Ni har aldrig massanmält, säger du? Här är ett axplock av de bevis som hittills framkommit i tråden och på andra ställen (se källhänvisningar, skärmdumpar etc. i resp. inlägg). Det finns betydligt mer - använd sökfunktionen.
Jag har ingen möjlighet att kontrollera sanningshalten. Vad jag däremot ser är att du hängt ut privatpersoner vid namn, det är illa, mycket illa.
#jagärhär avstyr alla slags massanmälningar men om något verkar olagligt skall det anmälas naturligtvis men man gör det som privatperson. I övrigt kan jag inte se några massanmälningar i det du visat.
Jag skulle gärna vilja att gruppen var hårdare och gjorde sådana anmälningar som ni talar om men tyvärr så är det inte.
Själv tycker jag det goda samtalet sammanfattas av stringens, intellektuell hederlighet och valet av sak framför person.
Men om meningsmotståndaren själv använder sina politiska åsikter och ideologi som argument, som om det räckte, eftersom dennes åsikter och ideologi ju är överlägsna - ja då finner jag det svårt att tycka synd om vederbörande när någon med rätta påpekar skillnaden mellan politisk tillhörighet/åsikter och argument.
Och om jag misstänker någon medvetet och med vilje inte vill förstå något i en diskussion som hade motbevisat denne, är det mest kärleksfulla att dela med sig av sin observation och fråga vederbörande om denne verkligen har ett mentalt handikapp jag i fortsättningen borde ta hänsyn till?
Förtal och uthängningar är knappast del av ett samtal, utan enkelriktade anfall. Däremot är avslöjande av någons lögner under samtal genom presenterandet av bevis varken det ena eller det andra.
Jag tycker det är direkt opassande att skriva "fråga vederbörande om denne verkligen har ett mentalt handikapp". Det tillhör inte alls det goda samtalet.
Frågan var varför just er grupp -som leds av halvutbildade småpåvar och rekommenderar kommunistapologetisk smörja som "faktakollad"- ska få lägga ribban för vad som är acceptabelt.
Vem som helst kan skapa en grupp och leda den, det krävs ingen utbildning alls för det. Jag tycker bara det är ett dumt uttryck om andra människor du håller på med.
Citat:
Eller: varför de som har svårt att diskutera och förstå argument känner att de ska få stänga ner diskussionen för andra. Det var det som var frågan. Det är alltså inte du personligen som blir kallad kommunist.
Jag tog det inte personligen, tyckte bara att högerextrema uttryck ter sig väldigt illa i vårt annars hyfsade samtal.
Citat:
Och berätta mer om din "järnnäve".
Nej, det har inget med detta samtal att göra, är ot.
Som du kanske känner till är Loan Sundman medlem i gruppen. Vad anser du om hennes sätt att uttrycka sig (om Joakim Lamotte)? Ska hon få vara kvar enligt dig?
Citat:
Ursprungligen postat av Loan Sundman
Kan han bara stoppa kuken i sin mun och kvävas. Så trött på idioten.
Skärmdumpar finns här (inklusive Lamottes egen kommentar):
Hanif är empatiskadad, eller heter det empatistörd? Han hatar egentligen inte, han är bara kall och tom inombords. Som Snödrottningen i Narnia.
Vad anser du om att borgerliga politiker och debattörer stämplas som "högerextremister" av #jagärhäraktivister?
Citat:
Ursprungligen postat av Sten Magnusson
Menar du sådana som @katjasnouch och @rebeccawuvell?
Ja de är ju högerextremister och ursäkta uttrycket #hycklare
Robert Hedström, #jagärhärmoderator som var med och tog emot priset Årets initiativ idag, gillade nyligen ett inlägg på Twitter där moderaten Ann Heberlein, den borgerliga debattören Rebecca Weidmo Uvell och författaren Katerina Janouch kallas "högerextremister". Är det acceptabelt enligt dig? Inlägget:
Citat:
Det är sådana företeelser som var upphov till att #jagärhär bildades.
Som en hel del har märkt är ju #jagärhär utsatt för en ren propagandakampanj från #högerextremister som bl.a. @AnnHHeberlein , @katjanouch @GranskningSve @RebeccaWUvell Det offentliga samtalet är till för alla.
