Kommentarer om filmen: Av synopsisen att döma lät det som ett spännande koncept. En fotograf tror han har fångat ett mord på sin kamerarulle. Det var det inte. Istället för att få en tät, spännande dramathriller så var det en film med varken karaktärer eller story. Frågan är om det ens fanns något manus här. Känns som det bara är filmat helt utan att ha en röd tråd. Enda anledningen var väl antagligen för att få visa 60-talets London och dess mode och arkitekturstil. Karaktärerna har varken personligheter eller motiv och är väldigt anonyma.
Det här är nog ingen regissör som lockar mer. Om Blow-Up ändå ska ses som ett av de främsta verken är det nog inte så mycket för min del. I grund och botten måste en film alltid ha något som är intressant och det fanns det inte här. Det kändes som en modedokumentär, där dessutom något knappt händer.
Tidigare sedda filmer av regissören:The Killing, Paths of Glory, Spartacus, Lolita, Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb, 2001: A Space Odyssey, A Clockwork Orange, Barry Lyndon, The Shining & Full Metal Jacket.
Rekommenderade filmer: Kubrick är ingen favorit här borta, hatar 2001 och The Shining, men Paths of Glory är den som rekommenderas mest av Kubrick, även A Clockwork Orange är bra.
Filmen jag valt:Eyes Wide Shut är den enda Kubrick rullen som jag inte har sett av de som han gjorde med professionell cast, så den får det ju bli.
Tidigare sedda filmer av regissören: Paths of Glory. Dr. Strangelove. 2001: A Space Odyssey. A Clockwork Orange. Barry Lyndon. The Shining. Full Metal Jacket. Eyes Wide Shut. 8 stycken.
Rekommenderade filmer: Nästan vilken som. Kubrick är en av mina favoriter och en sann mästare bakom kameran. Även om han inte alltid har bästa karaktärerna eller storyn så lyfter han alltid sina filmer ändå. Tekniskt sett och visionerna han har är exceptionella. Så han lyckas alltid skapa minnesvärda och intressanta filmer. Favoriterna är nog Paths of Glory, 2001, Clockwork samt Eyes Wide Shut.
Barry Lyndon såg jag nyligen och den växer mer och mer ju mer man smälter den. Tyckte första och andra akten var riktigt bra men tyckte den gick ner sig lite i sista akten, vilket gör att den inte kan få högsta betyg riktigt. Men bildkompositionerna och kostymerna var makalösa. Så det som inte når hela vägen fram är helt enkelt hur den avslutas.
Filmen jag valt: The Killing. Kubrick och noir låter som en kombo som borde duga.
Tidigare sedda: 9 st: The Killing, Spartacus, Dr. Strangelove, 2001: A Space Odyssey, A Clockwork Orange, Barry Lyndon, The Shining, Full Metal Jacket, Eyes Wide Shut.
Rekommenderade: Barry Lyndon, som är en av de bästa filmerna jag sett. Även 2001: A Space Odyssey är att betrakta som ett mästerverk. Tycker däremot inte speciellt mycket om A Clockwork Orange och finner även Full Metal Jacket lite överskattad.
Filmen jag valt: Har inte sett The Shining (1980) sedan barndomens dagar, vilket betyder 80-talet, och har således inget betyg på den. Perfekt tillfälle att se om den nu.
En besvikelse. Visst är interiörer och sånt; färger, heltäckningsmattor och tapeter, väl valda och de två timmarna gick rätt fort, men Nicholsons överspel är mer fånigt än skrämmande och filmen var långt ifrån lika tät och otäck som jag mindes den. Sicken mes jag var på 80-talet. Nej, godkänd film men ändå en rätt stor besvikelse. Jag och skräckgenren klickar inte, The Shining får ses som bevis på det.
2.5/5
Senast redigerad av Prokofyev 2017-12-11 kl. 19:44.
Filmen jag valt:Spartacus (1960) Betyg: 2/5 Kommentar på filmen: Trots att filmen är sövande med styltig "så här pratade man förr"-dialog och en sådan studiopåtvingad och onaturlig kärleksrelation att man inte vet vart man ska ta vägen så gör Kubricks kreativa kameraarbete att det åtminstone går att ta sig igenom de tre timmar man presenteras med.
Senast redigerad av BlackMetal 2017-12-12 kl. 12:43.
Lovar ska försöka ha ett marathon och ta igen de veckorna jag har missat. Enbart sett 2 filmer i dec. Inte har orken eller tiden. Men förhoppningsvis Tors-fre kan jag ha sett klart dem.
