Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-22, 17:49
  #90325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Svårt att hålla sig borta från den här tråden... 😇

Jag tror fortfarande att händelseförloppet som Moelv och Harrison beskriver i sina respektive, av varandra oberoende artiklar är vad som skedde. Isf är gärningsmannen en säkerhetsman som agerar på eget initiativ. Harrisons källa skall ha varit en hög polischef med bakgrund i säkerhetstjänsten och PU (Holme'r?).

Moelv skriver om en spaningsoperation mot OP, Operation Olof. Det synkar rätt väl med Barbrogruppen och DF krumbukter/vittnesmål.

Om skytten däremot organisatoriskt hör hemma i SÄPO, SSI, SB eller något helt annat, okänt. Det vete tusan. Det kan ha varit någon gammal fjs:are eller någon ur SÄPOs krigsorganisation. Eller någon helt annan.

Krångligare än så tror jag inte detta är. God jul på er och lukta inte bara på glöggen! ⛄

Kan mycket väl vara något i den stilen. Mer rabiat övertygade har dragit med sig andra i något kampanjande likt bakgrunden till Ebbeaffären som ju kommer efter mordet då man borde ha dragit öronen åt sig än mer. Men det gick ju också att få stöd för som vi vet. Alltså är det inte otroligt att något liknande upplägg förekommit kring spaning mot OP med folk operativt som redan var övertygade om hans skuld men som inte fann bevis och till slut gjorde någon eller en liten krets slag i saken och förnekelsemaskinen börjar rulla per automatik.

Den pådrivande kretsen är kanske inte så svåridentifierad, hantverkarna kanske lite svårare liksom de som gav efter för kampanjen som drevs under lång tid olika vägar men som troligen peakade när Teuten.. sprang runt som en hysterisk råtta och beklagade sig när han inte skulle få följa med Schori vilket man kan ha viss förståelse för.

Eftersom det fanns kontaktvägar mellan T och den sk "Barbro" kan mycket väl resurser ha ställts till förfogande från kompetenspool Barbro på samma sätt som Ebbe fick personresurser.
Citera
2017-12-22, 17:57
  #90326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja, jag förstår det, men det tror inte jag. Enda möjligheten vore att konstruera ett vattentätt arrangemang som framställer en oskyldig som ensam gm. Då skulle de mest korrumperade delarna av statsapparaten vara frestade att verka för en fällande dom - för att en gång för alla sopa problemet under mattan.

Första förutsättningen är att GM lever. Döda kan inte fällas Postumt i Sverige. Alltså kan ej belöningen utbetalas.

Möjligheterna har alltså aldrg varit goda.

Däremot har det nog varit en effektiv motor att få ständigt nya skrönor om CP och att skenbart hålla liv i spåret... Många förhoppningsfulla som lämnat uppgifter men liten eller ingen sanningshalt i den förhoppningen att kunna få en dusör. Ställt till mer problen än lett mit en lösning.
__________________
Senast redigerad av boboslacke 2017-12-22 kl. 18:04.
Citera
2017-12-22, 18:06
  #90327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Mijailo Mijailovic var inte imbecill.
Han hade psykiska problem innan mordet på Anna Lindh.(Vilken doktor/psykolog hade han?)
F*u*zi´s mentala hälsa vet jag inget om.
Inget är omöjligt.
Hans vittnesmål är väl i det närmaste obrukbart.
Jag har uteslutit möjligheten att han befunnit sig på Sveavägen 56, men han kan ändå ha hunnit gå ett 20 tal meter längre i nordlig riktning än LOP.

Det skulle då inte utesluta det mötesscenario som en del insatta hävdar.
Problemet med den hypotesen är att mötet skulle ägt rum vid annonspelaren, men den platsen är illa vald eftersom den redan är inmutad av en man som står där och väntar på sina vänner.
AB skulle således hamnat mitt i det sällskapet, vilket han inte gjort.
Enda möjligheten är då att LOP stått och pratat med AB en liten stund. Det skulle också förklara ABs fördröjning innan han började gå söderut.
Citera
2017-12-22, 18:14
  #90328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Inget är omöjligt.
Hans vittnesmål är väl i det närmaste obrukbart.
Jag har uteslutit möjligheten att han befunnit sig på Sveavägen 56, men han kan ändå ha hunnit gå ett 20 tal meter längre i nordlig riktning än LOP.

