2018-01-02, 16:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Angående peabs projekteringar i barkabystaden så fick jag svar från en mäklare där angående sänka priser och spekulation. Läs och begrunda

"Det är för närvarande, vilket det också har varit en tid, ett mycket stort utbud av bostäder i Barkarbystaden.

Utbudet tillsammans med att amorteringskraven skärps och höjs ytterligare resulterar i att försäljningstakten går ner och så även priserna under en begränsad tid.

Det säljs fortfarande lägenheter, men det är störst efterfrågan på 1-2r samt 4r.

Peab, som jag förmedlar lägenheter åt, kommer inte att sänka priserna i vårt kvarter i området då vi har en kalkyl på byggnationen att hålla oss till.

Vår första inflyttning är i slutet av detta år och till dess räknar vi med att marknaden är tillbaka på dessa nivåer.

Vad gäller 1rna i föreningen Gripen, vilket är 14 st av 102 lägenheter, bedömmer jag att vi inte har några spekulationsköpare då Peab och övriga byggherrar stramat åt reglerna för att detta inte längre ska vara möjligt.

Däremot är det mycket som kan hända under en 1,5-2 års period med civilstånd och familj samt studier och jobb mm, vilket självklart påverkar om köparen till slut vill eller kan flytta in.

I kvarterets andra förening, Lansen, har jag 2 st 1r kvar av totalt 6 st.

Hoppas detta gav dig en något bättre bild av marknaden och försäljningen."

Sitter på tfn nu annars hade jag fetmarkerat det som jag anser särskilt galet (att det inte går att spekulera samt att priserna snart är tillbaks).
Tack för den uppdateringen. Det intressanta är att de tror att marknaden ska komma till dem, inte de till marknaden. Förhoppningsvis kommer den allt hårdare konkurrensen hindra detta, och PEAB har bara att sänka sina priser.

Tänk er om Volvo hade drabbats av försäljningsras pga en för dyr bil, och de hänvisade till att deras "kalkyl" var sådan och nu måste allt köparna anpassa sig och komma och köpa Volvon. De skulle inte ha många månader kvar. Men bostadsutvecklarna, vana vid ett gammalt oligopol, tror fortfarande att de styr marknaden.

Vi får hoppas att de får krypa till korset.

Sedan ska det sägas, att de förstås inte kan tala om prissänkningar innan de har beslutat om dem.
2018-01-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
De slarvar lite med begreppen, men som grafen som hör till texten visar total produktionskostnad, byggkostnad samt markkostnad. Produktionskostnaden som de kanske felaktigt har översatt till "construction cost" inkluderar markpris på 10k/m2 enligt grafen. Kan dock ej svara på var de siffrorna kommer ifrån, men de känns inte helt tagna ur luften? Grafen ska f.ö visa "multi dwelling", så några villatomter är inte medräknade.
Siffrorna lär komma från SCB.
Och felet dom gör att att blanda in markkostnad utsmetat per kvm lägenhetsyta. (Och som jag minns det ingår i det markpriset också anslutningskostnader samt lite ditt och datt). Men formulerar det så att det ser ut som att det är pris per kvm markyta.

Ansatsen att försöka sammanställa läget är behjärtansvärt. Tyvärr slänger dom in sina föreställningar lite här och var, vilket gör att det inte riktigt går att ta det seriöst. Som när dom börjar påstå att bostadspriserna i Hongkong och Sydney inte kan upprätthållas. Vad har dom för grund att påstå en sådan sak?
2018-01-02, 16:24
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Paradoxalt att svensken är bland de mest belånade i hela världen när vi ses som lugna, timida och försiktiga 😊

Inte alls, Svensken gör ingenting ensam och törs aldrig sticka ut.

Om alla lånar så lånar ALLA.
Lånar alla mycket så lånar ALLA mycket !

ALLA hatar Trumpen , då hatar ALLA Trumpen..... ser du inte mönstret?

Största hotet Sverige har är om mitti allt TV4 och Aftonbladet skulle bli hackade på samma gång och det bandas ut ett kollektivt självmord genom att söka upp närmaste 4-våningshus och hoppa.
(På det sättet hade vi radikalt fått mindre skattebetalare och det vore förfärligt)
2018-01-02, 16:41
Medlem
10% fler byggkonkurser under 2017.

http://www.fastighetssverige.se/artikel/tio-procent-fler-byggkonkurser-under-2017-26916
2018-01-02, 16:43
Medlem
Citat:
För 1 år sedan signade jag ett förhandsavtal på en nyproducerad bostad i stockholmsområdet som blir färdig i början av våren 2018. Förhandsavtalet innebar en betydande summa i kontanter som jag betalat. Tanken var att inte behöva ta lånet och sälja lägenheten innan tillträdet. Snart skall upplåtelseavtal skrivas och med tanke på marknadssituationen måste jag räkna med att jag kanske inte kan fullfölja min plan. Får jag inte sålt den måste jag finansiera hela lägenheten på tillträdet och där får jag problem. Kontantinsatsen har jag, men jag sitter redan idag på ett bolån och är i princip maxbelånad så jag kommer inte bli beviljad den summan jag behöver.
(FB) Kan inte finansiera köp av nyproducerad bostad
2018-01-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

http://www.fastighetssverige.se/artikel/tio-procent-fler-byggkonkurser-under-2017-26916
Det är är ett hårt slag för bubbelpratarna.
Enligt föreställningen skall prisuppgången ha lett till att nyproduktion ger astronomiska vinster i byggsektorn.
Man talar om prisfall på runt 50%. Så 50% av försäljningspris bör vara ren profit för inblandade i produktionen. En del av profiten lär den som ägde marken norpa. Men det är bara en mindre del.

