2017-12-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Antar att detta är det som det syftas på

"Nordea är Sveriges enda globalt systemkritiska bank vilket gör att de får göra bail-in mot våra sparpengar. Har man aktier så kan faktiskt gemene Svensson hamna på nivåer över tröskeln för vilka pengar de får ta. Avanza är inte systemkritisk och därför så får de inte göra en bail-in. Ha det i åtanke också. "

(FB) Avanzas courtage. Vad blir deras drag?

Kan ju hoppas att det stämmer.

Tack fan då var det som jag trodde. Tycker ändå "Bail-in" är helt sjukt..
Citera
2017-12-28, 18:30
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Förstår inte hur Avanza kan ha 750 kr som minimumcourtage för aktier i "övriga Europa" när Nordea har 250 kr för samma? Dessutom lägre courtage-%? Trodde nätbankerna var billigast men tydligen inte. Någon som vet varför Avanza ligger så långt efter?
Citera
2017-12-29, 17:41
Medlem
shogun-rs avatar
Ni som svurit er varma på Avanza för att det inte går att köpa amerikanska EFT-er from nästa år och trott att det varit någon som bara dom kört med. Kanske dags att tänka om?

Från Degiro som jag fick idag.

"Ej köpbara produkter
På grund av den nya PRIIPS-lagstiftningen kommer från och med den 1 januari 2018 ett antal (utländska) produkter att bli (tillfälligt) otillgängliga att köpa. Att hålla eller sälja dessa produkter är fortfarande möjligt. De drabbade produkterna är ett urval av olika produkter som ETF:er, derivat och hävstångsprodukter. Den nya förordningen gör det obligatoriskt för alla emittenter att tillhandahålla dokumentation för investerare. "

Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Tack fan då var det som jag trodde. Tycker ändå "Bail-in" är helt sjukt..

Tycker jag med. I synnerhet på vanliga sparare som skattat en ansenlig del av sin lön redan och sparat för att få ett drägligt liv och/eller pension.

Dock är det väl bara Cypern som det varit aktuellt i eller pratats om det hittills. Hoppas vi slipper sån skit.
Citera
2017-12-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det är inte staten som tar pengar. Det är vid en bail-in banken självt som snor pengarna för att överleva. Det är bara likvider på bankens tillhandahållna konton som blir aktuella. Värdepapper som inte ligger i försäkringar äger du själv och banken kan inte ta dem. Likaså medel i externa sparkonton kan banken inte heller röra.

Avanza är för övrigt inte föremål för bail-in.

Föresten, hur pass säkra är sina tillgångar hos avanza? Kan avanza ligga risigt till vid en ny finanskris eller kan man vara lugn?

Har ju detta citat från Rick Ferri:

“If you believe the stock market may not come back this time, then you have much more to worry about than your investment portfolio.” –Rick Ferri
Citera
2017-12-29, 19:31
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Föresten, hur pass säkra är sina tillgångar hos avanza? Kan avanza ligga risigt till vid en ny finanskris eller kan man vara lugn?

Har ju detta citat från Rick Ferri:

“If you believe the stock market may not come back this time, then you have much more to worry about than your investment portfolio.” –Rick Ferri
Allt kan ju hända men dina värdepapper i vanligt konto och ISK är reggade på Euroclear så släpper någon en atombomb på Avanza så har du kvar dem. Avanza har inte någon exponering mot risk som bolån i samma utsträckning som fetbankerna så jag oroar mig inte.

Det Ferri menar är att om börsen inte verkar komma tillbaka så finns det betydligt värre saker i samhället att vara oroad över. Statskupper, fascism, avskaffande av rättigheter etc etc.
Citera
2017-12-29, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Allt kan ju hända men dina värdepapper i vanligt konto och ISK är reggade på Euroclear så släpper någon en atombomb på Avanza så har du kvar dem. Avanza har inte någon exponering mot risk som bolån i samma utsträckning som fetbankerna så jag oroar mig inte.

Det Ferri menar är att om börsen inte verkar komma tillbaka så finns det betydligt värre saker i samhället att vara oroad över. Statskupper, fascism, avskaffande av rättigheter etc etc.

