2017-11-28, 20:09
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av 1903
Har idag Preem Mastercard och ett Ingo Mastercard som backup, ska byta nu när cashbacken sjunker till 0,5% för Preem-kortet. En djungel detta dock, tror jag ska skaffa dessa istället.

Remember More
1% i cashback, AMEX Blue Cashback har visserligen 1,25% men vill kunna att handla överallt med kortet.

Bank Norweigan
Ingen avgift vid kontantuttag i Bankomat.
Betala räkningar med kortet via Bank Norwegian, utan extra avgifter.

Finns det något kort som är gratis med 0% eller väldigt lågt i valutapåslag?

Ser bra ut. Men du skulle kunna använda Revolut istället för Norwegian. Det är inget kreditkort utan ett förbetalt Mastercard (typ samma som ett vanligt).
Endast leveransen av kortet kostar, 50 kr. Det har inget valutapåslag och väldigt bra växelkurs. Uttagsgränsen är 2000kr per månad, sedan tas en avgift ut på 2%.
www.revolut.com

Edit: Som backup kan du väl ha kvar Preem? Får ju en sparränta där på 1,60%. Fast det är klart man vill ju lämna när villkoren försämras...
Senast redigerad av davidwatts 2017-11-28 kl. 20:18.
Citera
2017-11-28, 23:08
Medlem
1903s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Ser bra ut. Men du skulle kunna använda Revolut istället för Norwegian. Det är inget kreditkort utan ett förbetalt Mastercard (typ samma som ett vanligt).
Endast leveransen av kortet kostar, 50 kr. Det har inget valutapåslag och väldigt bra växelkurs. Uttagsgränsen är 2000kr per månad, sedan tas en avgift ut på 2%.
www.revolut.com

Edit: Som backup kan du väl ha kvar Preem? Får ju en sparränta där på 1,60%. Fast det är klart man vill ju lämna när villkoren försämras...

Jag är ju en sådan person som gärna tar ut pengar när jag åker utomlands och Norwegian har ingen avgift för uttag utomlands heller. Revolut är däremot ett bra komplement om jag ska köpa något på nätet eller reser till ett lite mer civiliserat ställe så tackar för tipset.

Med andra ord ser det ut att bli Remember more, Norwegian samt Revolut.
Citera
2017-11-29, 08:58
Medlem
1903s avatar
Citat:
Jag är ju en sådan person som gärna tar ut pengar när jag åker utomlands och Norwegian har ingen avgift för uttag utomlands heller. Revolut är däremot ett bra komplement om jag ska köpa något på nätet eller reser till ett lite mer civiliserat ställe så tackar för tipset.

Med andra ord ser det ut att bli Remember more, Norwegian samt Revolut.

Valutapåslaget hamnar väl på uttag i utlandet så det blir väl inte "avgiftsfritt"?
Citera
2017-11-29, 09:07
Citat:
Valutapåslaget hamnar väl på uttag i utlandet så det blir väl inte "avgiftsfritt"?

Just det, det stämmer.
Citera
2017-12-06, 09:39
Medlem
Frys avatar
Nu ska preem mastercard sänka till 0,5% cashback från 1%. Samma på shell.

Vad finns det för bra alternativ? Kort utan årsavgift och cashback? Kort där man får eurobonus och liknande är inte intressanta.
Citera
2017-12-06, 13:16
Medlem
MrGallaghers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fry
Nu ska preem mastercard sänka till 0,5% cashback från 1%. Samma på shell.

Vad finns det för bra alternativ? Kort utan årsavgift och cashback? Kort där man får eurobonus och liknande är inte intressanta.
Har också letat en hel del men inget funnet. Har så lite spend på det kortet att det inte motiverar en årsavgift men samtidigt tillräckligt mycket för att det ska bli någon hundralapp av det.
Citera
2017-12-07, 13:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Har idag Preem Mastercard och ett Ingo Mastercard som backup, ska byta nu när cashbacken sjunker till 0,5% för Preem-kortet. En djungel detta dock, tror jag ska skaffa dessa istället.

Remember More
1% i cashback, AMEX Blue Cashback har visserligen 1,25% men vill kunna att handla överallt med kortet.

Bank Norweigan
Ingen avgift vid kontantuttag i Bankomat.
Betala räkningar med kortet via Bank Norwegian, utan extra avgifter.

Finns det något kort som är gratis med 0% eller väldigt lågt i valutapåslag?

Att betala räkningar med Norwegiankortet är inte gratis. Ränta löper från betalningsdagen, f.n. 19,9%
Citera
2017-12-08, 21:44
Medlem
1903s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Att betala räkningar med Norwegiankortet är inte gratis. Ränta löper från betalningsdagen, f.n. 19,9%
Ja jag insåg det också, kör just nu med Remember More samt Preem Mastercard som man kan betala räkningar gratis med via Betalo.

Har även blivit upplyst om att jag kan ta avgiften för kreditkort via jobbet så det öppnar ju upp för en hel del nya kort.
Citera
2017-12-09, 12:39
Medlem
Daviddinkelsson85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniil
Ja, typ alla kort. Under förutsättning att du betalar i tid och enligt villkoren.
Vilket är bäst isåfall och utan årsavgift?
Citera
2017-12-29, 23:31
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag har varit dålig på att titta runt på alternativ så hoppas någon kan hjälpa mig, jag är ute efter ett kreditkort som lönar sig om man har relativt hög omsättning. Idag har jag Amex Elite och Mastercard Premium, omsätter ca 25000 kr/mån med Amex och 6000 kr/mån med MC. Utöver dessa summor brukar jag resa 2-3 gånger per år över Atlanten med SAS. Jag stör mig dock lite på att det blir två årsavgifter (4000 + 1500 kr/år), kanske inte så farligt men det känns som korten överlappar varandra på ett onödigt sätt.

Jag har sneglat lite på Mastercard World Elite eller Mastercard Black, men jag blir inte riktigt klok på hur bonusprogrammen ser ut. Allt känns så löjligt hemligt. Någon som har lite kött på benen som kan ge lite råd?
Citera
2017-12-30, 06:50
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag har varit dålig på att titta runt på alternativ så hoppas någon kan hjälpa mig, jag är ute efter ett kreditkort som lönar sig om man har relativt hög omsättning. Idag har jag Amex Elite och Mastercard Premium, omsätter ca 25000 kr/mån med Amex och 6000 kr/mån med MC. Utöver dessa summor brukar jag resa 2-3 gånger per år över Atlanten med SAS. Jag stör mig dock lite på att det blir två årsavgifter (4000 + 1500 kr/år), kanske inte så farligt men det känns som korten överlappar varandra på ett onödigt sätt.

Jag har sneglat lite på Mastercard World Elite eller Mastercard Black, men jag blir inte riktigt klok på hur bonusprogrammen ser ut. Allt känns så löjligt hemligt. Någon som har lite kött på benen som kan ge lite råd?

Verkar vara rena djungeln det där med bonuspoäng till höger och vänster och hit och dit...

Hur mycket omvandlat i pengar beräknar du få tillbaka på ett år med båda korten du har nu?
Citera
2017-12-30, 10:33
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Verkar vara rena djungeln det där med bonuspoäng till höger och vänster och hit och dit...

Hur mycket omvandlat i pengar beräknar du få tillbaka på ett år med båda korten du har nu?

Jag räknar med att jag får in ca 80k-90k poäng per år, där 60 000 poäng är ekvivalent med en resa till USA eller Asien. Om man kommer upp i de summorna jag handlar för så får man även 50% "poängrabatt" så det blir ungefär 2-3 långa gratisresor per år.

Men som du säger, det är en djungel med kreditkorten. Amex och Eurobonus redovisar ju väldigt tydligt vad man får för bonusar och jämför korten, men andra kort verkar inte lika "öppna för allmänheten" utan snarare att man får skaffa och sedan får man se vad som händer.
Senast redigerad av Fenjal888 2017-12-30 kl. 10:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in