2017-12-20, 08:02
Medlem
Sadomans avatar
Ibland är en enkel demonstration det mest effektiva beviset:

Persienner bevisar att jorden är rund
Citera
2017-12-20, 08:05
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
https://www.youtube.com/watch?v=yeo_-1h6qUc

Ännu ett fenomen som dom som inte läst något alls måste lära sig innan dom lägger sig i diskussioner som går över deras förstånd är "atmospheric lensing".

Rob visar här på ett väldigt enkelt sätt hur vår atmosfär fungerar som ett förstoringsglas och hur mycket vatten och distans påverkar hur vi ser saker.
Folk brukar bli förvirrade när dom ser bilder som förvisso inte visar någon som helst kurva, ingen som helst lutning men där botten verkar ha försvunnit på vad man nu kollar på tex skylines men här har du alltså svaret och det är ännu ett experiment du kan återskapa hemma om du är nyfiken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_refraction
https://vela.astro.ulg.ac.be/themes/extragal/gravlens/bibdat/engl/DE/didac1.html

Kallas lite allt möjligt som ni ser.
Eh, nej... Det har inget med vattendroppar att göra. Det är temperaturskillnader i luftlager som orsakar refraktion som ger mirageeffekten och fungerar enbart i vertikalplanet. En "lins" i form av vattendroppar skulle påverka alla dimensioner. Det vet vi genom observationer att det inte är så. Dessutom är det speciellt över stora vattenytor så att refrektionen böjer vår siktlinje nedåt vilket tenderar att lyfta upp föremål som befinner sig bortom horisonten. För omvänd refraktion krävs ett varmare luftlager närmast marken vilket vi kan se över exempelvis asfalt en solig dag.

Alldeles bortsett från att vatten i atmosfären normalt är i gasform och inte droppar när det inte regnar eller är dimma.
Citera
2017-12-20, 08:08
Bannlyst
Eftersom alla debunkers verkar ha övergivit månlandningarna och 9/11 så hoppar även jag in i denna intressanta tråd istället.
Hur kan det komma sig att man kan zooma in fartyg som befinner sig långt bortom horisonten?
Är jordens krökning mycket mindre än vi trott?
Citera
2017-12-20, 08:21
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Eftersom alla debunkers verkar ha övergivit månlandningarna och 9/11 så hoppar även jag in i denna intressanta tråd istället.
Hur kan det komma sig att man kan zooma in fartyg som befinner sig långt bortom horisonten?
Om du kan zooma in ett fartyg så det syns i sin helhet är det inte bortom horisonten. Även inräknat refraktion vilket för det mesta har effekten att den skenbara horisonten befinner sig lite bortom den reella.
Citera
2017-12-20, 08:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nu ljuger du igen. Vi har ju diskuterat tre av dig utvalda bevis från Dubays 200 bevis, du skulle "pulverisera" bevisen. Ditt "pulveriserande" utmynnade dock endast i ett majestätiskt magplask.
Se länk här: https://www.flashback.org/sp61979568

Nej jag ljuger inte, du har inte valt ut 1-3 stycken av dina favoritbevis.
Vi har diskuterat 7 stycken som jag har valt och jag har visat att inget av dessa 7 är bevis.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Här hittar du förklaring på övriga 200 och varför de inte är bevis.
http://200proofsearthisnotflat.blogspot.se/2016/02/debunking-dubay-1-7200.html

Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag och andra har i tråden presenterat mängder av bevis...

Nej det har du självklart inte. Du har inte presenterat ett enda bevis för att jorden är platt.
Citera
2017-12-20, 08:31
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Jordens krökning är sjukt liten. Det är ju detta många missar. Det är näst intil omöjligt att se krökningen ens 10.000 meter upp i luften utan hjälpmedel. Vi ser ändå bara en pytte pytte bit av jorden ändå.
Citera
2017-12-20, 08:33
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det kan du inte. Är fartyget bortom den reella horisonten är det dolt.

Däremot kan du zooma in fartyg som är för små för att se men som befinner sig framför horisonten.
Citera
2017-12-20, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det kan du inte. Är fartyget bortom den reella horisonten är det dolt.

Däremot kan du zooma in fartyg som är för små för att se men som befinner sig framför horisonten.
Så alla videos där fartygen är några mil bort är fake?
Citera
2017-12-20, 09:04
Medlem
madtops avatar
Citat:
Så alla videos där fartygen är några mil bort är fake?

De behöver inte vara medvetet vilseledande (fake) utan snarast vilseledande på grund av felaktiga förutsättningar och dålig kunskap. Anståndet är kortare, man räknar inte med refraktion, man glömmer ta hänsyn till betraktarens höjd, delar av båten är dold osv...

Det finns gott om videos och bilder som visar att saker försvinner bakom horisonten. Hur förklarar du nedan bild?
http://stupidconspiracies.org/misc/Toronto_across_lake_Ontario_from_Olcott.gif
Citera
2017-12-20, 09:22
Bannlyst
Citat:
De behöver inte vara medvetet vilseledande (fake) utan snarast vilseledande på grund av felaktiga förutsättningar och dålig kunskap. Anståndet är kortare, man räknar inte med refraktion, man glömmer ta hänsyn till betraktarens höjd, delar av båten är dold osv...

Det finns gott om videos och bilder som visar att saker försvinner bakom horisonten. Hur förklarar du nedan bild?
http://stupidconspiracies.org/misc/Toronto_across_lake_Ontario_from_Olcott.gif
Dom menar att det har med "perspektivlinjen" eller "konvergenslinjen" eller nåt liknande att göra.
Jag är inte insatt, men jag vet nu att myten om varför fartygen försvinner när vi står på stranden är mumbojumbo.
Dom försvinner för att dom blivit för små, inte för att dom hamnat under horisonten.
Citera
2017-12-20, 09:43
Medlem
madtops avatar
Citat:
Dom försvinner för att dom blivit för små, inte för att dom hamnat under horisonten.

Om du kan zooma in dem så har de försvunnit för att de har blivit små.
Har de försvunnit bakom horisonten kan du inte zooma in dem oavsett hur mycket du zoomar.
Citera
2017-12-20, 09:53
Bannlyst
Citat:
Om du kan zooma in dem så har de försvunnit för att de har blivit små.
Har de försvunnit bakom horisonten kan du inte zooma in dem oavsett hur mycket du zoomar.
Ibland kan man tydligen zooma in fast föremålen är under horisonten.
Hägring eller mindre krökning än vad vi tror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in