Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Har solipsismen motbevisats och i så fall hur?
Solipsismen är tanken om att inte ha några hypoteser alls så det känns svårt att motbevisa. Annorlunda uttryckt så är det ärligheten att erkänna vad man vet och inte vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Jag förstår att solipsism inte är så populärt för att det inte leder vidare. Men det råkar ju vara en egenskap som ett slutligt svar och lösning skulle ha! Det kan ju inte vara ett argument MOT solipsism att det ser ut som lösningen.
Ja precis. Folk vill hellre gå vidare i sin varma dimma där man kan låtsas att man stöter samman med andra dimvandrare än att öppna ögonen ifall verkligheten är en kall tom ödemark.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil85
Vet någon hur man förklarar partner och andra familjemedlemmar ?
Är dessa något som du själv är eller är dem någon annan ?
Solipsism säger bara att jag inte kan veta någonting om partner eller familjemedlemmar. Är dom skuggbilder som flimrar framför mig? Är dom som mig? Är dom något annat än mig? Det går inte att svara på och det är det som är solipsism.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil85
Helt ensamen är det vad solipsism är ?
Det är förkastandet av falskt vetande eller falsk trygghet. Det är tryggt att utgå från saker och ting. Till exempel att mina nära och kära är mer än figurer i min dröm. Det är samma slags trygghet som att tro på gud eller himmelriket och så vidare. Kanske värt en tanke!