Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-23, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Håller med dig. Iskall när han förevisades bilderna. En oskyldig man hade brutit ihop fullständigt. Det finns inga som helst tvivel vem som begått gärningen. Rätt kille är insydd. Och jävligt fult att förmå kompisar att ljuga för att skydda sig själv. Självisk och oerhört egotrippad snubbe. Fattar inte att Tova ens såg något bra hos honom.
Det är tragiskt men så var det bara, vi kommer aldrig veta varför... men 19 är en ung ålder och vi kan ju anta att hon inte hade så många erfarenheter att jämnföra honom med.
Citera
2017-12-23, 16:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Håller med dig. Iskall när han förevisades bilderna. En oskyldig man hade brutit ihop fullständigt. Det finns inga som helst tvivel vem som begått gärningen. Rätt kille är insydd. Och jävligt fult att förmå kompisar att ljuga för att skydda sig själv. Självisk och oerhört egotrippad snubbe. Fattar inte att Tova ens såg något bra hos honom.
Fast nej - det köper jag inte.
Människor reagerar väldigt olika inför chock/sorg osv ... så reaktionen eller utebliven synbar reaktion är knappast något som i sig talar för eller emot skuld.
Citera
2017-12-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast nej - det köper jag inte.
Människor reagerar väldigt olika inför chock/sorg osv ... så reaktionen eller utebliven synbar reaktion är knappast något som i sig talar för eller emot skuld.
Det är din åsikt. För min del så är bilden av en död kär en chock. Det är det säkert för alla anhöriga. Utom för Billy som var den som tog hennes liv. Han visste hur hon skulle se ut innan han ens sett bilderna.
Citera
2017-12-23, 17:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är din åsikt. För min del så är bilden av en död kär en chock. Det är det säkert för alla anhöriga. Utom för Billy som var den som tog hennes liv. Han visste hur hon skulle se ut innan han ens sett bilderna.
Det är det givetvis för mig också --- däremot vet jag av erfarenhet att jag tårar och hysteri inte är de uttryck jag synbart har visat.

Att man inte visar känslor öppet är skilt från att man reagerar inombords.

Att Billy är skyldig råder det ingen tvekan om -- men det baserar jag inte på hans uteblivna manifestation av känslor utan på bevisningen i övrigt.
Citera
2017-12-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är det givetvis för mig också --- däremot vet jag av erfarenhet att jag tårar och hysteri inte är de uttryck jag synbart har visat.

Att man inte visar känslor öppet är skilt från att man reagerar inombords.

Att Billy är skyldig råder det ingen tvekan om -- men det baserar jag inte på hans uteblivna manifestation av känslor utan på bevisningen i övrigt.
Jag baserade inte hans skuld på bristen av känslor. Du tolkar mig som fan läser bibeln. Hans skuld ligger på att han är skyldig. Att han är en självisk egotrippad idiot utan känslor gör honom inte till en mördare. Men att han slagit in skallen på en människa gör honom till en mördare.
Citera
2017-12-23, 17:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag baserade inte hans skuld på bristen av känslor. Du tolkar mig som fan läser bibeln. Hans skuld ligger på att han är skyldig. Att han är en självisk egotrippad idiot utan känslor gör honom inte till en mördare. Men att han slagit in skallen på en människa gör honom till en mördare.
Att han inte visar sina känslor som passar in i manus innebär inte att han saknar dem, var min poäng.

Du skrev:
En oskyldig man hade brutit ihop fullständigt.

Vi överens om att han är skyldig och bör för trådens skull lämna det där.
Senast redigerad av micro113 2017-12-23 kl. 17:41.
Citera
2017-12-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
Det är tragiskt men så var det bara, vi kommer aldrig veta varför... men 19 är en ung ålder och vi kan ju anta att hon inte hade så många erfarenheter att jämnföra honom med.

Fast hon kunde ju jämföra honom med sin pappa, sin bror, sina manliga släktingar, manliga vänner etc. Det är ju inte så att hon aldrig hade träffat en man tidigare i sitt liv och därför inte visste hur en man skulle vara.

Hon kunde jämföra exempelvis hur hennes pappa brukade prata med hennes mamma och från det dra slutsatser huruvida SMS:n hon mottog från Billy var ok eller inte.
Citera
2017-12-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast hon kunde ju jämföra honom med sin pappa, sin bror, sina manliga släktingar, manliga vänner etc. Det är ju inte så att hon aldrig hade träffat en man tidigare i sitt liv och därför inte visste hur en man skulle vara.

Hon kunde jämföra exempelvis hur hennes pappa brukade prata med hennes mamma och från det dra slutsatser huruvida SMS:n hon mottog från Billy var ok eller inte.

Tror du en förälskad ung tjej gör den jämförelsen? Verkligen?
Eller förälskad man för den delen. I tonåren.
Är det vad du gör? Jag gjorde det inte. Körkort, studenten ...känslan av att Hela Livet fanns framför mig att upptäckta ...

Man ärver inte andras erfarenheter, man gör sina egna. Det är själva livet.
Dessvärre såg Billy till att Tova inte fick möjlighet att vandra på den stigen mer.

