2016-08-15, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Så om jag förstår dig rätt så innebär plattjordarnas senaste vetenskapliga rön att vatten omvandlas till luft när det förångas.

Det förvånar mig inte alls, tror man att man kan göra vin av vatten så tror man nog även på att det går att göra luft av vatten.

Det är nog mer korrekt och säga att vattnet övergår till gasform. Vattnets temperatur faller och sänker man trycket ytterligare så övergår vattnet till is.
https://www.youtube.com/watch?v=glLPMXq6yc0
Har för mig att man använder vatten när man gör vin.
Citera
2016-08-15, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Vattnets densitet ökar bara ytterst lite när trycket ökar (grundläggande fysik- och kemikunskap som du uppenbarligen saknar). Men det är inte det som är värst.

Vad är det som ger lufttrycket vid jordytan? Vad är det som ger så högt tryck vid havsbotten? Vedertagen teori säger att det är gravitationen, men enligt dig finns ju inte den. Och hur vet trycket att det ska öka åt ett bestämt håll?

Din egenhändigt påhittade fysik inte bara "läcker som ett såll", den håller inte ihop alls!

Jag har svarat på din fråga. Vi lever i ett slutet system under tryck, med lägre tryck upp och högre tryck ner Kollade du länken till BBC dokumentären med Mike deGruy? Tror du att han ljuger?
Citera
2016-08-15, 11:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Tror inte att du riktigt förstår vad jag menar. Träbiten har lägre densitet än järnet men har tio gånger större volym så den väger mer. Trä har högre densitet än den omgivande atmosfären så den kan inte flyta upp som du säger.

Om du sänker ner vågen i vatten så kan du inte längre använda träklossen som motvikt. Trä har lägre densitet än den omgivande vattnet och flyter vatten.

Kolla experimentet i länken nedan, så förstår du vad jag menar med densitet och flytkraft?

https://www.leklar.se/barnkok-leksaksmat-latsaslek/balansvag/
Just det, den väger mer. Nu har du lagt till ett nytt begrepp i förklaringen, det tar sig.
Se till att träbiten sitter fast i vågen så går det utmärkt att använda den även under vatten.
Experimentet i videon är inga konstigheter och motsäger inte det jag vill säga.

Du använder en balansvåg, jag menade inte att träbiten kan flyta upp i luften av egen kraft. Byt ut "flyta uppåt" mot "hissas uppåt" så kanske det blir tydligare.

Förtydligad fråga:
Ställ vågen uppe i luften.
Varför tynger träbiten ner järnet?
Trä har lägre densitet än järn och borde hissas uppåt på vågen enligt tidigare förklaringar som inte tror på gravitation. Densiteten på omgivningen är lika på båda vikterna.

Se till att träbiten sitter fast i vågskålen och sänk ner vågen helt in vatten.
Varför tynger nu järnet ner träbiten?
Densiteten på vikterna har inte ändrats och densiteten på omgivningen är fortfarande lika på båda vikterna.
Frågan är: På vilket sätt påverkar densiteten mätresultatet?
Senast redigerad av gason 2016-08-15 kl. 11:11. Anledning: Bytte länk till vågen.
Citera
2016-08-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Just det, den väger mer. Nu har du lagt till ett nytt begrepp i förklaringen, det tar sig.
Se till att träbiten sitter fast i vågen så går det utmärkt att använda den även under vatten.
Experimentet i videon är inga konstigheter och motsäger inte det jag vill säga.

Du använder en balansvåg, jag menade inte att träbiten kan flyta upp i luften av egen kraft. Byt ut "flyta uppåt" mot "hissas uppåt" så kanske det blir tydligare.

Förtydligad fråga:
Ställ vågen uppe i luften.
Varför tynger träbiten ner järnet?
Trä har lägre densitet än järn och borde hissas uppåt på vågen enligt tidigare förklaringar som inte tror på gravitation. Densiteten på omgivningen är lika på båda vikterna.

