Tidigare sedda filmer: 35 stycken - Midnight in Paris, Annie Hall, Blue Jasmine, Manhattan, Café Society, Vicky Christina Barcelona, Match Point, Hannah and Her Sisters, Irrational Man, Crimes and Misdemeanors, The Purple Rose of Cairo, Magic in the Moonlight, To Rome with Love, Zelig, Love and Death, Sleeper, Stardust Memories, Whatever Works, Scoop, Radio Days, Deconstructing Harry, Everything you always wanted to know about sex, Husbands and Wives, Interiors, You Will Meet a Tall Dark Stranger, Cassandra's Dream, The Curse of the Jade Scorpion, Another Woman, Melinda and Melinda, Small Time Crooks, Anything Else, Shadows and Fog, Hollywood Ending, Alice, Sounds From a Town I Love
Rekommenderade filmer: Slår ett slag för den utmärkta Stardust Memories (1980) som kanske är min favorit av Woody.
Filmen jag valt: Det får bli Broadway Danny Rose (1984) den här veckan.
Kul att så många har sett en herrans massa filmer utav Woody Allen, själv så har jag sett 9 stycken.
Tidigare sedda = Hanna och hennes systrar, Midnatt i paris, Annie Hall, Manhattan, Radio Days, Kairos röda ros, Zelig, Alice och Match Point.
Rekomenderade = Hanna och hennes systrar, Midnatt i Paris och Kairos röda ros.
Vald film = Sweet and lowdown (Dur och moll). Valde den pga Sean Penn som jag gillar. Har svårt att tänka mig honom i en Woody Allen film, men ska bli intressant.
Kul att så många har sett en herrans massa filmer utav Woody Allen, själv så har jag sett 9 stycken.
Tidigare sedda = Hanna och hennes systrar, Midnatt i paris, Annie Hall, Manhattan, Radio Days, Kairos röda ros, Zelig, Alice och Match Point.
Rekomenderade = Hanna och hennes systrar, Midnatt i Paris och Kairos röda ros.
Vald film = Sweet and lowdown (Dur och moll). Valde den pga Sean Penn som jag gillar. Har svårt att tänka mig honom i en Woody Allen film, men ska bli intressant.
Anledningen till att jag sett så mycket Allen är att jag tycker hans filmer ofta är rätt behagliga att dra på. De brukar vara typ 90 minuter och är oftast rätt sevärda. Tänkte faktiskt ett tag välja samma film som du valde här. Så ska bli kul och se vad du tycker för jag kommer nog försöka se den inom den närmsta tiden!
Rekommenderade filmer: Annie Hall och Crimes and Misdemanour är hans bästa filmer enligt mig. Manhattan är bra också men dessa två är egentligen ohotade. Måste jag välja några till säger jag Vicky Christina Barcelona och Bullets on Broadway men sen är det definitivt slut på anmärkningsvärda filmer. Är inte superförtjust i Hannah and her Sisters och jag tycker att hyllade rullar som Midnight in Paris och Match Point är rätt risiga. Är ganska ambivalent inställd till denna regissör men fortsätter kolla vidare så någonting har han ju.
Filmen jag valt: Stardust Memories blir det, mest för att jag sett ganska lite från hans 80-tal. Extra kul att Black Metal håller den högt, det visste jag inte annars hade jag sett den tidigare.
Filmen jag valt:Celebrity Mitt betyg på filmen:3,5/5 Kommentarer om filmen: Detta är en svartvit film som en del andra av Woodys filmer (filmad av Sven Nykvist som var Ingmar Bergmans kameraman). Filmens huvudpersoner spelas av Kenneth Branagh och Judy Davis, de två var tidigare ett gift par som nu skilt sig efter att Branagh har varit otrogen. Filmen följer sedan deras hur deras liv går efter detta. Branaghs karaktär är en journalist som ständigt försöker komma framåt i sin karriär samtidigt som han ständigt söker nya sexuella förhållanden. Davis karaktär är deprimerad efter skilsmässan men kommer på bena igen då hon träffar en produktionschef på ett tv-bolag som hon inleder ett förhållande med samtidigt som hon får ett nytt jobb.
Det som var bra med filmen var Judy Davis finfina prestation, hon bör nämnas där uppe med både Diane Keaton och Diane Wiest som den bästa kvinnliga skådespelerskan i Allens filmer. De bra birollstolkningarna av framförallt Leonardo DiCaprio, Winona Ryder, Charlize Theron och Joe Mantegna var också en bidragande orsak till att filmen fungerade. Det som absolut inte fungerade var Kenneth Branagh som försökte spela Woody Allen vilket var stundtals riktigt pinsamt, då Branagh och Allen absolut inte har några som helst likheter i varken skådespeleri eller utseende. Men tack vare bra prestationer av andra och Allens trevliga manus så går det fortfarande att njuta av denna filmen.
Filmen jag valt:Broadway Danny Rose (1984) Mitt betyg på filmen:3/5 Kommentarer om filmen:Broadway Danny Rose ligger definitivt i den övre halvan av Woodys filmer men den är också en bit från någon av toppfilmerna. Det är en mer renodlad komedi än många andra filmer från den här perioden i karriären men det finns ändå lite att hämta rent substansmässigt. Jag blir dock lite mätt på den till slut som jag ofta blir på filmer som staplar gags på varandra större delen av tiden men filmen tar en mer seriös ton mot slutet och Allen knyter ihop säcken på ett bra sätt. Gillar utseendet på filmen och över lag föredrar jag hans monokroma filmer rent stilmässigt så jag hoppas han återgår till det någon gång igen med tanke på att han inte använt det sedan 90-talet senast. Helt klart värd att se.
