2023-07-17, 10:01
Medlem
Ysterkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
När man har börjat sätta in pengar, hur lång tid tar det innan det börjar röra på sig?

Menar du om man satt in pengar på t.ex. en indexfond, hur lång tid tar det innan värdet börjar gå upp? Det berör ju på hur börsen rör sig. Den kan gå upp och ned lite flera gånger i veckan, och ha en negativ eller positiv trend i flera månader eller år. Det finns experter som har som heltidsjobb att förutse hur börsen ska gå närmaste veckan/månaden och de har fel typ lika ofta som de har rätt.

Det är på det långa perspektivet som börsen generellt går uppåt. Man ska alltså ha tålamod. Om du tittar på grafen som visar värde i kronor över tid för den fond du köpt i Avanza-appen ser du att den går upp och ner i små rörelser hela tiden men sakta ökar i värde över decennierna.
Senast redigerad av Ysterkvist 2023-07-17 kl. 10:05.
Citera
2023-07-19, 14:52
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ysterkvist
Menar du om man satt in pengar på t.ex. en indexfond, hur lång tid tar det innan värdet börjar gå upp? Det berör ju på hur börsen rör sig. Den kan gå upp och ned lite flera gånger i veckan, och ha en negativ eller positiv trend i flera månader eller år. Det finns experter som har som heltidsjobb att förutse hur börsen ska gå närmaste veckan/månaden och de har fel typ lika ofta som de har rätt.

Det är på det långa perspektivet som börsen generellt går uppåt. Man ska alltså ha tålamod. Om du tittar på grafen som visar värde i kronor över tid för den fond du köpt i Avanza-appen ser du att den går upp och ner i små rörelser hela tiden men sakta ökar i värde över decennierna.

Ja alltså jag har ju valt autogiro på Avanza Global och även lagt in lite extra på samma vet inte vad mer jag kan göra
Citera
2023-07-20, 09:45
Medlem
Ysterkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Ja alltså jag har ju valt autogiro på Avanza Global och även lagt in lite extra på samma vet inte vad mer jag kan göra

Nej, du kanske inte behöver göra mer? Nu har du ju ett långsiktigt sparande.
Citera
2023-07-20, 17:13
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ysterkvist
Nej, du kanske inte behöver göra mer? Nu har du ju ett långsiktigt sparande.

Haha jag är den otåliga typen så jag vill se in i framtiden redan nu 😄 Men nu ska jag bara låta det va!
Citera
2023-08-03, 15:08
Medlem
Klappasäftens avatar
Varför tar Avanza ut preliminär kapitalskatt på sparkonton? Inga andra gör det t ex Nordnet.
Citera
2023-08-03, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Varför tar Avanza ut preliminär kapitalskatt på sparkonton? Inga andra gör det t ex Nordnet.
Alla svenska banker drar skatten i samband med att räntan betalas ut, såvida inte räntan <100 kr. Även Nordnet drar skatten varje månad (jag kollade just min transaktionshistorik där). Det är bara vissa utländska banker som inte drar skatten i samband med att räntan betalas ut (även om räntan är >100 kr).
Citera
2023-08-04, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Alla svenska banker drar skatten i samband med att räntan betalas ut, såvida inte räntan <100 kr. Även Nordnet drar skatten varje månad (jag kollade just min transaktionshistorik där). Det är bara vissa utländska banker som inte drar skatten i samband med att räntan betalas ut (även om räntan är >100 kr).
Avanza drar dock prelskatt även om den utbetalda räntan är under 100 kr. Detta ändrades för något år sedan, tidigare drog de inte skatt om räntan understeg 100 kr.
Citera
2023-08-11, 10:27
Medlem
neiges avatar
Usch den preliminära växlingskursen går inte alls att lita på. Ja la min order när dollarkursen stod på 10.58 och får 10.73 istället....
Citera
2023-08-11, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Usch den preliminära växlingskursen går inte alls att lita på. Ja la min order när dollarkursen stod på 10.58 och får 10.73 istället....
https://www.avanza.se/kundservice.html/704/hur-gar-den-automatiska-vaexlingen-till

Så handlar du tidigt på dagen (tex kring 16.00) så är det 6 timmar till att de utför den faktiska växlingen och lång tid att USDSEK-kursen ska kunna röra sig.
Citera
2023-08-11, 11:25
Medlem
neiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
https://www.avanza.se/kundservice.html/704/hur-gar-den-automatiska-vaexlingen-till

Så handlar du tidigt på dagen (tex kring 16.00) så är det 6 timmar till att de utför den faktiska växlingen och lång tid att USDSEK-kursen ska kunna röra sig.
Ok, kanske de borde skriva det att kursen sätts 6 timmar efter den preliminära kursen? Någon inflationsnyhet kan hända och de kan hustla mig på 5% av hela summan, trots att klocktid står klart och tydligt på notan?
Senast redigerad av neige 2023-08-11 kl. 11:27.
Citera
2023-08-11, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Ok, kanske de borde skriva det att kursen sätts 6 timmar efter den preliminära kursen? Någon inflationsnyhet kan hända och de kan hustla mig på 5% av hela summan, trots att klocktid står klart och tydligt på notan?
Kan inte de få ta den smällen då om det visar sig att kursen går upp, klåpigt.
Det är ju vad de skriver. Växlingen sker när marknaden stänger. Vill du ha större kontroll över vilken valutakurs du handlar på så gör köpet i stängningscallen.
Citera
2023-08-11, 11:37
Medlem
neiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Det är ju vad de skriver. Växlingen sker när marknaden stänger. Vill du ha större kontroll över vilken valutakurs du handlar på så gör köpet i stängningscallen.
Ja nu har jag lärt mig det, men även då sätts kursen senare vid midnatt? Eller exakt 21.30?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in