Det skulle då inte utesluta det mötesscenario som en del insatta hävdar.
Problemet med den hypotesen är att mötet skulle ägt rum vid annonspelaren, men den platsen är illa vald eftersom den redan är inmutad av en man som står där och väntar på sina vänner.
AB skulle således hamnat mitt i det sällskapet, vilket han inte gjort.
Enda möjligheten är då att LOP stått och pratat med AB en liten stund. Det skulle också förklara ABs fördröjning innan han började gå söderut.
Bör tillägga att det skulle möjliggöra för den egentlige gärningsmannen att obemärkt passera gruppen och ställt sig och väntat utanför Dekorima.
Citera
2017-12-22, 18:19
  #90329
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ej osannolikt.
Mossad rekryterar unga människor, gärna särlingar med psykiska problem.
F*u*zi bor väl hemma vid mor o far än idag?
Om han var 23 år 1986 så borde han vara 31 år äldre idag, vilket är en lång tid att hinna med att flytta hemifrån på.
Tänker på Anna Lindh´s mördare som var 24 år då mordet begicks.

Mijailo Mijailovics
- Jag är Tom Cruise. sa han i det första förhöret, och krävde även Tom Cruise som sin försvarare.
Hans beteende orsakade stor oenighet bland de undersökande läkarna om huruvida han var frisk nog att dömas till fängelse, eller om han led av en svår psykisk störning vid brottstillfället.

https://www.expressen.se/nyheter/exp...n-kommer-fram/

Tom Cruise Breaks Silence on Scientology: It’s a ‘Beautiful Religion’

https://www.thedailybeast.com/tom-cr...tiful-religion


Känns lite udda att vilja ha Tom Cruise som försvarare?
Hur uppstod en sådan galen idé?
NF är vad man i Italien kallar för en mammoni. Jag känner en person som bor hemma hos föräldrarna fast han är morfar. Det är inte ovanligt och ingenting man skäms för.
__________________
Senast redigerad av iesho 2017-12-22 kl. 18:24.
Citera
2017-12-22, 18:29
  #90330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
För mig verkar chefen för Palmegruppen seriös och välinformerad.

https://www.youtube.com/watch?v=amr97JFv_5Q

https://www.b.dk/globalt/palme-morde...-i-udredningen

Ja, Dag var nog välinformerad, men tänk på att fantombilden baserades på en originalbild som inte alls
påminner om fantombilden. Man kan ej utesluta att tecknerskan sett den springande mördaren, eller hur?
Citera
2017-12-22, 18:39
  #90331
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
NF är vad man i Italien kallar för en mammoni. Jag känner en person som bor hemma hos föräldrarna fast han är morfar. Det är inte ovanligt och ingenting man skäms för.
Är han också Italienare?

BTW

Jag kan notera att Gun Zacharias är född på samma plats och årtal som Olof Palme.

Gunhild (Gun) Zacharias, (1927-2012) föddes i Stockholm.
Socionom som arbetade med flykting- och missbruksfrågor. Men även verksam inom film som regiassistent, skådespelare och manusförfattare.
Hon berättade i tv-program om hur det vara att växa upp på Östermalm som judinna i en tyskvänlig omgivning. Under andra världskriget tog hennes familj emot hundratals flyktingar på flykt undan nazismen.

Gun var en oförvägen kämpe mot narkotika, i arbetet som socialarbetare mötte hon många av dem. Tillsammans med Nils Bejerot utgjorde de Stockholms tuffaste radarpar mot knark.

Vare sig Gun eller Nisse lämnade någon oberörd. På den tiden ansågs de båda som kontroversiella och smått galna med sina tankar och idéer om knark, men med facit i handen, verkligheten blev mer av de farhågorna som de bägge hyste än ett nollbruk av narkotika.

Hon var inte bara kämpen mot narkotika, hon var en hängiven förkämpe mot rasism, främlingsfientlighet. Hon var bland de första i Sverige/Stockholm som arbetade för romernas sak och kraften tror jag hon fick ur sin egen historia som judinna. Gun pratade sällan om sitt judiska ursprung, men att historierna och erfarenheten av detta blev en hennes drivkraft tror jag inte råder någon tvekan om.

http://drugnews.nu/2012/02/29/7118/

29 juni 1992 - GUN ZACHARIAS kritiserar oss för att vi inte har visat en film av Maj Wechselmann (DN 24/6). Vi är mycket intresserade av att belysa Sveriges historia under 30- och 40-talen. Det är därför vi engagerat oss i Maj Wechselmanns film. Vi har lagt ner pengar i projektet och är besvikna över att inte kunna sända.

https://www.dn.se/arkiv/kultur/repli...granta-sakfel/

Judeutrotare
mitt ibland oss

1986 satte Simon Wiesenthal-centren från Los Angeles och Jerusalem namn på flera av de misstänkta och krävde att svenska regeringen skulle utreda åtminstone 12 av dessa balter.
Dåvarande statsminister Ingvar Carlsson lät Johan Munck och Hans Corell, båda rättschefer på UD, och Johan Hirschfeldt, rättschef i statsrådsberedningen, ta sig an saken.
De tre rättscheferna kom snabbt fram till att samtliga de personer som nämndes av Simon Wiesenthal-centren hade kommit hit till Sverige och att ALLA hade fått svenskt medborgarskap. Sen hemligstämplade rättscheferna namnen och utredningen!
På vilka grunder? Rättscheferna hänvisade till ett svar till Simon Wiesenthal Centret och citerade en och en halv sida ur ett tal som dåvarande justitieminister Thorwald Bergquist hållit l944. Nej, kära läsare, du ser inte fel: 1944 var året!

