Citat:
40% bland männen i norra Mellansverige är rätt otroliga siffror... Det var någon i denna tråd som för några månader sedan redovisade nån undersökning som gjorts i vissa kommuner i Norrland under hösten och man baxnade när man såg SD:s framfart. Minns inte om det var Vilhelmina kommun eller däromkring där SD gått från ca 6% till 25%...??? Det är med andra ord inte bara i de södra delarna av landet som SD går bra, just Norrland rusar på sina håll - och rusar ordentligt... Valet 2018 blir oerhört intressant och spännande.
Oj! 40% av männen norra Mellansverige! Jag ifrågasätter det inte, men om någon har en länk så posta den gärna, det vore väldigt intressant att läsa. Tack på förhand!
Just Vilhelmina undrar jag om de gjort en o.u. för. Har de frågat 1000 pers så har de ju frågat i stort sett alla som bor där... och har de frågat någon promille av Villheminas befolkning betyder det ju att de frågat de 3 pers som hängde utanför korvkiosken, vilket knappast är mycket till ou. Det bör ha varit ett lite större område än så, t.ex. Södra Lappland el.likn? Lappland är trots allt väldigt glesbefolkat.
Men helt klart tycks SD öka i de delar av Sverige där de tidigare varit svagare. T.ex. Sthlm kommun och övr Sthlm län, liksom Gtbg. Sådana ou har ju genomförts och visar alla på detta. Detta stämmer också väl överens med min egen bild från Sthlm, det känns glasklart att Sd stärkts kraftigt sedan valet. (Förvisso från låga nivåer. Men med nästan 1/4 av Sveriges befolkning blir varje liten % i Sthlm väldigt betydelsefullt.)
Frågan jag därför ställer mig är: OU visar att Sd sjunkit lite. Men om SD stärks i de delar Sd tidigare varit svagare i t.ex. i Sthlm, Gtbg och Norrland, så kan ju detta bara betyda att Sd sjunker kraftigt där Sd tidigare varit som starkast, t.ex. i Skåne, Blekinge och Dalarna. Ni som bor där, har ni sett några lokala/regionala ou som bekräftar eller dementerar detta?