Eftersom du inte har - och trots din lojala medverkan i sekten aldrig kommer få - tolkningsföreträde i frågan, tillhör det inte DITT goda samtal. Däremot mitt. Skaffa dig en egen identitet utanför grupper i samhället och förstå skillnaden.
En av fördelarna med ett anonymt forum är att man faktiskt undviker förutfattade meningar och lär sig respektera olikheter hos människor, förstår att den enes golv är den andres tak, och att alla inte kan bo på samma våning.
Problem uppstår däremot när några av hyresgästerna, trots de fastslagna gemensamma reglerna och stadgarna, samlar ihop några andra som påstår att de inte vågar leva i huset om inte alla slutar väsnas klockan 19 i stället för det överenskomna 22.
Och inte fan leder det till det man hävdar - ökad grannsämja och bättre stämning i tvättstugan. Tvärtom.
Jag har ett liv utanför nätet, jag är betydligt mer där än på nätet. Jag har också ett antal hemsidor.
Problemet är inte så som du beskriver det. Problemet består i att ni (kanske inte du) drar in folks namn och ljuger en massa skit om dem så att det inte längre kan leva ett normalt liv. De är inte anonyma men när en pöbel av anonyma drar igång drevet om någon utanför Flashback då är anonymitet ett sätt att gömma sig ungefär som att klä ut sig heltäckande och sedan kastar ett antal sådana sten på en person som kanske redan är slagen. Det är fegt och omdömeslöst! Märkligt att alla i vårt samhälle som är fega och omdömeslösa skriver på Flashback!
Du kan själv läsa nedan hur gruppmedlemmar sitter och planerar anmälningsaktioner. På vilket sätt är det här inte massanmälningsaktioner eller uppmaningar till massanmälningsaktioner, menar du?
[quote=Kallfusion|62625020]Ok, ett par saker här då. Jag får vara kvar och skriva "som jag vill" men bara på ett sätt som ni accepterar? Du är medveten om motsägelsen i det va? Vad får dig att tro att jag behöver ert godkännande för något jag skriver? Ledtråd: det behöver jag inte. Så sluta låtsas som att du/ni har mandat att styra och ställa över något överhuvudtaget.
[quote]
Du får komma på en kopp kaffe hos mig, men bara om du uppför dig. Tycker du att jag bestämt åt dig nu vad du får och inte får göra om jag kräver av dig att du skall uppföra dig vid mitt kaffebord?
Citat:
"Sedan är ni inte en homogen grupp som många tycks tro." Hur du lyckades få min kritik mot en påtvingad homogenisering av åsikter till att "vi" skulle vara den homogena gruppen vet jag inte. "Vi" är varken en grupp, homogena eller ens ett "vi" överhuvudtaget. Här skriver alla för sig själva och har inget behov av att ingå i och gömma oss bakom det rena antalet i något gäng för att ha stake nog att yttra sig om något.
Det var det jag skrev och det finns en orsak till att folk mobiliserar sig, för att bli starkare. Styrka behövs om man skall orka hänga i kommentarsspalter och skriva snällt fast man egentligen är tvärförbannad. Var glad för att inte 80.000 plötsligt blir tvärförbannade.
Du skapar bara rundgång eftersom du förnekar faktiska förhållanden hela tiden. Du bara upprepar sådant som alla kan se INTE stämmer. Du gör det väldigt tydligt för alla att #jagärhär INTE är inriktad på dialog.
Du och #jagärhär undviker ALLA sakfrågor. Företrädare för #jagärhär mobbar de som de angriper, vilket framgår av mängder av bevis i denna tråd.
När det gäller dig personligen så börjar du redan i ditt andra inlägg i tråden (18/10) med att avfärda en människa på ett osakligt och hånfullt sätt: ”För dig är det möjligen "totalt irrelevant" men uttrycket är mycket vanligt på Flashback och inget att bry sig om. Det betyder egentligen att postaren är rejält orolig.” Ett arrogant och oförskämt svar, kosto. Sedan blir det värre när du skriver om frågan du får och svarar på något annat. Du påstår sedan att ”Flashbackare” är ”livrädda för gruppen” och du kallar det ”hatet på Flashback”.
I ditt tredje inlägg i tråden (18/10) generaliserar du människor till ”näthatare och rasister” och påstår åter att ni gör ”flasbackare (sic) rädda”. Och sådär fortsätter du i inlägg efter inlägg.
