Mange teorier og hypoteser i tråden, så jeg kan vel like godt legge inn mine tanker også.
Jeg tror grunnen til at dette dobbelmordet fortsatt er uløst, skyldes at gjerningsmannen er
utlending.
Sverige er et veldig
transparent og organisert samfunn, der både privatpersoner og ikke minst myndigheter kan finne ut "alt" om enkeltpersoner. Stabile forhold har gjort at historiske arkiv har overlevd, og man kan ved noen tastetrykk finne ut hvor Sven Svensson var bosatt i 1966 og hva hans mormor het til etternavn. Teorien om at gjerningsmannen er en lokal unggutt er grei nok, men politiet (og privatpersoner) har gått gjennom utallige arkiv som omhandler folk i og rundt Linköping, uten å finne noe. I tillegg har man foretatt DNA-tester på unge, lokale menn - uten resultat.
Muligens er det slik at politiet i byen er inkompetente, men her har jo også erfarne etterforskere, media og "privatdetektiver" utenfra sett på saken,
uten å komme nærmere en løsning.
En ung mann som utfører et så bestialsk drap vil bli merket av det, både psykisk og fysisk.
Unge personer har ofte et stort nettverk (familie, skole, idrettslag) og man vil fort merke at en person oppfører seg annerledes.
Etniske svensker har på generelt grunnlag en stor tiltro til myndigheter, og jeg er overbevist om at etnisk svenske foreldre ville ha meldt sin sønn til politiet hvis de fikk vite at han hadde utført denne gjerningen - om ikke annet enn for å gi sønnen den hjelpen han trenger. Familiebånd er oftest langt sterkere i andre land, og foreldre vil i større grad nøle med å utlevere sine familiemedlemmer.
Politiet har snakket med lokale lærere, idrettsledere og folk i helsevesenet -
uten resultat. Politiet har også snakket med de pårørende, men heller ikke her finner man spor som kan føre dem til morderen.
Detaljen med at gjerningsmannen
kastet sin mössa i en tidningsställ/Metrobox, tyder på at han ikke visste hva dette var, og antok at det var en soptunna. Jeg tror at en svensk, lokal unggutt ikke hadde gjort denne "feilen", selv om han var veldig stresset og bare ville kvitte seg med mössan.
Vitner og DNA peker på en gjerningsmann med
"nordisk utseende", men dette er
ikke ensbetydende med en svenske. DNA kan ikke peke på hvilket land du stammer fra, og folk med et DNA som minner om gjerningsmannens kan vi finne i hele Europa, mest sannsynlig i Skandinavia, Finland, Baltikum og beltet som strekker seg fra Russland i øst til Nederland i vest. Han kan jo tenkes å være en hvit amerikaner eller australier også, men dette blir nok i overkant hypotetisk, også med tanke på at dette skjedde i midten av oktober - en god bit utenfor turistsesongen.
Jeg mener at disse momentene peker på at gjerningsmannen
ikke er svensk, og det har følgelig skapt utfordringer med tanke på hans identitet. Så hvem er gjerningsmannen? Her er noen
plausible forklaringer;
*Finsk unggutt.
Det bor mange finner/folk med finsk bakgrunn i Sverige, og kanskje besøker denne gutten sin storebror som bor/studerer/arbeider i Linköping. På dagene er storebroren opptatt, og unggutten er alene fra morgen til ettermiddag. Mordet skjedde tidlig på morgenen. Etter å ha besøkt broren i noen dager,
drar han hjem til Finland igjen. Han har i lang tid slitt psykisk, og kanskje utløser en krangel med broren dette raseriet.
*Unggutt fra Baltikum/Øst-Europa.
Unggutten besøker sin storebror som jobber som snekker/håndverker i Linköping, kanskje er han selv på utkikk etter en jobb i Sverige? Han har hoppet av skolen i hjemlandet, og søker lykken i et rikere land som mange av hans landsmenn. Han har ingen erfaring, snakker ikke svensk/engelsk, har ingen utdannelse og får følgelig ingen jobb. Det var ikke så lett å få jobb som han trodde, og penger er det ikke mye av. Forholdet til storebroren er ikke særlig bra, og han
presser sin lillebror til å finne en jobb, ettersom han alene ikke kan fø dem begge. Foreldrene deres er kanskje døde, og han har ingenting å hente i hjemlandet. Han satset på å lykkes i Sverige, men mislykkes. Begår mordet på grunn av enorm
frustrasjon.
Bare som eksempel:
Estlenderen Gennadi Kirves drepte en svensk mann, fordi han ville sitte i svensk fengsel. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10290671.ab
Jimmy Andersson slo ihjel en eldre dame som plukket blomster i skogen. Han fantaserte om å myrde, og var nå ekstra frustrert fordi hans far pushet ham til å finne en jobb. (FB) Misstänkt mord utanför Halmstad på Elsie Persson
Ja, dette er hva jeg tror. Jeg regner med at politiet også har tenkt i disse baner, men å drive etterforskning og kartlegging av personer på tvers av landegrensene er vanskelig. Dette mordet blir vanskelig å løse, så sant gjerningsmannen ikke begår et nytt grovt lovbrudd der han må avgi DNA, eller at noen av hans venner og familie velger å snakke. Det siste er ikke særlig trolig.