2017-12-28, 22:01
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Kanske för att Hizbollah är dumma nog att attackera Israel, till skillnad från Nusra och ISIS.

Vore ju ganska dumdristigt att attackera sina egna skapare.
Citera
2017-12-28, 22:10
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Vore ju ganska dumdristigt att attackera sina egna skapare.
Tror du blandar ihop Israel med USA.

USA lämnade vapen och ett maktvakuum i området, som terrorgrupperna tjänade på. Det är dock deras enda "hjälp" de fått från västländer. Vilket du tolkar som att Israel "skapade" Nusra och ISIS...?
Citera
2017-12-28, 22:37
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Beror mycket på att de har alla resurser de vill för sina avancemang, det är en prioriterad grupp och de får all det flygunderstöd och materiel de behöver.

De är givetvis väl skolade överlag i krigsföring etc, de har handplockat russinen ifrån flera håll för att få ihop sin grupp

Japp och de verkar användas rätt så flitigt. Sen också att de har nån speciell taktik som gör den effektivare. Trots det är den väl inte så jättestor?
Citera
2017-12-28, 23:10
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Hat mot muslimer? Menar du att Bashar inte är Muslim?
En diktator som beskyddar sina minoriteter, speciellt kristna bör belysas.
Att en assyrier med demokratibudskap blev fängslad är oviktigt.
Här druser i befriade områden nära Beit Jinn.

https://i.redd.it/znrcaw0jim601.jpg
Han är knappast en muslim. Det är ur shiamuslimsk synpunkt även tveksamt om han ens är shiamuslim. Han är ju sekulär enligt dom som stödjer honom.

Det är inte "en" assyrier. Det är hela den assyriska politiska rörelsen som förföljs. Snacka inte om du inte känner till saken.
Citera
2017-12-28, 23:12
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter

Det är väl inte Assads ansvar att hjälpa invånare under FSA? De kanske skulle tänkt på detta innan de började bråka med honom.
Du lägger upp en skrattade emoji när jag belyser hur kvinnor och barn dör pga belägringe gör dig precis som IS-älskare. Ingen skillnad.

Du kan inte ha många hästar i stallet när du skriver att det inte är Assads ansvar när människor drabbas av en Assadledd belägring.
Citera
2017-12-28, 23:15
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man förklarar det med att "rebellerna" håller ett antal kvinnor och barn som gisslan sedan flera år tillbaka:

EHSANI2‏
@EHSANI22

https://twitter.com/EHSANI22/status/944955263173480448

24 Resistance Axis
❄️‏ @Syria_Hezb_Iran

https://twitter.com/Syria_Hezb_Iran/status/946156451680145409
Det är krigsbrott att förneka människor sjukvård på det sättet, och om något så är det Assad som håller dessa som gisslan när de förnekar evakuering pga en bristfällig förhandling. Titta på Israel/Gaza-konflikten där Israel, även under intensiva konfrontationer med Hamas, tillåter både förnödenheter och sjukvård till Gazaremsan. Nu är finns det andra saker som Israel misslyckats med, men vid en jämförelse gör Israel betydligt bättre ifrån sig ur folkrättssynpunkt.

Det som Assad gör är att han låter folk svältas för att få sina vilja igenom. Hur detta kan tolereras i folks ögon, oavsett vad man tycker om rebellerna, är människovidrigt. Jag trodde att "Assad skydde sitt folk", men han gör skillnad på sitt folk, tydligen.
Citera
2017-12-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du lägger upp en skrattade emoji när jag belyser hur kvinnor och barn dör pga belägringe gör dig precis som IS-älskare. Ingen skillnad.
Missa du att jag svarade på en annan snubbens inlägg med smilgubben?
Citat:
Du kan inte ha många hästar i stallet när du skriver att det inte är Assads ansvar när människor drabbas av en Assadledd belägring.
Hur mycekt ansvar ska Assad ta? jag tycker ledarens ansvar slutar när det gäller folk som ledaren inte direkt kontrollerar.
Citera
2017-12-28, 23:18
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Missa du att jag svarade på en annan snubbens inlägg med smilgubben?