Tycker du att man grundlöst ska få anklaga människor för att ha hotat, som Ulla Larsson gör i denna tweet?
Citat:
Ursprungligen postat av Ulla Larsson
Man kan ju inte försvara de som hatar som tex Janosch och Bali om man är humanist. Jag kan ju inte försvara förövarna utan jag försvarar de som blir utsatta för Janosch och Balis hat och hot. #jagärhär
Det som förenar @katjanouch, @hanifbali, @Ivarpi,@AnnHHeberlein, @HotLamotte, @RebeccaWUvell m.fl är att de verkligen hatar 🐊
Anser du att det finns mycket hat i denna tråd? Ge gärna exempel i så fall. (Jag kan bjuda på att jag har skrivit tantarmé en gång - det var inte riktigt snällt. Men hat? Njae.)
Fler exempel på "god ton" från #jagärhärmedlemmar:
Citat:
Maria Karnis
Att hänvisa till Katerinamagasin som stöd för sina åsikter är som att be en pedofil om utlåtande hur barn bör betraktas.
Ursprungligen postat av Annica Pettersson
Ge dig inte på #jagärhär
Se till istället att inte prata så mycket nedvärderande om Sverige istället.
Vad är landsförräderi Katerina ? Du svarar aldrig på den frågan.
Människor som talar så illa om Sverige som du funderar jag på om dem verkligen ska bo kvar i vårt land.
Hon den dära Janouch, vet inte vilket ben hon ska stå på. Å ena sidan skall alla utsatta kvinnor skämmas för att de inte är lika kapabla som hon själv. Å andra sidan andra utsatta kvinnor framhållas som offer. Dumjäveln ser inte skalan på det Patriarkaliska förtrycket.
Jhenni Cimerman
Jag känner inte igen beskrivningen på de personer som Birro ger, och jag har svårt att förstå vad Birro vill uppnå med texten? För mig blir texten mest sorglig, och jag tycker på något sätt synd om Birro...
Hans Fredriksson
Vem är Marcus Birro?
Caroline Ideem Berggren
Oj vad den där Birro spyr ut sig bitterhet. Men han är bra på att sätta sig själv på höga hästar
Solveig Hedh
Schyffert vill vara en röst mot hat och rasism. Om han vill utnyttja sitt artistliv för det, är det en bra kanal. Han är också en människa och reagerar mot hat som så många andra.
Rita Fernandes
Vad har man nu åstadskommit än att smutskasta sina kallegor, bra jobbat Birro!
Eva Anttonen
Birro har här helt enkelt gjort en grundlig beskrivning av sig själv. Det jag sett hitintills han anklagat människor för "kulturelit" och med det "etablissemang", "kändis" och denna svärmande text om andras hat, har faktiskt endast beskrivit honom själv. Han tycker se sig dessa egenskaper hos andra men det enda han gör är projicering. Han tycker sig intimt veta vad andra egentligen står för men igen är det bara för att det är vad som göms i hans egna skrymslen. Jag hoppas folk kan se igenom alla hans utfall mot det i vad han kallar verklighet. Någon riktig verklighet är det verkligen inte. Han är direkt manipulativ och med det faktiskt förmedlar ondska. Nej det är viktigt att ord som godhet i avskyvärd mening och godhetsknarkande inte får fäste. Där bakom agendan att försöka få till det (Heberlein en annan med det målet) ligger verklig ondska. Man behöver inte definiera den som ond ondska, vi vet redan hur den är och den meningen ska inte förvanskas
Andreas Lindqvist
Haha Birro vilken stjärna"not"
Kristina Sampson
Det finns ett begrepp som kallas projektion, att tillskriva andra sina egna åsikter. Tycker Birros inlägg är mycket egendomligt och faktabefriat och kan bara förstå det om jag tillämpar det begreppet på det.
Kajsa Linemark
Det var en märklig artikel han skrivit...andas nästan avundsjuka...har inte han själv flyttat från Göteborg till Stockholm? Finns nog en och annan badtunna han slunkit ner i och han har väl också en karriärstege att trampa i..undrar om han bör kasta sten i sin bubbla,det är klart det blir inget glassplitter bara risk att få stenen i ansiktet..
