2017-12-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Tänkte också skriva lite om de mest intressanta kreditkorten just nu.

Vilket kreditkort ska jag välja?
Det finns nog inget kort som är bäst på allt i dagsläget. De som inte har årsavgift kostar tex utomlands. De som ger mycket bonus har årsavgifter osv. Vilket kort som är bäst för dig beror alltså på hur du tänker använda det och hur mycket du spenderar. En kombination av kort kan också vara bra även om det är lite krångligare att administrera.

De senaste åren har flera stora förändringar skett, tex sänkte OKQ8 sin bonus, Copp slutade vara gratis i kombination med Betalo och sedan halverade de bonusen på köp utanför Coop. Nu senast är det Shell och Preem som halverar sin bonus. Även Santander och Ikano har ändrat om lite. Samtidigt kommer det nya kort och kampanjer. Just nu skulle jag dock säga att dessa kort är värda att kolla lite extra på.

Huvudkort (om du främst gör inköp i SEK):

re:member more (MasterCard)
+ 1% cashback på alla inköp
+ Omfattande reseförsäkring
- Årsavgift 295 kr (går att förhandla bort enligt flera på FB)
- Dyrt utomlands

Gratis alternativ:
Preem/Shell (MasterCard)
+ Ingen årsavgift
+ 0,5% cashback på nästan alla inköp
+ Drivmedelsrabatt
- Dyrt utomlands

En spend på minst 60 000 kr per år gör att man tjänar på att ha re:member more trots att det har årsavgift jämfört med Preem/Shell.

Huvudkort (om du ofta gör inköp/uttag i annan valuta):

Coop Mer (MasterCard)
+ Inget valutapåslag och gratis uttag utomlands (ligg på plus för att inte belasta krediten)
+ Poäng på alla köp
- Årsavgift 348 kr (går att förhandla bort?)
- Intjäning och uttag av poäng främst inom Coop

Billigare alternativ:
Santander Mitt kort+ (MasterCard)
+ Inget valutapåslag och gratis uttag utomlands (ligg på plus för att inte belasta krediten)
- Årsavgift 195 kr (går att förhandla bort?)

Om man främst reser inom Euro-zonen kan det vara värt att kolla villkoren för sitt vanliga bankkort. Oftast gäller fria uttag men med valutapåslag.

Extrakort:

Norwegian-kortet (Visa)
+ Gratis kontantuttag i bankomater inom Sverige (belastar inte krediten)
+ Ingen årsavgift
+ Poäng på alla köp
- Poäng kan bara användas inom Norwegian
- Valutapåslag 1,75%

Kan vara bra med ett extrakort om ens huvudkort skulle krångla eller bli stulet etc. Norwegians kort är dessutom VISA och i kombination med MasterCard borde man inte bli nekad att betala någonstans i princip. Att det dessutom går att ta ut pengar gratis inom Sverige med kortet är en fördel.

Har inte tagit med AMEX då det inte är lika accepterat som VISA/MC. AMEX kan dock vara intressant i kombination med SAS Eurobonus, men jag är själv inte så insatt i det. Rätta mig gärna om något jag skrivit är fel.

Shell ska man undvika för kinesiska kriminella, eller kinesisk statskriminalitet använder IKEA/Shell för att få loss pengar. Du ligger ute med pengar som någon annan handlat för och idioterna på IKEA slår av telefonen eftersom det är massor med folk som blir lurade som ringer in och klarar.

Det fungerar som så att gulingarna gör ett litet testköp på deras hemsida i slutet av månaden innan du får din faktura och eftersom idioterna på IKEA tar upp till 10 dagar på sig att skicka ut fakturan har gulingarna gjort minst ett stort köp på kortet innan du du hinner stänga kortet. Idioterna på IKea är helt blåsta så man måste säga till dem vad de ska göra så att du slipper mer problem och att slipper dessa IKEA förlorare i fortsättningen.

Det är bara loosers och avskum som väljer Shellkortet för de vet inte bättre och är snåla av sig. De med hjärna undviker skiten.
Citera
2017-12-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
Alla mackar har liknande kort. Varför skulle Preems vara så bra? De flesta människor skaffar kort på den mack som ligger bäst till geografiskt.

