Fan vad fel jag räknade ut förut
Vid 60 graders vinkling är jag ju 3.333 km från nordpolen, inte 6.666 km.
Och på bilden av den klotformade jorden skrev jag också massa fel.
Tankevurpa + att man inte ska hålla på med sådant här mitt i natten...
Men det viktigaste är att hur vi än mäter och räknar kommer vi alltid få helt olika svar vad höjden till polstjärnan är.
Detta då avståndet mellan varje gradtal är 111.1 km i vekliga livet.
Alltså, om jag är vid nordpolen så är gradtalet till polstjärnan 90 grader.
Om jag förflyttar mig så att polstjärnan är vid 89 grader så har jag förflyttat mig exakt 111.1 km.
Om jag förflyttar mig så att polstjärnan är vid 88 grader så har jag förflyttat mig 111.1 km till, alltså 222.2 km från nordpolen.
Och så håller det på till jag är vid ekvatorn och polstjärnan är vid 0 grader. Då har jag förflyttat mig 111.1 km * 90 grader = 9.999 km. Alltså, 10.000 km från nordpolen. Och som vi vet är detta en SANNING, inte en teori utan en ren SANNING! Det ÄR så!!!
PUNKT!!!
Räknar vi ut avståndet vid 60 graders vinkel så får vi ett avstånd till polstjärnan.
Räknar vi ut avståndet vid 45 graders vinkel så får vi ett annat avstånd till polstjärnan.
Och så håller det på. För det är via matten här som vi kan bevisa att jorden är rund.
Enda anledningen till att det är exakt 111.111111111111111111 (i oändligheten) km mellan varje grad är för att jorden är ett klot. Hade jorden varit platt hade polstjärnan varit på 90 grader hela tiden med tanke på hur långt ifrån polstjärnan är.
Och om polstjärnan varit relativt nära hade avståndet mellan varje grad från polstjärnan inte varit ett konstant värde utan varierat.
Så här ser det ut rent grafiskt. Och det är just p.g.a. att avståndet mellan varje gradtal är konstant som bevisar att jorden är ett klot:
http://imgbox.com/N2d1Tn3W