Citat:
Ursprungligen postat av
Dumhetsmuseet
Det är inte många innan som föreslagit drogöverdos/drogutlöst psykos men jag tycker inte att det du skriver låter totalt orimligt eftersom han inte verkat ha varit psykotisk innan. Vilken drog kan det ha handlat om?
Ja, säg det... Men föräldrarna hade väl en teori om att Patrik ev. kunde ha en psykos?
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Men skulle han tagit det på tåget? När kvinnan på tåget var där?
Jag ska inte säga aldrig, men känns inte riktigt.
Det har ju pratats om drogutlöst psykos tidigare, men verkar inte som någon riktigt nappat på det.
Cannabis är ju en vanlig drog bland unga, men tror inte att han skulle ta det på tåget.
Annars måste det nästan varit tabletter? Finns ju mycket på "marknaden".
Nä.. Att röka cannabis på på tåget är väl nästan uteslutet. Men att inta någon syntetisk drog, ex. Ecstasy i tablettform, på tåget kan nog ske enstaka gånger, även om jag knappast tror att Patrik gjort det.
Det finns åtminstone två olika ”skolor” när det gäller narkotikaklassificering.
1. Här klassificerar man narkotikan efter ”ursprunget”. Alltså, kommer narkotikan från växtriket som ex. Cannabis sativa, (Marijuana, hasch, hasch-olja/Cannabisolja, m.m.), från opiumväxter så som såsom opiumvallmon, (heroin, kokain m.m.). Det finns exempel på hur personer har fått en drogutlöst psykos första gången de rökte cannabis, för vissa få har psykosen varit bestående livet ut.
2. Här klassificerar man istället narkotikan efter hur den påverkar personen som intar narkotikan. Cannabis är ex. en hallucinogen narkotika då den den kan ge ett psykedeliskt rus. Jag hörde en berätta att han ”såg musik” och hörde färger” efter att ha missbrukat cannabis vid ett enda tillfälle. Även vissa svampar kan leda till hallucinationer. Amfetamin är en syntetisk framställd centralstimulerande drog, liksom ecstasy, LSD och flera andra syntetiska droger.