2017-12-23, 03:25
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
40% bland männen i norra Mellansverige är rätt otroliga siffror... Det var någon i denna tråd som för några månader sedan redovisade nån undersökning som gjorts i vissa kommuner i Norrland under hösten och man baxnade när man såg SD:s framfart. Minns inte om det var Vilhelmina kommun eller däromkring där SD gått från ca 6% till 25%...??? Det är med andra ord inte bara i de södra delarna av landet som SD går bra, just Norrland rusar på sina håll - och rusar ordentligt... Valet 2018 blir oerhört intressant och spännande.

Oj! 40% av männen norra Mellansverige! Jag ifrågasätter det inte, men om någon har en länk så posta den gärna, det vore väldigt intressant att läsa. Tack på förhand!

Just Vilhelmina undrar jag om de gjort en o.u. för. Har de frågat 1000 pers så har de ju frågat i stort sett alla som bor där... och har de frågat någon promille av Villheminas befolkning betyder det ju att de frågat de 3 pers som hängde utanför korvkiosken, vilket knappast är mycket till ou. Det bör ha varit ett lite större område än så, t.ex. Södra Lappland el.likn? Lappland är trots allt väldigt glesbefolkat.

Men helt klart tycks SD öka i de delar av Sverige där de tidigare varit svagare. T.ex. Sthlm kommun och övr Sthlm län, liksom Gtbg. Sådana ou har ju genomförts och visar alla på detta. Detta stämmer också väl överens med min egen bild från Sthlm, det känns glasklart att Sd stärkts kraftigt sedan valet. (Förvisso från låga nivåer. Men med nästan 1/4 av Sveriges befolkning blir varje liten % i Sthlm väldigt betydelsefullt.)

Frågan jag därför ställer mig är: OU visar att Sd sjunkit lite. Men om SD stärks i de delar Sd tidigare varit svagare i t.ex. i Sthlm, Gtbg och Norrland, så kan ju detta bara betyda att Sd sjunker kraftigt där Sd tidigare varit som starkast, t.ex. i Skåne, Blekinge och Dalarna. Ni som bor där, har ni sett några lokala/regionala ou som bekräftar eller dementerar detta?
2017-12-23, 06:04
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det har väl inte med saken att göra. De olika instituten gör olika resultat. Låt oss då diskutera de siffrorna istället för att göra egna uppskattningar. Vi vet ju inte vilka som är ”rätt”. Ska man sitta och bråka om vilka som är bäst så blir det ju bara godtyckligt. Det finns ju inga bevis att tex Yougov är bättre än nåt annat. Och dessutom bäst på vad? På SD eller rent allmänt eller på V?

Det är inte alls godtyckligt att se i backspegeln vilka institut som grovt underskattat SD och dra slutsatser utifrån det. Att diskutera uppenbart falska institut är viktigt så alla får upp ögonen för deras agendor. Sentio är med all säkerhet mest rätt och har varit sedan 2007. Vi har några års valresultat att kalibrera verktygen mot. Att göra på annat sätt är extremt korkat men mer troligt medveten slughet från de agendasättande instituten.
2017-12-23, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Oj! 40% av männen norra Mellansverige! Jag ifrågasätter det inte, men om någon har en länk så posta den gärna, det vore väldigt intressant att läsa. Tack på förhand!

http://www.scb.se/contentassets/6c3026753d214f2191574ac2ad0f344b/me0201_2017m11_br_me60br1701.pdf

Sida 32.

Som sagt, kom ihåg att siffrorna för SD måste dubbleras för att få ett ungefärligt korrekt värde. (Totalvärdet visade 6,0% för SD i maj 2014...)
2017-12-23, 09:51
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
(Min fetning - den första)

Helt klart en väldigt intressant formel. Den tackar vi för.

Lekte lite med denna och tog Sentio i de två senaste valen (fann ingen info från Sentio 2006). Resultatet blev då 23,5% för december månad i stället för 23%. En halv procent högre.

Såg att siffran ovan för underskattningen för 2010 ska vara 0,89 i stället för 0,86, vilket gjorde att SD:s stöd i december då hamnar några tiondelar lägre, 24%. Inte mycket att tjafsa om...

Gillar denna formel, den känns trovärdig, stabil och logisk. Kommer definitivt att användas framöver

Sentio började mäta i februari 2007 och då gav de Sd 2,8%. Följande serie månad för månad visar att slumpen spelar stor roll vilka man får tag på, om de inte använder någon form av utjämnade viktning. 2,8 4,3 3,1 3,1 3,3 3,5 3,0 3,7 2,8 2,8 3,3 3,4 4,4 3,5 - - 4,1 5,5 2,9 1,7 4,5 2,5 3,7 2,2 4,9 4,4 4,9 4,4 4,9 3,7 4,6 4,6 5 5,9 4,6 7,2 5,9 5,6 6,3 7,8 5 5,3 5,7 5 5,6 5,9
2017-12-23, 11:17
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
http://www.scb.se/contentassets/6c3026753d214f2191574ac2ad0f344b/me0201_2017m11_br_me60br1701.pdf

Sida 32.

Som sagt, kom ihåg att siffrorna för SD måste dubbleras för att få ett ungefärligt korrekt värde. (Totalvärdet visade 6,0% för SD i maj 2014...)

Tack så mycket!

Siffran är 20%, inte 40%. Men visst, om man dubblar 20% så blir det mycket riktigt 40%. Om man nu kan göra så? Det känns lite tveksamt tycker jag...

