2017-12-28, 08:25
Medlem
Orkar inte läsa genom hela tråden men undrar hur man med säkerhet vet att mördaren var nikotinist?
Citera
2017-12-28, 09:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
Orkar inte läsa genom hela tråden men undrar hur man med säkerhet vet att mördaren var nikotinist?

Från det DNA man har efter GM.
Citera
2017-12-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Från det DNA man har efter GM.

Blod eller den mössa man "tror" mördaren har burit?
Citera
2017-12-28, 14:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme

Jag förstår mig inte på alla de som skyller på "Orkar inte läsa genom hela tråden".

Det finns en sökfunktion längst upp till höger. Sök på "nikotin" i "Detta ämne", så kokar du ner inläggen till de relevanta.
Citera
2017-12-28, 18:28
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFreezy
Martin Fredriksson var en välkänd våldsman i Linköping vid tidpunkten för mordet. Han blev bland annat åtalad för mordbrand och är dömd två gånger för brott mot knivlagen. Han var också mycket dataintresserad och han röker. Är han lik fantombilden tycker ni? Betänk att han åldrats.

Någon som har koll på den här personen. Finns en med detta namn som bor i Växjö idag. Ålder 35 år.
På facebook har han med Leif i profil namnet. MF (Leif).
Citera
2017-12-28, 20:51
Medlem
Hyfsat oskönt att peka ut nån som dubbelmördare. Ser jävligt harmlös ut enligt mig.
Citera
2017-12-29, 10:59
Medlem
Link04s avatar
2004-2005 arbetade polisen i Linköping med fullt pådrag i den här utredningen, även med hjälp från Stockholm och grannområden. Hösten 2005 var det bara 4 utredare på heltid. Idag är det 1-2 utedare som troligen ej arbetar heltid med ärendet utan tittar nog enbart på det ibland om det dyker upp ett högintressant tips.

Tror inte dom har resurser att följa upp tips längre, om dom inte innehåller mycket intressant information som inte polisen själva kan ta reda på gällande någon person. Övriga tips hamnar nog i förslagslådan.

Sannolikt är utredningen bara formellt öppen idag, men i praktiken nedlagd. Man hör ju inte mycket om dubbelmordet längre i media osv.
Citera
2017-12-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
2004-2005 arbetade polisen i Linköping med fullt pådrag i den här utredningen, även med hjälp från Stockholm och grannområden. Hösten 2005 var det bara 4 utredare på heltid. Idag är det 1-2 utedare som troligen ej arbetar heltid med ärendet utan tittar nog enbart på det ibland om det dyker upp ett högintressant tips.

Tror inte dom har resurser att följa upp tips längre, om dom inte innehåller mycket intressant information som inte polisen själva kan ta reda på gällande någon person. Övriga tips hamnar nog i förslagslådan.

Sannolikt är utredningen bara formellt öppen idag, men i praktiken nedlagd. Man hör ju inte mycket om dubbelmordet längre i media osv.

Senast i april var utredningen öppen med två utredare på heltid. Jag tror det fortfarande är två på heltid. De får in nya tips nya tips varenda vecka och topsar systematiskt.

Jag vet att den huvudsakliga teorin är att gärningsmannen bodde i Linköping då han verkade ha lokal kännedom. Men jag har ibland undrat om han kanske bodde i en annan del av Östergötland men var i Linköping ibland i olika ärenden, och hittade bra där. Jag bor själv i Norrköping och hittar hyfsat i Linköping.

Teorin är att han gick hem efteråt, men kanske gick han till sin parkerade bil. Körkort kan han ju ha haft då mössan var köpt på Statoil. Fast såklart kan man ha köpt en mössa på Statoil utan att ha körkort eller bil.
Citera
2017-12-29, 15:46
Medlem
Vaffeljarns avatar
Felpost
Citera
2017-12-29, 18:23
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Det jag vill poängtera är att den enda möjligheten för att det ska röra sig om samma gärningsman är om denna har bytt kläder, långsökt eller inte. Det jag också reagerar på är att killen i brun polo ska ha väckt uppmärksamhet för att ha verka varit förvirrad och killen i svart jacka verkar ha agerat målinriktat.

Här är en artikel som beskriver vittnets hypnos:

http://www.expressen.se/nyheter/hypnos-avslojar-dubbelmordaren/

Bra artikel du har här, den har jag inte sett. Här säger Nils Ahlsberg att Leif spåret är helt fel. Bra att veta. Då kan man lämna den teorin helt.
Citera
2017-12-30, 02:28
Medlem
Det finns inget som tyder 100% på att m anfölls först.

Anna lenas ord till polisen var att det var oprovocerat.....

Ser jag ett barn blir knivhuggen skulle ja knappast säga att det var oprovocerat. Kanske hade sagt: försökte hjälpa, pojken, lever han?

Vittnen hörde m skrika men inte ett ord från anna lena. Förmodligen för att Mohammed blev vittne och till mordet på anna lena och skrek i panik. Kanske i själva verket var därför han skrek och och inte för att han blev knivhuggen som alla tror. Har hört från folk som blir knivhuggna att det inte gör ont, får mer en chock av allt jävla blod.

På kniven fanns mest dna från muhammed vilket tyder på att det vat han som anfölls sist.

Kan vara ett rån mord som går snett totalt. Attackerar anna lena, pojke slutar i 2 mord. Bara några tankar...
Citera
2017-12-30, 02:48
Medlem
Sen en annan sak. När anna lena säger till polisen att gm är i 20 års åldern är hon svårt knivhuggen; chockad; döende.

Vad fan. Kan lätt vara en 30 åring just då. Har man hyfsat ungdomligt utseende, ingen skäggstubb, kanske inte så mkt överkropp kan man lätt misstas på 10 år.

Sen var uppgifter att han hade benmuskler. Skulle kunna vara en 30 årig fotbollsspelare på väg hem från jobbet. Lirat bort pengar på nätet under natten på kneget. Ser anns lena med fina kläder och bestämmer sig för att ta hennes plånbok på.morgonen.

Why not?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in