I detta tal sa Thorwald Bergquist att krigsförbrytare inte borde lämnas ut från Sverige, ”det skulle bidra till att skapa ytterligare hårdhet och brutalitet i världen”.

Är det inte på tiden att dessa människor får reda på vad deras grannar faktiskt haft för sig under andra världskriget?

Maj Wechselmann
författare, filmare

http://wwwc.aftonbladet.se/debatt/0001/26/debatt.html
__________________
Senast redigerad av Gothus 2017-12-22 kl. 18:56.
Citera
2017-12-22, 18:49
  #90332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Ja, Dag var nog välinformerad, men tänk på att fantombilden baserades på en originalbild som inte alls
påminner om fantombilden. Man kan ej utesluta att tecknerskan sett den springande mördaren, eller hur?

Man kan fråga sig varför man gör en fantombild på en person som är så långt ifrån mordplatsen ? Och när man väl ändå gör den så liknar den inte ens den personen som vittnet uppgett sig ha sett. Man måste fråga sig, varför av alla vittne som finns i stan som har sett personer på olika platser så väljer man just denna ? Den enkla förklaringen är klart att man kan komma därifrån om man har David Bagares Gata som potentiell flyktväg. Någon som vet hur Sannas uppgifter om mannen når polisen ? och när kommer det in ?

Det är troligen bara min fantasi som spelar mig spratt men när man hör vittnets namn så tänker man underrättelsetjänst. Finns det något släktskap ?
__________________
Senast redigerad av sulfint 2017-12-22 kl. 18:53.
Citera
2017-12-22, 18:55
  #90333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Man kan fråga sig varför man gör en fantombild på en person som är så långt ifrån mordplatsen ? Och när man väl ändå gör den så liknar den inte ens den personen som vittnet uppgett sig ha sett. Man måste fråga sig, varför av alla vittne som finns i stan som har sett personer på olika platser så väljer man just denna ? Den enkla förklaringen är klart att man kan komma därifrån om man har David Bagares Gata som potentiell flyktväg. Någon som vet hur Sannas uppgifter om mannen når polisen ? och när kommer det in ?

Kan ju vara så att hon som tecknerska, har lättare göra en bra beskrivning av mannen. Många vittnen
ger ju en diffus beskrivning, och ingen beskrivning av ansiktet. Men visst, kan varit fel springande man..
Citera
2017-12-22, 19:11
  #90334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Kan ju vara så att hon som tecknerska, har lättare göra en bra beskrivning av mannen. Många vittnen
ger ju en diffus beskrivning, och ingen beskrivning av ansiktet. Men visst, kan varit fel springande man..

Ja speciellt om tiden 23.30-23.40 är korrekt för observationen. Det bör man kunna räkna ut ganska enkelt. Det kanske är ett lättstyrt vittne, jag menar om de hade publicerat min teckning som är helt åt helvete olik originalet så hade folk fått veta det. Det var därav min tidigare fråga om hur/när hon kom in i utredningen. Att jag kanske tänkte att hon kan ha blivit placerad i utredningen för att det är passande. Kanske då inte direkt passande om man är ute efter sanningen...
Citera
2017-12-22, 19:27
  #90335
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Är han också Italienare?

BTW

Jag kan notera att Gun Zacharias är född på samma plats och årtal som Olof Palme.

Gunhild (Gun) Zacharias, (1927-2012) föddes i Stockholm.
Socionom som arbetade med flykting- och missbruksfrågor. Men även verksam inom film som regiassistent, skådespelare och manusförfattare.
Hon berättade i tv-program om hur det vara att växa upp på Östermalm som judinna i en tyskvänlig omgivning. Under andra världskriget tog hennes familj emot hundratals flyktingar på flykt undan nazismen.

Gun var en oförvägen kämpe mot narkotika, i arbetet som socialarbetare mötte hon många av dem. Tillsammans med Nils Bejerot utgjorde de Stockholms tuffaste radarpar mot knark.

Vare sig Gun eller Nisse lämnade någon oberörd. På den tiden ansågs de båda som kontroversiella och smått galna med sina tankar och idéer om knark, men med facit i handen, verkligheten blev mer av de farhågorna som de bägge hyste än ett nollbruk av narkotika.

