2017-11-25, 01:04
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Varför måste jorden nödvändigtvis vara en BOLL för att du ska kunna segla runt den?

Om du exempelvis vill segla runt Gotland, måste den nödvändigtvis vara bollformad för att du ska lyckas segla runt den?

Mm ovanligt korkad fråga men varför blir jag inte förvånad.. Seglar jag runt en ö så kommer kompassen att gå ett varv. Seglar jag jorden runt så kommer kompassen mer eller mindre att visa västlig eller ostlig kurs. Hur är detta möjligt? Kontrollerar även människorna bakom denna globala konspiration även jordens magnetfält?
Citera
2017-11-25, 01:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Varför måste jorden nödvändigtvis vara en BOLL för att du ska kunna segla runt den?

Om du exempelvis vill segla runt Gotland, måste den nödvändigtvis vara bollformad för att du ska lyckas segla runt den?
Är viss skillnad att segla runt en ö och att segla runt en planet. Du kan ju inte i en rak kurs segla runt en platt jordskiva. Då stöter du förr eller senare på kanten vilken dom som seglat jorden runt uppenbart inte gjort. Du kan hålla rak kurs och segla runt jorden. Försök segla Gotland runt genom att ständigt hålla västlig kurs om du kan. Skall du segla runt Gotland så måste du svänga runt. Det behöver du inte göra på den runda jorden mer än då du måste runda landmassor.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-11-25 kl. 01:19.
Citera
2017-11-25, 01:50
Medlem
Citat:

Fast jorden är ju inte en ö som befinner sig i ett hav? Eller tror du det?
Citera
2017-11-25, 01:57
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Mm ovanligt korkad fråga men varför blir jag inte förvånad.. Seglar jag runt en ö så kommer kompassen att gå ett varv. Seglar jag jorden runt så kommer kompassen mer eller mindre att visa västlig eller ostlig kurs. Hur är detta möjligt? Kontrollerar även människorna bakom denna globala konspiration även jordens magnetfält?

Även när jorden är platt och du seglar runt den, så kommer kompassen antingen visa västlig eller ostlig kurs, med Nord i centrum, och Syd runtom i periferin.

Vad är det som är så svårt att förstå?
Senast redigerad av Död o återfödd 2017-11-25 kl. 02:06.
Citera
2017-11-25, 02:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är den visst enligt Veda!

Vår cirkelrunda jordskiva kallas för Jambudvipa (dvipa betyder ö på sanskrit) och omges runtom av ett hav lika brett som vår kosmiska ö.

Googla på Jambudvipa!
Fast Veda är en religiös text. Inte vetenskap om jordens form ifall du nu skulle tro det. Vill du bevisa jordens form är inte religiösa texter rätt ställe att leta.
Citat:
Även när jorden är platt och du seglar runt den, så kommer kompassen antingen visa västlig eller ostlig kurs, med Nord i centrum, och Syd runtom i periferin.

Fast om det vore så att jorden var en skiva med nordpolen i mitten och Antarktis runt om så skulle det bli längre och längre att segla jorden runt desto längre söderut du seglar. Dom som seglat där nere vet att det är kortare väg att segla runt jorden på 45° sydlig bredd än längs med ekvatorn vilket inte stämmer med skivmodellen men stämmer perfekt med globen.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-11-25 kl. 02:34.
Citera
2017-11-25, 02:51
Medlem
Citat:
Det är den visst enligt Veda!

Vår cirkelrunda jordskiva kallas för Jambudvipa (dvipa betyder ö på sanskrit) och omges runtom av ett hav lika brett som vår kosmiska ö.

Googla på Jambudvipa!

Ok. Vi säger så. Du hade som vanligt inga källor...

Men det där med stjärnhimlens olika rotation på norra resp södra halvklotet; kan vi fördjupa oss i det? Skulle visarna på en klocka fäst i taket gå åt olika håll beroende på vilket håll jag står vänd åt? Hur skulle det gå till? Att tiden går baklänges om jag vänder mig om??

Tänker du strutsa denna fråga? I så fall kan du ju lämna tråden på WO...fast jag förstår ju att det skulle svida för en narcissist som du att för första gången i sitt liv erkänna att man kanske inte hade rätt...
Citera
2017-11-25, 08:45
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Jag försöker ju förstå detta, kan du inte hjälpa mig med mina frågor?

Om man nu ankrar där ute i havet nära Australien och tittar på stjärnhimlen några tillmar. Hur rör sig dom nu då?
Och sedan, några veckor sedan så ankrar man vid Japan, hur fungerar det då?

Så vi Japan när jag tittar år norr, roterar stjärnorna motsols runt Polstjärnan då? Och kan jag se Sigma Octantis?
Och vid Australien, roterar stjärnorna medsols runt Sigma Octantis? Och kan jag se Polstjärnan?

Kan du inte hjälpa mig med mina funderingar?
Citera
2017-11-25, 09:45
Medlem
madtops avatar
Citat:

En gyrokompass kommer på en platt jord visa att du åker i en cirkel och en rak kurs på en sfär.

Och eftersom vi kan segla runt jorden med en rät västlig kurs på en gyrokompass så vet vi att jorden är en sfär.
Senast redigerad av madtop 2017-11-25 kl. 09:48.
Citera
2017-11-25, 15:49
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är viss skillnad att segla runt en ö och att segla runt en planet. Du kan ju inte i en rak kurs segla runt en platt jordskiva. Då stöter du förr eller senare på kanten vilken dom som seglat jorden runt uppenbart inte gjort. Du kan hålla rak kurs och segla runt jorden. Försök segla Gotland runt genom att ständigt hålla västlig kurs om du kan. Skall du segla runt Gotland så måste du svänga runt. Det behöver du inte göra på den runda jorden mer än då du måste runda landmassor.

Ingen som har seglat jorden runt har hållit en rak kurs. Det skulle inte ens fungera i teorin för er rundhuvuden.
Citera
2017-11-25, 15:52
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Jag försöker ju förstå detta, kan du inte hjälpa mig med mina frågor?

Om man nu ankrar där ute i havet nära Australien och tittar på stjärnhimlen några tillmar. Hur rör sig dom nu då?
Och sedan, några veckor sedan så ankrar man vid Japan, hur fungerar det då?

Så vi Japan när jag tittar år norr, roterar stjärnorna motsols runt Polstjärnan då? Och kan jag se Sigma Octantis?
Och vid Australien, roterar stjärnorna medsols runt Sigma Octantis? Och kan jag se Polstjärnan?

Kan du inte hjälpa mig med mina funderingar?

Du kommer att uppfatta stjärnhimlen lite olika beroende på vinkeln du betraktar den med.
Citera
2017-11-25, 15:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Ingen som har seglat jorden runt har hållit en rak kurs. Det skulle inte ens fungera i teorin för er rundhuvuden.
Jo självklart kommer man jorden runt på globen om man seglar rakt. Sedan måste man naturligtvis köra vissa omvägar pga att man inte kan segla över landmassor men man kör inte i en cirkel på en platt jordskiva. Att det blir kortare väg att segla eller flyga jorden runt på 45e breddgraden än att segla runt längs med ekvatorn bevisar att jorden inte är en skiva med nordpolen i mitten för då skulle det vara längre runt längs 45 grader syd än längs ekvatorn.
Citera
2017-11-25, 16:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Du kommer att uppfatta stjärnhimlen lite olika beroende på vinkeln du betraktar den med.
Ja och den skillnaden i vinkeln beror på att jorden är rund. Solen, månen och stjärnorna ligger för långt bort för att avståndet Stockholm-Sydney skulle ha någon som helst betydelse på plattjorden. Avstånden till månen och solen kan man mäta idag så det är vansinnigt att tro att man kan ha olika åsikter om avståndet till solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in