2017-12-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Ja, han vill väl behålla jobbet... Northug själv gömmer sig rätt bra. Han kommunicerar bara genom skämtsamma bilder på instagram...

Som inte ens verkar skrivas av honom själv
2017-12-31, 12:40
Medlem
R.O.S.Hs avatar
.
2017-12-31, 16:06
Medlem
Bästa icke Norska 1 minut efter på enbart 10 km, och där dog touren.
2017-12-31, 17:42
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Jag minns att Holund utnyttjade sin friplats för ledning/seger i scancup för några år sedan.
Men i övrigt är det vidrigt hur dåligt det går för den som har den friplatsen.
Dyvik kunde knappt nyttja sin.
Kvåle likaså.
Taugböl var typ 6 minuter efter när han hade sin.
TU Weng var idag på plats 57, 3.13 efter.
Det vilar en förbannelse.
2018-01-02, 07:13
Medlem
Angående Finlands OS stafettlag så har etapperna i Lenzerheide tydliggjort att det är första sträckan Ristomatti Hakola skall köra på OS. Han är inget alternativ till en skejtsträcka såg vi i jaktstarten. Där håller han inte i distans (än).

Hakola-Niskanen-Heikkinen-?
Hakola-Niskanen-?-Heikkinen
2018-01-02, 07:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Angående damstafetten i OS så har jag inte skrämts av utmanarna mot ett svenskt OS-silver. För USA:s del har jag inte riktigt koll på statusen på Randall men det ser väl inte så där jättebra ut. Bjornsen och Diggins är givna och just nu är nog Caldwell vassare än Stephen. Svårt att i dagsläget se ett helt konkurrenskraftigt amerikanskt lag. Tyskland har ett väl ett lag klart till tre fjärdedelar med Fessel, Böhler och Ringwald men oklart vem som blir fjärde dam. En småskadad Carl eller en formojämn Hennig? Och frågan är om Tyskland kommer ställa upp med ett stafettlag alls om de inte har fyra damer som kvalat in individuellt (Fessel och Ringwald är klara medan Böhler ligger precis utanför). I Finland torde ju Niskanen och Pärmäkoski vara givna medan Mononen och Kyllönen inte har övertygat. Blir det istället Saarinen och Roponen? Ryssland har ju en stark trio i Belorukova, Nepryaeva och Sedova. Med Matveeva ur leken, blir det Zhamabalova som blir fjärde dam? Skulle det bli dessa fyra så är det ju en bekant stafettkvartett, det var ju detta lag som vårt svenska 94-lag slog på JVM 2014 i Val di Fiemme när vi tog guld.
2018-01-02, 11:27
Medlem
Alkibiadess avatar
Anmälningsläget till Skandinaviska cupen börjar klarna nu. Bland annat följande toppåkare (de finska åkarna har inte kommit in i det svenska anmälningssystemet ännu):

Damer
Ebba Andersson, Maja Dahlqvist, Anna Dyvik, Mia Eriksson, Sofia Elebro, Charlotte Kalla, Lovisa Modig, MMK, Moa Olsson, Emma Ribom, Elina Rönnlund, Johanna Skottheim, Jenny Solin, Jonna Sundling, Lisa Vinsa

Lovise Heimdal, Marte Johansen, Barbro Kvåle, Julie Myhre, Amalie Ous, Kari Slind, Anna Svendsen, Ane Stenseth, Silje Teodersen, Lotta Weng

Emily Nishikawa (CAN), Annika Taylor (GBR)

Herrar
Karl-Johan Dyvik, Marcus Fredriksson, Marcus Grate, Anton Hedlund, Pontus Hermansson, Johan Häggström, Hugo Jacobsson, Emil Johansson, Emil Jönsson, Simon Lageson, Marcus Lennartsson, Anton Lindblad, Gustav Nordström, Robin Norum, Anton Persson, Björn Sandström, Teodor Peterson, Markus Ruus, Erik Silfver, Viktor Thorn, Karl-Johan Westberg