Överlag har du en osaklig och arrogant attityd och påstår godtyckligt kränkande saker om människor som du inte känner. Det har visat sig symptomatiskt för #jagärhär. Det är ett fult mobbarbeteende och det är givetvis INTE mobbing att påtala det.
Du ignorerar åter faktiska förhållanden. Du visar vidare att du har en uppblåst självbild utan motsvarighet i verkligheten. Du kommer åter med ett kränkande påstående som du inte på något sätt verifierar, din lilla mobbare.
Bra, då ser jag fram mot dina kommentarer till mitt inlägg 14/12 om Mats Leijons bloggande om ”Hatkampanjen mot #jagärhär”.
Det finns ingen hatkampanj alls från #jagärhär. Det är andra som vill få det till att gruppen är sådan. I begynnelsen av gruppen testade man sig fram vad som är framgångsrikt. Så som vi sedan började jobba var det inte från början även om det redan då var nästan för menlöst. Jag tycker gruppen skulle vara mycket tuffare.
Vad det beträffar min attityd så är det ingen skada skedd om jag "höjer rösten" för det gör jag mot alias på Flashback och en alias kan man aldrig kränka eller förtala lika lite som man kan kränka eller förtala Kalle Anka. Dessutom är attityden "grabbig" här och för att över huvud taget göra sig hörd måste man vara lite "grabbig" själv. Men du tål väl leken som du är med i?
Så lätt är det för en jagärhär aktivist att borsta bort sina egna medlemmars hatande
Ja, det är inte svårt alls eftersom jag inte sett något hatande i några kommentarer någonstans av dem.
Men inte för inte kan man ju inte gardera sig mot att någon tappar etiketten och "sjunger ut" någon gång. Jag har dock inte sett det mer än mig själv göra det men jag är inte med i de där urklippen. Till detta kommer att urklippen kan vara fejkade. När vi talar om dessa saker så är det ingen som känner igen texterna. De som inte sköter sig i gruppen åker ur och det är några varje dag som får lämna gruppen. Det kan bero på att de inte klarat att hålla sig lugna i en debatt och de personernas inlägg skulle man ju kunna lasta #jagärhär för men det stämmer ju inte med sanningen eftersom de fick sluta just för de inläggen.
Klipp och klistra, plocka meningar ur sitt sammanhang osv är lögnarnas bästa verktyg. Men en sak kan jag säga, dessa klippinsamlingar och påståenden påverkar inte #jagärhär det minsta. När vi tar upp det någon gång har de flesta av oss aldrig hört talas om det. När de får en länk för att titta på det så kommer de tillbaka med meningar som "att de orkar" mm.
Det är uthängning att citera folk vid namn och påstå kränkande saker om dem.
Organisationen #jagärhär har aldrig massanmält. Jag frågade ikväll om det någonsin hänt men det har aldrig funnits något sådant krav eller förslag. Det är synd tycker jag för massanmälningar är vad som behövs för att få bort avarterna från nätet så att vanligt folk vågar sig ut och debattera. Nu menar jag inte att få bort andras åsikter utan bara de som bär sig illa åt.
Alltså, det finns inget utskick, dekret eller något annat från #jagärhär som säger att vi skall massanmäla. Däremot kan privatpersoner, som jag, vilja att det sker och faktiskt anmäler konton som bär sig illa åt. Om det är många som tänker som jag kan det kanske bli några som anmäler. Jag tror dock att det är vanligare med anmälningar från andra hållet, alltså från de olidliga värstingarna på nätet.
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Jag har ett liv utanför nätet, jag är betydligt mer där än på nätet. Jag har också ett antal hemsidor.
Problemet är inte så som du beskriver det. Problemet består i att ni (kanske inte du) drar in folks namn och ljuger en massa skit om dem så att det inte längre kan leva ett normalt liv. De är inte anonyma men när en pöbel av anonyma drar igång drevet om någon utanför Flashback då är anonymitet ett sätt att gömma sig ungefär som att klä ut sig heltäckande och sedan kastar ett antal sådana sten på en person som kanske redan är slagen. Det är fegt och omdömeslöst! Märkligt att alla i vårt samhälle som är fega och omdömeslösa skriver på Flashback!
Där ser man den Goda Fascismen visa sitt ansikte.
Det hära med "bär sig illa åt" verkar appliceras på allt nu för tiden, framförallt kritik från motståndarna som använder God ton™ i sina argument. Så fort populär figur vill sänka skatter, ställa tuffare krav på invandring, poängterar nya samtyckeslagen har noll effekt på grova våldtäkter, eller tycker ALLA ska ha rätt att yttra sig utan att få felaktig stämpel. Då kliver #jagärhär in och säger "så mycket hat det finns och vi måste bekämpa detta" eller i den stilen. Detta är fascism eftersom man strävar efter att alla ska tänka lika.