Hon var inte bara kämpen mot narkotika, hon var en hängiven förkämpe mot rasism, främlingsfientlighet. Hon var bland de första i Sverige/Stockholm som arbetade för romernas sak och kraften tror jag hon fick ur sin egen historia som judinna. Gun pratade sällan om sitt judiska ursprung, men att historierna och erfarenheten av detta blev en hennes drivkraft tror jag inte råder någon tvekan om.

http://drugnews.nu/2012/02/29/7118/

29 juni 1992 - GUN ZACHARIAS kritiserar oss för att vi inte har visat en film av Maj Wechselmann (DN 24/6). Vi är mycket intresserade av att belysa Sveriges historia under 30- och 40-talen. Det är därför vi engagerat oss i Maj Wechselmanns film. Vi har lagt ner pengar i projektet och är besvikna över att inte kunna sända.

https://www.dn.se/arkiv/kultur/repli...granta-sakfel/

Judeutrotare
mitt ibland oss

1986 satte Simon Wiesenthal-centren från Los Angeles och Jerusalem namn på flera av de misstänkta och krävde att svenska regeringen skulle utreda åtminstone 12 av dessa balter.
Dåvarande statsminister Ingvar Carlsson lät Johan Munck och Hans Corell, båda rättschefer på UD, och Johan Hirschfeldt, rättschef i statsrådsberedningen, ta sig an saken.
De tre rättscheferna kom snabbt fram till att samtliga de personer som nämndes av Simon Wiesenthal-centren hade kommit hit till Sverige och att ALLA hade fått svenskt medborgarskap. Sen hemligstämplade rättscheferna namnen och utredningen!
På vilka grunder? Rättscheferna hänvisade till ett svar till Simon Wiesenthal Centret och citerade en och en halv sida ur ett tal som dåvarande justitieminister Thorwald Bergquist hållit l944. Nej, kära läsare, du ser inte fel: 1944 var året!

I detta tal sa Thorwald Bergquist att krigsförbrytare inte borde lämnas ut från Sverige, ”det skulle bidra till att skapa ytterligare hårdhet och brutalitet i världen”.

Är det inte på tiden att dessa människor får reda på vad deras grannar faktiskt haft för sig under andra världskriget?

Maj Wechselmann
författare, filmare

http://wwwc.aftonbladet.se/debatt/0001/26/debatt.html
Ja, han bor i Italien. Det är ovanligare bland italienare i Sverige - men är ett kulturfenomen.
Citera
2017-12-22, 19:29
  #90336
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Berätta vad du hittat på Fritz Hollander istället för allt trams.
Hollanders dotter gör en av rollerna i Maj Wechselmann´s film, Dumhet eller brott : En film i 5 akter (1990). Wechselmann har likt Harry Schein, Oscar Lewinter och Rosa Twaroch, sina judiska rötter i sydeuropa.


Ett kortfattat omdöme görs om filmen:
Tråkigast av allt är att Wechselmann fått det genomgående olyckliga infallet att blanda in spelade rekonstruktioner i det händelseförlopp hon skildrar. Uppenbarligen är hon ingen spelfilmsregissör. Dessa delvis självbiografiskt laddade scener, en arbetardemonstration som utmynnar i fascistiskt våld i Wien, höga svenska militärer på väg att motta ordnar av Hitler, unga motståndsmän i strid med tyska soldater, blir bara töntig och distraherande amatörteater."

http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/i...16378#comments

En annan film
Titel: Människor är som dansande stjärnor - En resa till det heliga landet
Regi: Maj Wechselmann
Medverkande: Maj Wechselmann, Efraim Zuroff, chef för Simon Wiesenthalcentret i Jerusalem, Jerry Levin, före detta platschef för CNN i Mellanöstern och numera fredsaktivist, Zleeka Musaeb, palestinsk skoldirektör, med flera
Land: Sverige

http://www.amnestypress.se/kultur/fi...-om-palestina/

Vem är det som spelar apa och drar ner skrattsalvor i Robert Aschbergs TV3-studio efter mordet?

SVAR: Maj Wechselmann

https://www.youtube.com/watch?v=YbyTANqxFZo
Paneldebatt från 1989 - Diskutabelt med Robert Aschberg om mordet på Olof Palme.
Medverkande: Bengt Michanek, Claes Palme, Louise Drangel, Maj Wechselmann, Gunnar Gunnmo, Jan Guillou, Ulf Lingärde, Ismet Celepli, Sven Anér, Astrid Holgerson, Britta Sundberg-Wietmann, Jonas Fogelqvist, m.fl.
__________________
Senast redigerad av Gothus 2017-12-22 kl. 19:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback