2017-12-23, 16:07
Medlem
Powergirls avatar
Samtliga opinionsinstitut vill lyckas så bra som möjligt med sina undersökningar. Det är liksom hela deras affärside. De opinionsundersökningar som mäter olika partiers städ hos väljarna är mest en del av reklamen för opinionsinstituten eftersom de inte inbringar särskilt mycket pengar. Att då misstänkliggöra vissa institut ter sig tämligen enfaldigt.
Metoderna som de använder är i stort sätt desamma förutom hur de kommer i kontakt med de oftast slumpvisa väljarunderlaget. Självrekryterande webbpaneler är dock en metod som skiljer ut sig från de övrigas metoder. Självklart skall man och kan man ha åsikter om vilka metoder som är bäst men oavsett metod är meningen att undersökningarna faktiskt skall motsvara det politiska läget som fanns när undersökningen utfördes.
Inget seriöst opinionsinstitut vill gräva sin egen grav. Konspirationsideer som ofta torgförs här gagnar ingen mera en den som vill se sig som offer.
När jag påstår att Sentio och Yougove sannolikt inte kommer att vara de som mäter SD bäst baserar jag på det faktum att statistiska undersökningar är en dagsfärsk vara och har ingenting med att göra hur man lyckats tidigare. Ett gediget framarbetat underlag är dock vägen till framgång och i det sammanhanget har jag svårt att se att vare sig Sentio och/eller Yougove har någon revultionerande metod. Dessutom har som jag redan påpekat att vare sig Sentio eller Yougove varit speciellt framgångsrika när det gäller andra partiers siffror kontra valresultaten.
Sedan till de som sitter och gör hemsnickrade påslag till SD: Vad är det som får er att tro att ni är bättre på att mäta en opinionsinstituten?
Sanningen är att ni vill försköna bilden av SD i tron av att det stärker SD.
Senast redigerad av Powergirl 2017-12-23 kl. 16:09.
2017-12-23, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Samtliga opinionsinstitut vill lyckas så bra som möjligt med sina undersökningar. Det är liksom hela deras affärside. De opinionsundersökningar som mäter olika partiers städ hos väljarna är mest en del av reklamen för opinionsinstituten eftersom de inte inbringar särskilt mycket pengar. Att då misstänkliggöra vissa institut ter sig tämligen enfaldigt.
Metoderna som de använder är i stort sätt desamma förutom hur de kommer i kontakt med de oftast slumpvisa väljarunderlaget. Självrekryterande webbpaneler är dock en metod som skiljer ut sig från de övrigas metoder. Självklart skall man och kan man ha åsikter om vilka metoder som är bäst men oavsett metod är meningen att undersökningarna faktiskt skall motsvara det politiska läget som fanns när undersökningen utfördes.
Inget seriöst opinionsinstitut vill gräva sin egen grav. Konspirationsideer som ofta torgförs här gagnar ingen mera en den som vill se sig som offer.
När jag påstår att Sentio och Yougove sannolikt inte kommer att vara de som mäter SD bäst baserar jag på det faktum att statistiska undersökningar är en dagsfärsk vara och har ingenting med att göra hur man lyckats tidigare. Ett gediget framarbetat underlag är dock vägen till framgång och i det sammanhanget har jag svårt att se att vare sig Sentio och/eller Yougove har någon revultionerande metod. Dessutom har som jag redan påpekat att vare sig Sentio eller Yougove varit speciellt framgångsrika när det gäller andra partiers siffror kontra valresultaten.
Sedan till de som sitter och gör hemsnickrade påslag till SD: Vad är det som får er att tro att ni är bättre på att mäta en opinionsinstituten?

En fråga, om alla i tråden ansåg att du hade rätt och var överens om det du sa.

Vad skulle du skriva för något i tråden hädanefter?
2017-12-23, 16:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Dessutom har som jag redan påpekat att vare sig Sentio eller Yougove varit speciellt framgångsrika när det gäller andra partiers siffror kontra valresultaten.
Det kan du ju ta upp i trådar som avhandlar andra partiers opinionssiffror. Helt ointressant här.
2017-12-23, 17:07
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Bäste K-amrat!

Enfaldigt är den term som förefaller mest relevant i inlägget.

Först har vi de K-orrumperade S-kojarinstiten som medvetet försöker manipulera valmanskåren efter bästa förmåga - som är väl kända i tråden.

Sedan har vi de inkompetenta instituten som trots svarsbortfall på 50-70 procent, ändå publicerar sina resultat utan att meddela de oerhörda bristerna i de statistiska beräkningarna.

Sist har vi några seriösa institut som åtminstone försöker mäta opinionen och som bra stämmer med valresultaten...

God jul!
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-12-23 kl. 18:06.
2017-12-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tack så mycket!

Siffran är 20%, inte 40%. Men visst, om man dubblar 20% så blir det mycket riktigt 40%. Om man nu kan göra så? Det känns lite tveksamt tycker jag...

Kan och kan. Om man vill ha så bra underlag som möjligt för att skatta SDs aktuella stöd. Antingen av intresse eller för att kunna lägga bra bet på Unibet så måste man själv avgöra vad som verkar mest troligt.

I detta fall vet vi att SCBs PSU inför varje val i maj visar siffror för SD som i valet i september samma år senare visar sig vara ca häften av det faktiska valresultatet. Vi har samma trend från 2006 via 2010 till 2014 (de två första åren är lite mer komplicerade då man måste räkna bort tex piratpartiets siffror ur gruppen "övriga", som SD då tillhörde.)

Man får helt enkel besluta sig för om det är mest sannolikt att siffran i SCB fortfarande är ca 50% av det verkliga värdet eller om SCB på något vis har fått till en mätning som ställer alla andra institut offside och dessutom hela denna tråd, och faktiskt har rätt med sin partisympatisiffra för SD i november 2017 på 11,8%
2017-12-23, 18:56
Medlem
8711s avatar
Grattis status.st på 10-årsdagen!

Tänk att för 10 år sedan fanns Sverigedemokraterna knappt med i mätningarna...

Var är vi om 10 år till?
2017-12-23, 20:27
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Kan du inte hålla dig till sanningen i varje fall. Jag skiter väl i vad du tycker om SD och folks egna uppskattningar och gissningar, men om man som du hävdar att just Yougov och Sentio var allmänt kassa på att förutse valresultatet (specifikt för "de andra" partierna) så kan man ju tycka att du borde kolla upp att det du skriver stämmer.

Det fanns två genomgående mätfel inför förra valet. Precis samtliga institut (inkl Yougov och Sentio) underskattade SD och precis samtliga institut överskattade Mp. De flesta missade dessutom rätt rejält.
Vad det gäller institutens avvikelser för samtliga partier kan du läsa exakta siffror nedan i min länk.

I den sista mätningen så var det telefonintervjuinstituten Demoskop (Expressen) och Ipsos (/DN) som hamnade sist. United Minds (AB-webpanel) var bäst. De som du kritiserar var medelbra. Varken i toppen eller botten.

https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/
Senast redigerad av fernebo 2017-12-23 kl. 20:33.
2017-12-23, 20:37
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Du vet att SD har backat i år väl?

Ja, enligt Sentio så har SD backat till en delad förstaplats med (S)vetsaren.

Allvarligt talat så hade SD en topp i somras, men den linjära trendlinjen har varit ganska rak. Från januari 2017 så har SD minskat med tre tiondels procentenheter. Alla mätningar har inte ännu publicerats och jag gissar på att snittvärdet för SD har gått plus minus noll det här året. Sedan i Riksdagsvalet så kommer facit, som mycket väl kan vara 30 procent högre.
2017-12-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammelfirre
Jag har noterat att SD sjunkit och behållit sin låga position speciellt tydligt i Inizio. Inizio gick nu i höst från topp tre av de som mäter SD högst till i vad som ser ut att bli den lägsta mätningen i december. De andra instituten verkar inte ha haft en lika permanent nedgång, utan det finns en liten återhämtning hos alla.

Vad tror ni det beror på?

Till saken hör att jag är med i Inizio-panelen. Jag brukar svara varje månad om partisympati sen två år tillbaka, men har inte blivit tillfrågad om partisympati sen oktober. Något samband kanske?

Jag har inte heller fått frågan om partisympati på länge. De vill hålla nere sympatierna.
2017-12-23, 21:30
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Varit med i Inizios panel i flera år. Fick förra undersökningen om partisympatier i augusti. Bara om annat under hösten och till dags datum.
Jag svarade väl "fel" för ofta

Vill också passa på att önska trådveteraner och sverigevänner en God Jul.
2017-12-23, 21:33
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Jag har inte heller fått frågan om partisympati på länge. De vill hålla nere sympatierna.

Inte jag heller. Vad tror ni det beror på?.
Oavsett det tycker jag alla skall ha en God Jul o det oavsett var partisympatierna ligger.
Senast redigerad av Powergirl 2017-12-23 kl. 21:35.
2017-12-23, 21:43
Medlem
Citat:
Inte jag heller. Vad tror ni det beror på?.

Jag hade en liten tanke om att då de vet vilka som sympatiserar med SD så hålls de nere med att få svara på vilka affärer man handlar i.

Men då det gäller dig stämmer inte detta. Din håg ligger inte åt SD, tror jag.

Instituten bör kanske inte ha fasta paneler. Svaren blir nog ganska förutsägbara. Jag är inte så hemma på området.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in