Sammanfattningen. Woody spelar en författare som verkar ha problem med att ha stabila relationer. Hans ex-fru skriver en bok om deras förhållande och han håller på att dejta en 17 åring. Samtidigt så håller hans kompis på att bedra sin fru med en intressant kvinna. När de möts för första gången så kan de knappt stå ut med varandra. Men långsamt så börjar en attraktion skapas och det blir ett stort relationsdrama.
Riktigt snyggt filmad faktiskt. De första scenerna över manhattan var väldigt vackra. Storyn är väll duglig men har aldrig varit ett större fan av relationsdrama. Nu är det tredje filmen jag ser av Woody allen. Tror jag ska testa att se en till där han enbart är bakom kameran. Känner att jag snabbt tröttnar på hans karaktärer som han spelar. Men inget dåligt skådespeleri bara tröttsamt i längden att höra deras förtvivlade tankar och velande.
allt som allt 3/5
36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5 37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5 38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5 39. Genre - Sci-FI predestination 3/5 40. American New Wave - David Lynch dune 2.5/5 41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 2/5 42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 3.5/5 43. Genre - Silent körkarlen 4/5 44. American New Wave - Woody Allen Manhattan 3/5
45. Foreign Director - Akira Kurosawa Kagemusha 46."Old Master" - Billy Wilder Stalag 17 47. Genre - Western Shane 48. American New Wave - Robert Altman Images 49. Foreign Director - Michelangelo Antonioni La notte 50. "Old Master" - Stanley Kubrick Fear and Desire 51. Genre - Christmas A christmas story 52. American New Wave - Clint Eastwood Million dollar baby
1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky Andrey Rublev 2. "Old Master" - Orson Welles Mr. Arkadin 3. Genre - Epic Doctor Zhivago 4.American New Wave - Steven Spielberg Close Encounters of the Third Kind 5. Foreign Director - Jean-Luc Godard Pierrot le fou 6. "Old Master" - William Wyler The Best Years of Our Lives 7. Genre - Romantic Comedy (500) Days of Summer 8. American New Wave - Ridley Scott Black Rain 9. Foreign Director - Werner Herzog Woyzeck 10. "Old Master" - Alfred Hitchcock Spellbound 11. Genre - Mystery Anatomy of a Murder 12. American New Wave - Joel & Ethan Coen barton fink 13. Foreign Director - Ingmar Bergman vargtimmen 14. "Old Master" - Elia Kazan Pinky ( en droppe negerblod) 15. Genre - Horror Omen 1976 16. American New Wave - Hal Ashby The Last Detail 17. Foreign Director - Federico Fellini Le notti di Cabiria 18. "Old Master" - Howard Hawks Scarface 19. Genre - Film-Noir The Night of the Hunter 20. American New Wave - John Cassavetes gloria 21. Foreign Director - Luis Buñuel El ángel exterminador 22. "Old Master" - John Huston Moby dick 23. Genre - World War 2 The Longest Day 24. "American New Wave" - Sidney Lumet Murder on the Orient Express 25. Foreign Director - Jean Renoir La grande illusion 26. "Old Master" - Michael Curtiz The Adventures of Robin Hood 27. Genre - Courtroom Drama Erin Brockovich 28. "American New Wave" - John Schlesinger Marathon Man 29. Foreign Director - Bernardo Bertolucci Il conformista 30. "Old Master" - Fred Zinnemann The Day of the Jackal 31. Genre - Gangster Odd Man Out 32. American New Wave - Sydney Pollack tootsie 33. Foreign Director - Pedro Almodóvar La piel que habito 34. "Old Master" - Charlie Chaplin A Woman of Paris: A Drama of Fate 35. Genre - Musical[/i] All That Jazz
Senast redigerad av Captinhero 2017-10-31 kl. 11:40.
Nu är det tredje filmen jag ser av Woody allen. Tror jag ska testa att se en till där han enbart är bakom kameran. Känner att jag snabbt tröttnar på hans karaktärer som han spelar.
Låter intressant, som sagt gillade midnight in paris riktigt mycket så han kan ju göra riktigt bra saker. Så ska nog kolla in någon av dem du förslår. Tack så mkt
tema american new wave , Woody Allen - Manhattan Riktigt snyggt filmad faktiskt. De första scenerna över manhattan var väldigt vackra. Storyn är väll duglig men har aldrig varit ett större fan av relationsdrama. Nu är det tredje filmen jag ser av Woody allen. Tror jag ska testa att se en till där han enbart är bakom kameran. Känner att jag snabbt tröttnar på hans karaktärer som han spelar. Men inget dåligt skådespeleri bara tröttsamt i längden att höra deras förtvivlade tankar och velande.
Bullets over Broadway kan säkert vara något som passar dig med då, handlar om en storslagen produktion på Broadway samtidigt som maffian har ett intresse med i de hela och Woody är endast bakom kameran!
Bullets over Broadway kan säkert vara något som passar dig med då, handlar om en storslagen produktion på Broadway samtidigt som maffian har ett intresse med i de hela och Woody är endast bakom kameran!
Såg bra ut. Ska jag ge en chans.
Vad hände med den gemensamma sammanfattningen från förra omgången?