Coops kort är mycket bra vid resor och handel utomlands, Preems kort kommer inte i närheten.

För de människor som gillar att resa, handla på Internet utomlands och kan tänka sig att då och då handla på Coop (för bonusen) så slår Coops kort allt motstånd. Du är inte rätt målgrupp helt enkelt.

det är bara kommunister (låg intelligens) som handlar på coop och använder deras kort. det finns bättre alternativ.
Citera
2017-12-30, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seabiscuit893
det är bara kommunister (låg intelligens) som handlar på coop och använder deras kort. det finns bättre alternativ.

Om man aldrig går utanför bygränsen och inte handlar på Internet utomlands så är Re:member bättre, så det är kanske något för dig?

Jag tycker att det är osmart att betala pengar till banken så fort man handlar utomlands. Det finns några få kort som är bra utomlands och Coop råkar vara det bästa (andra bra är Santander och Forex).
Senast redigerad av flipkvist 2017-12-30 kl. 23:09.
Citera
2017-12-31, 07:45
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Man får kursen (med extremt liten spread på något öre) som Mastercard anger när transaktionen faktiskt löses in (det behöver inte vara samma dag). Mastercard ändrar sin kurs två gånger per dag. Jag hade avrundat uppåt så den kursen du får är typiskt 9,86 = ännu billigare än Revolut. Den verkliga valutakursen var 9,83.

Mastercard växlar ohyggligt stora summor pengar. De har konton i alla valutor och kan skyffla runt EUR och SEK på sina konton och behöver ofta inte köpa på valutamarknaden. De tjänar enorma summor även om de lägger på extremt små marginaler på växlingen.

Det fungerar lika dant med PayPal på alla kort. Om du anger att det skall dras i den lokala valutan på PayPal så blir det billigare med Coop på PayPal än med Revolut. Inställningen på PayPal är inte så lätt att hitta (eftersom PayPal tjänar stora pengar på växlingen) men den inställningen måste du göra med Revolut också.

1 % = 10 öre. D.v.s. om det är så som du påstår borde det vara 10 öre billigare när valutamarknaderna öppnar. Det tål att kollas upp men det blir fortfarande inte billigare att använda Revolut än Coop. På Coop får du dessutom bonus (om du köper mat på Coop för pengarna så kan du se det som 0,5% extra).

Så fort du handlar på en helg blir det betydligt dyrare om du handlar med Revolut än Coop (inklusive PayPal). .

Det blir inte dyrare med Revolut om man har växlat till rätt valuta innan helgen. Bonusen på 0,5% är ganska lite med tanke på årsavgiften på 348kr. Man behöver handla för nästan 70000kr på ett år utomlands och det tror jag det är få som gör.

Risken man tar genom att handla på Coop är att man får betala mycket mer för maten. Jag tänker att man förmodligen handlar mer på Coop om man har kort där och handlar inte bara för bonusen.
Jag uppskattar prisskillnaden till cirka 5% dyrare på Coop jämfört med Ica och ännu mer på Willys i staden där jag bor.
Citera
2017-12-31, 08:30
Citat:
Jag laddade ner appen och testade.

För Coop Mer Mastercard får du kursen 9,90 för en Euro (https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert-currency.html avrundat något uppåt).

Revolut tar 10.00 för samma växling.

Coop är billigare och ger dessutom bonus + att man slipper strul med att föra över pengar, det är bara att handla.

Helt säker på att Coop använder ”Mastercard foreign exchange rate” när man använder deras kort? Det står under kalkylatorn att ens bank kan ha pålagor.
Citera
2017-12-31, 09:42
Medlem
Betongbarns avatar
Söker ett kreditkort med möjlighet till tvillingkort, tanken är att jag och tjejen har vars ett kort och endast använda det som matkort.

Vi handlar oftast på Willys, ibland Ica Maxi.

Vill gärna att kortet ska vara gratis (inga årsavgifter) och om möjligt få någon form av återbäring på sina inköp.

Några tips?

Mvh // BB
Citera
2017-12-31, 10:28
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Söker ett kreditkort med möjlighet till tvillingkort, tanken är att jag och tjejen har vars ett kort och endast använda det som matkort.

Vi handlar oftast på Willys, ibland Ica Maxi.

