2018-01-01, 19:20
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Vari består det ryska självmålet, menar du?
Förslag:
Efter att länge hojtat om den förfärligt farliga s.k. NATO-inringningen (trots att försvarsalliansen i det närmaste var militärt avsomnad) har VP lyckats återuppväcka alliansen igen, som nu efter VP:s vapenskrammel och Krim-annektering börjar rusta på allvar (inkl det inte obetydliga Tyskland med sina ekonomiska muskler).
Citera
2018-01-01, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
Förslag:
Efter att länge hojtat om den förfärligt farliga s.k. NATO-inringningen (trots att försvarsalliansen i det närmaste var militärt avsomnad) har VP lyckats återuppväcka alliansen igen, som nu efter VP:s vapenskrammel och Krim-annektering börjar rusta på allvar (inkl det inte obetydliga Tyskland med sina ekonomiska muskler).

Militärt insomnad? Här är en ofullständig lista på olika NATO-operationer med personal på marken sedan 1991:

Bosnien 1992-2004
Serbien 1999-idag
Afghanistan 2001-idag
Jemen och Somalia: 2009-idag
Libyen 2011
Turkiet 2012-idag

Till detta ska läggas hundratals miljoner dollar i vapen och rådgivning till radikala islamister i Syrien och konstant framflyttning av positioner österut i Europa.

Allt detta skedde före annekteringen av Krim 2014.
Citera
2018-01-01, 20:51
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
Militärt insomnad? Här är en ofullständig lista på olika NATO-operationer med personal på marken sedan 1991:

Bosnien 1992-2004
Serbien 1999-idag
Afghanistan 2001-idag
Jemen och Somalia: 2009-idag
Libyen 2011
Turkiet 2012-idag

Till detta ska läggas hundratals miljoner dollar i vapen och rådgivning till radikala islamister i Syrien och konstant framflyttning av positioner österut i Europa.

Allt detta skedde före annekteringen av Krim 2014.
Din lista säger inte ett skvatt om huruvida medlemmarna ökat eller minskat sina försvarsanslag:
Endast följande NATO-länder anslog mer pengar 2016 till försvar än 2009:
De tre små baltländerna, Rumänien och Polen (Norge lika). Resterande 21 (tjugoen) länder anslog alltjämt mindre och den nedåtgående trenden startade redan under Jeltsins sista år. M.a.o. är det först under kommande år som det av Putin initierade trendbrottet börjar synas. Trump har ju tryckt på om att 2% måste uppnås av alla medlemmar de närmaste 5-10 åren.
En annan källa om detta:
https://themightyarmsofmadness.com/2017/03/09/nato-military-spending-and-the-ukraine-russia-conflict/
Så slutsatsen kvarstår: Krim-annekteringen och Donbas invasionen vänder nu trenden - ett successivt svagare NATO till motsatsen. Var det inte du som använde ordet självmål?
Senast redigerad av storrap 2018-01-01 kl. 20:57.
Citera
2018-01-01, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
Din lista säger inte ett skvatt om huruvida medlemmarna ökat eller minskat sina försvarsanslag:
Endast följande NATO-länder anslog mer pengar 2016 till försvar än 2009:
De tre små baltländerna, Rumänien och Polen (Norge lika). Resterande 21 (tjugoen) länder anslog alltjämt mindre och den nedåtgående trenden startade redan under Jeltsins sista år. M.a.o. är det först under kommande år som det av Putin initierade trendbrottet börjar synas. Trump har ju tryckt på om att 2% måste uppnås av alla medlemmar de närmaste 5-10 åren.
En annan källa om detta:
https://themightyarmsofmadness.com/2017/03/09/nato-military-spending-and-the-ukraine-russia-conflict/
Så slutsatsen kvarstår: Krim-annekteringen och Donbas invasionen vänder nu trenden - ett successivt svagare NATO till motsatsen. Var det inte du som använde ordet självmål?

