• 1
  • 2
2017-12-30, 23:52
Medlem
Jag är ung, har hög inkomst (400 - 450tkr), 2,5 år på boplats och kan inte hitta lägenhet i varken Göteborg eller dess kranskommuner! Jag har sökt lägenhet hos ett flertal privata hyresvärdar men jag hittar inget!

Jag är fast hemma, i en trång trea med fyra syskon och överväger på grund av detta att hoppa från götaälvsbron om jag inte hittar en lägenhet under första kvartalet i 2018!

Har någon här några rekommendationer för hur jag kan gå till väga för rädda mitt liv genom att få tag på en hyreslägenhet?
Citera
2017-12-30, 23:55
Medlem
Kolla i kranskommunerna och dess städer.

Kungälv, Älvängen, Partille, Kungsbacka, Landvetter, Mölnlycke

Alla mindre än 30 minuter från göteborg.

När jag själv flytta till skåne och utvidga mitt sökande fick jag en lägenhet 3 dagar.
Citera
2017-12-30, 23:58
Medlem
Om du ligger på den inkomsten skall det inte vara svårt att få lån till att köpa en bostadsrätt.
Citera
2017-12-31, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceretus
Jag är ung, har hög inkomst (400 - 450tkr), 2,5 år på boplats och kan inte hitta lägenhet i varken Göteborg eller dess kranskommuner! Jag har sökt lägenhet hos ett flertal privata hyresvärdar men jag hittar inget!

Jag är fast hemma, i en trång trea med fyra syskon och överväger på grund av detta att hoppa från götaälvsbron om jag inte hittar en lägenhet under första kvartalet i 2018!

Har någon här några rekommendationer för hur jag kan gå till väga för rädda mitt liv genom att få tag på en hyreslägenhet?

Sätt in 50 000 på Akelius BoSpar, så går det typ 6-8 veckor innan inboxen är full av erbjudanden. Hyresrätter, med förtur, för att du investerar i företaget.
Citera
2017-12-31, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Sätt in 50 000 på Akelius BoSpar, så går det typ 6-8 veckor innan inboxen är full av erbjudanden. Hyresrätter, med förtur, för att du investerar i företaget.

Förturen är numer avvecklad.

http://www.akeliusspar.se/om-akelius-spar.asp
Citera
2017-12-31, 00:11
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om du ligger på den inkomsten skall det inte vara svårt att få lån till att köpa en bostadsrätt.
Jag kan inte annat än att instämma - köp en bostadsrätt så är problemet löst. Börja med att be din bank om ett lånelöfte.
Citera
2017-12-31, 00:14
Medlem
Om du verkligen vill flytta så får du kolla ännu längre bort. Jag har haft kollegor som dagspendlat med tåg från Skövde och med bil från Munkedal. Tänk runt 1 timmes pendlingstid när du letar boende.
Jag gjorde en snabb sökning på hyresrätter i Ulricehamn och fick ganska många träffar. Jag vet dock inte hur köerna ser ut, men det fanns i alla fall två lägenheter som var tillgängliga nu, dvs. för direkt inflyttning.

Götaälvbron är knappt 20 meter hög så du kommer högst troligt klara dig oskadd så länge du inte gör ett magplask.
Citera
2017-12-31, 00:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceretus

Kolla om du kan komma över en liten tom/ledig butikslokal eller liknande.
Citera
2017-12-31, 00:29
Medlem
Ta in på vandrarhem en vecka och bara kom ifrån familjen några dagar, gör det emellanåt medan du letar och innan du hittar. Låter kanske dumt men inte värre än bron. En vecka helt själv kan göra susen när det håller på att koka över
Citera
2017-12-31, 00:51
Medlem
Haha nej hoppa inte. Det är enorm kö på Boplats. Köp en lägenhet istället eller hyr i andrahand.
Citera
2017-12-31, 01:58
Medlem
CHI9s avatar
Boplats går inte efter inkomst, det går efter ködagar, och 2,5 år är ingenting. Jag hade 5 år på Boplats när jag fick en lägenhet i Mölndal.
Ungefär ett år innan det tackade jag nej till en lägenhet i Bergsjön. Så stannar du 1,5 år till på Boplats så kanske du kan få en lägenhet i ghettot.
Annars håller jag med ovanstående, du tjänar tillräckligt för en bostadsrätt.
Citera
2017-12-31, 05:06
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Boplats går inte efter inkomst, det går efter ködagar, och 2,5 år är ingenting. Jag hade 5 år på Boplats när jag fick en lägenhet i Mölndal.
Ungefär ett år innan det tackade jag nej till en lägenhet i Bergsjön. Så stannar du 1,5 år till på Boplats så kanske du kan få en lägenhet i ghettot.
Annars håller jag med ovanstående, du tjänar tillräckligt för en bostadsrätt.

Personen i fråga bör även ha ca 300 000 kr till kontantinsats också för att köpa något för <\= 2MKr.

Inte som att man bara kan köpa en BR för att man har en viss inkomst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in