Se till att träbiten sitter fast i vågskålen och sänk ner vågen helt in vatten.
Varför tynger nu järnet ner träbiten?
Densiteten på vikterna har inte ändrats och densiteten på omgivningen är fortfarande lika på båda vikterna.
Frågan är: På vilket sätt påverkar densiteten mätresultatet?

Vikt har ingenting att göra med den påhittade kraften kallad gravitation. Du försöker medvetet röra till det när logiken brister. När du sänker ner vågen vatten så förlorar ju träklossen sin vikt på grund av vattnets högre densitet. Förstår du egentligen densitet? Varför sjunker tändsticksbitarna i experimentet jag länkade till?
Citera
2016-08-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ja ursäkta, jag missförstod bilden. Den är så absurt felaktig så jag inte alls fattade hur de menade först.
Men hur menar du? Är cirkeln till höger inom "divergent" området solen?

Kan du inte rita in något som står på marken i den bilden. Du svarade aldrig på frågan om saker som står på marken inte borde "höjas upp" tillsammans med marken.

Den är korrekt. I både teorin och praktiken.
Yes.
Du kan lägga en badboll på vattnet.. åka från den tills att den är precis i horisonten. Då kommer den istället befinna sig i din ögonhöjd. Samma sak funkar med gatulampor. Längst bort är dom i din ögonhöjd. Och ju mer du närmar dig dom ju högre visuellt kommer det se ut att dom står.. och när du passerat dom så kommer de sakta börja sjunka ner till observations nivån igen..
Citera
2016-08-15, 16:43
Medlem
Citat:
Jag har svarat på din fråga. Vi lever i ett slutet system under tryck, med lägre tryck upp och högre tryck ner Kollade du länken till BBC dokumentären med Mike deGruy? Tror du att han ljuger?
Dokumentären visar en man som har hittat musslor i Mexikanska Golfen. Det har ingenting med trådens ämne att göra. Om jag har sett fel video - ge rätt länk. Men viktigare är:

Du har inte alls svarat på min fråga. Jag upprepar:

Citat:
Vad är det som ger lufttrycket vid jordytan? Vad är det som ger så högt tryck vid havsbotten? Vedertagen teori säger att det är gravitationen, men enligt dig finns ju inte den. Och hur vet trycket att det ska öka åt ett bestämt håll?

Din egenhändigt påhittade fysik inte bara "läcker som ett såll", den håller inte ihop alls!

Samtidigt tar jag en annan fråga till, som du har helt ignorerat. Jag frågade:
Citat:
Den etablerade världsbilden i det ämne som behandlas i tråden, alltså ett jordklot med en måne i ett solsystem i rymden, håller ihop alldeles utmärkt. Om den "läcker som ett såll" så är det något du ska bevisa.
Du har bevisbördan, vänligen presentera de (enligt dig) fem värsta "hålen i sållet".
Citera
2016-08-15, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximon
Yes.
Du kan lägga en badboll på vattnet.. åka från den tills att den är precis i horisonten. Då kommer den istället befinna sig i din ögonhöjd. Samma sak funkar med gatulampor. Längst bort är dom i din ögonhöjd. Och ju mer du närmar dig dom ju högre visuellt kommer det se ut att dom står.. och när du passerat dom så kommer de sakta börja sjunka ner till observations nivån igen..