Just det precis. Ja det var exakt det jag menade, när nästa stora börsnedgång kommer borde nog många som inte upplevt en krasch än sätta Rick ferris citat på kylskåpet
Citera
2017-12-30, 14:06
Medlem
Som student som tar fullt lån men jobbar även vid sidan av (2 jobb): Vilket av sparkontona skulle ni rekommendera utav de som har fria uttag/ingen bindningstid och varför? Är det rätt och slätt Sparkonto+Collector med 0,5% som gäller? Tänkte sätta in månadsvis.
Citera
2017-12-30, 16:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anton1234
Som student som tar fullt lån men jobbar även vid sidan av (2 jobb): Vilket av sparkontona skulle ni rekommendera utav de som har fria uttag/ingen bindningstid och varför? Är det rätt och slätt Sparkonto+Collector med 0,5% som gäller? Tänkte sätta in månadsvis.

Ska du bara spara på ett sparkonto bör du inte gå via avanza utan direkt till någon bank som ligger i toppen på ränteligan (och som inte brukar fula sig med att köra med lockräntor i några veckor för att sedan sänka). Kolla här:

https://www.compricer.se/sparande/?amount=40%20000&maxbindtime=0&timetype=exact&show onlydepositguarantee=true&showonlyfreewithdrawals= true&domain=

Aros verkar ligga bäst till på 0,8% nu.

Den här tråden är för övrigt bättre för frågor om sparkonton:
(FB) Hoist spar? ..och andra högräntekonton!
Citera
2018-01-04, 00:00
Medlem
Hej!

Har tänkt börja handla lite på Avanza under morgondagen, passar på att ta mig en titt såhär innan.

Får upp denna bild: https://imgur.com/a/NRIOl

Man får själv välja kurs, vad ska man välja? Är det inte den aktuella kursen som gäller vid köptillfället?
Citera
2018-01-04, 00:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollyPlopp
Hej!

Har tänkt börja handla lite på Avanza under morgondagen, passar på att ta mig en titt såhär innan.

Får upp denna bild: https://imgur.com/a/NRIOl

Man får själv välja kurs, vad ska man välja? Är det inte den aktuella kursen som gäller vid köptillfället?

Just nu finns ingen kurs för denna eftersom börsen är stängd, men du får bjuda (nästan) vad du vill men är det ett för dåligt bud kan du inte räkna med affär. Ungefär som om du ringer och bjuder på en blocket-annons, räkna inte med att få köpa om du ger ett för lågt bud.

Investor A är nog heller inte vad du vill köpa, Investor B är mer omsatt så välj den istället.
Citera
2018-01-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Just nu finns ingen kurs för denna eftersom börsen är stängd, men du får bjuda (nästan) vad du vill men är det ett för dåligt bud kan du inte räkna med affär. Ungefär som om du ringer och bjuder på en blocket-annons, räkna inte med att få köpa om du ger ett för lågt bud.

Investor A är nog heller inte vad du vill köpa, Investor B är mer omsatt så välj den istället.

Tack för snabbt svar!

Förstår vad du menar. Men generellt sätt så bjuder man det som kursen ligger i precis för tillfället? (Kursen som står under "Köp" när börsen är öppen?)
Citera
2018-01-04, 00:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollyPlopp
Tack för snabbt svar!

Förstår vad du menar. Men generellt sätt så bjuder man det som kursen ligger i precis för tillfället? (Kursen som står under "Köp" när börsen är öppen?)

Ja om du vill få ett snabbt avslut vilket normalt sett är vad du vill. Man bör också välja den mest omsatta aktien (inve b) eftersom skillnaden mellan köp- och säljkursen då är mindre vilket underlättar snabbt avslut.

Som förtydligande kan vi ta ett exempel, säg att köpkursen 378,50 och säljkursen är 378,60. Om du vill köpa och få ett avslut direkt får du ange 378,60. Om du däremot vill sälja och få ett avslut direkt får du ange 378,50. Detta under förutsättningen att volymen som bjuds ut på respektive prisnivå är minst det du anger, men det är det säkert i invenstor B.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-01-04 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in