Gå över till buprenorfin själv först istället. Så har du chans att komma in sen. Eller nån annan opioid. Mkt bättre för kroppen att äta en låg dos av en stark opioid, än en hög dos av en svag, speciellt Tramadol, med kramprisk och skit. Plus att den även påverkar serotoninet.
Själv har jag aldrig kunnat äta Tramadol, det känns som jag ligger på gränsen till krampanfall hela tiden, varje gång jag testat. Plus att jag får ett väldigt konstigt rus på Tramadol, mår inte alls bra av den. Men nog om mig nu, du mår ju troligtvis väldigt bra på den.
Vilken dos ligger du på om dagen? Över 1g? Isf är det mkt bättre du köper sub själv och lägger av med Tramadolen. Du kommer få ett jämnare och mer stabilt "rus". Kanske inte kommer få samma välmående som du får av Tramadolen, men du kommer nog må bättre förövrigt.
Opioider med kort halveringstid blir ju som att åka bergodalbana typ, måste fylla på med jämna mellanrum för att inte abstinensen ska sätta igång osv. Med sub räcker det med en dos på morgonen och en på kvällen. Och du kommer aldrig hinna bli abstinent mellan doserna.
Hursomhelst så känns det som att buprenorfin är mindre skadligt för kroppen än vad Tramadol är. (Så länge du inte IV'ar subben då).
Får du tag i Suboxone istället för vanlig sub, så ta INTE Suboxonen direkt efter Tramadolen. För då kan du åka på akut abstinens, och det är inte kul. Detta pga att Suboxone innehåller Naloxon, som slår ut andra opioider. (Egentligen borde det vara lugnt det med, så länge du inte IV'ar Suboxonen. Naloxon tas inte upp så bra under tungan/näsan ändå.)
Vanlig buprenorfin utan Naloxon kan du ta direkt efter Tramadol om du vill, då Tramadol inte blockeras av buprenorfin, en av dom få opioider man kan blanda med buprenorfin alltså.
Och börja på en låg dos. Har du gått på runt 1000mg Tramadol om dagen, så börja med 0,25mg sub, och vänta en timme. Sen fyll på med 0,25 igen tills du blir frisk. Sub är väldigt potent. Kanske låter som en väldigt låg dos, men det kan räcka, beroende på din tolerans. Onödigt att slösa bort massa sub, samt höja toleransen i onödan.
Det är mitt tips. Du är redan fast i opioid-träsket, bättre du byter till en som är mindre skadlig istället, vilket jag anser att buprenorfin är. Tror många här inne kan hålla med om det.
Lycka till!
// EUO