Men för i helvete, USA:s militärutgifter mer än fördubblades mellan 2000 och 2010!
Citera
2018-01-01, 21:38
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Med lydrike avses en stat som står i avtalad beroendeställning till en annan stat genom vasallskap eller tributplikt.
Fortsätt gärna dansa runt ämnet. Lydrike, vasallstat, protektorat -- lägg in den benämning som bäst passar in på en stat som inte kan bestämma sin egen roll i det internationella systemet. För Ukrainas del är detta resultatet av att ingå i den ryska intressesfären. Men efter det ryska självmålet har en buffertzon uppstått i Ukrainas östra del och den tidigare flottbasen i Sevastopol kräver nu full militär ockupation av hela Krimhalvön.

Citat:
Inte med någon tänjning på det svenska språket stämmer det in på Ukrainas förhållande till Ryssland.
Du får helt enkelt ta fler lektioner i svenska språket. Tillbaka till SFI med dig. Det är säkert öppet i morgon.

Citat:
Att Ukrainas utrikespolitik har implikationer för Rysslands nationella intressen är trivialt sant...
Ett av de märkligaste påståenden jag har stött på avseende internationell politik. Vilket lågvattenmärke. Här konverserar jag med en människa som i ett diskussionsforum för utrikespolitik inte är medveten om att Ukrainas finlandisering 1994-2013 är utrikespolitik, eller för den delen ett eventuellt EU- eller Natomedlemskap. Det är bara att skaka på huvudet.

Citat:
Det må jag säga var en pösmunkig, för att inte säga rent megaloman, attityd till historiker av facket.
Historiker som i sin analys grottar ned sig i skeenden under de närmaste 50 åren åsidosätter sin akademiska hederlighet till förmån för dagspolitiken. Jag betackar mig.

Citat:
Men nu var det ju Ukraina det gällde och det var där de amerikanska intrigerna åtminstone delvis visat sig lyckosamma.
Vari består det ryska självmålet, menar du?
Det ryska självmålet bestod i att lägga alla ägg i samma korg (Janukovitj och forna apparatjiki) medan anpassningen till den situation som utvecklades i och med Majdan uteblev. Ryssland hade dessutom flera möjligheter att gå "revolutionärerna" till mötes (ukrainska politiker är ju inte direkt omutbara). Före krisen riskerade Ryssland ett mer västvänligt Ukraina. Efteråt har Donbass blivit en buffertzon och hela Krimhalvön måste domineras militärt.

Jämförelsevis vet amerikanerna (undantaget Carter) med sig att alltid stödja båda sidor av en konflikt, vilket gör att anpassningen till ett nytt ledarskap blir en relativt kortvarig affär. I makthänsyn saknar de utrikespolitiskt underutvecklade ryssarna denna fingertoppskänsla. Vid sidan av högklassiga underrättelsetjänster krävs nämligen såväl institutioner som knowhow, vilka lyser med sin frånvaro.
Citera
2018-01-02, 02:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Men för i helvete, USA:s militärutgifter mer än fördubblades mellan 2000 och 2010!

Vi får väl ta det på ryska, så du förstår:

Citat:
Военные расходы с 2005 по 2014 (в кронах)

США: 4.182 миллиардов (-0,4%)

Россия: 579 миллиардов (+97%)

Швеция: 45 миллиардов (-2,5%)

Источник: СИПРИ/ТЕЛЕВИДЕНИЕ ШВЕЦИИ

Och på svenska:

Citat:
USA: 4.182 miljarder kronor; -0,4 procent sedan 2005
Ryssland: 579 miljarder kronor; +97 procent sedan 2005
Sverige: 45 miljarder kronor ; -2,5 procent sedan 2005
Källa: Sipri

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dubbelt-sa-mycket-till-forsvaret-i-ryssland-pa-tio-ar
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-01-02 kl. 02:39.
Citera
2018-01-02, 05:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vi får väl ta det på ryska, så du förstår:

Och på svenska:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dubbelt-sa-mycket-till-forsvaret-i-ryssland-pa-tio-ar

Men det var just det som var min poäng: att den stora USA-upprustningen ägde rum 2000-2010, dvs innan konflikten mellan HIV-pariserhjulet och cancer-ekorrhjulet eskalerade.
Citera
2018-01-02, 07:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Men det var just det som var min poäng: att den stora USA-upprustningen ägde rum 2000-2010, dvs innan konflikten mellan HIV-pariserhjulet och cancer-ekorrhjulet eskalerade.

