2017-12-23, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Definition: En skitstövel som skapat allt och även oss därför att han kunde göra det. En galning som sedan tror att han har rätt att döma oss efter tvivelaktiga lagar han ensidigt ställer up.
Har inte du rätt att avgöra vilka regler som gäller i ditt hem? Om dina regler är rättfärdiga och är till det bästa för alla i din familj och någon utomstående som hatar dina regler kommer och förstör för dig och dina kära. Kastar du då inte ut dem oavsett om det är kallt utanför? Är det inte till och med så att om det är folk utanför ditt hem som stör dig och dina kära så går du ut till dem och vädjar till dem att sluta störa och gör de inte det så ringer du tillslut till polisen eller tar fram hagelbössan och jagar bort dem. Då kanske de kallar dig skitstövel eller galning, men det bryr du dig inte om. Du gör ju det som är bäst för ditt hem och din familj.
Citera
2017-12-25, 14:39
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Gud går inte att definiera. Våra begränsade hjärnor kan inte greppa vilken storhet gud är. Vi känner bara till den här världen. Allt som inte tillhör den här världen är okänt för oss. För gud är ingenting okänt. Gud är evig och allvetande.
Senast redigerad av Pressombudsmannen 2017-12-25 kl. 14:41.
Citera
2017-12-25, 18:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Gud går inte att definiera. Våra begränsade hjärnor kan inte greppa vilken storhet gud är. Vi känner bara till den här världen. Allt som inte tillhör den här världen är okänt för oss. För gud är ingenting okänt. Gud är evig och allvetande.

Om nu allt som inte tillhör denna värld är okänt för oss , hur kom du fram till slutsatsen att Gud är evig och allvetande? Hur kom du fram till att för Gud är inget okänt?
Citera
2017-12-27, 17:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud går inte att definiera.

Citat:
Våra begränsade hjärnor kan inte greppa vilken storhet gud är.

Visst.

Men att något är ofalsifierbart indikerar inte att det är annat än en spekulativ möjlighet.
Citera
2017-12-29, 19:16
Medlem
Utan att ta ställning som ateist eller troende, beskriv en egenskap hos Gud.

Jag är benhård ateist. Tidigare troende, kunde inte försvara vad som påstås och görs i kristendomens namn. Tror inte på någon religiös beskrivning av Gud, eller någon annan form av motsvarande koncept.
Jag har en idé om gud, den är INTE anti-religiös OCH den är ateistisk. Baserat på detta undrar jag: kan vi definiera Gud utan att vara antingen ateist eller troende?(Vi pratar nu om hur ett generellt gudsbegrepp kan beskrivas i random religion)
Beskriv en egenskap hos gud som troende och ateister är överens om.

Jag börjar:

1.Gud är närvarande överallt.
Citera
2017-12-29, 20:04
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Jag är benhård ateist. Tidigare troende, kunde inte försvara vad som påstås och görs i kristendomens namn. Tror inte på någon religiös beskrivning av Gud, eller någon annan form av motsvarande koncept.
Jag har en idé om gud, den är INTE anti-religiös OCH den är ateistisk. Baserat på detta undrar jag: kan vi definiera Gud utan att vara antingen ateist eller troende?(Vi pratar nu om hur ett generellt gudsbegrepp kan beskrivas i random religion)
Beskriv en egenskap hos gud som troende och ateister är överens om.

Jag börjar:

1.Gud är närvarande överallt.

Ställer mig skarpt emot detta för olika folk har olika definitioner av vad som är "gud".

En gud är ett väsen alt. en makt som står över och råder över människan med sin blotta existens, därmed är det inte konstigt att folk genom tiderna dyrkat naturen, solen, berg och ibland sina kungar som "gudar". Gud behöver inte vara överallt, det räcker det med att han/hon/det är mäktigare än människan.
Senast redigerad av Mackan52 2017-12-29 kl. 20:29.
Citera
2017-12-29, 20:07
Medlem
GastonLeMans avatar
Det är en kille med skägg som åker på en droska dragen av två bockar över himlavalvet och svingar sin hammare.
Punkt slut.
Citera
2017-12-29, 20:22
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Gud är evig och allvetande.

Vet Gud hur det känns att vilja ta något som tillhör ens granne?
Citera
2017-12-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Ställer mig skarpt emot detta för olika folk har olika definitioner av vad som är "gud".

Skarpt emot vad?
Jag försöker hitta den gemensamma definitionen, inte vad som skiljer definitionerna åt.
Den ska även inkludera din definition, utan att utesluta en annan.

Tex:
Citat:
En gud är ett väsen alt. en makt som står över och råder över människan med sin blotta existens

Detta tror jag är en generell egenskap/beskrivning som både ateister och troende kan skriva under på. Oavsett om man tror att det är sant eller inte, för i princip alla religioner.

Citat:
därmed är det inte konstigt att folk genom tiderna dyrkat naturen, solen, berg och ibland sina kungar som "gudar". Gud behöver inte vara överallt, det räcker det med att han/hon/det är mäktigare än människan.

Så, du menar att, "Gud är närvarande överallt" INTE är en generell beskrivning av Gud som är funktionell för alla religioner?
Jag säger inte att jag har rätt, jag vill veta hur VI beskriver Gud.
Citera
2017-12-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Det är en kille med skägg som åker på en droska dragen av två bockar över himlavalvet och svingar sin hammare.
Punkt slut.

Men vafan. Inte som en generell beskrivning som är gångbar för ALLA religioner?

edit:
Jag inser att min frågeställning kan anses vara en liberal frågeställning som syftar till att förena olika synsätt. Det är motsatsen till min ställning. Jag vill förinta alla synsätt.
Senast redigerad av hbphys 2017-12-29 kl. 20:42.
Citera
2017-12-29, 20:41
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Så, du menar att, "Gud är närvarande överallt" INTE är en generell beskrivning av Gud som är funktionell för alla religioner?
Jag säger inte att jag har rätt, jag vill veta hur VI beskriver Gud.

Vilka "vi"? Olika kulturer beskriver sina gudar på olika sätt. Nej en allsmäktig och totalt närvarande gud är inte en generell beskrivning eftersom olika folk har olika syften för sina gudar.
Citera
2017-12-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Vilka "vi"?

Den frågan kan ironiskt nog endast besvaras med:
Vilka exkluderar du ur vi?

Citat:
Olika kulturer beskriver sina gudar på olika sätt. Nej en allsmäktig och totalt närvarande gud är inte en generell beskrivning eftersom olika folk har olika syften för sina gudar.

Vilka religioner saknar ett enhetligt ursprung till sin verklighetsbeskrivning? Vilken/vilka religioner saknar en singularitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in