Han däremot får nu, förhoppningsvis, betala den skulden han har att betala för att berövat Tova och hennes anhöriga den glädjen. För alltid. En väldigt lite tröst för de anhöriga.
Citera
2017-12-24, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Tova visste att detta var ett sjukt förhållande och fruktade för både sitt och föräldrarnas liv, hon gav honom det han ville ha i hopp om att alla skulle få leva. Det finns vuxna kvinnor som gör samma sak för att de är så rädda för konsekvenserna, Tova har flera gånger skrivit detta i sin dagbok så att hon var skräckslagen finns det ingen tvekan om. Han tvingade henne till sig den natten det är jag övertygad om, stod säker bredvid när hon pratade med sin kompis och kollade hennes sms, hon hade ingen chans att förmedla att hon var i stor fara. Han visar ingen ånger för utan tova har han inget att oroa sig för, han fick henne inte och det får ingen annan heller. När han kommer ut om ca 10 år så hittar han en ny tjej att ösa sin svartsjuka över och det kommer att sluta på samma sätt tyvärr
Citera
2017-12-24, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Tova visste att detta var ett sjukt förhållande och fruktade för både sitt och föräldrarnas liv, hon gav honom det han ville ha i hopp om att alla skulle få leva. Det finns vuxna kvinnor som gör samma sak för att de är så rädda för konsekvenserna, Tova har flera gånger skrivit detta i sin dagbok så att hon var skräckslagen finns det ingen tvekan om. Han tvingade henne till sig den natten det är jag övertygad om, stod säker bredvid när hon pratade med sin kompis och kollade hennes sms, hon hade ingen chans att förmedla att hon var i stor fara. Han visar ingen ånger för utan tova har han inget att oroa sig för, han fick henne inte och det får ingen annan heller. När han kommer ut om ca 10 år så hittar han en ny tjej att ösa sin svartsjuka över och det kommer att sluta på samma sätt tyvärr

Jag håller inte med med din beskrivning om fallet. Du och några andra tycks tycks att det är ofrånkomligt ifall en kille fattar tycke för en och agerar hotfullt. Då är det kört för tjejen, eftersom hon inte "kan göra något åt saken". Du till och med förutspår att detta kommer att upprepas när han väl kommer ut.

Och mitt svar lyder att det inte är någon naturlag att detta ska upprepas. Utan att det beror även på tjejen.
Citera
2017-12-24, 13:35
Medlem
Citat:
Utvecklingsstörning lider han verkligen inte av. Och jag är mer eller mindre övertygad om att han inte heller har någon allvarlig psykisk sjukdom som kan äventyra fängelsestraff. Det han lider av är dålig självkänsla samt något annat som gör att han är tvungen att kontrollera sin omgivning i allmänhet och flickvän i synnerhet. Detta i kombination med benzo, Tovas nya frihet och bristen på övervakningstillfällen gjorde att han gick bananas.

När det tog slut med Tova drabbades han av panikångest så svår att han hamnade på akuten. Detta har inte skett efter Tovas död. Jag är helt klar över att denna panikångest berodde på kontrollbrist. Nu behöver han inte kontrollera Tova längre, hon är död, och därmed mår han så himla mycket bättre. Att han är inlåst tror jag inte bekymrar honom alls. Han sover bättre, han mår bättre, han har t o m slutat röka - som han så riktigt sa under förhandlingen - och överlag verkar han ha hittat sig själv. Trist bara att detta beror på en flickas död. Fruktansvärt att tänka att Tovas död fick honom att må bra. Så jävla vidrigt.
Ovanstående skrev jag. Denna text har kopierats av en Elin Helena Louise Eld, ORDAGRANT. Och människan har dessutom haft mage att klippa in det, ordagrant, i Billys Facebook som en av de sista kommentarerna där. Och dessutom har denna människa mage att inte ens säga att det INTE är hennes egna text. Borde fan vara straffbart. Jag kan heller inte säga till henne i Facebook-tråden att hon snott min text eftersom jag då röjer min identitet. Vad fan gör man åt sånt?
Senast redigerad av Picasso2 2017-12-24 kl. 14:21.
Citera
2017-12-24, 13:58
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ovanstående skrev jag. Denna text har kopierats av en Elin Helena Louise Eld, ORDAGRANT. Och människan har dessutom haft mage att klippa in det, ordagrant, i Billys Facebook som en av de sista kommentarerna där. Och dessutom har denna människa mage att inte ens säga att det INTE är hennes egna text. Borde fan vara straffbart. Jag kan heller inte säga till henne i Facebook-tråden att hon snott min text eftersom jag då röjer min identitet. Vad fan gör man åt sånt?

Lugn och fin.... Det är väl inget och hetsa upp sig över......
Det är väl snarare så att personen i fråga samtycker med det Du skriver.
Såklart kanske det vore klädsamt att ange vad det kommer ifrån men det är väl och andra sidan ingen skyldighet.
Jag minns själv första gången som jag var citerad med avatar från flashback i en lokal tidning om ett antagande som jag hade skrivit. Då kan jag säga att det var lite obehagligt eftersom det var många som inte delade min åsikt och viss oro smög sig in att någon skulle försöka avslöja min identitet.
Nu avtog det i och med att mitt antagande visade sig vara rätt.

Slappna av - Fira jul och gläds åt ett inlägg som någon ansåg så rätt och så bra så vederbörande valde att kopiera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in