Filmen jag valt:Eyes Wide Shut Betyg: 3,5/5 Kommentar på filmen: Tom Cruise och Nicole Kidman spelar huvudrollerna i filmen som inleds fenomenalt med en lång sekvens som utspelas på en fest arrangerad av rollkaraktären spelad av Sydney Pollack. Pollack som för övrigt för mig är mer känd för att vara regissör är mycket bra i sin biroll. Jag har överlag svårt med Cruise som skådespelare och detta är inget undantag, under filmens inspelning var han för övrigt gift med Kidman, spekulerar kring om de skildes för att Cruise var avundsjuk på Kidmans överlägsna talang gällande skådespeleriet. Filmen följer tyvärr Cruises karaktär mer än Kidmans och storyn går ner sig något ju längre filmen går. Filmen är dock helt klart sevärd men en av dem filmerna som för mig lämnar en bitter eftersmak då de kändes som det hade kunnat bli ännu bättre än vad det faktiskt blev.
Sett images och istället för la notte ( hittade ingen version med engelsk text) blev det blow up.
Images gillade jag på många sätt. En kvinna verkar långsamt bli galen och kan inte lita på sin egna hjärna. Hon ser och hör saker som inte är där. Samt kan inte veta vad som är verkligt eller ej. Mycket intressant film 3.5/5
Blow up istället för la notte. Såg faktiskt fram emot la notte så besviken att jag ej fick se den. Blow up hade en bra början och intressant story på pappret. Men så otrolig seg och tråkig film.
Handlar om en fotograf som råkar av en slump ta kort på ett mord. Gillade huvudkaraktären men som sagt seg ovh tråkig film. 1.5/5
Ska försöka se min Kubrick film i veckan så att jag helt kommit ikapp.
Kubrick är en 50/50 för mig. Antagligen så älskar jag filmen eller så tycker jag den är värdelös. Haft ett Kubrick år då jag har sett 4 av hans filmer för första gången i år. Men mannen gör snygga filmer och snygga scener så man får ju alltid en upplevelse.
Tidigare sedda. Spartacus , eyes wide shut, the shining ,2001 a space oddesy, Barry lyndon , full metal jacket, a clockwork orange , path of glory
, dr strange Love
rekommenderade. Hans mästerverk enligt mig är the shining , full metal jacket, a clock work orange & path of glory.
Men 2001 är sevärd och eyes wide shut är ett snyggt spektakel åtminstone.
Vald film Fear and Desire. Ingen film jag har hört talas om innan. Men hoppas att det är en av stanleys filmer jag gillar.
36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5 37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5 38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5 39. Genre - Sci-FI predestination 3/5 40. American New Wave - David Lynch dune 2.5/5 41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 2/5 42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 3.5/5 43. Genre - Silent körkarlen 4/5 44. American New Wave - Woody Allen Manhattan 3/5 45. Foreign Director - Akira Kurosawa Kagemusha 3/5 46"Old Master" - Billy Wilder Stalag 17 3.5/5 47. Genre - Western Shane 2/5 48. American New Wave - Robert Altman Images3.5/5 49. Foreign Director - Michelangelo Antonioni Blow up1.5/5 50. "Old Master" - Stanley Kubrick Fear and Desire
51. Genre - Christmas A christmas story 52. American New Wave - Clint Eastwood Million dollar baby
1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky Andrey Rublev 2. "Old Master" - Orson Welles Mr. Arkadin 3. Genre - Epic Doctor Zhivago 4.American New Wave - Steven Spielberg Close Encounters of the Third Kind 5. Foreign Director - Jean-Luc Godard Pierrot le fou 6. "Old Master" - William Wyler The Best Years of Our Lives 7. Genre - Romantic Comedy (500) Days of Summer 8. American New Wave - Ridley Scott Black Rain 9. Foreign Director - Werner Herzog Woyzeck 10. "Old Master" - Alfred Hitchcock Spellbound 11. Genre - Mystery Anatomy of a Murder 12. American New Wave - Joel & Ethan Coen barton fink 13. Foreign Director - Ingmar Bergman vargtimmen 14. "Old Master" - Elia Kazan Pinky ( en droppe negerblod) 15. Genre - Horror Omen 1976 16. American New Wave - Hal Ashby The Last Detail 17. Foreign Director - Federico Fellini Le notti di Cabiria 18. "Old Master" - Howard Hawks Scarface 19. Genre - Film-Noir The Night of the Hunter 20. American New Wave - John Cassavetes gloria 21. Foreign Director - Luis Buñuel El ángel exterminador 22. "Old Master" - John Huston Moby dick 23. Genre - World War 2 The Longest Day 24. "American New Wave" - Sidney Lumet Murder on the Orient Express 25. Foreign Director - Jean Renoir La grande illusion 26. "Old Master" - Michael Curtiz The Adventures of Robin Hood 27. Genre - Courtroom Drama Erin Brockovich 28. "American New Wave" - John Schlesinger Marathon Man 29. Foreign Director - Bernardo Bertolucci Il conformista 30. "Old Master" - Fred Zinnemann The Day of the Jackal 31. Genre - Gangster Odd Man Out 32. American New Wave - Sydney Pollack tootsie 33. Foreign Director - Pedro Almodóvar La piel que habito 34. "Old Master" - Charlie Chaplin A Woman of Paris: A Drama of Fate 35. Genre - Musical[/i] All That Jazz
Senast redigerad av Captinhero 2017-12-15 kl. 14:30.
