av totalt 6 st.
Hoppas detta gav dig en något bättre bild av marknaden och försäljningen."
Sitter på tfn nu annars hade jag fetmarkerat det som jag anser särskilt galet (att det inte går att spekulera samt att priserna snart är tillbaks).
"Det är för närvarande, vilket det också har varit en tid, ett mycket stort utbud av bostäder i Barkarbystaden.
Utbudet tillsammans med att amorteringskraven skärps och höjs ytterligare resulterar i att försäljningstakten går ner och så även priserna under en begränsad tid.
Det säljs fortfarande lägenheter, men det är störst efterfrågan på 1-2
r samt 4
r.Peab, som jag förmedlar lägenheter åt, kommer inte att sänka priserna i vårt kvarter i området då vi har en kalkyl på byggnationen att hålla oss till.
Vår första inflyttning är i slutet av detta år och till dess räknar vi med att marknaden är tillbaka på dessa nivåer.
Vad gäller 1
rna i föreningen Gripen, vilket är 14 st av 102 lägenheter, bedömmer jag att vi inte har några spekulationsköpare då Peab och övriga byggherrar stramat åt reglerna för att detta inte längre ska vara möjligt.Däremot är det mycket som kan hända under en 1,5-2 års period med civilstånd och familj samt studier och jobb mm, vilket självklart påverkar om köparen till slut vill eller kan flytta in.
I kvarterets andra förening, Lansen, har jag 2 st 1
r kvar av totalt 6 st.Hoppas detta gav dig en något bättre bild av marknaden och försäljningen."
Sitter på tfn nu annars hade jag fetmarkerat det som jag anser särskilt galet (att det inte går att spekulera samt att priserna snart är tillbaks).
Tänk er om Volvo hade drabbats av försäljningsras pga en för dyr bil, och de hänvisade till att deras "kalkyl" var sådan och nu måste allt köparna anpassa sig och komma och köpa Volvon. De skulle inte ha många månader kvar. Men bostadsutvecklarna, vana vid ett gammalt oligopol, tror fortfarande att de styr marknaden.
Vi får hoppas att de får krypa till korset.
Sedan ska det sägas, att de förstås inte kan tala om prissänkningar innan de har beslutat om dem.