Det är ingen som hängs ut, det är personer som använder offentliga plattformar för att sprida sin ideologiska dynga eller som hycklar genom att skriva saker som de sägs bekämpa.
Sen är anonymiteten fascismens största fiende. Att vara "antifascist" och vilja bekämpa anonymiteten är att blanda olja med kallt vatten. Eftersom man inte kan vara både ock, vilken sida står du på?
Senast redigerad av Vem0th 2017-12-19 kl. 06:58.
Du får komma på en kopp kaffe hos mig, men bara om du uppför dig. Tycker du att jag bestämt åt dig nu vad du får och inte får göra om jag kräver av dig att du skall uppföra dig vid mitt kaffebord?[/i]
Ja men så bra. Ditt hus dina regler. Men förstå att när vi INTE är i ditt hus gäller INTE dina egna högst personliga regler om hur folk bör vara och föra sig. Enligt liknelsen så rör sig #jagärhär och dess medlemmar INTE i sitt eget hus.
Om vi ska köra vidare på din liknelse så är det väl snarare Mark Zuckerberg som är hyresvärden när det gäller Facebook och i det sammanhanget är ni grannarna som inte gillar mig som person och hela tiden ringer till hyresvärden och påstår att jag haft dygnet runt-fester, hotar barn i hissen, eldar sopor och bajsar i trapphuset bara för att få mig vräkt. DET är rollen ni tar på internet.
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Var glad för att inte 80.000 plötsligt blir tvärförbannade.
Varför skulle jag vara glad över det? Folk har rätt att känna precis hur de vill när de vill. Vill en miljon människor samtidigt vara förbannade, glada, rädda, känna hat eller kärlek så får de givetvis göra det. Frågan är bara hur man kanaliserar sina känslor. En stor andel av #jagärhärs medlemmar är ungefär lika duktiga på att styra sina känslor som medlemmar i en engelsk fotbollsfirma på läktaren när deras favoritlags match går åt helvete.
Senast redigerad av Kallfusion 2017-12-19 kl. 07:16.
Ja, det är verkligen lyteskomik. Maria Robsahm klagar:
– För mig är det en katastrof eftersom jag publicerar mig i huvudsak via Facebook och driver gruppen #allavi med 57.000 medlemmar. Det ställer till det något djävulskt. Jag använder inte Facebook för att bara hålla kontakt med mina släktingar. För mig är det ett arbetsverktyg. Därför är det extra olyckligt, säger Maria Robsahm.
Det är uthängning att citera folk vid namn och påstå kränkande saker om dem.
Organisationen #jagärhär har aldrig massanmält. Jag frågade ikväll om det någonsin hänt men det har aldrig funnits något sådant krav eller förslag. Det är synd tycker jag för massanmälningar är vad som behövs för att få bort avarterna från nätet så att vanligt folk vågar sig ut och debattera. Nu menar jag inte att få bort andras åsikter utan bara de som bär sig illa åt.
Alltså, det finns inget utskick, dekret eller något annat från #jagärhär som säger att vi skall massanmäla. Däremot kan privatpersoner, som jag, vilja att det sker och faktiskt anmäler konton som bär sig illa åt. Om det är många som tänker som jag kan det kanske bli några som anmäler. Jag tror dock att det är vanligare med anmälningar från andra hållet, alltså från de olidliga värstingarna på nätet.
Nej, det är inte uthängning. #jagärhäraktivisterna diskuterar offentligt på öppna forum som Twitter och Facebook. Det är tillåtet att citera dem och kritisera deras budskap och metoder på samma sätt som man får citera och kritisera exempelvis journalister. Med sitt mobbeteende (jagar i flock) och sina ideliga försök att tysta meningsmotståndare är #jagärhär ett samhällsproblem som bör belysas. Gruppens kontakter med regeringen och stora stöd från medierna gör situationen extra allvarlig.
Angående massanmälningar. Förklara gärna på vilket sätt #jagärhärinsatsen den 4 januari då gruppen fick sajten Den fjärde apan nedstängd inte är en massanmälningskampanj. En mullvad (Morgonrodnad) citerar inifrån gruppen (se spoilers i inlägget nedan):
Moderatorn Marie-Louise Johansson initierar insatsen:
Citat:
Hej!
Debatten om nyårsraketer fortsätter, tack för tips! Vi kör 2 länkar i första aktion. Vi bekämpar som alltid hat med saklighet & god ton. Blir det för tungt - pausa!
OBS: Vi kör "röstning" istället för G/A/K, de gör tråden rörig.
Det är frivilligt; visa att man deltar, som pepp och andra ser var insats krävs. Viktigast är agera i länkarna:
Den fjärde apan https://www.facebook.com/fjardeapan/...5451482819287/
Omni https://www.facebook.com/omniredakti...52872451467098
Om man går in på FB-länkarna ser man att #jagärhäraktivister är inne och svärmar och debatterar, lajkar varandras inlägg o.s.v.
Efter avslutad insats får #jagärhäraktivisterna rapportera vad de har bidragit med, inklusive anmälningar. Resultatet av "omröstningen" ser ut så här:
Citat:
+690
Gillat på Apan
+366
Gillat Omni
+239
Anmält på Apan
+182
Kommenterat Apan
+100
Kommenterat Omni
+30
Anmält på Omni
Lista över hundratals #jagärhäraktivister som rapporterar att de anmält Den fjärde apan (se spoiler):
Annika Castro Nilsson
Sirpa Jonasson
Lautaro Ariño
Kristina Below
Erika Rödenhake
Christel Hero
Lotta Åhall
Anna Wolkert
Åsa Hjort
Emma Fransson
Ylva Rehnberg
Deirdre Tobin
Birgitta Mannfelt
Åsa Medin
Marianne Lundin Lagestam
Olof Rosengren
Anna Magdalena
Maria Karnis
Suzy Sönmez
Yvonne Bogislaus
Ankita Bergenman
Lotta Persson
Barbro Adonis
Pernilla Eriksson
Marie Liljebäck
Lena Engdahl-Christensson
Anna Zoila Ek
Robert Strgar
Charlotte Kolm
Eva Eriksson
Annette Sedig Salomonson
Ida Kero
Agneta Edenburg
Karin Blom
Sofie Nilsson
Agneta Sandvik
Leo Erenmalm
Cecilia Bergström
Ana Eneberg
Anna Vikström
Anna Hjukström Elmqvist
Anita Henrysson
Anja Ljuslin
Josefine Staf
Monica Erikson
Astrid Karlsson
Ingrid Claesson
Margareta Lundblad
Katarina Hoffmann
Ann R Önnäng
Maria Dahlqvist
Else-May Samuelsson
Gittan Järrehult
Susanne Andersson
Anna Blomberg
Stefan Allirol-Molin
Johnny Lundmark
Lisa Brännman
Lisa Larsson
Vanja Wennergren
Elin Eriksson
Linda Moen
Ulla Larsson
Inger Norgren
Maria Höglander
Päivi Skålberg
Chilani De Soysa
Jessica Thorell
Anna Månsson Nylund
Jenny Gladh
Maria Lindqvist
Catrin Lindehag Ahlqvist
Ann-Marie Wahlberg
Madeleine Kratz
Susanne Burman
Tobias Bengtsson
Elaine Marklund
My Rydén
Emilie Ingelsson
Cicci Jöckert
Tina Löfstrand
Jenny Holmberg Dybedahl
Åsa Bülund
Ebba Olivia Knutsson
Karin Bojnert
Susanna Groth
Carina Kuntsi
Siw Pettersson
Emma Asterlund
Johnny Arwidzon
Jeanette Holmesson
Petra Kinder
Lisette Strandberg
Sara Pettersson
Sara Kjellin
Martin Abenius
Åsa Fröberg Ek
Kristin Isberg
Erik Söderberg
Tette Merio
Agnetha Wiik
Linda Hertzman
Ann-Christine Norman
Sofia Söderström
Alexandra Fd Andrén Grönvall
Kajsa Nilsson
Britta Rodin
Helen Ekgren
Caroline Elin Larsson
Anne-Louise King
Sólrún Auðna
Ingrid Dahlberg Nylund
Anya Nisser
Karin Hugo
Anna Wigren
Birgitta Tullan Westin
Louice Johansen
Nellie Kinsess
Maria Särnbratt
Lisa Lidén
Lotta Sjölund
Pernilla Lindell
Christina Kicki Evaldsson
Inger Schagerström
Elisabeth Kiole
Ingimar Erli
Alexandra Dannerljung
Emma Nordström
Camilla Stenmark
Marita Arvidsson
Bitte Aspevall
Mikael Lundholm
Anna-Karin Adolfsson
Mats Falk
Emil Folkesson
Kristin Särndal
Caroline Wedberg
