2017-12-03, 14:13
Medlem
mjukmjukares avatar
För ett par tre år sedan, kanske längre, var Skinka från Rapsgris ett måste och högsta mode.
Något som jag tycker att det har tystnat nästan totalt om.
Någon teori om orsak till detta?

Jag letade upp, köpte dyrt för två jular sedan men blev icke hänryckt av denna Rapsskinka.
Lite placeboeffekt då kanske att detta "var minsann skillnad" ... men nej. Så var det ju inte.

Citera
2017-12-03, 15:00
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Slopar skinkan helt i år. Lågnivåkött som folk bara tar nån skiva av och så blir man sittande med skinka till trettondagen!

Det går ju att lösa genom att köpa julskinka i lösvikt, hos en matbutik som har en delikatessavdelning/chark. Då får man skinkan färdigskivad och färdiggriljerad, och man kan ta ett hekto eller hur mycket/lite man nu vill ha. Så slipper man köpa en hel julskinka, och få hur mycket som helst över.
Citera
2017-12-03, 15:04
Medlem
Krug88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det går ju att lösa genom att köpa julskinka i lösvikt, hos en matbutik som har en delikatessavdelning/chark. Då får man skinkan färdigskivad och färdiggriljerad, och man kan ta ett hekto eller hur mycket/lite man nu vill ha. Så slipper man köpa en hel julskinka, och få hur mycket som helst över.

Behöver inte finnas en charkavdelning ens.
Finns färdigförpackat i charkuteri disken också från Scan mfl.
Citera
2017-12-03, 15:04
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:

Det där är ju en så jävla självklar lösning att man undrar varför man inte tänkte på det.
Citera
2017-12-03, 15:20
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krug88
Behöver inte finnas en charkavdelning ens.
Finns färdigförpackat i charkuteri disken också från Scan mfl.

Det har jag visst missat, eftersom jag inte köper det själv och därför inte håller koll på det. Har bara sett färdigförpackat rökt eller kokt "vanlig" skinka. Aldrig färdigförpackad julskinka från Scan mfl. Däremot vet jag folk som beställer det från charken och får det skivat och förpackat där. Det var så jag fick kännedom om det.

Men det är ju självklart ett användbart tips för de som vill köpa färdigförpackad julskinka i en mindre mängd. Hur stora är dessa förpackningar? Typ 100-200 g, likt vanliga förpackningar med tunna skivor av skinka, kalkon, hushållsmedwurst etc?
Citera
2017-12-03, 15:26
Medlem
Krug88s avatar
Citat:
Det har jag visst missat, eftersom jag inte köper det själv och därför inte håller koll på det. Har bara sett färdigförpackat rökt eller kokt "vanlig" skinka. Aldrig färdigförpackad julskinka från Scan mfl. Däremot vet jag folk som beställer det från charken och får det skivat och förpackat där. Det var så jag fick kännedom om det.

Men det är ju självklart ett användbart tips för de som vill köpa färdigförpackad julskinka i en mindre mängd. Hur stora är dessa förpackningar? Typ 100-200 g, likt vanliga förpackningar med tunna skivor av skinka, kalkon, hushållsmedwurst etc?

De jag har köpt är ofta 6-7st "julskinketjocka" skivor, finns honungsgriljerat på rapsgris och allt möjligt.

Här är ett exempel
https://www.mathem.se/varor/julskinka/julskinka-griljerad-skivad-ca-400g-scan
Citera
2017-12-10, 04:38
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Kör oftast färdigskivad och färdiggriljerad numera. Visst, en charm har gått åt skogen kan man tycka, men vill inte fortsätta slänga efter julhelgerna, och då har vi räknat in Pytt i panna Finns riktigt fina färdigskivade och färdiggriljerade, nu senast Mor Matildas.
Citera
2017-12-19, 14:20
Medlem
Melins nitritfria kokta julskinka böir det i år.
Citera
2017-12-23, 15:51
Medlem
Riktigt bra julskinka - finns det?

Ifjol köpte vi julskinka ifrån gård som vi hade fått tips ifrån en granne, rimmad julskinka var det också men döm om vår förvåning när 1/3 av skinkan fick skäras bort då det var massor med fett inne i skinkan.

I år köpte vi ekologisk på mataffären och den var lika dålig den med, gick tillbaka med den idag och klagade och fick pengarna tillbaka.
Ska jaga rätt på en ny skinka ikväll eller imorgon som är färdigkokt, någon som verkligen kan rekommendera en skinka som är bra? Eller är det som att köpa grisen i säcken?

Vill helst ha en skinka som påminner mer om charkskinkan där det inte alls är lika mycket fett mm insprängt i den.
Citera
2017-12-23, 16:03
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av codehunter
Ifjol köpte vi julskinka ifrån gård som vi hade fått tips ifrån en granne, rimmad julskinka var det också men döm om vår förvåning när 1/3 av skinkan fick skäras bort då det var massor med fett inne i skinkan.

I år köpte vi ekologisk på mataffären och den var lika dålig den med, gick tillbaka med den idag och klagade och fick pengarna tillbaka.
Ska jaga rätt på en ny skinka ikväll eller imorgon som är färdigkokt, någon som verkligen kan rekommendera en skinka som är bra? Eller är det som att köpa grisen i säcken?

Vill helst ha en skinka som påminner mer om charkskinkan där det inte alls är lika mycket fett mm insprängt i den.
Strunta i skinkan, köp kassler vars lilla fettkant är lätt att skära bort.
Citera
2017-12-23, 16:05
Medlem
Fotbollspucks avatar
Aldrig jagat något ekologiskt eller köpt på gård utan köpt en på Ica, aldrig varit så mycket fett som du beskriver.
Citera
2017-12-23, 16:07
Medlem
mainfurers avatar
Köpte häromdagen någon färdig grilljerad. Kommer inte ihåg märket men va inte en enda sena eller fett i den. Saftig o god.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in