Fear and desire, om man inte visste att kubrick hade gjort denna så hade jag aldrig gissat det. Visst hans första film och budgeten var låg. Inte ens kubrick gillade denna film och försökte få bort alla kopior av denna film. Handlar om ett gäng soldater som försöker ta sig förbi fienden. Men var tråkig och ointressant genom hela filmen. Kommer knappt ihåg den fast att jag såg den idag.
1.5/5
36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5 37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5 38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5 39. Genre - Sci-FI predestination 3/5 40. American New Wave - David Lynch dune 2.5/5 41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 2/5 42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 3.5/5 43. Genre - Silent körkarlen 4/5 44. American New Wave - Woody Allen Manhattan 3/5 45. Foreign Director - Akira Kurosawa Kagemusha 3/5 46"Old Master" - Billy Wilder Stalag 17 3.5/5 47. Genre - Western Shane 2/5 48. American New Wave - Robert Altman Images3.5/5 49. Foreign Director - Michelangelo Antonioni Blow up1.5/5 50. "Old Master" - Stanley Kubrick Fear and Desire 1.5/5
51. Genre - Christmas A christmas story 52. American New Wave - Clint Eastwood Million dollar baby
1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky Andrey Rublev 2. "Old Master" - Orson Welles Mr. Arkadin 3. Genre - Epic Doctor Zhivago 4.American New Wave - Steven Spielberg Close Encounters of the Third Kind 5. Foreign Director - Jean-Luc Godard Pierrot le fou 6. "Old Master" - William Wyler The Best Years of Our Lives 7. Genre - Romantic Comedy (500) Days of Summer 8. American New Wave - Ridley Scott Black Rain 9. Foreign Director - Werner Herzog Woyzeck 10. "Old Master" - Alfred Hitchcock Spellbound 11. Genre - Mystery Anatomy of a Murder 12. American New Wave - Joel & Ethan Coen barton fink 13. Foreign Director - Ingmar Bergman vargtimmen 14. "Old Master" - Elia Kazan Pinky ( en droppe negerblod) 15. Genre - Horror Omen 1976 16. American New Wave - Hal Ashby The Last Detail 17. Foreign Director - Federico Fellini Le notti di Cabiria 18. "Old Master" - Howard Hawks Scarface 19. Genre - Film-Noir The Night of the Hunter 20. American New Wave - John Cassavetes gloria 21. Foreign Director - Luis Buñuel El ángel exterminador 22. "Old Master" - John Huston Moby dick 23. Genre - World War 2 The Longest Day 24. "American New Wave" - Sidney Lumet Murder on the Orient Express 25. Foreign Director - Jean Renoir La grande illusion 26. "Old Master" - Michael Curtiz The Adventures of Robin Hood 27. Genre - Courtroom Drama Erin Brockovich 28. "American New Wave" - John Schlesinger Marathon Man 29. Foreign Director - Bernardo Bertolucci Il conformista 30. "Old Master" - Fred Zinnemann The Day of the Jackal 31. Genre - Gangster Odd Man Out 32. American New Wave - Sydney Pollack tootsie 33. Foreign Director - Pedro Almodóvar La piel que habito 34. "Old Master" - Charlie Chaplin A Woman of Paris: A Drama of Fate 35. Genre - Musical[/i] All That Jazz
Blivit lite svårt att göra sammanfattningar då filmer inte alltid ses i tid osv, så jag hoppas ni har översikt för det här och inte saknar det allt för mycket! Nu är det i alla fall dags för julvecka, jag har själv planerat att se min valda film på julaftons morgon om allt går enligt planerna. Passar även på att önska er en god jul i förtid.
Rekommenderade filmer: Frank Capra's Its a Wonderful Life är väl en film man bör ha sett och den passar väl in på det här temat, även om jag kanske inte håller den så högt som vissa andra.
Filmen jag valt:Holiday Inn klassisk julfilm om jag förstått det rätt, jag har inte sett mycket av Fred Astaire tidigare så ska bli trevligt att se han i en film, dock har jag svårt för Bing Crosby så har inte allt för höga förväntningar.