Citat:
I stället för att upprepa samma halmdocka, försök i stället att ta in det jag skriver: kärnvapen har aldrig haft en avskräckande effekt på ledare såsom Stalin eller Mao. Det framgår av historisk empiri.Det är mot bakgrund av detta som Kissinger tidigt avfärdade den föreställningen att MAD skulle vara en effektiv avskräckningspolicy mot Sovjet. I efterhand framgår det snarare som om amerikanska ledare hyste större rädsla för att tvingas använda sin arsenal än vad Stalin räddes ett anfall utifrån.
Det finns nämligen ingen reciprocitet mellan ett aggressivt temperament och det status quo-orienterade. Och den avskräckning som du återkommande hänvisar till är bara möjlig mellan status quo-makter (såsom USA, Frankrike eller dagens Israel).
Citat:
Självklart vill regionens araber bo i Israel -- de vill därtill tömma området på dess judiska befolkning, vilket skett i stötvisa anfall sedan 1948. När Israels befolkning uppvisar arabisk majoritet, och denna majoritet samtidigt tar kontroll över militären, då är den etniska rensningen nära förestående.
Om du syftar på demografin i Israel, så vill de flesta araber hellre bo i en israelisk än en palestinsk stat https://unitedwithisrael.org/palestinians-want-to-live-in-israel-not-under-the-pa/amp/
För övrigt borde du vid det här laget veta att det internationella systemet är alltigenom anarkiskt och att den starkes rätt råder utan undantag. Internationella lagar är blott och bart överenskommelser som respekteras så länge de inte står i konflikt med nationella intressen.
Citat:
De nationella intressen som härrör ur geografin och demografin underordnas aldrig demokratins vanföreställningar.
Den enda ändringen jag skulle göra på Olmerts förslag är nog att lösningen måste godkännas i folkomröstningar både i Israel och på Västbanken ...
Jag känner mig nog på att detta skulle röstas igenom bland både israeler och palestinier ...
Jag känner mig nog på att detta skulle röstas igenom bland både israeler och palestinier ...