Så hur det då kan bli konkurser när man badar i vinst borde verkligen ge bubbelpratarna svår huvudverk.
2018-01-02, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Tack för den uppdateringen. Det intressanta är att de tror att marknaden ska komma till dem, inte de till marknaden. Förhoppningsvis kommer den allt hårdare konkurrensen hindra detta, och PEAB har bara att sänka sina priser.

Tänk er om Volvo hade drabbats av försäljningsras pga en för dyr bil, och de hänvisade till att deras "kalkyl" var sådan och nu måste allt köparna anpassa sig och komma och köpa Volvon. De skulle inte ha många månader kvar. Men bostadsutvecklarna, vana vid ett gammalt oligopol, tror fortfarande att de styr marknaden.

Vi får hoppas att de får krypa till korset.

Sedan ska det sägas, att de förstås inte kan tala om prissänkningar innan de har beslutat om dem.
Finns väl inget i det där som säger att dom försöker styra över något alls. Var hittar du det?

Det är nästan ett år till tillträde. Finns väl ingen anledning att göra så mycket. Är bostäderna fortfarande osålda vid färdigställande finns väl skäl att krydda på något sätt. REA kallas det i andra sammanhang.
T ex ett års avgiftsfrihet är ganska bra. Då sänks inte ingångsvärdet och reavinstskatten blir inte lika stor när man säljer sedan. Win win.
2018-01-02, 17:50
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag har lyssnat på ett par avsnitt från Nordea Markets i frågan, som jag tycker är mycket informativa. Radio Mises har också ett bra avsnitt.

Nu har jag lyssnat på:
https://www.mises.se/2017/10/24/99-bostadsbubbla/

Det är säkert någon som tipsat om den tidigare men det hade jag missat. Tack för tipset!

Angående L.D.s länk "Kan inte finansiera..." det blir ju väldigt intressant att se hur många de är, de som spekulerat utan någon ordentlig plan b.
2018-01-02, 18:10
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Oklart vad man ska dra för slutsatser från detta. Absolut inte samma som beta202 iaf. Kansle mer oseriösa aktörer som dragit sig till branschen iom att den sannolikt varit väldigt lukrativ det senaste.
2018-01-02, 18:17
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Äh, det är fånigt att gissa vad folk har för skin in the game eller bakomliggande motiv.

Jag själv bor utomlands i färdigamorterat hus, värt runt en miljon euro, och har inga närliggande planer att flytta till Sverige eller att köpa mig en extrabostad där.

Jag har bara förvånats över utvecklingen på den svenska bostadsmarknaden och försökt förstå dess förklaring. Vilken verkar vara att politikerna velat elda på eller inte tordats låta bli att elda på. Folk blir ju glada av att känna sig rika.
Ja det är en meningslöshet av rang att ägna sig åt detta.

Om det vore relevant så skulle man hamna i slutsatsen att exakt samma argument skulle kunna vara både rätt och fel samtidigt beroende på vem som framför det.

Själv är jag en glad "hyresråtta" i ett land med marknadshyror. Det finns här ingen anledning att äga sin bostad om man inte är intresserad av att pyssla med "fastighetsförvaltning" eller har någon rent spekulativ uppfattning om marknadens framtida utveckling.

Vad det kostar att köpa en BR i Stockholm idag eller imorgon har noll privatekonomiskt intresse för mig.

Hållbarheten i den långvariga kreditexpansionen utöver KPI + BNP-ökning, validiteten i den neoklassiska makroekonomins modeller osv finner jag däremot intressant. Tråden ligger trots allt i Nationalekonomiforumet och inte något privatekonomiforum så folks personliga bostadsförhållanden kanske vi kan lämna därhän.
2018-01-02, 18:19
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Enligt föreställningen skall prisuppgången ha lett till att nyproduktion ger astronomiska vinster i byggsektorn.
Man talar om prisfall på runt 50%. Så 50% av försäljningspris bör vara ren profit för inblandade i produktionen. En del av profiten lär den som ägde marken norpa. Men det är bara en mindre del.

Så hur det då kan bli konkurser när man badar i vinst borde verkligen ge bubbelpratarna svår huvudverk.

Nog för att det sker konkurser, men varje tidigare år har det startats betydligt fler företag än vad som går i putten. Hittar ingen statistik för 2017, kanske är det något värre än tidigare men nettot bör iaf bli positivt. Uppenbarligen finns det fortfarande utrymme att starta nya företag i branschen.

https://www.sverigesbyggindustrier.se/statistik-byggmarknad/branschens-struktur__6905
Se tredje grafiken.

Med det sagt så tror inte jag heller att det är några bautavinster byggföretagen gör, utan hög efterfrågan driver upp priset i alla led. Jag gissar att de som tjänar mest i nuvarande(dåvarande?) marknad är banker, fastighetsutvecklare samt mäklare.
2018-01-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

När priserna steg o steg var det ett bevis på att vi inte hade en bostadsbubbla. När priserna rasar är ochså det ett bevis på samma sak. Att du fortfarande får skriva här och inte blivit bannad för all framtid är verkligen ett mysterium.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in