Vill gärna att kortet ska vara gratis (inga årsavgifter) och om möjligt få någon form av återbäring på sina inköp.

Några tips?

Mvh // BB

Re:member More
https://www.remember.se/kreditkort/pris-ranta/?campaigncode=S-0000RL-WA-0003
Citera
2017-12-31, 10:39
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Det blir inte dyrare med Revolut om man har växlat till rätt valuta innan helgen. Bonusen på 0,5% är ganska lite med tanke på årsavgiften på 348kr. Man behöver handla för nästan 70000kr på ett år utomlands och det tror jag det är få som gör.

Risken man tar genom att handla på Coop är att man får betala mycket mer för maten. Jag tänker att man förmodligen handlar mer på Coop om man har kort där och handlar inte bara för bonusen.
Jag uppskattar prisskillnaden till cirka 5% dyrare på Coop jämfört med Ica och ännu mer på Willys i staden där jag bor.

Kan bara tala för egen del men har haft Coops kort i 2 år nu och handlar i princip aldrig på Coop till vardags. De få gånger jag handlat där har varit om jag besökt en kompis och det funnits en Coop i närheten. Men då pratar vi om inköp i storleksordningen en chips och en cola.

Inget hindrar ju en att betala med Coops kort på Ica, Hemköp eller Willys och sedan dra respektive affärs bonuskort.

Håller med om att Willys (även Netto och Lidl?) förmodligen är billigast och att Coop känns lite dyrare än ICA. Har dock ingen bil och endast ICA och Hemköp i närheten. Hade jag haft en Coop i närheten hade jag varit tvungen att handla där.

Anledningen till att jag skaffade Coops kort var dock att jag ville ha gratis uttag utomlands och inget valutapåslag. Efter 10 uttag a 35 kr så har man tjänat in årsavgiften bara på uttag. Har ingen koll på växelkursen men den brukar alltid motsvara det jag får fram när jag googlar tex "5 euro in sek".

Viktigt att påpeka att man alltid ska välja att betala i lokala landets valuta vilket kan vara lite förvirrande ibland.
Citera
2017-12-31, 10:42
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Kan bara tala för egen del men har haft Coops kort i 2 år nu och handlar i princip aldrig på Coop till vardags. De få gånger jag handlat där har varit om jag besökt en kompis och det funnits en Coop i närheten. Men då pratar vi om inköp i storleksordningen en chips och en cola.

Inget hindrar ju en att betala med Coops kort på Ica, Hemköp eller Willys och sedan dra respektive affärs bonuskort.

Håller med om att Willys (även Netto och Lidl?) förmodligen är billigast och att Coop känns lite dyrare än ICA. Har dock ingen bil och endast ICA och Hemköp i närheten. Hade jag haft en Coop i närheten hade jag varit tvungen att handla där.

Anledningen till att jag skaffade Coops kort var dock att jag ville ha gratis uttag utomlands och inget valutapåslag. Efter 10 uttag a 35 kr så har man tjänat in årsavgiften bara på uttag. Har ingen koll på växelkursen men den brukar alltid motsvara det jag får fram när jag googlar tex "5 euro in sek".

Viktigt att påpeka att man alltid ska välja att betala i lokala landets valuta vilket kan vara lite förvirrande ibland.

Håller med om allt detta

Har nu iaf ansökt om Coop Mer för att testa det ett år.
Citera
2017-12-31, 11:03
Medlem
Ballfagers avatar
Om man betalar med kreditkort från Coop i coop-butik, behöver man väl inte dra medmera-kort för att få medlemsrabatter o dyl?
Citera
2017-12-31, 11:08
Medlem
Varför behöver man egentligen ett kreditkort?

Har aldrig haft något, fattar inte poängen.
Citera
2017-12-31, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Helt säker på att Coop använder ”Mastercard foreign exchange rate” när man använder deras kort? Det står under kalkylatorn att ens bank kan ha pålagor.

Det är det som är poängen med just Coops Mastercard, att de har 0 i pålaga. De flesta banker har pålagor och de är det som kallas valutapåslag (alt. valutakurspåslag) och som diskuteras i tråden. Oftast ligger valutapåslaget mellan 1,5 - 2 % på Svenska kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in