Eirik Augdal, Pål Aune, Timo Bakken, Eirik Brandsdal, Sondre Fossil, Mikael Gunnulfsen, Johan Hoel, Bjerkreim Nilsen, Martin Nyenget, Fredrik Riseth, Mathias Rundgreen, Kasper Stadås, Peter Stakston, Mattis Stenshagen, Daniel Stock, Simen Sven, Håvard Taugböl

Snorri Einarsson (ISL)

På damsidan saknas Hanna Falk och Sofia Henriksson av svenska åkare och på herrsidan saknas Axel Ekström. Ingen Petter Northug men knappast ett överraskande frånfall. Kanske lite färre norska damåkare än vad man kunde ha förväntat sig.
2018-01-02, 11:37
Medlem
Det känns som om jag måste missat nån nyhet om Hanna Falk. Sjuk, dålig form, annan plan?
2018-01-02, 12:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Det känns som om jag måste missat nån nyhet om Hanna Falk. Sjuk, dålig form, annan plan?

Tror inte att hon varit/är sjuk utan att planen varit att inte åka i Piteå. Hon har åkt skidor i Vålådalen under nyårshelgen (syns på hennes insta).
2018-01-02, 13:37
Medlem
Shane21s avatar
Sofia Henriksson har skrivit på instagram att hennes revben bara tillåter träning på spinningcykel så det dröjer nog innan hon tävlar.
2018-01-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Angående Finlands OS stafettlag så har etapperna i Lenzerheide tydliggjort att det är första sträckan Ristomatti Hakola skall köra på OS. Han är inget alternativ till en skejtsträcka såg vi i jaktstarten. Där håller han inte i distans (än).

Hakola-Niskanen-Heikkinen-?
Hakola-Niskanen-?-Heikkinen

Fördel första alternativet, chans att hänga med i täten tre sträckor. Nackdel svag avslutare så hänger lite på att andra lag har ramlat bort.
Fördel andra alternativet, bättre avslutare än alla lag utom Norge-Ryssland-Sverige, men inte chanslös mot dom heller. Nackdel man vet aldrig om man kommer in i medaljmatchen igen om man tappar på tredje.

För svensk del hoppas jag på alternativ två. Tycker det första är det bästa för att slå oss, är Calle inte i rygg på medaljer är han ofarlig och jag måste säga att risken börjar se överhängande ut. Sen kan det å andra sidan bli så att fler lag hänger med i tre sträckor också och då kan slå den finska fyran så man tar nog inte bara ut laget för att kontra vad Sverige gör.
Senast redigerad av frankkk 2018-01-02 kl. 14:51.
2018-01-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Fördel första alternativet, chans att hänga med i täten tre sträckor. Nackdel svag avslutare så hänger lite på att andra lag har ramlat bort.
Fördel andra alternativet, bättre avslutare än alla lag utom Norge-Ryssland-Sverige, men inte chanslös mot dom heller. Nackdel man vet aldrig om man kommer in i medaljmatchen igen om man tappar på tredje.

För svensk del hoppas jag på alternativ två. Tycker det första är det bästa för att slå oss, är Calle inte i rygg på medaljer är han ofarlig och jag måste säga att risken börjar se överhängande ut. Sen kan det å andra sidan bli så att fler lag hänger med i tre sträckor också och då kan slå den finska fyran så man tar nog inte bara ut laget för att kontra vad Sverige gör.
Jag hade ju helst hoppats att Hakola hade klarat att hänga och spurta i frisil, men det klarade han inte i Kanada och inte igår heller. Då hade man kunnat lägga den sämsta på första sträckan. Skulle välja Ville Nousiainen till första sträckan då, han är helt OK om han får hänga i klassiskt och har rutinen även om kapaciteten inte har varit bra sen 2009. På en tredjesträcka som nu är tillbuds då Hakola inte är aktuell för fristil är han dock ett mycket osäkert alternativ.

Lehtonen går bort i alla lägen. Kört bort solklara medaljlägen på tredje sträckan i både i Sotji och Lahtis med bedrövliga insatser.

Hoppet är att Perttu Hyvärinen skall hitta ur sin överträning och ta nåt kliv, men börjar bli ont om tid. Han är annars en typisk åkare för tredje sträckan.

Eller: Hakola-Niskanen-Heikkinen-Jylhä

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in