Men helt klart en mycket kraftig ökning från 10% till 20% från maj 2014 till Nov 2017, enl SCB. (Eller om man som du dubblar det, från 20% till 40%.) (Avser män i norra Mellansverige (vilket hos SCB är Värmland, Dalarna och Gävleborgslän.))
2017-12-23, 11:51
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nu vet jag inte vem belinda är men du menar att du tex är smartare än OI? Du menar att du minsann vet hur man ”rättar till” resultat från en OU? Det är till att ha höga tankar om sig själv. På tal om att fördumma en diskussion.

Det handlar inte om vem som anser sig vara smartast. Det handlar om att om ingen testar/utmanar rådande teorier så kan vi heller inte utvecklas. Under den processen kommer man förmodligen ha fel mer än rätt. Man måste låta folk testa olika teorier. Det verkar som du vill att alla svenskar ska fortsätta vara lemmings som inte kan tänka och analysera själva.
2017-12-23, 12:25
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Det handlar inte om vem som anser sig vara smartast. Det handlar om att om ingen testar/utmanar rådande teorier så kan vi heller inte utvecklas. Under den processen kommer man förmodligen ha fel mer än rätt. Man måste låta folk testa olika teorier. Det verkar som du vill att alla svenskar ska fortsätta vara lemmings som inte kan tänka och analysera själva.

När Sifo och SCB säger att SD har 16,5% respektive 14,8% då är det så! Begriper du inte det? Att Sifo, SCB, Ipsos, Novus och Demoskop haft mellan 26% och 59% fel i sina mätningar betyder absolut ingenting.

Du ska inte ifrågasätta, du ska tro!
Du måste ha tillit till dessa auktoriteter, experter och alla akademiker och professorer som ger oss dessa felfria mätningar... och du måste förstå att medier som Aftonbladet, Expressen, DN och SVT samt SR bara vill ge oss sanningen med dessa opinionsundersökningar. Det är deras högsta önskan. Public Service är helt opartiska. Begriper du inte det?

Du borde ha förstått vid det här laget att greta75, Powergirl, Sook och en handfull till har rätt. Har du inte lyssnat till deras oändliga visdom och insikt i hur rätt alla opinionsinstitut har förutom Sentio och Yougov då förstås?

Skäms på dig, Nycticorax. Här ska inte testas och utmanas, vad är det för dumheter? Då kan ju realiteten visa sitt fula tryne. Här ska inte tänkas och analyseras självständigt. När SCB säger att SD har 14,8% då ÄR det så - för det säger Statistiska Centralbyrån, den främsta och mest tillförlitliga myndigheten av dem alla. Har du aldrig gått tillbaka i historien och sett hur träffsäkra de är i sina opinionsundersökningar av SD (och S)? Hur vågar du uppmana folk att tänka fritt?
2017-12-23, 13:57
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Skäms på dig, Nycticorax. Här ska inte testas och utmanas, vad är det för dumheter?

I eat lemmings for breakfast! :P

God jul!
2017-12-23, 15:19
Medlem
Gammelfirres avatar
Jag har noterat att SD sjunkit och behållit sin låga position speciellt tydligt i Inizio. Inizio gick nu i höst från topp tre av de som mäter SD högst till i vad som ser ut att bli den lägsta mätningen i december. De andra instituten verkar inte ha haft en lika permanent nedgång, utan det finns en liten återhämtning hos alla.

Vad tror ni det beror på?

Till saken hör att jag är med i Inizio-panelen. Jag brukar svara varje månad om partisympati sen två år tillbaka, men har inte blivit tillfrågad om partisympati sen oktober. Något samband kanske?
2017-12-23, 15:40
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammelfirre
Jag har noterat att SD sjunkit och behållit sin låga position speciellt tydligt i Inizio. Inizio gick nu i höst från topp tre av de som mäter SD högst till i vad som ser ut att bli den lägsta mätningen i december. De andra instituten verkar inte ha haft en lika permanent nedgång, utan det finns en liten återhämtning hos alla.

Till saken hör att jag är med i Inizio-panelen. Jag brukar svara varje månad om partisympati sen två år tillbaka, men har inte blivit tillfrågad om partisympati sen oktober. Något samband kanske?

Som diskuterats ivrigt i tråden förefaller Inizio ha ändrat sin viktning och då blir såklart resultatet ett annat även om rådata är samma som tidigare. Förmodligen finns det ingen egentlig nedgång.
2017-12-23, 15:43
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

Jag är också med i panelen men blir väldigt sällan tillfrågad. Väljer man bort mig för att jag tycker fel? Nu vid den senaste publiceringen kom enkäten en vecka efteråt. En alibienkät bara som inte redovisas i det ordinarie programmet?
2017-12-23, 15:46
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Det ryktas lite varstans - och det finns olika teorier - om att Inizio har gjort ändringar i sin viktning. Några klara och otvetydiga bevis på exakt vad de gjort finns inte. Men faktum kvarstår att Inizio gjort någon eller några ändringar i sitt sätt att mäta.

När de blir alltmer akterseglade och än mer ignorerade av folket och medierna, kommer de att tvingas göra justeringar som bättre återspeglar verkligheten. Risken är ju annars att de kommer att stå där som totala fån på valdagen med ett SD på 25% samtidigt som deras sista mätning inför valet visar 16,8%... För mig spelar Inizio nu i samma division som SCB, Sifo och Ipsos.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in