Förutsatt att du när du börjar placerar dina ögon så att bollens mittpunkt är precis i ögonhöjd och du inte flyttar ditt huvud uppåt eller nedåt och att vattnet inte har några vågor så:

Den högsta punkten på bollen kommer att röra sig uppåt när du närmar dig den, men den lägsta punkten kommer samtidigt att röra sig nedåt i ditt synfält. Mittpunkten kommer dock vara statisk. Dvs borren kommer att bli större. Dess mittpunkt kommer dock aldrig att röra sig uppåt eller nedåt.
Citera
2016-08-15, 17:43
Moderator
Citat:
Borde ha skrivit internationell telekommunikation, som använder havskablar. Skrev innan att 97 procent av kommunikationen sker via kablar i själva verket är det frågan om 99 procent. Om du läser mellan raderna så betyder det 100 procent.
http://mentalfloss.com/article/60150/10-facts-about-internets-undersea-cables
Vet att paraboler inte har kabel, dom tar emot sändningar som studsas mot den så kallade jonosfären. Gammal teknik som utvecklats och förfinats.
Siffrorna varierar efter behov ser jag.
Att det finns kablar över världshaven är ingen hemlighet och motsäger inte satelliter.

Signalen till min gamla parabolantenn för satellit TV studsade inte i jonosfären, frekvensen är för hög för det. Dessutom måste alla paraboler riktas alldeles för noga mot en specifik punkt långt ut i rymden för att vara en signal reflekterad i atmosfären.

Fattar du inte att folk håller på och testar sånt här och ser vad som fungerar och vad som inte fungerar?
Citera
2016-08-15, 18:37
Moderator
Citat:
Vikt har ingenting att göra med den påhittade kraften kallad gravitation. Du försöker medvetet röra till det när logiken brister. När du sänker ner vågen vatten så förlorar ju träklossen sin vikt på grund av vattnets högre densitet. Förstår du egentligen densitet? Varför sjunker tändsticksbitarna i experimentet jag länkade till?
Densitet är massa per volymenhet, det tror jag alla vet. Tändstickorna sjunker eftersom de komprimeras mer än vattnet när trycket ökar. Vid tillräckligt högt tryck får de högre densitet än vattnet och gravitationen drar ner dem till botten i flaskan.

Nu är det din tur att svara på den enkla frågan.
Om föremålens vikt inte spelar någon roll och gravitation inte finns. Hur kommer det sig att mätresultatet varierar trots att föremålens densitet är desamma och att omgivningen är lika på båda föremålen vid respektive mätning.
Citera
2016-08-15, 18:44
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av maximon
Yes.
En liten kontrollfråga bara, vad bestämmer avståndet till horisonten där allt befinner sig i ögonhöjd?
Vilka variabler finns det och hur ser formeln ut?
Citera
2016-08-15, 22:03
Medlem
Citat:
Varför sjunker tändsticksbitarna i experimentet jag länkade till?
Det här har ingenting med trådens ämne att göra, men jag svarar ändå:

Tändsticksbitarna har porer som innehåller luft. Det gör att de flyter i vatten när trycket är en atmosfär. När han trycker på plastflaskan ökar trycket inne i den, luften i porerna trycks ihop till mindre volym och därmed lägre lyftkraft. Tändsticksbitarna sjunker, och stiger igen när han släpper flaskan.
Det där är inget annat än grundläggande fysik på grundskolenivå.
Citera
2016-08-15, 22:10
Medlem
Citat:
En liten kontrollfråga bara, vad bestämmer avståndet till horisonten där allt befinner sig i ögonhöjd?
Vilka variabler finns det och hur ser formeln ut?

Detta va de jag hittade när jag kolla upp de lite snabbt

How far can the human eye see on perfectly flat land?

It depends on atmospheric conditions, since air itself and things in the air block and scatter some of the light passing through. If you look horizontally you can't see as far as if you look vertically because there is more atmosphere in the horizontal direction. In very clean air, horizontal visibility is about 50 miles. More typical visibility levels are 2 to 20 miles. In a strong rain storm or snow storm, visibility can go down to a few feet.

Visibility is one of the items reported in a standard weather report. For instance, wunderground.com tells me that the visibility right now in Lowell, MA is 10.0 miles, meaning that if I look out over the trees, I could see a mountain 10 miles away but not 11 miles away.

If you look vertically on a clear day, a human has effectively infinite visibility, assuming the distant object is big enough or bright enough to send enough light your way.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in