2017-12-23, 16:08
Medlem
Brukar köpa julskinka på ICA och den har alltid varit bra, rimmad och jag kokar den själv.
Men ett år köpte jag en färdigkokt, också den från ICA, och den var också riktigt bra? Påminde om charkskinka. Har alltid varit skeptisk till färdigkokta, men just den skinkan och det året så kan jag inte klaga.
Citera
2017-12-23, 16:31
Medlem
Ni får gärna skriva vad märket osv heter, att skinkan är köpt på Ica säger mig inte mycket och sen brukar oftast det finnas flera varianter så skriv vad som står på skinkan som var bra.
Tex Ica Färdigkokt Julskinka Deluxe etc.
Citera
2017-12-23, 16:52
Medlem
"Mitt kök" testar 13 färdigkokta julskinkor

Citat:
Ursprungligen postat av codehunter
Ni får gärna skriva vad märket osv heter, att skinkan är köpt på Ica säger mig inte mycket och sen brukar oftast det finnas flera varianter så skriv vad som står på skinkan som var bra.
Tex Ica Färdigkokt Julskinka Deluxe etc.

På min påse står: Svensk rimmad julskinka, SCAN. Köpt på ICA Maxi.
Kokar den just nu(klar om en timme) så kan inte ge något betyg.
Men här kan du se betyg:
"Julskinka – bäst i test 2017"
https://mittkok.expressen.se/artikel/julskinka-bast-i-test/
"Coop julskinka" fick det högsta betyget.
Senast redigerad av manot 2017-12-23 kl. 16:59.
Citera
2017-12-23, 16:58
Medlem
cacas avatar
Eller så tar man tillvara på svålen, skiva i smala skivor, koka i saltat vatten 15 min, in i ugn på 200 grader, efter 20min häll bort fett, in i ugn igen, ev häll bort fett igen och in i ugn tills de blivit krispigt goda!
Citera
2017-12-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Eller så tar man tillvara på svålen, skiva i smala skivor, koka i saltat vatten 15 min, in i ugn på 200 grader, efter 20min häll bort fett, in i ugn igen, ev häll bort fett igen och in i ugn tills de blivit krispigt goda!

"Årets julskinka"- en svål?
Citera
2017-12-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
På min påse står: Svensk rimmad julskinka, SCAN. Köpt på ICA Maxi.
Kokar den just nu(klar om en timme) så kan inte ge något betyg.
Men här kan du se betyg:
"Julskinka – bäst i test 2017"
https://mittkok.expressen.se/artikel/julskinka-bast-i-test/
"Coop julskinka" fick det högsta betyget.

Hinner inte med en rimmad då det börjar bli lite panik.
Citera
2017-12-23, 17:03
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
"Årets julskinka"- en svål?
Svålen skär man bort innan man gratinerarar skinkan, sen tar du tillvara på svålen, testa du har ju ändå ugnen på...
Citera
2017-12-23, 17:03
Medlem
Citat:
Hinner inte med en rimmad då det börjar bli lite panik.

Men köp en färdigkokt, du verkar vara alldeles för noga?
Inget kan gå fel med en färdigkokt, det blir så "charkigt" och som du vill ha det.
Citera
2017-12-23, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Svålen skär man bort innan man gratinerarar skinkan, sen tar du tillvara på svålen, testa du har ju ändå ugnen på...

Svålen ger jag till småfåglarna:-)
Citera
2017-12-23, 17:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ifjol köpte vi julskinka ifrån gård som vi hade fått tips ifrån en granne, rimmad julskinka var det också men döm om vår förvåning när 1/3 av skinkan fick skäras bort då det var massor med fett inne i skinkan.

I år köpte vi ekologisk på mataffären och den var lika dålig den med, gick tillbaka med den idag och klagade och fick pengarna tillbaka.
Ska jaga rätt på en ny skinka ikväll eller imorgon som är färdigkokt, någon som verkligen kan rekommendera en skinka som är bra? Eller är det som att köpa grisen i säcken?

Vill helst ha en skinka som påminner mer om charkskinkan där det inte alls är lika mycket fett mm insprängt i den.
Det är lite som att köpa grisen i säcken.
Citera
2017-12-23, 17:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Färdigkokt julskinka är skit, halvkokta, blöta, gråa och sega i konsistensen. Att folk köper skiten visar bara att folk idag inte vet hur bra mat ska vara. Köp rimmad skinka, koka 1 timme per kg. och griljera i ugnen.
Citera
2017-12-23, 18:23
Medlem
Hitta och lär känna en bra slaktare, helst som har grisarna själv (gårdsslakteri).
Prata med denne och beställ en färsk skinka i god tid. Be om en fin uppvuxen form och med lite insprängt fett och lagom fett under svålen.
Rimma själv med nitritsalt, socker och vatten några veckor. Salta ur och laga i folie i ugn 175 C till 70-75 C innertemp.
Låt svalna, trimma och griljera.
Slår allt i köpeväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in