Citat:
Tänkte också skriva lite om de mest intressanta kreditkorten just nu.
Vilket kreditkort ska jag välja?
Det finns nog inget kort som är bäst på allt i dagsläget. De som inte har årsavgift kostar tex utomlands. De som ger mycket bonus har årsavgifter osv. Vilket kort som är bäst för dig beror alltså på hur du tänker använda det och hur mycket du spenderar. En kombination av kort kan också vara bra även om det är lite krångligare att administrera.
De senaste åren har flera stora förändringar skett, tex sänkte OKQ8 sin bonus, Copp slutade vara gratis i kombination med Betalo och sedan halverade de bonusen på köp utanför Coop. Nu senast är det Shell och Preem som halverar sin bonus. Även Santander och Ikano har ändrat om lite. Samtidigt kommer det nya kort och kampanjer. Just nu skulle jag dock säga att dessa kort är värda att kolla lite extra på.
Huvudkort (om du främst gör inköp i SEK):
re:member more (MasterCard)
+ 1% cashback på alla inköp
+ Omfattande reseförsäkring
- Årsavgift 295 kr (går att förhandla bort enligt flera på FB)
- Dyrt utomlands
Gratis alternativ:
Preem/Shell (MasterCard)
+ Ingen årsavgift
+ 0,5% cashback på nästan alla inköp
+ Drivmedelsrabatt
- Dyrt utomlands
En spend på minst 60 000 kr per år gör att man tjänar på att ha re:member more trots att det har årsavgift jämfört med Preem/Shell.
Huvudkort (om du ofta gör inköp/uttag i annan valuta):
Coop Mer (MasterCard)
+ Inget valutapåslag och gratis uttag utomlands (ligg på plus för att inte belasta krediten)
+ Poäng på alla köp
- Årsavgift 348 kr (går att förhandla bort?)
- Intjäning och uttag av poäng främst inom Coop
Billigare alternativ:
Santander Mitt kort+ (MasterCard)
+ Inget valutapåslag och gratis uttag utomlands (ligg på plus för att inte belasta krediten)
- Årsavgift 195 kr (går att förhandla bort?)
Om man främst reser inom Euro-zonen kan det vara värt att kolla villkoren för sitt vanliga bankkort. Oftast gäller fria uttag men med valutapåslag.
Extrakort:
Norwegian-kortet (Visa)
+ Gratis kontantuttag i bankomater inom Sverige (belastar inte krediten)
+ Ingen årsavgift
+ Poäng på alla köp
- Poäng kan bara användas inom Norwegian
- Valutapåslag 1,75%
Kan vara bra med ett extrakort om ens huvudkort skulle krångla eller bli stulet etc. Norwegians kort är dessutom VISA och i kombination med MasterCard borde man inte bli nekad att betala någonstans i princip. Att det dessutom går att ta ut pengar gratis inom Sverige med kortet är en fördel.
Har inte tagit med AMEX då det inte är lika accepterat som VISA/MC. AMEX kan dock vara intressant i kombination med SAS Eurobonus, men jag är själv inte så insatt i det. Rätta mig gärna om något jag skrivit är fel.
Vilket kreditkort ska jag välja?
Det finns nog inget kort som är bäst på allt i dagsläget. De som inte har årsavgift kostar tex utomlands. De som ger mycket bonus har årsavgifter osv. Vilket kort som är bäst för dig beror alltså på hur du tänker använda det och hur mycket du spenderar. En kombination av kort kan också vara bra även om det är lite krångligare att administrera.
De senaste åren har flera stora förändringar skett, tex sänkte OKQ8 sin bonus, Copp slutade vara gratis i kombination med Betalo och sedan halverade de bonusen på köp utanför Coop. Nu senast är det Shell och Preem som halverar sin bonus. Även Santander och Ikano har ändrat om lite. Samtidigt kommer det nya kort och kampanjer. Just nu skulle jag dock säga att dessa kort är värda att kolla lite extra på.
Huvudkort (om du främst gör inköp i SEK):
re:member more (MasterCard)
+ 1% cashback på alla inköp
+ Omfattande reseförsäkring
- Årsavgift 295 kr (går att förhandla bort enligt flera på FB)
- Dyrt utomlands
Gratis alternativ:
Preem/Shell (MasterCard)
+ Ingen årsavgift
+ 0,5% cashback på nästan alla inköp
+ Drivmedelsrabatt
- Dyrt utomlands
En spend på minst 60 000 kr per år gör att man tjänar på att ha re:member more trots att det har årsavgift jämfört med Preem/Shell.
Huvudkort (om du ofta gör inköp/uttag i annan valuta):
Coop Mer (MasterCard)
+ Poäng på alla köp
- Årsavgift 348 kr (går att förhandla bort?)
- Intjäning och uttag av poäng främst inom Coop
Billigare alternativ:
Santander Mitt kort+ (MasterCard)
- Årsavgift 195 kr (går att förhandla bort?)
Om man främst reser inom Euro-zonen kan det vara värt att kolla villkoren för sitt vanliga bankkort. Oftast gäller fria uttag men med valutapåslag.
Extrakort:
Norwegian-kortet (Visa)
+ Gratis kontantuttag i bankomater inom Sverige (belastar inte krediten)
+ Ingen årsavgift
+ Poäng på alla köp
- Poäng kan bara användas inom Norwegian
- Valutapåslag 1,75%
Kan vara bra med ett extrakort om ens huvudkort skulle krångla eller bli stulet etc. Norwegians kort är dessutom VISA och i kombination med MasterCard borde man inte bli nekad att betala någonstans i princip. Att det dessutom går att ta ut pengar gratis inom Sverige med kortet är en fördel.
Har inte tagit med AMEX då det inte är lika accepterat som VISA/MC. AMEX kan dock vara intressant i kombination med SAS Eurobonus, men jag är själv inte så insatt i det. Rätta mig gärna om något jag skrivit är fel.
Shell ska man undvika för kinesiska kriminella, eller kinesisk statskriminalitet använder IKEA/Shell för att få loss pengar. Du ligger ute med pengar som någon annan handlat för och idioterna på IKEA slår av telefonen eftersom det är massor med folk som blir lurade som ringer in och klarar.
Det fungerar som så att gulingarna gör ett litet testköp på deras hemsida i slutet av månaden innan du får din faktura och eftersom idioterna på IKEA tar upp till 10 dagar på sig att skicka ut fakturan har gulingarna gjort minst ett stort köp på kortet innan du du hinner stänga kortet. Idioterna på IKea är helt blåsta så man måste säga till dem vad de ska göra så att du slipper mer problem och att slipper dessa IKEA förlorare i fortsättningen.
Det är bara loosers och avskum som väljer Shellkortet för de vet inte bättre och är snåla av sig. De med hjärna undviker skiten.