Men, givetvis, så rustade USA emot terrorism efter "9/11" attacken, inte emot Ryssland, som dessutom erbjöd fullt samarbete i kampen mot terrorism. Sedan kom dumheten Irak, dock inte heller det riktat emot Ryssland.

Men som jag visat på: Mellan 2005 och 2015 så skedde det en liten minskning av USA:s försvarsutgifter, medan Ryssland tokrustade.
Citera
2018-01-02, 07:25
Bannlyst
Citat:
Men, givetvis, så rustade USA emot terrorism efter "9/11" attacken, inte emot Ryssland, som dessutom erbjöd fullt samarbete i kampen mot terrorism. Sedan kom dumheten Irak, dock inte heller det riktat emot Ryssland.

Men som jag visat på: Mellan 2005 och 2015 så skedde det en liten minskning av USA:s försvarsutgifter, medan Ryssland tokrustade.

Men vad bra, då ledde den eskalerande konflikten mellan Ryssland och USA mellan 2005 till 2015, tex Georgienkriget, inte till höjda amerikanska försvarsbudgetar.

Förresten tror jag att pissfascistcancer-Putler skulle komma med samma ursäkt som du tillskriver USA, nämligen att de ökade ryska utgifterna är ett sätt att mota terrorismen i grind.
Citera
2018-01-02, 08:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Men vad bra, då ledde den eskalerande konflikten mellan Ryssland och USA mellan 2005 till 2015, tex Georgienkriget, inte till höjda amerikanska försvarsbudgetar.

Förresten tror jag att pissfascistcancer-Putler skulle komma med samma ursäkt som du tillskriver USA, nämligen att de ökade ryska utgifterna är ett sätt att mota terrorismen i grind.

Faktum kvarstår: Mellan 2005 och 2015 sjönk USA:s försvarsutgifter med 0,4 procent, medan Rysslands fördubblades under samma period.

Sedan så tror jag säkert att även Rysslands ökade militärutgifter de första åren in på det nya millenniet handlade om att bekämpa islamistisk terrorism. Men den fördubbling jag skriver om skedde mellan 2005 och 2015.
Citera
2018-01-02, 08:55
Bannlyst
Citat:
Faktum kvarstår: Mellan 2005 och 2015 sjönk USA:s försvarsutgifter med 0,4 procent, medan Rysslands fördubblades under samma period.

Sedan så tror jag säkert att även Rysslands ökade militärutgifter de första åren in på det nya millenniet handlade om att bekämpa islamistisk terrorism. Men den fördubbling jag skriver om skedde mellan 2005 och 2015.

En mans defensiva åtgärder mot 9/11 och annan terrorism (som ju definitivt inte försvann 2005) är en annan mans aggressiva upprustning i syfte att nå världsherravälde ...
Citera
2018-01-02, 09:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
En mans defensiva åtgärder mot 9/11 och annan terrorism (som ju definitivt inte försvann 2005) är en annan mans aggressiva upprustning i syfte att nå världsherravälde ...

Den del av den ryska miltären som handhar kampen emot terrorism har jag ingenting emot. Men t.ex T-14 Armata är inte gjord för det ändamålet.

Sedan bedriver ju rysk militär subversiv verksamhet i sydöstra Ukraina, där man aktivt understödjer och ger massiv materiell hjälp åt terrorister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in