Tomas Åberg
Direkt när någon argumenterar genom att säga "det goda hatet" då vet man vilken slags människa man har att göra med! En hatare, en som lever på hatet det kan vara Birro, Fria Tider, Nya Tider, Avpixlat eller bara en stackare bakom ett tangentbord.
Kristina Olofsson
I en enda punkt håller jag med i vad Birro skriver.. "det folkliga upproret är redan här.."
Ja det är det Marcus Birro - det går under namnet #jagärhär och du avskyr oss med all säkerhet för vi är de som går emot allt hat, allt hot, alla personliga påhopp och all rasism som du med flera ivrigt försöker sprida på nätet. Och vi är många fler än Er..
Torkel Freed
Det är synd om Birro... så mycket avundsjuka, bitterhet, moralpanik, kategoriserade. Tråkigt! #jagärhär
Carin Norberg
Ännu en trist, populistisk krönika i propagandaarbetet "Vi som vill göra godhet till något att förakta". Schyfferts snart 2 år gamla tweet dammas av för att ventilera lite bitterhet och hat.
Birro, det finns verkliga problem att skriva om för dig som besitter konsten att bruka skrift.
Tobias Sandén
Birro igen. Vad är det med världen som gör att Birro anses ha något att tillföra. Märkligt...
Karlsson Kalle
Hur gick det egentligen till Marcus Birro, när blev du så hatisk?
Det är ingen som har tvingat dig ut i ytterfilen, det har du fixat galant på egen hand. Texten är skrattretande i all sin filterbubblighet, om det inte vore för att du förvillar och förvränger så mycket att hatet sprider sig som ringar på vattnet.
Och absolut, Schyffert glänste inte direkt när han skrev det där, men har redan fått skiten upptryckt i ansiktet i retur. Har oändligt svårt att se ett två år gammalt klavertramp som ett bevis för en nutida tendens.
Mariah Ben Salem Dynehäll
Vilken sorglig text. Den fullkomligt dryper av bitterhet, förakt och utanförskap. Han mår nog inte så bra. Tråkigt.
Jag vet förstås att ert standardsvar är att gruppen inte kan ta ansvar för hur enskilda medlemmar uttrycker sig, men anser du att exempelvis Loan Sundman ska få vara kvar i #jagärhär? Representerar hon verkligen det goda samtalet?
Senast redigerad av Nebeltag 2017-12-15 kl. 21:21.
Det kokar således åter ned till möjligheterna att tysta.
Och denna risk går ju förstås åt båda hållen. Att det finns så många som koketterar med deras aktiva medverkan i extremistorganisationen #jagärhär är förvånande. För det kommer förmodligen få framtida konsekvenser för dessa individer, och då menar jag karriärmässigt. Sossarnas ymnighetshorn upphör efter nästa val, och tiderna kommer definitivt att bli svårare. Att ha sysslat med repressiv aktivism kommer nog alltmer att ses som en försvårande omständighet vid anställningar vid mer kvalificerade tjänster (men å andra sidan är det kanske allt för få medlemmar som överhuvudtaget har en riktig utbildning och karriär, för att få reell effekt?). Och vare sig det är högerextremism eller vänsterextremism, som i just #jagärhär-fallet, lär det ge svårigheter. Ett exempel är ju Samnytts avslöjande om Anna Lundbergs dubbelspel. Som vars roll, och sk utredning, med rätta ifrågasätts och hon skulle nog knappast skulle accepteras idag.
Jag håller sällan till på Facebook så det tog lång tid innan jag fattade vad #jagär här. Men jag stötte på dem av en slump på en facebook-sida där de frågade en person, som ställt artiga relevanta frågor, om det var förenligt med den personens yrke att ställa dessa frågor, och påpekade var denna arbetade och indirekt hotade med att kontakta arbetsgivaren. Otäckt faktiskt. Det var först då jag insåg att #jagärhär är en ond repressiv rörelse som måste bekämpas, som alla fula maktfullkomliga repressiva rörelser.
Senast redigerad av Fnysington 2017-12-15 kl. 20:36.
Jag har ingen möjlighet att kontrollera sanningshalten. Vad jag däremot ser är att du hängt ut privatpersoner vid namn, det är illa, mycket illa.
#jagärhär avstyr alla slags massanmälningar men om något verkar olagligt skall det anmälas naturligtvis men man gör det som privatperson. I övrigt kan jag inte se några massanmälningar i det du visat.
Jag skulle gärna vilja att gruppen var hårdare och gjorde sådana anmälningar som ni talar om men tyvärr så är det inte.
Jo, du har visst möjlighet att kontrollera sanningshalten. Jag har refererat till skärmdumpar och primärkällor i form av Facebookdiskussioner, Twitterinlägg o.s.v. Det är bara att följa hänvisningarna i de inlägg jag citerar.
De här människorna har skrivit detta offentligt. Det är inte uthängning att citera deras inlägg. Skärpning!
Senast redigerad av Nebeltag 2017-12-15 kl. 21:00.
Jag tycker det är direkt opassande att skriva "fråga vederbörande om denne verkligen har ett mentalt handikapp". Det tillhör inte alls det goda samtalet.
Eftersom du inte har - och trots din lojala medverkan i sekten aldrig kommer få - tolkningsföreträde i frågan, tillhör det inte DITT goda samtal. Däremot mitt. Skaffa dig en egen identitet utanför grupper i samhället och förstå skillnaden.
En av fördelarna med ett anonymt forum är att man faktiskt undviker förutfattade meningar och lär sig respektera olikheter hos människor, förstår att den enes golv är den andres tak, och att alla inte kan bo på samma våning.
Problem uppstår däremot när några av hyresgästerna, trots de fastslagna gemensamma reglerna och stadgarna, samlar ihop några andra som påstår att de inte vågar leva i huset om inte alla slutar väsnas klockan 19 i stället för det överenskomna 22.
Och inte fan leder det till det man hävdar - ökad grannsämja och bättre stämning i tvättstugan. Tvärtom.
Du kan själv läsa nedan hur gruppmedlemmar sitter och planerar anmälningsaktioner. På vilket sätt är det här inte massanmälningsaktioner eller uppmaningar till massanmälningsaktioner, menar du?
Citat:
Karin Stubbergaard
@livilund
Snälla! Hjälp till att massanmäla detta hemska kont
PS. Vi kör favorit i repris på att testa att jag lägger en första kommentar med "ANMÄLT" och ni som anmäler kan klicka gilla på denna kommentaren istället för att kommentera med "A". Osv för "KOMMENTERAT" och "GILLAT". Ds.
Malin Johansson Är det någon som vet hur FBs granskningar går till? Jag pratade med en vän om detta nyligen och eftersom man får svar så snabbt på en anmälan så känns det som att det är automatiserat, dvs de går endast på hur många anmälningar inlägget fått - många an...Visa mer
Gilla · Svara · 35 min
Caroline Sandberg
Caroline Sandberg Ja det är automatiskt. Sen om en överklagar kan det granskas, men den personen talar oftast inte svenska. Om fler anmäler samma grej är chansen större att det tas bort
Gilla · Svara · 23 min
Caroline Sandberg
Caroline Sandberg Så, tryck på arga gubben och skriv på engelska (svårt att komma ihåg när en anmält mycket...)
Ironiskt att Kosto påtalar att de inte tar diskussionen på Flashback för att vi är anonyma samtidigt som Kosto sitter skyddad i anonymitet i en sluten grupp på Facebook.
Det är mycket spekulationer om megafonernas om Bechir Rabanis plötsliga död.
Här kommer även kopplingar till #jagärhär. Jag är inte tillräckligt insatt för att hänga med här dock. Är Aschberg med i jagärhär?
Det är från nya "alternativet" till Facebook, och jag vet inte vem personen är som skrivit:
"Bechir hade kontaktat Aschberg som givetvis ljög friskt när han bara ville veta sanningen om vad som hände. Vi har som de flesta säkert redan känner till hittat kopplingar mellan Facebook, hatnätverket #jagärhär och inte minst Expo - där Aschberg ju är en av ledarfigurerna - och Bechir skulle snart göra ett nytt stort avslöjande."
Du kan själv läsa nedan hur gruppmedlemmar sitter och planerar anmälningsaktioner. På vilket sätt är det här inte massanmälningsaktioner eller uppmaningar till massanmälningsaktioner, menar du?