Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-22, 10:20
  #193
Medlem
Sladdarens avatar
Körde med okokt rimmad skinka i år

folieinpackad och bakad i ugnen åt fanders för länge på 125 grader för att uppnå 71 + grader i mitten

Men det vart bättre och godare ..

Kör den nästa gång i airfryer i stycken så den ryms genom att bryna skärsidan som låser in vätskan
Citera
2022-12-22, 10:22
  #194
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Stoppade skinkan i ugnen utan att koka den förr, fick infektioner i munnen och var tvungen att fara till närakuten, men det var för många år sen.
Citera
2022-12-22, 12:28
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Körde med okokt rimmad skinka i år

folieinpackad och bakad i ugnen åt fanders för länge på 125 grader för att uppnå 71 + grader i mitten

Men det vart bättre och godare ..

Kör den nästa gång i airfryer i stycken så den ryms genom att bryna skärsidan som låser in vätskan

Kul att du blev nöjd, men skulle nog nöjt mig med 68 då den kommer gå upp till 69-70 efter att du tagit ut den, och dessutom ska låta den gå ytterligare på kanske 225 grader 15-20 minuter för griljering. Men som sagt, julskinka ska vara något torrare än vad man exempelvis skulle vilja ha en fläskfilé då det annars inte har karaktären av en klassisk svensk julskinka.
Citera
2022-12-23, 20:57
  #196
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Kul att du blev nöjd, men skulle nog nöjt mig med 68 då den kommer gå upp till 69-70 efter att du tagit ut den, och dessutom ska låta den gå ytterligare på kanske 225 grader 15-20 minuter för griljering. Men som sagt, julskinka ska vara något torrare än vad man exempelvis skulle vilja ha en fläskfilé då det annars inte har karaktären av en klassisk svensk julskinka.

Det stämmer det du säger men blev iaf lagomt saftig utan torrhet för min del och liksom som om bismakerna försvann via gräddningen jag menar bakningen UTAN kokning innan. Ja de blev annorlunda mycket godare helt enkelt mer djup, konsistens och arom i smakerna, man jag la skinkan i kallt vatten innan i ca 6 timmar innan så den avsaltas lite..tror jag ?.

Det sägs ju att julskinka som bakas bara (inte kokas) blir mer salt när det är fulländat

(FB) Rimmad skinka alldeles för salt. Kan man "unsalta" den?
https://vovve.net/Rastplatsen/displa...sp?tid=5302226

Gjorde jag rätt eller fel elelr hur gör man ? Skål

Tummen upp och God Jul mannen, kommer alltid köra rimmad okokt skinka i ugnen framöver
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2022-12-23 kl. 21:00.
Citera
2023-10-20, 01:03
  #197
Medlem
Fn, om drygt en månad är det dags att börja klura ut vilken "Julskinka" det ska bli.
Citera
2023-10-21, 09:22
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisfesten
Fn, om drygt en månad är det dags att börja klura ut vilken "Julskinka" det ska bli.

Du får nog ta det du hittar i år.
Citera
2023-12-24, 23:56
  #199
Medlem
Swe1227s avatar
Tjejen går alltid på den billigaste men visst är dom torra och tråkiga? Har själv ätit skinka från frigående gris på bondgård. Har för mig att skillnaden är markant i kvalitet. Edra erfarenhet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback