2017-12-18, 17:12
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Har SOK några prestationskrav på stafettlaget denna säsong? Tänker om herrlaget är kvalificerat för OS?
De är med god marginal topp 8 i nationscupen. Så sok lär knappast dra tillbaka nomineringen
2017-12-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Det var de väl värda. Har Kläbo och Björgen också fått WC-seger enligt deras statistik?
Jag kan väl nämna att man nu korrigerat statistiken på åkarnas FIS-profiler, var jag brukar kolla åkarnas statistik.

Dessutom upptäckte jag nu att själva statistiksidan/avdelningen kanske inte längre är så osynkad som jag trodde. När man kollar antalet segrar för åkarna verkar det stämma exakt med deras FIS-profiler. (Även om de där fallen med Musgrave m.fl. fortfarande är tveksamma.)
2017-12-18, 17:52
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Jag kan väl nämna att man nu korrigerat statistiken på åkarnas FIS-profiler, var jag brukar kolla åkarnas statistik.

Dessutom upptäckte jag nu att själva statistiksidan/avdelningen kanske inte längre är så osynkad som jag trodde. När man kollar antalet segrar för åkarna verkar det stämma exakt med deras FIS-profiler. (Även om de där fallen med Musgrave m.fl. fortfarande är tveksamma.)

Härligt.

Ser att både Pärmen och Kuitunen står på exakt 100st topp10 i Världscupen inkl touretapper.

En annan notering är gjord, vid bläddrade i gamla resultatlistor. Vid Lahtis-VM'78 stod dansken Steen Balle på startlinjen. Coolaste namnet?
2017-12-18, 20:30
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
En annan notering är gjord, vid bläddrade i gamla resultatlistor. Vid Lahtis-VM'78 stod dansken Steen Balle på startlinjen. Coolaste namnet?

Jag minns honom, han var stenhård. Vek inte ner sig i första taget . Framför allt en bra stakåkare. Hade ofta bra glid också
2017-12-18, 21:13
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag minns honom, han var stenhård. Vek inte ner sig i första taget . Framför allt en bra stakåkare. Hade ofta bra glid också

Var även gudomlig att limma sig fast sig där bak vilket gav ett finemangs sug. Hård konkurrens dock, såväl Tomuchas Asberg & Pill Koch var i en klass för sig.
Senast redigerad av rainbowia 2017-12-18 kl. 21:16.
2017-12-18, 21:14
Medlem
Saarinen har flest VC starter, 339 stycken för tillfället enligt texten i denna video. Steffi Böhler tvåa på 330. https://www.youtube.com/watch?v=ESeZ0aFboHU&feature=youtu.be
2017-12-18, 21:30
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Citat:
Var även gudomlig att limma sig fast sig där bak vilket gav ett finemangs sug. Hård konkurrens dock, såväl Tomuchas Asberg & Pill Koch var i en klass för sig.
☺ Sedan var han uthållig, hade bra rytm, hög frekvens och formidabel finish. Enda svagheten var väl den långsamma återhämtningen. Presterade sällan bra två dagar i rad.
2017-12-18, 23:19
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
De är med god marginal topp 8 i nationscupen. Så sok lär knappast dra tillbaka nomineringen

Nja, inte god marginal.

Så här ser nationscupen ut i herrar distans

Kod:
Norge         massor
Ryssland      massor
Frankrike     500+
Schweiz       290
Canada        260
Finland       259

Sverige       194p

Kazakstan     145
Storbritanien 132
2017-12-18, 23:32
Medlem
Alkibiadess avatar
Finns ingen nationscup i distans, bara nationscup för damer respektive herrar och totalt.
2017-12-19, 00:48
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Finns ingen nationscup i distans, bara nationscup för damer respektive herrar och totalt.

Frågan är vad uttagskriterierna är när SOK sitter vid konferensbordet ?
Då det inte varit några världscuptävlingar i stafett torde rimligen distansresultaten för Sveriges herrar som helhet vara det som avgör om man skall ha ett lag eller inte.

I mina ögon på gränsen till att Sverige skall ha ett lag.

Om Calle är sjuk (som han ofta brukar vara) har Sverige nog ingen chans att komma topp-8.
2017-12-19, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Resultatet från förra VM är väl uttagningsgrunden för de har jag för mig...
Fast det laget finns inte mer.
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Är ju inga stafetter i världscupen denna säsong så svårt att prestera just i stafett. Individuellt har de svenska herrarna presterat så här på distans i världscupen (bästa resultat som gett världscuppoäng):
Hellner 6:a
Calle 10:a
Rickardsson 12:a
Gurra 29:a (men 17:e åktid i jaktstarten i Toblach).

Övriga åkare har inte tagit några världscuppoäng på distans. Ser dock inte hur herrstafettlaget inte skulle vara kvalificerade.
Individuellt har man ju topp 8 som krav. För stafett skulle jag kunna tänka mig att man vill att de tänkta åkarna skall ha bevisad topp 16 kvaliteter under säsongen nu när det inte finns några stafetter.
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Nationscupen är i längdskidor skev. Dels ingår sprint. Dels kan man nå högt upp med en enda duktig åkare. Ingen bra mätare för 4x10km.
2017-12-19, 07:07
Medlem
rainbowias avatar
Så det är inte ?-Richardsson-Hellner-Calle

Utan

Sverige???
----
Enligt SOKs hemsida är dock stafettlagen uttagna. Håller med om magert resultat denna säsong fast självklart ska ett lag med.

Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Individuellt har man ju topp 8 som krav. För stafett skulle jag kunna tänka mig att man vill att de tänkta åkarna skall ha bevisad topp 16 kvaliteter...

Var får du topp-16 ifrån?
Senast redigerad av rainbowia 2017-12-19 kl. 07:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in