2014-12-16, 08:50
Medlem
Maledictuss avatar
I år blev det ICAs I Love Eco rimmad julskinka. Det är väl nästan billigare att köpa färdigkokt men av någon anledning så vill jag alltid koka/ugnsbaka min skinka till jul. Ska nog dock passa på att köpa ett gäng färdigkokta skinkor efter jul när det är billigt och sedan slänga in i rökskåpet.
Citera
2014-12-16, 09:24
Medlem
Ratis avatar
Det blev att köpa julskinkan från en lokal uppfödare. Lite dyrare men förhoppningsvis godare.
Citera
2017-11-29, 18:26
Medlem
Trogskalles avatar
Såg att affären sålde julskinka redan men på förpackningen står det helgskinka. Varför har detta namnbyte uppstått?
Citera
2017-11-29, 18:45
Medlem
flaskborstes avatar
Naturligtvis köper man rimmad okokt skinka av bra kvalitet helst benfri för min del.
Sedan kokar man den i egenhändigt saltad och kryddad lag. Lagen brukar jag ha Kryddpeppar, lagerblad, lök, salt i. brukar koka den på vedspisen i köket, när skinkan är färdig så kokar jag ner lagen till hälften..

Bjuder på "dopp i gryta" eller blir det att göra ärtsoppa på lagen som blir över..ner i soppan åker småbitar av skinkan från putsen och ett fläskben..
Citera
2017-11-29, 18:53
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Såg att affären sålde julskinka redan men på förpackningen står det helgskinka. Varför har detta namnbyte uppstått?

Helgskinka säljes året om, de är nog inte hunnit ställa om etiketteringsmaskinen till julskinka ännu.
Citera
2017-11-29, 21:02
Medlem
Mackan52s avatar
Slopar skinkan helt i år. Lågnivåkött som folk bara tar nån skiva av och så blir man sittande med skinka till trettondagen!

Nä i år blir det extra revben på bordet som alla gillar och kan ätas kall när hungern kommer på kvällen.
Citera
2017-12-02, 22:13
Medlem
Ubbe66s avatar
Köper alltid rimmad skinka, in i alu folie 1 timme per kilo
Får en torr och underbar skinka..mmmm
Citera
2017-12-02, 23:59
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Naturligtvis köper man rimmad okokt skinka av bra kvalitet helst benfri för min del.
Sedan kokar man den i egenhändigt saltad och kryddad lag. Lagen brukar jag ha Kryddpeppar, lagerblad, lök, salt i. brukar koka den på vedspisen i köket, när skinkan är färdig så kokar jag ner lagen till hälften..

Bjuder på "dopp i gryta" eller blir det att göra ärtsoppa på lagen som blir över..ner i soppan åker småbitar av skinkan från putsen och ett fläskben..

Prova att hacka ner en ansenlig mängd Grönkål. Bort m mittenstocken. Låt sjuda mjuk i skinkspad.
Tar en tid.... kan behöva fyllas på med spad innan kålen är helt mjuk.
Svalna. Gör en stuvad grönkål av det du har. Smaksätt gott.
Och du har Halländsk Långkål. Underbart.
Citera
2017-12-03, 00:02
Medlem
Hyddan92s avatar
Om du kan få tag i det så köp Vildsvinsskinka.
Citera
2017-12-03, 00:49
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle

Helgskinkorna brukar vara lite mindre.
Och man ska komma ihåg att av den del på grisen där man skapar skinka så är otroligt fingerfärdiga män med stor knivkunskap alt. maskiner snabba på att snida till "Helgskinkor" som de skär ut i mindre bitar än t.ex. Julskinka.

Söker du julskinka? Köp en färdigkokt. Griljera själv med äggula, Din senap, rör ihop och som du sen smetar över hela skinkan och sedan ströbröd. Max 10-15 min i ugnen på 175 grader. Fin gyllenbrun färg? Klart. Var inte blyg. Mycket!
Vid färdigkokt får du lite skinkspad med i påsen. Var rädd om det.
Funkar till mycket och bär hög bra smak.
Dopp i grytan, Långkål, saker du vill "jula" till med julsmak m.m.
Dyra droppar.

Senast redigerad av mjukmjukare 2017-12-03 kl. 00:51.
Citera
2017-12-03, 07:26
Bannlyst
Pressad kalkon är faktiskt ett gott substitut till julskinka.

Det låter som ett skämt, men smakar likvärdig som vanlig julskinka.
Citera
2017-12-03, 08:11
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja för min del gillar jag att göra allting själva för att få det som man önskar sig.
Jag är inte så glad för dom färdig rimmade för det har sprutats in en jävla massa vatten och salt i dem.
Det blir så ”slabbigt” och en massa vätska rinner ut, det blir mer kokt än grillad även när man vill ha en fin svål på på skinkan.

Ja nu slaktar jag själva, men skulle jag köpt så hade det blivit en helt neutral skinka.

Sedan lägger jag den i blöt med en del salt och lite socker så den själva får suga i sig, ja det blir ett helt annat resultat.

Rullkragen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in