2017-10-16, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Det är en guidad tur. Mer än så finns det inte för privatpersoner.

Vad menar du med privatpersoner? Finns många äventyrare som varit ensamma på Antarktis. Tidigare i år blev Mike Horn den förste att korsa kontinenten ensam och utan support. Den förre som gav sig på det, Henry Worsley, omkom i sitt försök 2016. Men de är förstås med i konspirationen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Antarctic_expeditions
Citera
2017-10-17, 00:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det är en guidad tur. Mer än så finns det inte för privatpersoner.

Gör det inte? Det finns gott om privatpersoner som har färdats kors och tvärs över Antarktis.

Vad sägs till exempel om Eric Larsen som fick för sig att cykla till sydpolen. Det misslyckades visserligen men det är en ganska skön snubbe som ger sig på något så vansinnigt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Eric_Larsen_(explorer)
Men han är väl Illuminati-agent antar jag?

Citat:
Ja, mycket möjligt, men hur förklarar du det plötsliga stoppet, nästan som att den slår på något?

Hur vet du att det är ett plötsligt stopp?
Jag uppfattar det som om farten avtar och framför allt att vibrationerna från raketmotorn upphör.
Senast redigerad av madtop 2017-10-17 kl. 00:06.
Citera
2017-10-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Ehhh... så ditt resonemang är att vi sopar den viktigaste frågan under mattan, struntar i den och fokuserar på andra små detaljer? Vi lägger fokus på Sveriges flyktingpolitik istället. Har jag fattat rätt?

Nej, men Sveriges flyktingpolitik har ju lite att göra med den viktigaste frågan. Som sagt, det är ingen mening med ta upp diskussioner som inte har något med "bevis" att göra. Att många människor här inte vågar acceptera vissa saker just för att hela deras världsbild kommer att falla ihop är patetiskt. Och då menar jag inte att jorden är platt, eller rund, eller att gravitationen finns/finns inte. Rent allmänt, många här är extremt trångsynta, naiva, ignoranta och arroganta.

Jag förstår att du vill få dig ett gott skratt, men tyvärr.
Citera
2017-10-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Gör det inte? Det finns gott om privatpersoner som har färdats kors och tvärs över Antarktis.

Kors och tvärs över antarktis, ja mycket möjligt. Men ingen privat person/grupp har åkt dit, till själva kontinenten och utforskat landet. Många, eller i princip alla amatörforskare som startat insamlingar för expeditioner till Antarktis har på ett eller annat sätt blivit stoppade. Troligen har de blivit erbjudna pengar, kanske hotade, vem vet. Men det har aldrig blivit av iallafall. Äventyrare är en annan sak..

Citat:
Hur vet du att det är ett plötsligt stopp?
Jag uppfattar det som om farten avtar och framför allt att vibrationerna från raketmotorn upphör.

Nja.. Det ser mer ut som att den träffar något. Men du kan ha rätt.

https://www.youtube.com/watch?v=IAcp3BFBYw4
Senast redigerad av P1T 2017-10-17 kl. 00:41.
Citera
2017-10-17, 00:13
Medlem
Citat:
Varför säger NASA att jorden först är päronformad? Varför släpper de sedan bilder på perfekta cirklar?

Jorden är om man ska vara petig en sfäroid (eng. oblate spheroid), den är bredare runt ekvatorn än runt polerna och södra halvklotet är dessutom lite bredare än norra halvklotet, varför man skämtsamt kan säga att den är päronformad. Men dessa skillnader är förstås så små att de inte syns med blotta ögat.

Citat:
Varför har man copypaste'at molnen på the blue marbel?

Vilken Blue Marble? Helbilden från 1972, den sammansatta bildserien från 2001-2002, den sammansatta bilden från 2012 eller helbilden från 2015? Kan du ge exempel på coypasten?
Citera
2017-10-17, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Vad menar du med privatpersoner? Finns många äventyrare som varit ensamma på Antarktis. Tidigare i år blev Mike Horn den förste att korsa kontinenten ensam och utan support. Den förre som gav sig på det, Henry Worsley, omkom i sitt försök 2016. Men de är förstås med i konspirationen.

Äventyrare som blir sponsrade utav företag som Mercedes är inte direkt privata personer eller amatör forskare. Sen är det inte litet där nere heller, så jag tror knappast att han letade efter världens utkant. Antarktis är fortfarande extremt överbevakat med militär och det är inte vem som helst som får besöka landet hursomhelst.
Citera
2017-10-17, 00:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Kors och tvärs över antarktis, ja mycket möjligt. Men ingen privat person/grupp har åkt dit, till själva kontinenten och utforskat landet.

Jodå, det finns massor med exempel på privatpersoner/grupper som åkt dit.

Vad sägs t.ex om Grant Korgan. Trots en förlamning stakar han sig hela vägen till sydpolen.
http://xgames.espn.com/xgames/skiing/article/9926125/sit-skier-grant-korgan-pushed-way-antarctica
Imponerande!

Citat:
Äventyrare som blir sponsrade utav företag som Mercedes är inte direkt privata personer eller amatör forskare.
Nu känns det som om du flyttar målstolparna en hel del. Från privatperson till osponsrad amatörförskare som letar efter isvallen. Men visst, Antarktis dräller inte direkt av plattjordare som letar kupol.

Citat:
Antarktis är fortfarande extremt överbevakat med militär
Nopp det är inte sant. Elle ska jag möjligen säga hur vet du det? Har du några belägg för detta?