Erika Maria
Maarit Wirkkala
Eva Wissting
Inga-Lill Poromaa
Jannika Järnankar
Tomas Marklund
Louise Wellrath-Olinder
Susanne Lindström
Monika Orski
Maria Mia Toftfelt
Maria Stenmark
Rasmus Palmqvist
Per Nordqvist
Camilla Ymer
Mikael Loiske
Kajsa Robertsdotter
Henrik Hammarberg
Eva Edholm
Ann Lindberg
Ulrika Stensdotter Blomberg
Björn Wahlström
Eva Sandberg
Johan Gabriel Andersson
Eva Falk
Anders Holmström
Anita Wallgren
Lars Åkerberg
Lindha Johansson
Camilla Jonsson
Jessica Andersson
Gun Hjortryd
Britt Mattsson
Lisa Wendel
Linda Karlsson
Ingrid Teern
Jan Degerfält
Tomas Åberg
Anna-Malin Karlsson
Carola Johansson
Lisa Bergendahl
Annika Einarsson
Henrik Persson
Conny Rhedin
Jasmine Jackie Diring
Lotta Sörtoft
Krister Sundgren
Jennie Lindgren
Linnéa Loukusa
Karin Mellin
Kristina Kjelldén
Charlotta Källander Persson
Agneta Sandell
Ylva Blomquist
Sara Lindell Heed
Anja Nordstrand
Magnus Björk
Anna Lilja
Linda Eliasson
Ellinor Scheffer
Susanne Harelius
Filippa Wimmerstedt
Lene Nielsen
Ulrika Eliasson
Ulrika Eliasson
Lizette Andersson
Mattias Lahti Davidsson
Arvid Norling
Elin Wedebrand
Sandra Tjellander
Maciej Stoinski
Mariah Ben Salem Dynehäll
Jessica Love Almqvist
Cyréne Söderlund
Gudrun Björk
Towe Falk
Katarina Netscher
Frida Ohlson
Mary Torsson
Vivi Unenge
Anders Bäckstrand
Johanna Stålberg
Eva Ehrnström
Helena Wallbom
Micke Caso Widmark
Camilla Mattsson
Helena Dahlgren
Annette Vejen Tellevi
Ann-Sofi Affi Arvidsson
Marie-Louise Johansson
Marie Karlsson
Jenny Lindkvist
Helen Andersson
Gerd Jonsson
Anneli Nylander
Diyar Samin
Mats Leijon
Cilla Wyke
Mimmi Thorlak
Katarina Helander
Inga Olsson
Boris Lukic
Pettersson Annica
Ann-Sofie Jönsson
Kalle Forsell
Lena Lillqvist
Vad är detta om inte en massanmälningskampanj, menar du?
Skärmdump där #jagärhäraktivister planerar nedstängning av sidor som Samhällsnytt och Fria Tider (exempelkommentarer: "perfekt, vilken tar vi nu ?", "Men vi kanske kan anmäla hela sidan igen och igen.."):
Skärmdumpar från den 16 oktober där Maria Robsahm, tidigare moderator i gruppen, uppmanar till anmälning av Ann Heberleins Facebooksida. "Jag skulle uppskatta om detta anmäldes av flera", skriver hon bland annat. Efter lyckad insats (kontot nedstängt) tackar hon för hjälpen.
I det sista inlägget kan du se flera exempel där Mina Dennert uppmanar till massanmälningar, berättar i ett öppet brev till Facebook om gruppens arbetssätt ("hundratals anmälningar") o.s.v.:
Citat:
Ursprungligen postat av Mina Dennert
Jag är här är en grupp för aktion på nätet. Om du ser hat när du surfar på nätet så dela länken i gruppen. I ditt inlägg skriver du vad du vill att vi ska göra till exempel hjälpa till att kommentera eller anmäla.
Facebook har vid flera tillfällen gått ut och lovat krafttag mot näthatet och gett löften om att ta bort allt hat inom 24 timmar från publicering. Men ni förlitar er på oss användare att hålla hatet borta. Och visst är det genom samarbete som de bästa resultaten nås.
Varje hatiskt inlägg, varje hatisk grupp, kräver hundratals anmälningar för att noteras av Facebook. Det finns tusentals sidor bara på vårt språk, och miljoner och åter miljoner kommentarer.