2025-11-23, 15:53
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Som en erfaren köttnörd, jag känner direkt igen vilken del av skinkans 4 delar som blir julskinkor för att just välja ut den med minst brosk. Och ärligt talat, jag skiter i märket, hittar jag en bra del av grisens röv så köper jag den till billigast pris.

Då jag köper den billigaste skinkan om jag hittar rätt del av grisröven.

Recensioner på julskinka är enligt mig total bullshit eftersom många råkar köpa just den dåliga delen av skinkan och därmed recensera sin upplevelse efter den.

Om man är riktigt fin så köper man en rimmad och ugnsbakar den själv vilket ger en helt annorlunda smak eftersom kokad skinka tappar så mycket köttig smak.

Mycket intressant. Tror det är fler än jag som hade uppskattat en skink-skola med herr Vem0th.
Citera
2025-11-23, 20:24
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Mycket intressant. Tror det är fler än jag som hade uppskattat en skink-skola med herr Vem0th.

Man är ute efter innanlåret vilket kommer med en liten fettkappa, den är princip fri från senor och har lägst fetthalt dock med en god fettkappa. Man kan lättast identifiera den som en av dem större bitarna du hittar i butik och som är mest ojämn med nät då den har inte rullats ihop som dom andra delarna.

Då man kan köra dessa till typ 68-70 grader och behålla lite rosa i köttet vilket ger bara bättre smak.
Senast redigerad av Vem0th 2025-11-23 kl. 20:26.
Citera
2025-11-23, 21:10
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Absolut
Citera
2025-11-23, 21:13
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Man är ute efter innanlåret vilket kommer med en liten fettkappa, den är princip fri från senor och har lägst fetthalt dock med en god fettkappa. Man kan lättast identifiera den som en av dem större bitarna du hittar i butik och som är mest ojämn med nät då den har inte rullats ihop som dom andra delarna.

Då man kan köra dessa till typ 68-70 grader och behålla lite rosa i köttet vilket ger bara bättre smak.

Mycket intressant! Kan du länka till några bilder på just denna del av julskinkan?
Citera
2025-11-23, 22:01
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Mycket intressant! Kan du länka till några bilder på just denna del av julskinkan?

Den är lättast att känna igen just med att den ofta har en utstickande liten svans t ex https://percys.se/cdn/shop/products/julskinka-3kg-kokt-percys-kott-22550888841402_590x.jpg?v=1762935172
Citera
2025-11-23, 22:40
Medlem
Venators avatar
Citat:

Citat:
Den är lättast att känna igen just med att den ofta har en utstickande liten svans t ex https://percys.se/cdn/shop/products/julskinka-3kg-kokt-percys-kott-22550888841402_590x.jpg?v=1762935172

Tack så mycket! Ska bli skinkskådare i butiken nu och leta efter "svansen".
Citera
2025-11-23, 22:47
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

Citat:
Tack så mycket! Ska bli skinkskådare i butiken nu och leta efter "svansen".

Tack! Jag ska också bli skinkskådare nu.
Citera
2025-12-21, 10:02
Medlem
Köpte tre stycken ICA Kokt julskinka utan svål dagarna innan första advent. Det var tre stycken enkilosskinkor och vi åt första skinkan första advent, anda skinkan till lucia och tredje skinkan i helgen som är just nu.

Smaken och konsistens riktigt bra. Kanske lite färglös men det kan vi leva med om smaken är bra och den inte är senig. Åt den tillsammans med Jonnys sötstarka senap. Blev riktigt bra.

Ska ut och köpa en stor skinka imorgon och det blir garanterat samma.
Citera
2025-12-21, 10:03
Medlem
Cheeswisss avatar
Köp kalkon i år
Citera
2025-12-21, 13:06
Medlem
Mr.RedHats avatar
Brukar alltid köpa den som är runt nyår till en tredjedel av priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in