Hur mycekt ansvar ska Assad ta? jag tycker ledarens ansvar slutar när det gäller folk som ledaren inte direkt kontrollerar.
Den som genomför en belägring, ska förse de civila med tillräckliga resurser och möjligheter. Ett krig syftar endast till att eliminera militära mål, inte civila. Du verkar vara uppväxt med en rättsuppfattning från stenåldern.

Jag missade att den var riktad till någon annan. Misstag från min sida.
Citera
2017-12-28, 23:21
Medlem
Citat:
Den som genomför en belägring, ska förse de civila med tillräckliga resurser och möjligheter. Ett krig syftar endast till att eliminera militära mål, inte civila. Du verkar vara uppväxt med en rättsuppfattning från stenåldern.
varför ska den som belägrar förse de belägrade med förnödenheter? Rimligtvis borde det ju vara den som styr i den belägrade staden som ska se efter sin befolkning och inte någon annan. Klarar de styrande inte av detta så får de väl sluta fred. Det du förespråkar gör ju bara att konflikten håller på ännu längre.
Citera
2017-12-28, 23:30
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
varför ska den som belägrar förse de belägrade med förnödenheter? Rimligtvis borde det ju vara den som styr i den belägrade staden som ska se efter sin befolkning och inte någon annan. Klarar de styrande inte av detta så får de väl sluta fred. Det du förespråkar gör ju bara att konflikten håller på ännu längre.
Det är folkrätten som förespråkar det, inte jag. Jag vet inte hur bekant du är med krigets lagar, men det finns en viss standard för vad krigförande parter får göra.

En belägring innebär att inget kommer in och inget ut. Hur ska den styrande parten innanför det området få in förnödenheter och förse befolkningen sjukvård har du tänkt, speciellt när i princip alla sjukvårds faciliteter bombas av Assadregimen?
Citera
2017-12-28, 23:34
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Det är krigsbrott att förneka människor sjukvård på det sättet, och om något så är det Assad som håller dessa som gisslan när de förnekar evakuering pga en bristfällig förhandling. Titta på Israel/Gaza-konflikten där Israel, även under intensiva konfrontationer med Hamas, tillåter både förnödenheter och sjukvård till Gazaremsan. Nu är finns det andra saker som Israel misslyckats med, men vid en jämförelse gör Israel betydligt bättre ifrån sig ur folkrättssynpunkt.

Det som Assad gör är att han låter folk svältas för att få sina vilja igenom. Hur detta kan tolereras i folks ögon, oavsett vad man tycker om rebellerna, är människovidrigt. Jag trodde att "Assad skydde sitt folk", men han gör skillnad på sitt folk, tydligen.
Assad är inte folkvald, så det krävs en krigsförlust eller militärkupp för att avsätta honom. Han har därför ingen att stå till vars för och kan plåga sitt folk lite hursomhelst.

Om Israel däremot hade nekat humanitär hjälp till Gaza så skulle regeringen omedelbart blivit avsatt. Dels för att det israeliska folket inte skulle tolerera något så omänskligt och dels eftersom FN gillar att bajsa på Israels ansikte och skulle lägga en jävligt stor skitkorv i ett sådant scenario (dålig PR alltså).

Men när det handlar om araber som dödar araber så är det tyvärr mycket mindre nyheter och omvärlden sätter relativt liten press mot Assad-regimens krigsbrott.
Citera
2017-12-28, 23:36
Medlem
Citat:
Det är folkrätten som förespråkar det, inte jag. Jag vet inte hur bekant du är med krigets lagar, men det finns en viss standard för vad krigförande parter får göra.

En belägring innebär att inget kommer in och inget ut. Hur ska den styrande parten innanför det området få in förnödenheter och förse befolkningen sjukvård har du tänkt, speciellt när i princip alla sjukvårds faciliteter bombas av Assadregimen?
Jag vet om folkrätten etc men jag tycker att den behöver förfinas och ändras. Inte för att det blir bättre och mer rättvist utan snarare av ideologiska skäl.

De får väl bunkra upp innan belägringen? Varför ska de belägrade förtsätta att slåss, de kan ju omöjligt vinna och det leder bara till att fler dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in