Citat:
As Antarctica has never been permanently settled by humans, there has historically been little military activity in the Antarctic. Because the Antarctic Treaty, which came into effect on June 23, 1961, bans military activity in Antarctica, military personnel and equipment may only be used for scientific research or any other peaceful purpose (such as delivering supplies) on the continent
https://en.wikipedia.org/wiki/Military_activity_in_the_Antarctic

Citat:
och det är inte vem som helst som får besöka landet hursomhelst.
Det stämmer faktiskt. Du måste ha tillstånd för att åka dit. Lite på samma sätt som att vi måste ha tillstånd för att åka till USA, Indien och 100 andra länder. Vad det nu bevisar...
Senast redigerad av madtop 2017-10-17 kl. 00:37.
Citera
2017-10-17, 00:33
Medlem
Citat:
Äventyrare som blir sponsrade utav företag som Mercedes är inte direkt privata personer eller amatör forskare. Sen är det inte litet där nere heller, så jag tror knappast att han letade efter världens utkant. Antarktis är fortfarande extremt överbevakat med militär och det är inte vem som helst som får besöka landet hursomhelst.

Det är alltid nått annat, inte sant? Det räcker inte med att inte vara forskare eller militär, det räcker inte med att vara äventyrare som drivs av en vilja om att vara först med något. Nu måste de dessutom vara amatörforskare, och de får inte vara sponsrade. Tror du att det är gratis att ta sig till Antarktis och korsa kontinenten?
Citera
2017-10-17, 00:36
Medlem
Citat:
Att man ibland kallar jorden för päronformad, ibland för en tillplattad sfär och ibland för en sfäroid reser inga frågetecken för mig. Intressantare vore väl om de kallat jorden för platt

För dig ja.. Ändå så visar man oss perfekta cirklar på moder jord.

Citat:
Att man gjort ett kollage av många små bilder till en större är ju inte heller ett frågetecken. Hade du varit mer övertygad om jordens form om man inte gjort ett kollage? Resten av dina "frågetecken" går i samma stil. Du anser att bildförbättringar, avsaknaden av bilder och att NASA "ljuger" om månlandningen väcker frågetecken om formen på jorden.

Kollage? NASA har själva sagt att Blue marbel bilderna är tagna från satelliter i rymden, att bilderna är jordens original form.. Okej om det var några bildförbättringar, men nej, hela bilden är ju skapad på photoshop. Ja, det gör det. Varför skulle man annars ljuga om sånna saker?

Citat:
Förklara gärna hur påstådda lögner om månresor och bildkollage påverkar jordens form?

Som sagt, varför skulle man annars ljuga om sånna saker? Varför säger man att bilderna är riktiga, att jorden ser ut som på bilderna, när man klart och tydligt kan se att de inte alls är riktiga. Vad är det man gömmer från oss?

Citat:
Vad som finns på Antarktis finns väl beskrivet.
Även vad Antarctic Treaty är finns väl beskrivet.

Väl beskrivet och väl beskrivet, självklart går dom inte ut med att det finns massa militärbaser där. Och vad sägs om alla militära operationer som de utfört där? T.ex Operation Highjump, Operation Tabarin, Operation Windmill, Operation Deepfreeze osv, och så har vi ju konteramiralen Richard E. Byrd och hans berättelser om sina färder dit. Alla operationer finns väl-beskrivna på er favoritkälla wikipedia. Och Antarctic Treaty, ja , "välbeskriven" är den också på wikipedia. Men de har utelämnat väldigt mycket. Vad håller de på med där nere egentligen är frågan, men ingen av er kan nog svara på det..
Citera
2017-10-17, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Det är alltid nått annat, inte sant? Det räcker inte med att inte vara forskare eller militär, det räcker inte med att vara äventyrare som drivs av en vilja om att vara först med något. Nu måste de dessutom vara amatörforskare, och de får inte vara sponsrade. Tror du att det är gratis att ta sig till Antarktis och korsa kontinenten?

Nej, nu uppfattade du det som du ville. Jag tror inte att hans mål direkt var att utforska landet, utan det var ju att ta sig från A till B. Det jag menar är att det är omöjligt för ett forskarteam att ta sig dit. Amatör och privat sa jag för det är just dessa som inte får vistas/forska fritt där. Sedan finns det ju statligt finansierade forskare och massa annat där, men som sagt, statliga grejer är det.
Citera
2017-10-17, 01:03
Medlem
Citat:
Kollage? NASA har själva sagt att Blue marbel bilderna är tagna från satelliter i rymden, att bilderna är jordens original form.. Okej om det var några bildförbättringar, men nej, hela bilden är ju skapad på photoshop. Ja, det gör det. Varför skulle man annars ljuga om sånna saker?

Blue Marble är ett fotografi på jorden från 1972. Därefter, fram till 2015, var helbilder på jorden sammansatta av mindre satellitbilder. 2015 sköt man upp DSCOVR, som återigen tar riktiga helbilder på jorden, närmare sagt minst 12 varje dag. Dessa publiceras här: https://epic.gsfc.nasa.gov/
Citera
2017-10-17, 01:07
Medlem
Citat:
Nej, nu uppfattade du det som du ville. Jag tror inte att hans mål direkt var att utforska landet, utan det var ju att ta sig från A till B. Det jag menar är att det är omöjligt för ett forskarteam att ta sig dit. Amatör och privat sa jag för det är just dessa som inte får vistas/forska fritt där. Sedan finns det ju statligt finansierade forskare och massa annat där, men som sagt, statliga grejer är det.

Han, liksom andra tidigare, ville korsa kontinenten, vilket han (liksom de andra) också gjorde. Utan att stöta på någon mur som döljer kanten eller dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in