2017-10-16, 15:29
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Är tråden död?

Ja, bäst att du skapar en ny.
Citera
2017-10-16, 19:51
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet

Spontant känns Skandias eller Collectors Easyliving som ett bra alternativ. Någon som vet om Collector är att lita på? eller Skandia för den delen med.

Hittar inga direkta fördelar med Skandias kreditkort. Vilka har du hittat?
Har ju valutapåslag 1,65% tex.
Citera
2017-10-17, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Hittar inga direkta fördelar med Skandias kreditkort. Vilka har du hittat?
Har ju valutapåslag 1,65% tex.

Generellt sett verkade det vettigt med de försäkringar som ingår tex allrisk och en del andra som kanske inte ingår med andra kort. Sen var väl räntan på 10.74% som är ok i jämförelse med andra, 60 dgr räntefri kredit dessutom.

Ingen casback eller annan form av bonus men då jag personligen inte ska använda kortet dagligen så faller detta med bonussystem för mig.
Citera
2017-10-17, 15:41
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Kan passa på att tipsa att om man ansöker om ett American Express SAS kort nu innan årsskiftet så slipper man årsavgiften på kortet så länge man har det (Vad jag tolkar iaf).

https://www.americanexpress.com/se/content/sas-eurobonus-classic/?inav=se_menu_card_eurobonusclassic

Funderar på att byta till detta då jag har ett annat kort med avgift för närvarande.
Citera
2017-10-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Kan passa på att tipsa att om man ansöker om ett American Express SAS kort nu innan årsskiftet så slipper man årsavgiften på kortet så länge man har det (Vad jag tolkar iaf).

https://www.americanexpress.com/se/content/sas-eurobonus-classic/?inav=se_menu_card_eurobonusclassic

Funderar på att byta till detta då jag har ett annat kort med avgift för närvarande.

Tråkigt nog väldigt högt valutapåslag á 2%. Norwegian har 1,75. Om man nu ska köra på Amex och Sas så känns Premiumkortet mer rimligt, vilket inte har någon årsavgift första året.

Förvånad att inte Coopkortet verkar nämnas mer? Inget valutapåslag, gratis årsavgift första året (som tydligen är lätt att förhandla bort). Känns väl lite osexigt med ett Coop-kort...
Citera
2017-10-18, 13:09
Medlem
elbels avatar
Bump, hur använder man krediten? Väljer man konto eller kredit vid köp?

Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Hur funkar egentligen krediten?

Har två av dessa gratiskort, när mina pengar är slut och krediten borde ta vid får jag medges ej

Både i butik och på nätet
Citera
2017-10-18, 15:44
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Bump, hur använder man krediten? Väljer man konto eller kredit vid köp?

Nej man kan inte välja konto eller kredit vid köp utan så länge det finns utrymme så dras det pengar. Hur mycket är tillgängligt på kortet och hur mycket kredit har du?
Vilket kreditkort har du förresten...?
Citera
2017-10-19, 12:34
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Nej man kan inte välja konto eller kredit vid köp utan så länge det finns utrymme så dras det pengar. Hur mycket är tillgängligt på kortet och hur mycket kredit har du?
Vilket kreditkort har du förresten...?

Har två av de vanligaste gratis i sverige
Har nog aldrig lyckats använda krediten
Citera
2017-10-19, 14:31
Medlem
Själv kör jag ICAs kreditkort. Frugan använder det när hon handlar. Hon säger att hon får 1% av beloppet tillbaka som rabatt på totalen. Kreditkort är ju bra sålänge du betalar innan räntan börjar ticka..normalt efter ca 50 dagar eller så. Gärna låg årsavgift.

Du kan ju jämföra kreditkort hos http://www.konsumenternas.se/betala/olika-betalformer/om-betala-med-kontokort/jamfor-kontokort och se om du hittar något som passar.

Annars finns det listor på nätet som har de bästa kreditkorten http://placerapengar.nu/basta-kreditkortet

Det hänger ju lite på vad man själv gör, reser man mycket så kanske man ska ha ett kort. Är du en som shoppar så lämpar sig andra betalkort osv.

Någon som testat american express eller re:member?
Citera
2017-10-19, 15:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriksthlm84
Själv kör jag ICAs kreditkort. Frugan använder det när hon handlar. Hon säger att hon får 1% av beloppet tillbaka som rabatt på totalen. Kreditkort är ju bra sålänge du betalar innan räntan börjar ticka..normalt efter ca 50 dagar eller så. Gärna låg årsavgift.

Du kan ju jämföra kreditkort hos http://www.konsumenternas.se/betala/olika-betalformer/om-betala-med-kontokort/jamfor-kontokort och se om du hittar något som passar.

Annars finns det listor på nätet som har de bästa kreditkorten http://placerapengar.nu/basta-kreditkortet

Det hänger ju lite på vad man själv gör, reser man mycket så kanske man ska ha ett kort. Är du en som shoppar så lämpar sig andra betalkort osv.

Någon som testat american express eller re:member?

ICA:s kort är ju inte särskilt bra sen de tog bort bonusen på köp utanför ICA. Du får ju samma bonus med ett vanligt bonuskort som är gratis, till skillnad mot kreditkortet som kostar 324 kr/år.

Skaffa ett vanligt bonuskort och ett annat kreditkort med något bonussystem och vips så får ni dubbel bonus på alla handlingar på ica.
Senast redigerad av Beaver14 2017-10-19 kl. 15:09.
Citera
2017-10-19, 18:27
Medlem
Husings avatar
Citat:
Har två av de vanligaste gratis i sverige
Har nog aldrig lyckats använda krediten

Antingen har du låg kreditgräns eller så har du använt hela din kredit redan.

Jag jobbade i kundtjänst för ett kreditkortsbolag. En av de allra vanligaste frågorna var varför kundens kort inte fungerade. I nio av tio fall berodde det på att kunden hade slagit i kreditgränsen och/eller inte förstod hur krediten fungerar.

Hur fyller du på pengar på korten?
Citera
2017-10-20, 10:27
Medlem
Hur funkar det egentligen med sparräntan på Shell/Preem MC?
2%/1,45% på max. 15.000 kr.

Hur får jag "in" pengar? Betalar man bara mer än det står på fakturan?
När jag har pengar på kortet och sen köper något, dras beloppet från min "sparpengar" antar jag, så jag måste betala in 15.000 + mina vanliga månadsutgifter för att maxa ut sparräntan.

Rätta mig gärna om jag förstår det fel.

Kan man teoretiskt teckna ett kort och bara betala in 15k för att spara, eller måste man använda kortet?
Om man gör så, är det självklart inte mycket pengar, men ändå bättre än att ha dem 30k på ett vanligt sparkonto med 0,5 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in