2017-12-17, 21:21
Medlem
BlackMetals avatar
Film 16: Vecka 51. Genre - Christmas

Rekommenderade filmer: The Shop Around the Corner (1940) kan nog vara min favorit när det kommer till sanna julfilmer.

Filmen jag valt: Väljer A Christmas Story (1983) eftersom det är en julfilm som dyker upp på listor som 1001 Films You Must see Before You Die och som jag inte har sett.
Citera
2017-12-17, 21:40
Avslutad

Tidigare sedda

Nog sett en hel del kommer inte ihåg alla.

Men säg runt 20-30 st minst.

Rekommenderade filmer: Finns många bra julfilmer. Men kan rekommendera ensam hemma 1&2 die hard och för en löjlig Arnold film klappjakten.

Även its a wounderful life är ett måste. A christmas Carol är ju också en klassiker

Filmen jag valt: Väljer A Christmas Story (1983) det är en omtalad julfilm så får bli den.
Citera
2017-12-17, 22:25
Medlem
Vecka 51; Christmas

Jag ska glutta livet är underbart från 1946 med James Stewart
Senast redigerad av Chenille 2017-12-17 kl. 23:06.
Citera
2017-12-18, 08:08
Medlem
Prokofyevs avatar
Vecka 51. Genre - Christmas

Filmen jag valt: Le père Noël est une ordure (1982) skulle jag sett förra året egentligen men det bllev aldrig av. Kör på den denna vecka istället.

http://www.imdb.com/title/tt0084555/?ref_=nv_sr_5
Citera
2017-12-18, 08:25
Medlem
Hwals avatar
Vecka 51

Christmas Evil (1980)

Inte i närheten av så mycket våld, naket och dumhet som en sån här film behöver för att bli så när underhållen. Lite dumheter bjuds vi som tur var på, men det är allt för mycket tråk mellan det och det är pinsamt lite mord. Istället försöker regissören sig på något slags drama och försöker vaska fram något slags djup i mördartomten men han har varken skådespelarna eller talangen framme för att kunna lyckas med det. Det blir mest bara jättelöjligt istället.

1/5
Citera
2017-12-19, 00:32
Medlem
BlackMetals avatar

Filmen jag valt: A Christmas Story (1983)
Betyg: 1/5
Kommentar på filmen: Oj vad jag ogillade varenda sekund. Klickade inte alls med humorn på något plan. Orkar därför inte bemöda mig med ett längre omdöme.
Senast redigerad av BlackMetal 2017-12-19 kl. 00:38.
Citera
2017-12-19, 00:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal

Filmen jag valt: A Christmas Story (1983)
Betyg: 1/5
Kommentar på filmen: Oj vad jag ogillade varenda sekund. Klickade inte alls med humorn på något plan. Orkar därför inte bemöda mig med ett längre omdöme.

Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero

A Christmas Story (1983) .

Valde också a christmas story. Fick lite av samma känsla. Vette fan varför denna är så omtalad och ses som en av de bästa julfilmerna någonsin. Kanske en film man måste ha sett som barn. Men är om en pojke som vill ha ett leksaksgevär i julklapp. Han försöker övertyga sina föräldrar på olika sätt. Varken underhållande charmig eller sevärd. Lite kreativ tidsvis men inte mkt mer än så.

1.5/5
Citera
2017-12-19, 00:51
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Valde också a christmas story. Fick lite av samma känsla. Vette fan varför denna är så omtalad och ses som en av de bästa julfilmerna någonsin. Kanske en film man måste ha sett som barn. Men är om en pojke som vill ha ett leksaksgevär i julklapp. Han försöker övertyga sina föräldrar på olika sätt. Varken underhållande charmig eller sevärd. Lite kreativ tidsvis men inte mkt mer än så.

1.5/5
Kan säkert finnas en nostalgifaktor där som bidrar till dess rykte. Det jag ger den som du också nämner är att det känns som en ganska egen film.
Citera
2017-12-20, 12:54
Medlem
Prokofyevs avatar
Le père Noël est une ordure (Santa Claus is a Stinker, 1982)

Uppskruvad och hysterisk film som utspelas under julafton på ett call center dit självmordsbenägna personer kan ringa. Bitvis rå humor, men få skratt och åtminstone två-tre riktigt irriterande karaktärer gör att betyget blir lågt även om slutscenerna på ett zoo var ganska bra.

1.5/5

http://www.imdb.com/title/tt0084555/?ref_=nv_sr_1
Citera
2017-12-20, 22:31
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Kan säkert finnas en nostalgifaktor där som bidrar till dess rykte. Det jag ger den som du också nämner är att det känns som en ganska egen film.

Tror nog att man måste ha varit barn på 40 talet i USA för att hitta någon slags behållning i den. Fy fan vad jag hatade hans brorsa förresten, irriterande snorunge.
Citera
2017-12-20, 23:12
Medlem

It's a Wonderful Life (1946)

Filmen handlar om en man med stora ideal som försakar ambition men vinner vänskap och kärlek.
Filmen är välspelad och välregisserad men jag tycker att den presenterar en idealiserad bild av verkligheten där människorna inte är människor utan arketyper för gott och ont. Dessutom förskönas verkligheten så mycket att den tappar i trovärdighet. Det är alltså i princip en Disneyfilm.

Jag tycker att det är trams men det är ändå ganska välgjort så den klarar knappt godkänt.

2 / 5
Citera
2017-12-20, 23:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille

It's a Wonderful Life (1946)

Filmen handlar om en man med stora ideal som försakar ambition men vinner vänskap och kärlek.
Filmen är välspelad och välregisserad men jag tycker att den presenterar en idealiserad bild av verkligheten där människorna inte är människor utan arketyper för gott och ont. Dessutom förskönas verkligheten så mycket att den tappar i trovärdighet. Det är alltså i princip en Disneyfilm.

Jag tycker att det är trams men det är ändå ganska välgjort så den klarar knappt godkänt.

2 / 5

Tycker den är ett mästerverk riktigt bra film. James stewart är ju briljant som vanligt. Men men folk gillar ju olika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in