2017-12-23, 01:51
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag förstår att du tror det är glasklart, men trots dina matematiska argument så tillämpas inte dina teorier i verkligheten. Du utgår ifrån att stjärnan är en fysisk enhet, svårigheten att använda avståndet till den talar för något annat. Jag ser snarare projektion av något slag med en praktisk funktion.

Spelar ju ingen roll om det är en projektion, det blir samma sak.
Citera
2017-12-23, 01:55
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
men trots dina matematiska argument så tillämpas inte dina teorier i verkligheten.

Men GRATTIS!!! Du har just nu kommit på det.
Det jag visar med avstånd till polstjärnan används INTE i verkligheten!!!
JIPPPIIII!!! Du har fattat det.

Och varför används det inte i verkligheten tror du!!! Jag har ju serverat allt till dig på ett silverfat!
Citera
2017-12-23, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Nä, vi använder inga avstånd till polstjärnan när vi navigerar. Det är ingen som har sagt det.
Det är plattjordarna som ändrar på dom verkliga förutsättningarna. Hänger du inte med.
Det jag visar mattematiskt är verkligheten vid en platt jord. Så enkelt är det.
Men nu ÄR det INTE så i verkligheten som du säger, HELT RÄTT!!!

För i verkligheten ser det ut så här:

http://imgbox.com/4vY9RtG3

Jag försöker igen...
Du säger att jorden är platt.

1. Vi VET att vid nordpolen är polstjärnan 90 grader ovanför oss. Det är så det är i verkligheten. Vi kan alla åka och se detta.
2. Vi åker så att polstjärnan är 45 grader ovanför oss. Vi kan göra det i verkliga livet. Det är BARA att åka söderut till polstjärnan är 45 grader ovanför. Vi ser verkligheten.
3. Vi mäter avståndet mellan nordpolen och platsen där vi står. Då får vi 6666 km. Det är VERKLIGHETEN. Det är EXAKT det du får om du gör det. Om jag gör det, eller vem som helst på hela jordklotet.

Så, hänger du med. Punkt 1, 2 och 3 är sanningar som är verkliga. Det är så det är! BASTA!!!

OM jorden är platt så stämmer denna uträkning: http://imgbox.com/uRXoue8s
Så enkelt är det. Det är sanningen. Du kan ALDRIG komma ifrån detta.

Men som du säger, det stämmer inte. För när vi är vi ekvatorn är polstjärnan vid 0 grader. Och det ska den ju inte vara.

Och anledningen är att polstjärnan är OERHÖRT långt borta. Flera ljusår.
Och så HÄR ser verkligheten ut: http://imgbox.com/4vY9RtG3
Avstånden och gradtalen stämmer vid en klotformad jord.

Hade då vi levt på en platt jord som du tror på, och polstjärnan är flera ljusår bort. Ja då hade polstjärnan varit 90 grader ovanför oss även vid ekvatorn.
Du tror att du kan bestämma avståndet till polstjärnan glob eller plattjord, jag tror inte det i nuläget.
Du tror att stjärnan är en fysisk enhet, jag vet inte i nuläget.
Citera
2017-12-23, 02:01
Medlem
Citat:
Men GRATTIS!!! Du har just nu kommit på det.
Det jag visar med avstånd till polstjärnan används INTE i verkligheten!!!
JIPPPIIII!!! Du har fattat det.

Och varför används det inte i verkligheten tror du!!! Jag har ju serverat allt till dig på ett silverfat!
"Och varför används det inte i verkligheten tror du!!!" Därför att det är okänt.
Citera
2017-12-23, 02:02
Medlem
Citat:
Spelar ju ingen roll om det är en projektion, det blir samma sak.
Hur då?
Citera
2017-12-23, 02:11
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Du tror att du kan bestämma avståndet till polstjärnan glob eller plattjord, jag tror inte det i nuläget.
Du tror att stjärnan är en fysisk enhet, jag vet inte i nuläget.

Men, du tror inte på det???
Vad då tror på. Detta är inget att tro på? Driver du med mig nu

Vad polstjärnan är är totalt orelevant.
Du behöver förstå vissa grundläggande saker här i livet.

Det jag har förklarat matematiskt är hur verkligheten fungerar.
Du kan göra test efter test efter test och se att allt stämmer.

Vi säger att en stor mast är 100 meter hög. Men vi vet inte det än. Vi ska räkna ut det.

När vi står rakt under masten är toppen 90 grader ovanför oss.
När vi går ifrån masten kommer toppen ha en lägre vinkel ju längre ifrån masten vi går.
När vi gått så långt att mastens topp är 60 grader.
Vi mäter avståndet mellan masten och där vi står.
Vi får fram avståndet 57.5 meter
Vi dubblar det avståndet
57.5*2=115
Ni vet vi att avståndet från oss till toppen på masten är 115 meter.
Och med den här informationen kan vi räkna ut att höjden på masten är 100 meter.

Detta fungerar överallt. Detta är inget att tro på. Det är verkligheten.
Så enkelt är det. Du kan göra om detta om och om igen på olika saker. Och du kommer alltid se att det stämmer.

Hänger du med.

Och OM jorden är platt så kommer vi automatiskt kunna räkna ut avståndet till polstjärnan.
Oavsett om polstjärnan är en stjärna, en ficklampa, en hamster som brinner eller en projektion.

Men det stämmer inte! Och orsaken är att jorden inte är platt. Den är klotformad. Och utgår vi ifrån det så STÄMMER alla våra observationer.
Citera
2017-12-23, 02:14
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
"Och varför används det inte i verkligheten tror du!!!" Därför att det är okänt.

Nej, mattematiken är INTE okänd. Den är bekräftad i många 100-tals år, 1000-tals år är det väl t.o.m.
Du borde ha lärt dig detta i grundskolan!!!

EDIT:
Svaret är:

1. Jorden är INTE platt.
2. Polstjärnan är INTE så nära jorden.
3. Jorden är klotformad.
Citera
2017-12-23, 02:22
Medlem
Citat:

Detta fungerar överallt. Detta är inget att tro på. Det är verkligheten.
Så enkelt är det. Du kan göra om detta om och om igen på olika saker. Och du kommer alltid se att det stämmer.

Men inte på en himlakropp. God natt!
Citera
2017-12-23, 02:27
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Men inte på en himlakropp. God natt!

Men!!! Allvarligt
Blir seriöst orolig för dig nu!

Jo, detta fungerar på en himlakropp.
Det fungerar på ALLT. Förstår du inte det måste du gå om grundskolan. Tyvärr alltså.
Så tragiskt är det

MEN! När vi gör detta mattematiska test på polstjärnan stämmer det inte.
För jorden är INTE platt!!!
Inte för att matematiken inte fungerar, utan för jorden är klotformad.

Jag slutar här, du har tyvärr inte förmågan att förstå grundkunskaperna i grundskolans matte.
Jag har ändå försökt med extremt tydliga bilder förklarat men du kan ändå inte ta till dig detta.
Citera
2017-12-23, 08:46
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jo, men två trycker in mot mitten, men i mitten trycker en mot två.

I videon var också testet ofullbordat och den sista fick man ju inte se så mycket av.
Du kan enkelt konstatera att det inte är så att två trycker in mot mitten och därmed trycker upp nivån där. För ihop rören bredvid varandra så kommer du att se att nivåerna blir lika. Markera nivån på rören. För nu tillbaka de båda ytterrören till sina platser 500 meter från mittröret åt varsitt håll. Kontrollera nivåerna nu och de ska inte ha ändrat sig, nivåerna befinner sig vid markeringarna. Ta 3 siktmärken som syns på 1000 meters håll med en kikare. Sätt märkena bredvid rören så att de två yttre märkena är i höjd med nivån i rören. Sätt nu det tredje märket vid mittenröret så att alla 3 märkena är på en rak siktlinje. Konstatera nu att märket vid mittenröret befinner sig en bit under nivån i röret och även under märkningen vi gjorde som fortfarande markerar vattennivån.

Det är vad filmen visar. Att två trycker mot en är fel svar. "Water always finds its level" brukar amerikanska plattjordare hävda. Det är sant. Lagen om kommunicerande kärl bygger på det. Så vi vet att nivåerna är lika i alla 3 rören. Vi vet att siktlinjen är rak. Vore jorden platt skulle siktlinjen inte avvika från vattennivån i mittenröret. Avståndet mellan ytterrören är för kort för att andra störande faktorer ska spela roll.
Citera
2017-12-23, 09:59
Medlem
madtops avatar
Citat:

Du tror inte på vanlig enkel trigonometri?
Du tror inte på att vi kan räkna på vinklar i en triangel?

Du är uppenbarligen galen och sätter något osmakligt världsrekord i förträngning.

Men för oss övriga så är polstjärnas vinkel över horisonten ett enkelt och bra bevis för att jorden är en sfär.
Citera
2017-12-23, 11:13
Medlem
Det nedanstående är en kommentar till ett inlägg från mig. Där skrev jag att lagen om kommunicerande kärl gäller i det filmade experimentet:
Citat:
Berätta om lagen och hur de appliceras i detta sammanhang?

Vet du vad en Wolframfläpp är?
All tidigare erfarenhet av dina "diskussioner", inte minst dina "prestationer" igår visar entydigt följande:
1. Antingen trollar du. För din egen skull hoppas jag att det är så.
2. Eller så är du både gravt okunnig, saknar enklaste grundskolekunskaper, och saknar också all förmåga att ta in, eller ens begripa de enklaste förklaringar. Märkligt nog sväljer du samtidigt alla stolligheter på youtube hur idiotiskt korkade de än är. Du saknar alltså förmåga till kritiskt tänkande.

Det här gör att jag inte tänker diskutera med dig en gång till. Jag har försökt förut och det har bara lett till tramsande från din sida varje gång, såsom igår.

Om du vill tolka det som att jag "lämnar walk-over" på grund av din "eminenta klokskap" så varsågod. Andra läsare i den här tråden lär göra en annan tolkning.
Senast redigerad av pewana 2017-12-23 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in