Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Nu smiter du undan frågan. Du skrev om Ukraina som ett ryskt lydrike innan Maidan. Det är ju självklart inte detsamma som att Ukraina ingår i Rysslands intressesfär, på samma sätt som - inga jämförelser i övrigt - Finland ingår i Sveriges.
Din vana trogen flyttar du återigen målstolparna. Men nej, enbart super-, stor- och regionalmakter har intressesfärer -- och Sverige passar inte in på någon av dessa termer.
För övrigt ingår Finland i buffertzonen
Intermarium, dvs. sträckan mellan Östersjön och Svarta havet. Det är den del av Europa som sträcker sig från Finland ned till Bosporen via Baltikum, Visegradnationerna, Rumänien och Bulgarien.
Frågan avser dock huruvida du förstår att Ryssland agerar i försvar för att skydda sin intressesfär, vilket inom Europa omfattar Vitryssland, Ukraina och Moldavien. Och då Majdan medförde ockupation av Krim, alltså inte bara Sevastopol, liksom stridigheter i Donbass är detta en klar försämring av det geopolitiska läget. Slutligen är min poäng att detta uppstod genom en serie felkalkyleringar av Ryssland.
Citat:
En rätt kufisk synpunkt på historieskrivning. Jag har framför mig ett dussintal böcker skrivna av akademiskt renommerade författare som analyserar skeenden på 2000-talet.
Det finns åtskilliga historiker som skrivit om bl.a. Brexit. Men det faktum att historiker skrivit böcker om i tiden närliggande skeenden gör inte analyserna trovärdiga. Det rör sig alltså om ett felslut från din sida.
Citat:
Och vad i hela friden får dig att underkänna Sakwa? One-liners i recensioner som skränar "Putin-apologet!"?
Du skrev
neutral, vilket jag inte kan tolka som annat än ett skämt. Jag har ingen glädje av apologeter, oavsett vilket läger dessa hejaklacksledare vurmar för.
Citat:
Inte ens hos en sådan notorisk putinhatare till historiker som Garton Ash har jag kunnat hitta någon beskrivning av Ukraina i termer av lydrike.
Timothy Garton Ash är främst en självgod britt vars texter är påminner om krönikor i den liberala pressen. Läs geopolitiska rapporter i stället och sluta upp med tramset.
Vad som avses med lydrike är helt enkelt att Ukraina, liksom Vitryssland, kontrollerats från Moskva så till den grad att det ryska nationella intresset ofelbart sammanfallit med ukrainsk utrikespolitik. (Re: energiförsörjning och militära muskler.)
Citat:
Ja, Ryssland vill självklart ha kontroll på skeenden inom sin intressesfär, men det betyder inte att strategin här är att utöka sitt territorium och inrätta lydregimer, vilket du tycks tro. Kreml under Putin är betydligt försiktigare.
Nu börjar jag tro att du saknar tillräcklig läsförmåga. Ingenstans har jag påstått att Ryssland haft för avsikt att expandera territoriellt. Kontroll över intressesfären är en
defensiv taktik. Skillnaden oss emellan är att jag inser att försämringen av denna kontroll är resultatet av ett ryskt självmål i utrikespolitiken.
Citat:
I det geopolitiska spelet ser man att USA verkar enligt den strategi som lades fram av Brzeziński i The Grand Chessboard, där han pekar ut Ukraina som nyckeln till att slutgiltigt knäcka Ryssland. Det är i det ljuset man ska förstå de öppna amerikanska provokationerna i samband med Maidan.
Jag skulle föreslå Halford Mackinder, eftersom hans geopolitiska fundamenta i nästan varje avseende sammanfaller med Brzezinskis. Det handlar helt enkelt om att begränsa Rysslands intressen genom ett ingrepp i Eurasien. Jag skulle däremot hävda att Kazakhstan, vad avser naturresurser och geografiskt läge, är lika viktigt som Ukraina.